PDA

View Full Version : Martin's D-28 'Hard shaking'



hanskemink
14 december 2007, 18:54
----------------------------------

LaurentB
14 december 2007, 19:26
Ik heb nooit helemaal het fijne begrepen van het hoe en waarom van koerswisselingen. In grote lijnen wel, maar verder dan dat...

jplm
14 december 2007, 19:45
Wordt u als akoestisch gitarist ook zo graag genomen op financieel gebied door Amerikanen.

Dollarkoers zet al 2 jaar de afdaling in.

Prijsontwikkeling Martin D-28.

6 maanden geleden adviesprijs 2795,- euro

3 maanden terug daling naar 2475,- euro (Pas naar 1.5 jaar dollarkoers effect)

1 week geleden prijsstijging naar 2936,- euro. Waarom crisis verergert zich alleen maar?

Zijn er nog meer van die vreemdsoortige verrekeningen waargenomen bij andere merken?

Nee, gelukkig wel het omgekeerde: Bij Palm in Amsterdam koop je bijvoorbeeld de National resonator gitaren. De eigenaar pakt op het moment van de koop zijn rekenmasjientje, pakt de dollarprijs van de gitaar, rekent dat met de koers van de dag om naar euro's, en hoppaa, daar is je aankoopprijs. Die dingen zakken dus al ruim een jaar in prijs, en zo hoort het ook. Ik bedoel maar, al die zielige winkeliertjes die de euro-prijs gewoon hoog houden, en dan voor de helft in dollars weer een nieuw aan laten rukken uit Amerika, ze doen maar, maar niet van mijn centen. Moet je eens opletten wat er gebeurt als de dollar weer omhoog kruipt t.o.v. de euro, dan zijn ze er als de kippen bij om je dat te vertellen.

Groet, Jan.

sanderz
15 december 2007, 09:02
Juist Hans,

Er vanuit gaande dat je verhaal correct is, en waarom zou ik daaraan twijfelen, stel je feitelijk dat er maar één variabele is, namelijk de 'Amerikanen'.

Maar de Nederlandse winkelier (die van 'gezond' commercieel denken niet verstoken is) is uiteindelijk degene die de prijzen in zijn winkel bepaald. En terecht - het is zijn/haar winkel.

Ik zie bij Dirk Witte een HD28 voor 2199,00, in euro's. Bij Musicstore.de een D28 voor 1949,00, in oiro's en een HD28 voor 1998,00 oiro's.

De adviesprijzen van Martin in Dollars:

D-28 Marquis Madagascar - 7499,00 USD
D-28 Marquis Sunburst - 5399,00 USD
D-28 Marquis - 5149,00 USD
D-28CW (Clarence White) - 5199,00 USD
D-28 Authentic 1937 - 39.999,00 USD
D-28 - 2849,00 USD
HD-28 - 3299,00 USD

Laten we de prijzen eens vergelijken, over een jaar. Moet jij me helpen herinneren, want ik vergeet mijn eigen naam nog.

northernlake
15 december 2007, 09:17
In Duitsland wordt er flink gestunt met D-28's op het moment. Ze gaan daar richting de 1500 euro.

Voor dat geld zou ik niet meer importeren uit de US; daar is het verschil dan te klein voor. Maar mijn D-18V in Amberburst zou hier in Nederland minimaal 2500 geweest zijn. Tegen de koers van afgelopen februari was ik inclusief transport en tax. 1900 euro kwijt. Ik voel me verre van 'geschroefd'.

-Yves-
15 december 2007, 10:15
Wat er ook van mag zijn, die standard D-28 is een mega 'bandgitaar' en zijn prijs absoluut niet waard.
Misschien niet topic-gerelateerd maar ik wilde het toch even kwijt.

-Yves-
15 december 2007, 10:35
Dat is zeker voor 80% waar!

Met die 80% ben ik al tevreden :)

De verkoop en de prijs van een D-28 draait op de reputatie van gitaren met dezelfde naam die 70 jaar geleden door Martin gebouwd werden. Buiten de naam hebben de huidige modellen nog nauwelijks overeenkomsten met de D-28 van toen.

