PDA

View Full Version : Meerwaarde mengpaneel



B108
15 december 2007, 00:13
Hallo,

Ik ben pas begonnen met opnemen en krijg al vrij aardige resultaten. Natuurlijk kan het altijd beter, en alle kennis die ik hier kan op doen is mooi meegenomen.

Momenteel neem ik zo op: microfoon voor m'n versterker; Microfoon in Behringer Eurorack UB1202 mengpaneel; Mengpaneel naar line-in van m'n PC/laptop. (Hier heb ik het dus over het opnemen van gitaar, en gebruik slechts 1 kanaal van m'n mengpaneel).

Nu 3 vraagjes:

1) Op het kanaal dat ik gebruik bevinden zich 6 draaiknoppen (Hi, Mid, Lo, FX, Pan en level). Ik zet al deze knoppen op 12 uur. Heb ik er baat bij ze anders te zetten? Ik kan immers de EQ-settings,Pan,.. instellen in Cool Edit 2.1)

2) Naast de Lo-draaiknop bevindt zich ook een drukknop (Lo Cut). Waarvoor dient deze?

3) Ik heb helaas geen handleiding van m'n mengpaneel. Op de main section zitten nof 4 drukknoppen (Phantom, Tape to ctrl room, Tape to mix en FX to ctrl room). Waarvoor dienen deze?

Tenslotte, hoe kan ik ( en iedereen die met een mengpaneel werkt) m'n mengpaneel tevolle benutten?

Thanx, Bart

Han S
15 december 2007, 00:27
Als je op Google zoekt naar de 1202 krijg je al meteen een link http://www.behringer.com/UB1202/index.cfm?lang=engen daar kun je de manual downloaden, waar ongetwijfeld alles in te vinden is.

Lo cut is een hi pass filter, dus een filter die lage tonen wegfiltert en die gebruik je om gerommel weg te halen als je iets opneemt waar toch geen laag in zit.

Phantom is een schakelaar waarmee je fantoomspanning op de microfoon zet en dat heb je nodig bij de meeste condensatormicrofoons.

Tape to Ctrlroom wil zeggen dat je de twee sporen welke je als master gebruikt, bijvoorbeeld de uitgang van je geluidskaart, een CD speler, een tapemachine (vandaar 'tape') naar je controlroom monitoren stuurt.

Tape to mix stuurt die ingangen naar de mix en FX betekent effecten.

Thoom42
15 december 2007, 02:41
De belangrijkste tip die ik je voor al je vragen wil meegeven is: proberen, proberen en nog eens proberen! Ik zit ook in dat 'probeerproces' en merk dat ik gaandeweg steeds meer leer. Natuurlijk zijn er bepaalde dingen die je hier vertelt kunnen worden, maar hoe meer je probeert, hoe beter het in de loop van de tijd gaat. Ben eigenlijk wel benieuwd naar een sampletje van je!

bert k
15 december 2007, 11:53
Een goed uitgangspunt is om de drie knoppen van de toonregeling inderdaad op 12 uur te laten staan. Op die maniet wijzig je helemaal niets aan het binnenkomende geluid. Zoals je al zei, dat kan altijd nog in de computer.

De levelknop draai je zo hard mogelijk tot het punt dat er vervorming optreed of iets in het rood gaat. Zowel op je mengtafel als in je opnameprogramma zitten meters. Ga nooit in het rood, maar neem ook niet te zacht op.

B108
17 december 2007, 02:47
Bedankt voor de reacties tot nog toe.
Ik laat nu alle knoppen op 12uur staan. Ik had eerst de masterlevel wat hoger gezet, maar mijn inputlevel lag dan te hoog wat resulteerde in vervorming.