PDA

View Full Version : Speaker voor Fender Deluxe reverb



heavy-metal-thunder
14 december 2007, 17:47
Ik heb pas een 1977 SF Fender Deluxe reverb gekocht. Heeft wel wat gebruikssporen, maar is origineel en bovenal: klinkt lekker. Ik was al heel lang op dit type versterker aan het gassen, omdat mijn makker er zo eentje gebruikt in een stevige rockband. Weliswaar in combinatie met een Marshall combo (JMP of JCM800). Voor mij een geweldige sound.

Misschien komt er ooit een marshall combo bij, maar ik wil hem liefst alleen gebruiken, maar in een rockband heeft hij net iets te weinig headroom. Daarom mijn idee om de originele speaker te vervangen door een speaker met hoog rendement (bovendien blijft de originele intact). Genre: een beetje all round rock (maar kan soms vrij stevig zijn). Ik speel met een strat of een les paul model.

Iemand ervaring met vervangspeaker??

Chris Winsemius
14 december 2007, 17:57
Klanten van mij en ik zelf vinden de nieuwe Celestion Heritage H30 te gek in een DR. Hoog rendement, 'n stevig fundament in het laag en zeer dynamisch. De reguliere H30 is ook ok maar "wat platter" en minder dynamisch. Sommige mensen vinden de Vintage 30 ook lekker klinken.

a.c.
14 december 2007, 18:16
maakt een speaker met hoger rendement daadwerkelijk zoveel uit dat dezelfde versterker ineens wel bruikbaar wordt? Ik zit met een 57 deluxe met hetzelfde probleem.

Sjel
14 december 2007, 18:23
maakt een speaker met hoger rendement daadwerkelijk zoveel uit dat dezelfde versterker ineens wel bruikbaar wordt? Ik zit met een 57 deluxe met hetzelfde probleem.

Verwacht geen wonderen, maar het helpt écht wel. Als je de juiste speaker kiest tenminste...

Sjel
14 december 2007, 18:26
Ik heb pas een 1977 SF Fender Deluxe reverb gekocht. Heeft wel wat gebruikssporen, maar is origineel en bovenal: klinkt lekker. Ik was al heel lang op dit type versterker aan het gassen, omdat mijn makker er zo eentje gebruikt in een stevige rockband. Weliswaar in combinatie met een Marshall combo (JMP of JCM800). Voor mij een geweldige sound.

Misschien komt er ooit een marshall combo bij, maar ik wil hem liefst alleen gebruiken, maar in een rockband heeft hij net iets te weinig headroom. Daarom mijn idee om de originele speaker te vervangen door een speaker met hoog rendement (bovendien blijft de originele intact). Genre: een beetje all round rock (maar kan soms vrij stevig zijn). Ik speel met een strat of een les paul model.

Iemand ervaring met vervangspeaker??

Gefeliciteerd. Zijn inderdaad prachtige amps! Heb er zelf ook eentje. Om mijn headroomprobleem op te lossen heb ik me ook nog een '75 Super Reverb aangeschaft voor de ietwat grotere zalen + optredens zonder P.A.

Wat je vraag betreft: ik weet niet welk type je juist moet kiezen, maar ik hoor vaak dat om dit probleem op te lossen Jensens uitermate geschikt zijn.

Chris Winsemius
14 december 2007, 18:33
maakt een speaker met hoger rendement daadwerkelijk zoveel uit dat dezelfde versterker ineens wel bruikbaar wordt? Ik zit met een 57 deluxe met hetzelfde probleem.

Celestion Alnico Blue is 'n te gekke speaker icm. 'n tweed Deluxe maar niet goedkoop... Rendement is véél hoger dan de Jensen speaker.

Heb weleens 'n tweed-achtige meegemaakt met 1xAB die over 'n 50 Watter met 2 M25s heen blies.

jacky
14 december 2007, 23:22
maakt een speaker met hoger rendement daadwerkelijk zoveel uit dat dezelfde versterker ineens wel bruikbaar wordt? Ik zit met een 57 deluxe met hetzelfde probleem.

DE vraag is wat je probleem is snel opbreken of weinig clean hoort bij die amp.
Welke speaker zit er in .....weber ?