Je kan voor die prijs bij een 'alternatief merk' spullen vinden die in alle opzichten beter zijn.

Sorry, het was sterker dan mezelf...

northernlake
15 december 2007, 11:27
Ik heb het een paar weken gelden al geroepen: mensen die de adviesprijs van BMI aanhouden als verkoopprijs doen hun onderzoek niet goed. Het is totale onzin om de adviesprijs als benchmark aan te houden.

Wat ik ook al eerder heb gezegd is dat het compleet bezopen is dat de Nederlandse adviesprijs in EURO hoger is dan de Amerikaanse adviesprijs in USD. En dat, tegen de huidige koers, is echt schandalig.

De discussie of Martins hun geld waard zijn laat ik aan me voorbij gaan. Ik ben ontzettend blij met mijn instrument(en) en denk dat er nog wel eens een bij komt.

Ja, een D-28 is niet meer dezelfde als een uit de jaren 30. Is dat nieuws? Nee.

sanderz
15 december 2007, 11:52
De marktwaarde van een gitaar wordt, net als van elk ander product, bepaald op basis van vraag en aanbod. Kortgezegd: wat de gek er voor geeft.

De emotionele waarde, intrinsieke waarde, reële waarde en zelfs sec de kostprijs van materiaal en uren zijn volslagen irrelevant. Bovendien kun je een nieuwe gitaar van 30 jaar geleden onmogelijk vergelijken met een nieuwe gitaar van nu. Een nieuwe gitaar die te Zijner tijd 30 jaar oud is, is dan vervolgens niet te vergelijken met die 30 jaar oude gitaar, want die is dan 60 jaar oud. And so on.

Als je een gitaar wilt van Martin, welke dan ook, is het de koers die je zelf bepaald. En Hans, wie bepaald nu of een prijs reëel is? De econoom of de gek die betaald wat gevraagd wat?

Is het niet zo dat gekte zonder liefde kan, maar liefde niet zonder gekte?

Dastard
16 december 2007, 11:34
Juist Hans,


Maar de Nederlandse winkelier (die van 'gezond' commercieel denken niet verstoken is) is uiteindelijk degene die de prijzen in zijn winkel bepaald. En terecht - het is zijn/haar winkel.



Het is niet helemaal waar wat je zegt, het zijn nl. voornamelijk de importeurs die de prijzen bepalen, je kan als winkel onder de prijs gaan zitten, zelfs ver onder de prijs, met als resultaat dat andere winkels in Nederland of Europa, bij de importeur gaan klagen, met als gevolg dat je op je sodemieter krijgt van de importeur.
Als je dan toch besluit er mee door te gaan ben je je dealer status kwijt en kan je sowieso niet meer aan die instrumenten van dat bepaalde merk komen.

lindos
16 december 2007, 12:01
De marktwaarde van een gitaar wordt, net als van elk ander product, bepaald op basis van vraag en aanbod. Kortgezegd: wat de gek er voor geeft.

De emotionele waarde, intrinsieke waarde, reële waarde en zelfs sec de kostprijs van materiaal en uren zijn volslagen irrelevant. Bovendien kun je een nieuwe gitaar van 30 jaar geleden onmogelijk vergelijken met een nieuwe gitaar van nu. Een nieuwe gitaar die te Zijner tijd 30 jaar oud is, is dan vervolgens niet te vergelijken met die 30 jaar oude gitaar, want die is dan 60 jaar oud. And so on.

Als je een gitaar wilt van Martin, welke dan ook, is het de koers die je zelf bepaald. En Hans, wie bepaald nu of een prijs reëel is? De econoom of de gek die betaald wat gevraagd wat?

Is het niet zo dat gekte zonder liefde kan, maar liefde niet zonder gekte?

Amen !

Check toch even deze swoele duitser uit met zijn D-28 uitleg :):)

http://news.musicstore.de/video-martin-guitars-d-28-art-nr-git0000207-000/

sanderz
16 december 2007, 12:38
Het is niet helemaal waar wat je zegt, het zijn nl. voornamelijk de importeurs die de prijzen bepalen, je kan als winkel onder de prijs gaan zitten, zelfs ver onder de prijs, met als resultaat dat andere winkels in Nederland of Europa, bij de importeur gaan klagen, met als gevolg dat je op je sodemieter krijgt van de importeur.
Als je dan toch besluit er mee door te gaan ben je je dealer status kwijt en kan je sowieso niet meer aan die instrumenten van dat bepaalde merk komen.

