PDA

View Full Version : waarom een gibson???



pannekoek
14 december 2007, 17:05
concretere post:

hey forumleden, ik ben bezig met een belangrijk werkstuk over gibson, het is een serieuze topic en het is een groot deel voor de overgang van HAVO 4 naar HAVO 5.

ik zou graag willen weten waarom een gitarist voor een gibson kiest, en niet voor een ander merk zoals fender, paul reed smith etc etc
is het omdat je idool er ook op speelt? alleen het geluid? wat heeft gibson jouw te bieden en wat wil je bereiken op je eigen gibson gitaar.
oftewel: waarom een gibson??? of: waarom juist geen gibson?

graag serieuze antwoorden.

alvast bedankt, stephan :chicken:

enquete:


- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee)

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10)

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10)

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10)

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)

- waarom perse dat merk (open vraag)

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)

Swan
14 december 2007, 17:12
wat een bullshit.
waarom alleen gibson? zoek dan uit waarom bepaalde spelers voor bepaalde merken gaan, al blijft het altijd gissen...

pannekoek
14 december 2007, 17:14
wat een bullshit.
waarom alleen gibson? zoek dan uit waarom bepaalde spelers voor bepaalde merken gaan, al blijft het altijd gissen...


de opdracht was om van iets heel specifiek onderwerp veel infornamtie te vergaren doormiddel van mensen ondervragen en concrete informatie zoeken op bijvoorbeeld internet.

G.G.
14 december 2007, 17:15
Hoe kan je zo nou een serieus onderzoek doen? Je krijgt alleen loze kreten. Wat wil je precies weten? Hoe ga je je resutaten meten/waarderen en waartegen zet je de resultaten af?


Kan je niet beter een lijst opstellen waar bij ieder punt een waarde oordeel 1 t/m 10 aan gegeven kan worden.

Etc.......

Luke-wannabe
14 december 2007, 17:16
wat een bullshit.
waarom alleen gibson? zoek dan uit waarom bepaalde spelers voor bepaalde merken gaan, al blijft het altijd gissen...
Gast ben je ongesteld ofzo. Altijd dat negatieve gedoe...
@ TS: Ik heb geen gibson, dus kan geen antwoord geven.

pannekoek
14 december 2007, 17:20
Hoe kan je zo nou een serieus onderzoek doen? Je krijgt alleen loze kreten. Wat wil je precies weten? Hoe ga je je resutaten meten/waarderen en waartegen zet je de resultaten af?


Kan je niet beter een lijst opstellen waar bij ieder punt een waarde oordeel 1 t/m 10 aan gegeven kan worden.

Etc.......
oke ik ga er even aan werken,

voor mods: sluit deze topic aub *nog* niet :P

ik ga een lijst met vragen maken die je moet beantwoorden met 1-10 vervolgens neem ik daar het gemiddelde van.

welke vragen zouden er bijvoorbeeld in moeten zitten?

faasie
14 december 2007, 17:33
Waarom een gibson,
Naam (Gibson), Geluid (hangt af van het model), Gevoel (hangt af van het model), Looks (hangt af van het model), Rocksterren (misschien wordt ik er ook wel een als ik een Gibson heb)

savale
14 december 2007, 17:39
check even het post hier je les paul topic, dan weet je waarom

pannekoek
14 december 2007, 17:41
check even het post hier je les paul topic, dan weet je waarom

heb ik gechekt en ben ik aan het checken, maar ik moet me eigen onderzoek opstarten, daarom open ik deze topic

G.G.
14 december 2007, 17:45
enquete:


- heb je zelf een gibson gitaar (nee)

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (Warm met een klein gebrek aan attack vermoedlijk door de setneckconstructie)

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (3, overprised)

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (Onbekend, ik wil geen Gibson)

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (8, zie Slash, Peter Green, Gary Moore etc)

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (Prijs, kwaliteit, bespeelbaarheid en geluid, daarom kies ik voor strats (de laatste twee punten))

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (Epiphone)

- waarom perse dat merk (goedkope lijn van Gibson met 99% identiek ogende instrumenten)

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (nee)

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (nee, vind Gibson niet echt interessant, deze vraag laat ik over aan anderen)

pannekoek
14 december 2007, 17:51
enquete:


- heb je zelf een gibson gitaar (nee)