Chris Winsemius
14 december 2007, 23:32
DE vraag is wat je probleem is snel opbreken of weinig clean hoort bij die amp.
Welke speaker zit er in .....weber ?

In die amp (reïssue) zit standaard 'n nieuwe Jensen P12Q.

@all:
Qua '57 tweed Deluxe reïssues + headroom: probeer eerst eens de volumeregelaar v/h niet gebruikte kanaal net boven de 10 of hoger (knoppen gaan tot 12) te zetten.

heavy-metal-thunder
14 december 2007, 23:44
maakt een speaker met hoger rendement daadwerkelijk zoveel uit dat dezelfde versterker ineens wel bruikbaar wordt? Ik zit met een 57 deluxe met hetzelfde probleem.

de 57 deluxe heeft natuurlijk nog wel wat minder watts dan mijn DR. Ik ken het resultaat niet van een "hoog rendement speaker", maar een greenback 25W heeft 96dB en een Vintage 30 100 dB, dan is dat 4 W meer. Te weten dat er een verdubbeling van vermogen nodig is, om een vermeerdering met 3 dB te verkrijgen. Dan kan die redenering van Chris best wel kloppen, want er zijn speakers met 103 dB (van 96 => 103 dB is +7W, waardoor een 12W met deze laatste speaker zou luid zou zijn als een 50 W met de eerste speaker).

jerome
15 december 2007, 00:00
Celestion Alnico Blue is 'n te gekke speaker icm. 'n tweed Deluxe maar niet goedkoop... Rendement is véél hoger dan de Jensen speaker.

Heb weleens 'n tweed-achtige meegemaakt met 1xAB die over 'n 50 Watter met 2 M25s heen blies.

+1!!!!
Die Celestion Alnico's gaan idd vreselijk hard.
Ik speel zelf met Vox (ook Celestion) Silver Alnico's die in oude Vox cabs/versterkers zitten. Eigenlijk dezelfde speaker als de Alnico Blue alleen nog iets meer vermogen (20 i.p.v. 15 watt) en iets strakker en dynamischer dan de Blue.
Met optredens snappen de meeste mensen niet hoe het in Godsnaam mogelijk is dat zulke, relatief lichte, speakers (20 Watt) zo'n harde en heerlijk dynamische brulsound kunnen produceren.
Daar kan naar mijn mening geen andere speaker aan tippen, ook niet de Greenbacks!
Ze zijn idd niet goedkoop; ik heb er laatst 2 gekocht van 1970 voor 225 Euro per stuk, maar wel in perfecte staat. :p
Je ziet ze ook nog wel eens op Ebay staan...

heavy-metal-thunder
15 december 2007, 11:13
+1!!!!
Die Celestion Alnico's gaan idd vreselijk hard.
Ik speel zelf met Vox (ook Celestion) Silver Alnico's die in oude Vox cabs/versterkers zitten. Eigenlijk dezelfde speaker als de Alnico Blue alleen nog iets meer vermogen (20 i.p.v. 15 watt) en iets strakker en dynamischer dan de Blue.
Met optredens snappen de meeste mensen niet hoe het in Godsnaam mogelijk is dat zulke, relatief lichte, speakers (20 Watt) zo'n harde en heerlijk dynamische brulsound kunnen produceren.
Daar kan naar mijn mening geen andere speaker aan tippen, ook niet de Greenbacks!
Ze zijn idd niet goedkoop; ik heb er laatst 2 gekocht van 1970 voor 225 Euro per stuk, maar wel in perfecte staat. :p
Je ziet ze ook nog wel eens op Ebay staan...


ik had deze speakers in mijn 1965 ac30 en met zijn 30W méér dan headroom genoeg.