Daar heb je gelijk in. Dan wordt je dus gedwongen "grijs" te importeren en kun je nóg voordeliger leveren of je marge vergroten. Geen probleem, behalve met de garantie - maar dáár kom je ook wel weer uit.

In mijn branche (textiel) gebeurt dat ook en ik maak me er persoonlijk niet al te druk om.

Dastard
16 december 2007, 12:51
Alleen de invoerrechten zijn wel weer hoog.
Wij hebben een paar jaar geleden Daisy Rock gitaren geimporteerd, er was nl. geen Nederlandse importeur van maar dat koste ons gewoon teveel, dus na 1 keer bestellen zijn we er ook meteen mee gestopt.
En tja, soms kan je inderdaad beter zelf importeren om de prijs voor de klant lager te houden.

sjaakies
16 december 2007, 13:12
Het is niet helemaal waar wat je zegt, het zijn nl. voornamelijk de importeurs die de prijzen bepalen, je kan als winkel onder de prijs gaan zitten, zelfs ver onder de prijs, met als resultaat dat andere winkels in Nederland of Europa, bij de importeur gaan klagen, met als gevolg dat je op je sodemieter krijgt van de importeur.
Als je dan toch besluit er mee door te gaan ben je je dealer status kwijt en kan je sowieso niet meer aan die instrumenten van dat bepaalde merk komen.


Een importeur is verplicht aan dealers te leveren anders krijg je met Neelie Kroes aan de haak

sanderz
16 december 2007, 14:48
Een importeur is verplicht aan dealers te leveren anders krijg je met Neelie Kroes aan de haak

Juist, dat dacht ik net ook onderweg naar huis: volgens mij heb je de plicht te leveren.

Je mag als importeur/groothandel voorwaarden stellen aan het dealerschap als zodanig, bijvoorbeeld het afnemen van een stalencollectie of een minimale afname per jaar.

Ondanks leverplicht en Neelie Kroes kun je toch niet altijd alles geleverd krijgen.


Wij hebben een paar jaar geleden Daisy Rock gitaren geimporteerd, er was nl. geen Nederlandse importeur van maar dat koste ons gewoon teveel, dus na 1 keer bestellen zijn we er ook meteen mee gestopt.

Dan ben je toch zelf importeur? Kon je niks overeenkomen met de fabrikant? Het is toch ook voor hun interessant om in Nederland vertegenwoordigd te zijn; het lijkt me dat ze daar wel wat voor over hebben...

--=HANS=--
16 december 2007, 18:14
Sanderz heeft wat mij betreft precies verwoord hoe het in elkaar steekt.
De manier waarop een importeur te werk gaat heeft daar geen reet mee te maken. Als hij tot een bepaalde prijsstrategie komt omdat hij dat moet van de fabrikant of omdat hij snel rijk wil worden of om welke reden dan ook en hij verkoopt vervolgens geen enkele gitaar dan komt dat omdat zijn klanten blijkbaar vinden dat er niet genoeg waarde wordt geleverd voor het gevraagde bedrag. Verkoopt hij wel een hoop gitaren dan vinden die klanten blijkbaar wel dat er voldoende waarde staat tegenover het gevraagde maar hoe die verkoopprijs nu precies tot stand is gekomen is verder niet relevant.

Dastard
16 december 2007, 18:54
En toch geeft de importeur de prijzen, sowieso altijd een adviesprijs, daarna wordt een soort van prijs afspraak gemaakt met de winkels, daar kun je met mij uren over discussieren maar dat gebeurd gewoon.
De importeur heeft de plicht zijn/haar spullen te leveren, MITS je een contract hebt als winkel met de importeur, over het afnemen van spullen, de importeur kiest voornamelijk zelf de winkels uit waar ze hun spullen willen verkopen, een winkel kan altijd dealer worden mits een winkel zich aan bepaalde afspraken houdt.
Neem Line6, die "eist" van winkels dat ze de hele Line6 voorraad te koop aanbieden, anders mag je het helemaal niet verkopen.
Enne Daisy Rock wilde kennelijk geen importeur in Nederland hebben :-(

sanderz
16 december 2007, 19:19
Adviesprijs of niet:

Stel dat een importeur behalve een adviesprijs, ook een minimale verkoopprijs vaststelt voor zijn producten en een winkelier besluit om D28's cadeau te doen, wat denk je dat de importeur dan gaat doen?