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (Warm met een klein gebrek aan attack vermoedlijk door de setneckconstructie)

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (3, overprised)

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (Onbekend, ik wil geen Gibson)

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (8, zie Slash, Peter Green, Gary Moore etc)

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (Prijs, kwaliteit, bespeelbaarheid en geluid, daarom kies ik voor strats (de laatste twee punten))

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (Epiphone)

- waarom perse dat merk (goedkope lijn van Gibson met 99% identiek ogende instrumenten)

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (nee)

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (nee, vind Gibson niet echt interessant, deze vraag laat ik over aan anderen)


hardstikke bedankt! als ik een flink aantal van dat soort posts heb ben ik helemaal happy! :D

Luke-wannabe
14 december 2007, 17:51
Heb dus zelf geen gibson, wel Epiphones die vergelijkbaar zijn.

enquete:


- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee) Nee, wel een Epiphone

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10) 7

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10) 5

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10) 5

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10) 10

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag) Ik was toen ik mijn Epi LP kocht fan van het geluid van The Darkness, Led Zeppelin e.d. Hun geluid spoorde mij aan om voor de LP te gaan. En de looks natuurlijk!

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag) Ik vind zelf Epiphone, maar dat is heel exemplarisch en veel mensen zullen me wel voor gek verklaren.

- waarom perse dat merk (open vraag) Geluid, feel en looks

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10) 6

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag) Ik hou over het algemeen wel van Gibson gitaren, maar ik denk eigenlijk is de klank van een LP te donker en warm is voor mij.

faasie
14 december 2007, 18:04
- heb je zelf een gibson gitaar (nee, wel epi)

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (Warm in de neck, rockend in de brug, lastig om af te stellen dat beide elementen goed klinken met dezelfde instellingen op versterker)

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (net zoveel als een fender dat is, ja, maar er zijn goedkopere merken die ook zeer goed zijn)

- gibson levert wat de gitarist wil (hangt af van de gitarist, voor mij gedeeltelijk)

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (De gitaargeschiedenis heeft gibson positief beinvloed)

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (Prijs, kwaliteit, bespeelbaarheid en geluid))

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (Epiphone/Tokai/Edwards)

- waarom perse dat merk (Zelfde eigenschappen en uiterlijk)

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (nee, laat mij wel makkelijker spelen dan op minder goede gitaren)

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (mooi gitaren, lekker gevoel in de hand, redelijk constant in kwaliteit tov bijv epi en squier)

q-elvis-p
14 december 2007, 18:05
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee) COLOR=Red]nee[/COLOR]

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10) 10

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10) 8

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10) 9

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10) 10

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag) De prijs iig wel

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag) Epiphone

- waarom perse dat merk (open vraag) Van hetzelfde bedrijf

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10) 10

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag) Mooie instrumeneten met een flinke prijskaart. De prijs is het wel waard, de lat van de kwaliteit ligt dusdanig hoog dat mensen er veel geld voor over hebben.

G.G.
14 december 2007, 18:07
- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10) 10


Huhhhhh...?

Agent_Smith
14 december 2007, 18:14
Huhhhhh...?

Wat is er? Is toch een schaal van 1 - 10 ?

G.G.
14 december 2007, 18:23
Wat is er? Is toch een schaal van 1 - 10 ?

Je hebt gelijk, de fout zit in de enquette zelf. Hoe kan je nou iets beschrijven met alleen een cijfer.

pannekoek
14 december 2007, 18:25
Je hebt gelijk, de fout zit in de enquette zelf. Hoe kan je nou iets beschrijven met alleen een cijfer.

het is moeilijk om iets te beschirven, misschien kunnen jullie een cijfer en een argument ervoor geven? zodat het wat duidelijker word wat jij precies vind.

maar met cijfers kan je wel aan het eind van de enquete een gemiddelde maken wat een wat duidelijker overzicht geeft

Anders Destium
14 december 2007, 18:31
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee): Ja

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10).

10. Voor mij blijft het LP geluid hét geluid, ongeëvenaard: beestachtig rauw in het laag, romig in het hoog, geweldige sustain en als toetje het magische gevoel dat je nooit beter zult klinken. Als je op een LP speelt, dan staat je geluid altijd als een huis.