The red Strat.
15 december 2007, 14:15
ik vind dat Celestions totaal niet thuihoren in een fender.
die steek je in een marshall ofzo, maar niet in een fender.
ze klinken veel te 'british', en dat vecht met de fender sound.

ik zou je echt aanraden om ted weber een mail te sturen met exact wat je wil van klank, waar het moet voor dienen etc.
hij zal op basis daarvan je een speaker aanraden, en als je die koopt, zal je ongeveer de best mogelijk speaker voor jou hebben :) echt doen, weber maakt ZEER goeie speakers.

heavy-metal-thunder
15 december 2007, 15:24
ik vind dat Celestions totaal niet thuihoren in een fender.
die steek je in een marshall ofzo, maar niet in een fender.
ze klinken veel te 'british', en dat vecht met de fender sound.

ik zou je echt aanraden om ted weber een mail te sturen met exact wat je wil van klank, waar het moet voor dienen etc.
hij zal op basis daarvan je een speaker aanraden, en als je die koopt, zal je ongeveer de best mogelijk speaker voor jou hebben :) echt doen, weber maakt ZEER goeie speakers.

ergens heb je een punt, maar anderzijds, zit er in de nieuwe Fender supersonic geen Vintage 30?

De vraag is bovendien of ik die typische Fender-sound wil? Alvast niet enkel een heel mooie Fender-clean van pakweg Twin rev.

Mijn makker speelt met zijn DR (en soms een marshall combo onder) Stubru afrekening-muziek (voor de niet kenners hiervan: stevige, ietwat alternatieve rock. Denk aan radiohead, Muse, maar evengoed Nirvana, maar af en toe iets van Guns n' roses, of zelfs Hendrix...) . En ik vind zijn sound geweldig, heeft ballen, drive, stevig, niet overdreven veel gain, niet te gecompresseerd... zijn sound wordt in hoofdzaak gemaakt door zijn DR, een Les paul, en 2 boss-jes (DS-1 en SD1). Puur en recht-toe-recht-aan.

Maar het is zeker een goed idee om Ted eens te mailen.

Chris Winsemius
15 december 2007, 15:39
Groot gelijk!

EL34s horen niet in 'n VOX (oops, AC50 en AC100)
Celestions horen niet in Fenders (oops, Brian Setzer en veel moderne Fenders)
EVs ook niet (oops, SRV)
5881 of 6L6 buizen horen niet in 'n Marshall (oops, JTM45 en Eric Johnson)
EL84s horen niet in 'n Fender (oops, eerste Tremolux tops en veel moderne Fendertjes)
6V6 buizen horen niet in Marshalls (oops, prototype en Studio 15)

LOL :D

jerome
15 december 2007, 15:54
Groot gelijk!

EL34s horen niet in 'n VOX (oops, AC50 en AC100)
Celestions horen niet in Fenders (oops, Brian Setzer en veel moderne Fenders)
EVs ook niet (oops, SRV)
5881 of 6L6 buizen horen niet in 'n Marshall (oops, JTM45 en Eric Johnson)
EL84s horen niet in 'n Fender (oops, eerste Tremolux tops en veel moderne Fendertjes)
6V6 buizen horen niet in Marshalls (oops, prototype en Studio 15)

LOL :D

Je hebt gelijk, schandalig, alleen het idee al, excuses ! ;)

Maar uh...Weber...Weber...hebben die hun Alnico luidspreker niet een beetje afgekeken van de Celestion Blue en Grey Alnico uit 1957? :)

The red Strat.
15 december 2007, 18:39
ergens heb je een punt, maar anderzijds, zit er in de nieuwe Fender supersonic geen Vintage 30?

De vraag is bovendien of ik die typische Fender-sound wil? Alvast niet enkel een heel mooie Fender-clean van pakweg Twin rev.

Mijn makker speelt met zijn DR (en soms een marshall combo onder) Stubru afrekening-muziek (voor de niet kenners hiervan: stevige, ietwat alternatieve rock. Denk aan radiohead, Muse, maar evengoed Nirvana, maar af en toe iets van Guns n' roses, of zelfs Hendrix...) . En ik vind zijn sound geweldig, heeft ballen, drive, stevig, niet overdreven veel gain, niet te gecompresseerd... zijn sound wordt in hoofdzaak gemaakt door zijn DR, een Les paul, en 2 boss-jes (DS-1 en SD1). Puur en recht-toe-recht-aan.