Met een foto in de Televaag en het lokale sufferdje dat ZIJ de importeur zijn van deze geweldige gitaren en ZIJ er bovendien een setje extra snaren bij doen.

Niemand die daar een probleem van maakt wánt... er is geen sprake van koop.

Dus kunnen winkeliers ervoor kiezen om bij een setje snaren á 1800,00 een gratis D28 te doen, als promotie. Maar jongens en meisjes: niet alle winkeliers willen dat, die verschuilen zich weer achter de importeur. En zo is het balletje rond, toch?

--=HANS=--
16 december 2007, 19:50
origineel gepost door Dastard:En toch geeft de importeur de prijzen, sowieso altijd een adviesprijs, daarna wordt een soort van prijs afspraak gemaakt met de winkels, daar kun je met mij uren over discussieren maar dat gebeurd gewoon.
De importeur heeft de plicht zijn/haar spullen te leveren, MITS je een contract hebt als winkel met de importeur, over het afnemen van spullen, de importeur kiest voornamelijk zelf de winkels uit waar ze hun spullen willen verkopen, een winkel kan altijd dealer worden mits een winkel zich aan bepaalde afspraken houdt.
Neem Line6, die "eist" van winkels dat ze de hele Line6 voorraad te koop aanbieden, anders mag je het helemaal niet verkopen.
Enne Daisy Rock wilde kennelijk geen importeur in Nederland hebben :-(
__________________

Allemaal mee eens maar niet relevant.
Wat alle betrokken partijen in de keten ook met elkaar afspreken omtrend dealerschappen, prijsvorming etc etc het doet niets af aan het feit dat de consument die de instrumenten moet kopen het gevoel moet hebben dat hij waar krijgt voor zijn geld. Hoe die kostprijs verder in elkaar steekt is voor de rest totaal oninteressant. Tuurlijk, als een fabrikant marketingtechnisch heel erg handig is en daardoor zijn gitaren voor hoge prijzen aan de man weet te brengen dan kun je allerlei verhalen op gaan hangen over wat alle grondstoffen kosten en hoe het allemaal geregeld is met dealers enzo maar ook dat is niet relevant. Blijkbaar weet deze fabrikant dermate goed op het gevoel van de consument in te spelen dat die zelfde consument bereid is om een wellicht achterlijk hoge prijs voor die produkten neer te leggen. Hulde aan de producent zou ik willen zeggen!
Dan is er nog iets als prijselasticiteit en vraagelasticiteit. Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat als ze de prijzen verlagen ze wel meer instrumenten verkopen maar niet meer verdienen want meer werk, meer risico, lagere opbrengst per eenheid product etc.

sanderz
16 december 2007, 20:15
Sterker nog: als ze de prijzen verlagen, heb je kans dat ze 'niks' meer verkopen!

Wie wil er nou een échte Martin voor de prijs van een Stagg? Of een Mercedes voor de prijs van échte een Daihatsu Cuore?

Of ga even chocoladekransjes kopen - op 5 januari.

Economie is psychologie en aan psychologie is niks logisch, behalve de factuur, de eigen bijdrage en de volstrekte nutteloosheid ervan.

Frustreer je psychiater, deel 1
"waar heeft u last van?"
"een sociaal fobie, onder anderen"
"wat nog meer dan?"
"niks, alleen een sociaal fobie, onder anderen"

--=HANS=--
16 december 2007, 21:57
In off topic is een topic over dure spulletjes aan de gang.

