PDA

View Full Version : GBE snaren klinken zacht na opname



Wokkie
15 december 2007, 00:34
Hallo,

Ben bezig om met toneport ux1 opnames te maken, maar de onderste snaren GBE klinken erg zacht (ver weg). De bovenste EAC zijn wel aanwezig.

Voorheen ging dit altijd goed, maar heb nu een nieuwe (betere) PC, maar het geluid is er niet beter op geworden. Heb net ff een stukje opgenomen, zodat je het zelf kan horen

http://boomp3.com/m/2eb0dc69818c

Heb alles geprobeerd en neem op met 'cool edit pro', maar met andere programma's is het geluid precies hetzelfde. Heb de ingebouwde tuner veel afgesteld om te kijken of ik de GBE snaren wat harder kon laten klinken, maar niets hielp, ook niet het 'bass schuifje'.

Ik speel btw met mijn nagels en de onderste snaren klinken wel hard genoeg als ik speel, maar met de opnames zijn ze erg zacht.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en mij misschien verder kan helpen

De opnames doe ik zonder microfoon en neem dus op rechtstreeks van mijn gitaar ingeplugged in de toneport.

gr wokkie

Rinze
15 december 2007, 09:23
Je speelt met een akoestische nylonsnarige gitaar met een piëzo in de brug? Een piëzo neemt nooit gelijkmatig op, zou ook maar zo kunnen dat de installatie van het element onder de kam niet helemaal goed is. Dan ga ik er dus van uit dat je normaal inderdaad dit probleem niet hebt en dan gewoon akoestisch speelt. Bij opnames merk je trouwens ook vaak zaken op die je bij gewoon spelen niet hoort. Klinkt verder niet slecht trouwens.

bass blom
15 december 2007, 10:09
heb je de gitaar ook wel eens op een goeie versterker of PA gehad en is het dan ook zo?

het zou kunnen dat dat piezo? stripje niet goed aangedrukt zit onder de brug..
probeer eens daar te drukken en dan kijken of je hoge snaren harder worden.

maar in je eerdere setup was het wel goed, dat is vaag.. :chicken:

Wokkie
15 december 2007, 13:16
Heb hem op de versterker aangesloten en met de koptelefoon geluisterd en inderdaad precies hetzelfde geluid als bij de opname :mad:

Dus het probleem ligt bij de gitaar. Ik heb een "piezo pick-up" en het gaat om deze gitaar,

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/12722.html

Daar ligt de element toch onde de brug?

bert k
15 december 2007, 13:29
Mooie gitaar, hoor. Ik denk dat het piezo element gewoon te beperkt is voor een mooie opname. Ik zou kijken naar een microfoon, liefst een beetje goeie condensatormic. Die zijn niet zo duur meer. Merken: Behringer, SE, Studio Projects, Rode.

Het zou ook kunnen dat je element niet goed is aangepast voor de toneport (te hoogohmig). Dan zou je er een DI-box tussen moeten hangen.

heinz3110
15 december 2007, 13:30
Toevallig nieuwe snaren opgezet? Kan zijn dat daardoor de kam wat meer druk heeft gekregen op de EAD dan de GBE snaren , doordat je de snaren er van laag naar hoog hebt opgespannen - of vise versa.

Probleem had ik ook soms, dat dan mijn B en E zachter klonken, totdat ik een simpele tip kreeg van iemand uit een winkel: nieuwe snaren vanuit de middelste snaren opspannen dus eerst GD dan BA en dan EE.

(nooit meer last van gehad dus! )

Duhus, misschien kan het trucje natuurlijk ook met je al aanwezige snaren...gewoon losdraaien en dan vanuit het midden al op spanning brengen?

(tenzij je dat al deed :( dan weet ik het ook effe niet ..)

Wokkie
15 december 2007, 13:37
Toevallig nieuwe snaren opgezet? Kan zijn dat daardoor de kam wat meer druk heeft gekregen op de EAD dan de GBE snaren , doordat je de snaren er van laag naar hoog hebt opgespannen - of vise versa.

Probleem had ik ook soms, dat dan mijn B en E zachter klonken, totdat ik een simpele tip kreeg van iemand uit een winkel: nieuwe snaren vanuit de middelste snaren opspannen dus eerst GD dan BA en dan EE.

(nooit meer last van gehad dus! )

Duhus, misschien kan het trucje natuurlijk ook met je al aanwezige snaren...gewoon losdraaien en dan vanuit het midden al op spanning brengen?

(tenzij je dat al deed :( dan weet ik het ook effe niet ..)


ja toevallig nieuwe snaren (nou ja al 2 weken oud) en ik span altijd van boven naar beneden, dus dit ga ik nu ff proberen.

En heb net ook even de kam losgehaald, daar liggen twee witte stripjes onder, kan dat nog invloed hebben op het geluid?

bass blom
15 december 2007, 14:06
witte stripjes?
de piezo zou dacht ik een koper achtig stripje moeten zijn.
als je brug niet goed regelmatig daarop drukt kun je volgens mij dit probleem tegenkomen.
heb mijn zwager er wel eens een heel verhaal over horen vertellen..

Wokkie
15 december 2007, 14:34
Het is gelukt, Heb de snaren vanaf het midden opgespand en nu hoor je die GBE snaren weer beter :lp: Dus dat was het probleem.

Oude versie:

http://boomp3.com/m/2eb0dc69818c

Nieuwe versie:

http://boomp3.com/m/53f837ed2987


Bedankt voor jullie hulp! Heb er ook weer veel van geleerd

gr wokkie

bass blom
15 december 2007, 14:56
kijkaan, dus met de hoge snaren beginnen volgende keer? :D