Maar het is zeker een goed idee om Ted eens te mailen.
ja, en vraag mij niet waarom iemand daar bij fender met z'n zatte kop een V30 in een fender wou steken. gewoonweg idioot.

een eerder amerikaans gevoicde speaker kan niet alleen cleans good hoor ;) of je de typische fender sound wil moet je zelf uitmaken, maar stel uzelf ook dan is de vraag als ge het niet wilt, waarom da ge dan in godsnaam ne fender ebt en der iets wil uithalen wa hij ni wil :p

voor afrekening muziek zou een DR echt niet geschikt zijn hoor, het zijn gewoon cleane amps. haal je der Gnr uit, dan haal je der iets uit wit hij eigelijk niet wil...
zeer mooie cleane amps, maar de oversturing vind ik persoonlijk wat minder. als je er pedaaltjes voorzet, tja dat gaat ook maar ja, is dat wel de bedoeling met een 22 watter ?

voor wat jij van genres er zou mee spelen blijkbaar lijkt hij me niet bijster geschikt. maar goed, als jij het goed vind, das het enige wat telt. en zoals ik al zei, een aangeraden weber door ted, daar kan je niet mee misdoen.

isa1984
15 december 2007, 19:33
Ik heb een 70s twin en gebruik daarbij een 2x12 cab met celestion classic lead 80, en ik moet zeggen, klinkt echt puik. Mooie sound ook icm mn effecten, met name de tubescreamer.
Zonder reclame, een sample kun je vinden op www.myspace.com/thomasaziermusic, het eerste nummer. Geen reclame trouwens ;).

heavy-metal-thunder
15 december 2007, 22:20
ja, en vraag mij niet waarom iemand daar bij fender met z'n zatte kop een V30 in een fender wou steken. gewoonweg idioot.

een eerder amerikaans gevoicde speaker kan niet alleen cleans good hoor ;) of je de typische fender sound wil moet je zelf uitmaken, maar stel uzelf ook dan is de vraag als ge het niet wilt, waarom da ge dan in godsnaam ne fender ebt en der iets wil uithalen wa hij ni wil :p

voor afrekening muziek zou een DR echt niet geschikt zijn hoor, het zijn gewoon cleane amps. haal je der Gnr uit, dan haal je der iets uit wit hij eigelijk niet wil...
zeer mooie cleane amps, maar de oversturing vind ik persoonlijk wat minder. als je er pedaaltjes voorzet, tja dat gaat ook maar ja, is dat wel de bedoeling met een 22 watter ?

voor wat jij van genres er zou mee spelen blijkbaar lijkt hij me niet bijster geschikt. maar goed, als jij het goed vind, das het enige wat telt. en zoals ik al zei, een aangeraden weber door ted, daar kan je niet mee misdoen.

ik ken de DR vrij goed, hoor, en weet wat hij kan. Heb hem al dikwijls live gehoord. Is in mijn ogen één der meest veelzijdige versterkers ooit gemaakt. En reken maar, dat ding rockt als de be(e)sten! Versterker op 3-4 (klein randje met een les paul) en dan pedaaltje voor. Wat is er mis met een pedaaltje? Als het klinkt, dan is het oké. Is mijn mening.

Bovendien, als het woord fender valt, dan denkt iedereen meteen aan het onder-alle-omstandigheden-clean van een twin reverb. En dat is per defenitie niet zo.

voor de rest, 22W lijkt niet veel, maar waar kun je een 50W Marshall zijn pure lampensound benutten? Daar moeten ook pedalen voor, hoor. Laatste repetitie had ik mijn Marshall JMp 50W volume op 5 (nog clean met strat en heel klein randje met Les Paul), maar achteraan stond mijn Richmod mastervolume voor 3/4 dicht. Reken maar dat er dan véél van mijn lampensound verloren gaat. daarom wil ik gewoon een lichtere versterker. met een efficiënte speaker moet 22W volstaan. Misschien zet ik er nog een cabje onder voor wat meer 3D-sound en wat meer body.

Toch nog eens bedankt voor de Ted-tip.