Iemand noemde zijn Gretsch White falcon en daar werd op gereageerd door iemand met het volgende: 'Gretsch kreeg te maken met een inverse elastischiteit, het merk merkte dat zijn kwaliteitsinstrumenten minder verkochten bij een lage prijs'


Ik bedoel maar :satisfie:

lutewizzard
16 december 2007, 22:05
Als winkelier krijg je van een importeur een vaste korting bijv. 35 % op de adviesverkoop prijs. Daar zit dan nog wel de BTW tussen want adviesverkoop is incl BTW en op de inkoopprijs ( is dus 65% van de adv. verkoop) komt nog 19%BTW. Het is dus wel erg gemakkelijk om de winkelier een afzetter te noemen als hij de adviesverkoopprijs hanteert. De winkelier wordt tevens geacht garantiegevallen af te handelen en service te verlenen. Reken zelf uit hoeveel je daarvan kunt verwachten bij de prijsstunters.

Dastard
16 december 2007, 22:32
Het laatste wat ik nog kwijt wil, de meeste prijzen bij de "grote" muziekwinkels in Nederland, liggen onder de adviesprijzen van de importeurs, behalve bij Dijkman dan :-D

sanderz
16 december 2007, 22:54
Ja, marges zijn krap, maar die vaste korting kun je nog best aan trekken, en zo niet, zoek je een andere manier om aan je spullen te komen. Zo werkt dat. Altijd.

Dinges enz, ik heb zere vingers en ben moe... :sssh:

greencharlie
16 december 2007, 22:59
Kan er iemand mij het stijgen en dalen van de olieprijs (die ook gelinkt is aan de dollar) verklaren aub.

Trouwens, er bestaan gitaren aan de helft van de prijs van een "Martin" die even goed zijn.

jplm
17 december 2007, 11:43
Kan er iemand mij het stijgen en dalen van de olieprijs (die ook gelinkt is aan de dollar) verklaren aub.

Jazeker kan ik dat (en ik speel ook gitaar, dus het hoort in dit topic): korte tijd geleden hebben de olie-maatschappijen geleerd dat als je maar goed in het journaal ouwehoert over iets als een storm of een mogelijke aanslag, je de volgende dag de olieprijs flink omhoog kunt schroeven, want iedereen denkt dan "oh ja, dat klopt, want er was iets aan de hand, heb ik gisteren zelf op het nieuws gezien". Met als gevolg dat wanneer er tegenwoordig in Bagdad (ook bekend als DADGAD, dus het hoort in dit topic) een Irakees van z'n fiets valt, voor jou en mij meteen de benzine een dubbeltje duurder wordt. Zo simpel is het, oppompen en vervoeren van olie kost gewoon net zo duur als altijd, dus het prijsverschil zit 'm in de gebakken lucht).

Groet, Jan.

sjaakies
17 december 2007, 15:31
En toch geeft de importeur de prijzen, sowieso altijd een adviesprijs, daarna wordt een soort van prijs afspraak gemaakt met de winkels, daar kun je met mij uren over discussieren maar dat gebeurd gewoon.
De importeur heeft de plicht zijn/haar spullen te leveren, MITS je een contract hebt als winkel met de importeur, over het afnemen van spullen, de importeur kiest voornamelijk zelf de winkels uit waar ze hun spullen willen verkopen, een winkel kan altijd dealer worden mits een winkel zich aan bepaalde afspraken houdt.
Neem Line6, die "eist" van winkels dat ze de hele Line6 voorraad te koop aanbieden, anders mag je het helemaal niet verkopen.
Enne Daisy Rock wilde kennelijk geen importeur in Nederland hebben :-(

jullie krijgen toch ook nog gewoon fender geleverd

Dastard
25 december 2007, 14:29
Binnenkort misschien niet meer ;-)

reMC
16 augustus 2009, 01:40
Wat er ook van mag zijn, die standard D-28 is een mega 'bandgitaar' en zijn prijs absoluut niet waard.

Niet de meest genuanceerde uitspraak ;)

Als potentieel D-28 koper trek ik het me even aan... kun je uitleggen waarom je dit vindt?

Muzieknono
16 augustus 2009, 07:48
Topic is bijna 2 jaar oud.
Mvgr. Dirk Jan :B

peter_heijnen
16 augustus 2009, 10:25
Laatste activiteit van -yves- op het forum ook.