PDA

View Full Version : Elementen



SonofDestiny
14 december 2007, 19:26
Ik heb nu al een aantal keren gehoord dat je met betere elementen eerder de tekortkomingen van je gitaar(spel) hoort. Ik snap echt niet wat ik me daarbij moet voorstellen. Hoe komt dat nou? En maakt het echt zoveel uit?

jplm
14 december 2007, 19:38
Ik heb nu al een aantal keren gehoord dat je met betere elementen eerder de tekortkomingen van je gitaar(spel) hoort. Ik snap echt niet wat ik me daarbij moet voorstellen. Hoe komt dat nou? En maakt het echt zoveel uit?

Ik heb het niet letterlijk bij verandering van elementen meegemaakt, maar wel bij het spelen over een transistorversterker en daarna via een buizenversterker. Het bleek daarbij dat de buizenversterker de verschillen tussen de elementen onderling (was een Strat-type gitaar) veel beter weergaf, maar ook allerlei verschillen bij het aanslaan, dus bijvoobeeld hard en zacht, de manier waarop je de snaren raakte, enz. enz. Ik vond daarom toen persoonlijk de transistorversterker fijner, dus omdat hij als het ware de verschillen "glad streek", om het zo maar even te noemen. Om nu op je vraag terug te komen; ik denk dat ze bovenstaand verschijnsel dus bedoelen als ze het over de betere elementen hebben t.o.v. standaardsetjes. Betere elementen zullen de nuances in je spel beter weergeven, de vraag is of dat voor jou persoonlijk dan een voor- of nadeel is.

Groet, Jan.

Jellyfish00
14 december 2007, 19:38
Volgens mij valt het wel mee. Ik kan me voorstellen dat als je sound een soep ruis is, dat je niet hoort wat je eigenlijk speelt, maar iedere pickup zou normaal de tonen weer moeten geven. Sommigen doen dat wat helderder, misschien komt het daardoor maar het is geen reden om slechte pickups te gebruiken...

s0ck
14 december 2007, 20:48
Ik merk wel degelijk verschil in mijn pickups. Ik had eerst powersound pickups in mijn ibanez, nu EMG 81/60 in mijn LTD, een wereld van verschil. Voornamelijk in ruis en helderheid. En ik ben niet eens zo'n mierenneuker :)

SonofDestiny
15 december 2007, 15:54
Bedankt voor de reacties :)

Is het echt zo dat EMG het beste is?

bass blom
15 december 2007, 16:02
sinds ik mijn humbuckers uit mijn oude les paul heb gehaald en er P94's voor in de plaats heb gezet zijn mijn tekortkomingen beter hoorbaar.
en moet ik harder werken.
maar het is wel veel meer vet kicken geluid :cheerup:

Lexvandoef
15 december 2007, 16:09
sinds ik mijn humbuckers uit mijn oude les paul heb gehaald en er P94's voor in de plaats heb gezet zijn mijn tekortkomingen beter hoorbaar.
en moet ik harder werken.
maar het is wel veel meer vet kicken geluid :cheerup:

Over p90's, ik heb vorige week mijn sorento redelijk feedbackproof gekregen, in ieder geval zo ver dattie op normaal repetitie en gig volume niet feedback als je natuurlijk niet je gitaar voor je amp hangt.

Vet geluid! Doet me enigszins aan mijn les paul denken, maar dieper vanwege de grotere holle klankkast. Er zitten nu 2 uitgesneden slippers in de f-holes :cooler:

bass blom
15 december 2007, 16:13
P90's zijn de shit :cheerup:

Lexvandoef
15 december 2007, 16:14
P90's zijn de shit :cheerup:

haha ja, mijn sorrento is voorlopig een blijvertje, moet hem nog laten pimpen :cooler:

Mitch
15 december 2007, 16:28
Bedankt voor de reacties :)

Is het echt zo dat EMG het beste is?
Hahahahaha, prachtig dit ! Nee, EMG's zijn leuk als je die sound prettig vindt, of als je een wat steviger output wil, maar er zijn veel EMG-haters omdat die dingen vrij karakterloos en kil zijn. Maar goed, voor dit ontaardt in een EMG topic: elementen kunnen een enorm verschil maken. Na het hout en de andere hardware van de gitaar is het natuurlijk dé link om dat geluid om te zetten naar een elektrisch signaal dat je versterker in kan.
De verschillen in sound liggen o.a. in het sorot element (enkelspoels, dubbelspoels (humbucker), P90 (grote enkelspoels), filtertron (kleine dubbelspoels), maar ook de soort magneet, de dkite van de draad, het aantal windingen: allemaal variabelen ! En dus het verschil aktief/passief. De genoemde EMG 81/85 set is een set aktieve elementen, is dus eignelijk al een 'versterker' trap direct bij het element. Google eens op active passive pickup of iets dergelijks, er is plenty info over te vinden.