The red Strat.
16 december 2007, 12:09
ik ken de DR vrij goed, hoor, en weet wat hij kan. Heb hem al dikwijls live gehoord. Is in mijn ogen één der meest veelzijdige versterkers ooit gemaakt. En reken maar, dat ding rockt als de be(e)sten! Versterker op 3-4 (klein randje met een les paul) en dan pedaaltje voor. Wat is er mis met een pedaaltje? Als het klinkt, dan is het oké. Is mijn mening.

Bovendien, als het woord fender valt, dan denkt iedereen meteen aan het onder-alle-omstandigheden-clean van een twin reverb. En dat is per defenitie niet zo.

voor de rest, 22W lijkt niet veel, maar waar kun je een 50W Marshall zijn pure lampensound benutten? Daar moeten ook pedalen voor, hoor. Laatste repetitie had ik mijn Marshall JMp 50W volume op 5 (nog clean met strat en heel klein randje met Les Paul), maar achteraan stond mijn Richmod mastervolume voor 3/4 dicht. Reken maar dat er dan véél van mijn lampensound verloren gaat. daarom wil ik gewoon een lichtere versterker. met een efficiënte speaker moet 22W volstaan. Misschien zet ik er nog een cabje onder voor wat meer 3D-sound en wat meer body.

Toch nog eens bedankt voor de Ted-tip.
nee er is niets mis met een pedaaltje, maar wat ik wil zeggen is dat het niet echt de bedoeling is om een pedaaltje voor een relatief stille 22 watt buizenversterker te zetten. zo'n versterker is gemaakt om natuurlijk buizenoversturing te geven, niet om een transistor clipping signaal binnen te krijgen, snap je ?

en nee hoor, als ik aan een DR reverb denk, dan denk ik ook aan heerlijke oversturing ;) niet alleen aan de cleans.

ik denk dat je me een beetje verkeerd begrepen hebt, ik vind 22 watt zeer positief. en ja, een 50 watt marshall voor kleine optredens vind ik heel idioot. (en een 100 watter al helemaal, daar vult ge het sportpaleis mee verdomme en dan zijn er snullen die da voor 100 man optredens kopen om stoer te doen maar wel iedereen gehoorschade laten oplopen nondedju) Ik ben meer een voorstander van die 18 watters.

jerome
16 december 2007, 17:38
nee er is niets mis met een pedaaltje, maar wat ik wil zeggen is dat het niet echt de bedoeling is om een pedaaltje voor een relatief stille 22 watt buizenversterker te zetten. zo'n versterker is gemaakt om natuurlijk buizenoversturing te geven, niet om een transistor clipping signaal binnen te krijgen, snap je ?

en nee hoor, als ik aan een DR reverb denk, dan denk ik ook aan heerlijke oversturing ;) niet alleen aan de cleans.

ik denk dat je me een beetje verkeerd begrepen hebt, ik vind 22 watt zeer positief. en ja, een 50 watt marshall voor kleine optredens vind ik heel idioot. (en een 100 watter al helemaal, daar vult ge het sportpaleis mee verdomme en dan zijn er snullen die da voor 100 man optredens kopen om stoer te doen maar wel iedereen gehoorschade laten oplopen nondedju) Ik ben meer een voorstander van die 18 watters.

Gaan we weer...
Een 100 watter is niet alleen bedoeld om alleen maar hard te spelen
Op een relatief laag volume geeft geeft mijn Marshall 100 watt JMP top een vollere sound met meer dynamiek, ballen en headroom vergeleken met een 50 Watter uit de dezelfde serie die kwa decibels even hard staat.
Er zijn met mij vele gitaristen die daarom liever op een 100 watter spelen
Het is zo kortzichtig om te zeggen dat een 100 watt gitaaramp in een kleine zaal niet kan.

Er zijn ook gitaristen die met een 20 watter een knalhard maar lelijk scherp en/of dichtgesmeerd gitaargeluid produceren waar geen bas en dynamiek inzit.
en/of alleen redelijk klinken in de oren van de gitarist zelf omdat hij er 1 á 2 m vanaf staat!

Wattage zegt niet alles. Karakeristiek van de amp en muziekstijl, soort gitaar, soort elementen, de gebruikte speakers en smaak tellen ook mee

The red Strat.
16 december 2007, 19:52
Gaan we weer...
Een 100 watter is niet alleen bedoeld om alleen maar hard te spelen
Op een relatief laag volume geeft geeft mijn Marshall 100 watt JMP top een vollere sound met meer dynamiek, ballen en headroom vergeleken met een 50 Watter uit de dezelfde serie die kwa decibels even hard staat.
Er zijn met mij vele gitaristen die daarom liever op een 100 watter spelen
Het is zo kortzichtig om te zeggen dat een 100 watt gitaaramp in een kleine zaal niet kan.

Er zijn ook gitaristen die met een 20 watter een knalhard maar lelijk scherp en/of dichtgesmeerd gitaargeluid produceren waar geen bas en dynamiek inzit.
en/of alleen redelijk klinken in de oren van de gitarist zelf omdat hij er 1 á 2 m vanaf staat!

Wattage zegt niet alles. Karakeristiek van de amp en muziekstijl, soort gitaar, soort elementen, de gebruikte speakers en smaak tellen ook mee

het is misschien kortzichtig, maar ik erger me nog alle dagen aan mensen die hun 100 watter echt opendraaien. door zulke mensen heb ik nu tinnitus. en ja ik gebruikte oordoppen, en nog straffe ook. er zijn natuurlijk ook nog verstandige mensen zoals u die hem niet volledig opendraaien, maar ja heb je dan wel een 100 watter nodig ? ik vind het trouwens moeilijk om te geloven dat ie beter klinkt dan een even harde 50 watter, want dat gaat tegen al mijn ervaringen in, maargoed het kan en ik verwijt u persoonlijk dan ook niet van te luid te spelen, maa ge moet wel toegeven dat de meesten het gewoon kopen om stoer te doen en dan m opendraaien omdat hij niet goed klinkt op lage volumes.

van zo'n versterker moogt ge mij nu wel is een voorbeeld geven ??

Ibanez666
17 december 2007, 09:17
het is misschien kortzichtig, maar ik erger me nog alle dagen aan mensen die hun 100 watter echt opendraaien. door zulke mensen heb ik nu tinnitus. en ja ik gebruikte oordoppen, en nog straffe ook. er zijn natuurlijk ook nog verstandige mensen zoals u die hem niet volledig opendraaien, maar ja heb je dan wel een 100 watter nodig ? ik vind het trouwens moeilijk om te geloven dat ie beter klinkt dan een even harde 50 watter, want dat gaat tegen al mijn ervaringen in, maargoed het kan en ik verwijt u persoonlijk dan ook niet van te luid te spelen, maa ge moet wel toegeven dat de meesten het gewoon kopen om stoer te doen en dan m opendraaien omdat hij niet goed klinkt op lage volumes.

van zo'n versterker moogt ge mij nu wel is een voorbeeld geven ??

Ik heb sinds kort een 100 watter en hij klinkt echt wel warmer dan de versterkers met minder wattage die ik tot nu toe gehoord heb, hoewel daar natuurlijk ook nog andere factoren bij komen kijken (merk, model, speaker)

The red Strat.
17 december 2007, 13:44
Ik heb sinds kort een 100 watter en hij klinkt echt wel warmer dan de versterkers met minder wattage die ik tot nu toe gehoord heb, hoewel daar natuurlijk ook nog andere factoren bij komen kijken (merk, model, speaker)
ja het lijkt me sterk dat een hoger wattage meer warmte geeft.
je kunt geen appelen met peren vergelijken he, als je versterkers met meer-minder vermogen vergelijt moet het minstens hetzelfde merk zijn ;)

Thijssie
17 december 2007, 14:10
ja het lijkt me sterk dat een hoger wattage meer warmte geeft.
je kunt geen appelen met peren vergelijken he, als je versterkers met meer-minder vermogen vergelijt moet het minstens hetzelfde merk zijn ;)

Bij de meeste oudere 1-kanaalsmarshalls is het wel zo dat de 100w versie wat vetter klinkt dan hetzelfde model met een gehalveerd aantal eindbuizen....

chocorookie
17 december 2007, 14:25
On-topic????

Heb goeie verhalen gehoord over de Weber 12A125S met lichte dope.

Ik denk dat dit een perfecte speaker is voor je deluxe rev.
De Italiaanse huidige Jensen P12Q (en ook de 10Q's) worden wel eens als schel of met teveel hoog omschreven.

The red Strat.
17 december 2007, 15:19
Bij de meeste oudere 1-kanaalsmarshalls is het wel zo dat de 100w versie wat vetter klinkt dan hetzelfde model met een gehalveerd aantal eindbuizen....
aah ja vanzelfsprekend.
maar de meeste nieuwe versterkers in 50 en 100 watt versie hebben meestal evenveel eindbuizen.
EDIT: excuseer mij, ik denk dat ik nog onder de invloed van mn wiet was als ik dit schreef :D
juist Kim Wilson, ik zat aan iets anders te denken.

Kim Wilson
17 december 2007, 15:22
Ik weet niet of ik je goed begrepen heb, maar een 50 watt amp heeft twee EL34/6L6 buizen, en een 100 watt uitvoering van hetzelfde merk en type zal er 4 hebben.

Ibanez666
17 december 2007, 15:38
ja het lijkt me sterk dat een hoger wattage meer warmte geeft.
je kunt geen appelen met peren vergelijken he, als je versterkers met meer-minder vermogen vergelijt moet het minstens hetzelfde merk zijn ;)

het is geen echte vergelijking natuurlijk, maar het valt me wel op, dus...

pimmetje
17 december 2007, 15:42
Heb goeie verhalen gehoord over de Weber 12A125S met lichte dope.
Zijn idd hele lekkere.
Maar als je zoekt naar een efficiente alnico speaker, is de 12A150 serie een goede optie. Groot verschil tussen die twee series zit 'm in de magneet: 11oz / 40oz.
Welke conus je er dan op wilt en of je 'm wilt laten dopen, hangt dan weer van je smaak af. Maar Ted Weber kan daar ongetwijfeld zelf bij helpen als je een beetje omschrijft wat voor geluid je zoekt.

jerome
17 december 2007, 20:03
....maar ja heb je dan wel een 100 watter nodig ? ik vind het trouwens moeilijk om te geloven dat ie beter klinkt dan een even harde 50 watter.....


In 100 Watt versterkers zit (meestal) een zwaardere voeding dan in de 50 watt versie van dezelfde serie.
En bij sommige (vintage) versterkers schijnt de voeding medebepalend te zijn voor het eindgeluid (zoals bijvoorbeeld diverse oudere Marshalls met de Drake trafo's ).
Een zwaardere trafo schijnt het geluid anders te "kleuren" dan een lichtere trafo.
Hoeft niet per definitie mooier te zijn want dat is een kwestie van smaak.
Een Marshall 100 Watt JMP bijvoorbeeld klinkt over het algemeen dynamischer en opener dan een 50 Watt JMP (vergeleken met dezelfde speakers)
Maar een 50 Watt scheurt weer meer en klinkt vaak wat smeuïger.
Het is maar net wat je smaak is en wat je zoekt.
De karakteristiek kan dus nog behoorlijk verschilllen op hetzelfde geluidnivo.

The red Strat.
17 december 2007, 21:08
fair enough :hippie:

heavy-metal-thunder
17 december 2007, 22:06
In 100 Watt versterkers zit (meestal) een zwaardere voeding dan in de 50 watt versie van dezelfde serie.
En bij sommige (vintage) versterkers schijnt de voeding medebepalend te zijn voor het eindgeluid (zoals bijvoorbeeld diverse oudere Marshalls met de Drake trafo's ).
Een zwaardere trafo schijnt het geluid anders te "kleuren" dan een lichtere trafo.
Hoeft niet per definitie mooier te zijn want dat is een kwestie van smaak.
Een Marshall 100 Watt JMP bijvoorbeeld klinkt over het algemeen dynamischer en opener dan een 50 Watt JMP (vergeleken met dezelfde speakers)
Maar een 50 Watt scheurt weer meer en klinkt vaak wat smeuïger.
Het is maar net wat je smaak is en wat je zoekt.
De karakteristiek kan dus nog behoorlijk verschilllen op hetzelfde geluidnivo.

onlangs mijn 1971 JMP 50W (gemod naar Plexi specs, wel nog originele '71 transfo) vergeleken met een 1972 super bass 100W (eigenlijk eerder 200 W).

eerste opmerking:
- beiden klinken behoorlijk als ze niet te luid staan.
- beiden klinken beter als ze luider staan.
- beiden zijn te luid om op hun best te klinken.
- de Superbass klinkt vetter en strakker in het laag. Ik kan begrijpen waarom EVH een 100W wou, merkelijk beter voor palm mutings.
- een 50W scheurt idd. wat meer, maar uiteindelijk ga je beiden laten scheuren met pedaaltje voor, dus...

PeeVee
20 december 2007, 11:34
Betaalbaar alternatief voor de Celestion Blue Dog: een Eminence Red Fang, voor €129 te krijgen bij o.a. Thomann.de. Prima speaker voor Deluxe Reverb, tweed Deluxe, Fender 30 etc.

heavy-metal-thunder
20 december 2007, 13:33
Deze namiddag ga ik de red fang testen. Mijn makker ( 'Coony' van dit forum) heeft er zo'n 2 in zijn Bluesbreaker combo. En ze zijn idd. heel efficiënt.

jerome
20 december 2007, 19:25
Ik heb wel eens gehoord dat de Red Fangs op zich prima speakers zijn maar toch niet in de buurt komen van de Celestion Blue of Silver Alnico's wat hoog, dynamiek en ziel betreft...
Zelf heb ik geen ervaring met Red Fangs.
Die Celestion Alnico's zijn zó goed dat ik niet eens zin meer heb om nog andere speakers uit te proberen!

heavy-metal-thunder
20 december 2007, 21:50
Heb de red fangs nooit naast Celestions gehoord, kan hier dus niets zinnigs over zeggen.

Vandaag dus een test met de red fangs (in een 2*12 open back). Met deze speakers klinkt het veel luider. We hebben geen geluidsmeting gedaan, maar wel een andere versterker naast gezet. Daar waar ik eerst met de andere versterker ietsje boven de DR uit kwam, werd ik weggespeeld als de DR op het Red Fang cab werd aangesloten. Reken maar dat je hiermee perfect boven een drummer uitkomt. Oké, voor metal trek je het niet, maar dat was ook niet de bedoeling van deze versterker.

De DR aangesloten op het red fangs cab, klonk het minder Fender-achtig, maar het was wel beter om te rocken. Daar waar de interne speaker bij hogere volumes niet mooi meer openbrak en ook niet weg kon met de bassen (speelden met een Les Paul met humbuckers), was het nu veel strakker.

Hoe ik het ga aanpakken weet ik nog niet. Ik vermoed dat in de DR een Fender-achtige speaker blijft (de originele of een degelijke vervanger), maar wellicht komt er een 2*12 Alnico cab onder.

jerome
21 december 2007, 00:06
Je kan je amp op een van m'n Vox cabs kunnen proberen als je zou willen
Het zijn beide halfopen 2 x 12 cabs met Celestion Silver Alnico's (zelfde als de Blue alnico's maar dan 2 x 25 watt i.p.v. 2 x 20 watt
Alleen ik woon vlak bij Haarlem en volgens mij woon jij ergens in het zuiden...

heavy-metal-thunder
21 december 2007, 12:51
Thx voor uw aanbod Jerome, maar ik woon in België. Ik ken wel iemand met een oud 2*12 celestion Alnico cab (silver), mss ga ik daar wel ff testen.

Op basis van de opnames kan via het opname programma afgeleid worden dat met het 2*12 red fang cab het een 5-tal decibels luider was. 5 decibel lijkt niet veel, maar dit is een aanzienlijk verschil, hoor. Als je met een versterker een bepaald niveau haalt, en je zet er een even luide versterker bij, dan stijgt het totale geluidsniveau met slecths 3 dB(A). Dit ter info.

jerome
21 december 2007, 19:27
Goed plan om die cab met die Silver Alnico's eens te testen!
ze zijn geweldig....
Het kan zijn dat je op slag verliefd bent en dan kan je nergens meer anders aan denken, kan je niet meer slapen, krijg je vlinders in je buik, kortom een groot probleem....