- een gibson is waar voor zijn geld (1 t/m 10)

4. Gibsons hebben IMO vaak teveel gebreken om het geld waard te zijn, helaas is er op bijna elke normale Gibson wel iets aan te merken (stemvastheid, frets, lak). Gemiddeld blijven het goede gitaren met een bovengemiddeld geluid, maar het prijskaartje is dan ook fors...

- gibson levert wat de gitarist wil (1 t/m 10)

6. Voor het geld van een Gibson verwacht je dat er niets op aan te merken is, dat is in de praktijk niet zo. Qua uitstraling en modellen leveren ze wel precies wat mensen willen.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)

8. Gibson is en blijft een fenomeen. Het nadeel vind ik dat Gibson op verschillende momenten heeft aangetoond vooral een bedrijf te zijn dat gericht is op winst en niet op het bouwen van goede gitaren, wat andere merken hebben overgenomen. Zolang mensen je gitaren toch wel blijven kopen, hoef je je als bedrijf niet altijd even druk te maken om je kwaliteitsborging. Dat vind ik heel jammer.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
Keuze voor een Gibson of keuze voor het antwoorden van de vragen?
Ik heb een Gibson omdat ik er altijd een moest en zou hebben, vooral vanwege het geluid maar ook vanwege het uiterlijk en de uitstraling.

De vragen heb ik beantwoord op basis van mijn ervaring.

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)

Paul Reed Smith.

- waarom perse dat merk (open vraag)

Een andere filosofie, verder net als Gibson een Amerikaans high-end gitarenmerk met een voorliefde voor set-neck mahoniehouten gitaren met een maple top en een geweldige tone. PRS bestaat veel korter dan Gibson, maar in tegenstelling tot Gibson heeft PRS wel de kwaliteit van de gitaren als hoogste prioriteit en niet de winst.

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)

9. Als je op een Gibson speelt dan ben je misschien niet direct een rockheld, maar je voelt je wel zo!

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)

Gibson is en blijft een van de belangrijkste merken. Ik zou het zonde vinden wanneer de eigenaars de naam van het merk nog meer te grabbel gooien door alleen nog maar te kijken naar de winst. Dat doet aan de gitaren niets af.

Brent Ray Vaughan
14 december 2007, 18:32
- heb je zelf een gibson gitaar? : gehad

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar: warm

- een gibson is waar voor zijn geld: (4) neen, ze kosten gewoon te veel. Er zijn volgens mij gitaren die even goed klinken voor minder geld.

- gibson levert wat de gitarist wil : (5) dit is heel persoonlijk. Sommige gitaristen houden van het geluid, ik bijvoorbeeld niet. Vind het Les Paul model en SG model niet mooi, de ES 355 daarentegen...

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (10) vast en zeker + dat gibson de makers van de muziekgeschiedenis ongetwijfeld geïnspireerd heeft.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze? Het was geen keuze. Gewoon gekregen van mijn vader.

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (velen qua looks, weinigen qua geluid, hoewel ze er wel zijn)

- waarom perse dat merk ( geen antwoord :) )

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (0) ik vrees dat er niet zo'n gitaar bestaat, misschien kan het bepaalde gitaristen motiveren of beïnvloeden. Ik krijg er alleen maar zere schouders van

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? Ze kunnen mij niet bekoren, maar hey, iedereen zijn voorkeur!

Squier4ever
14 december 2007, 18:42
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee)
Nee, wel een Les Paul model en verschillende LP's getest.

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10)
(10)Rauw bijtende rock en roll, maar ook ontzettend warm, bluesy en jazzy.

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10)
(5)Verschilt ontzettend per gitaar. '59 LP origineel kost ca 500.000 dollar in originele staat, als je die alleen koopt om te hebben vind ik het geen waar voor je geld. ook zijn er hele slechte standards en een studio vind ik te duur (nieuw)


- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10)
(geen cijfer)Bullshit. "de gitarist" bestaat niet, er zijn er meerdere namelijk met allemaal hun eigen voorkeur, als je voorkeur uit Gibsons bestaat dan levert het wel degelijk waar voor je geld.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)
(8 )Absoluut. de vetste platen zijn oa. met LP's geschreven, opgenomen en geproduceerd....
- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
muzieksmaak. vroeger vond ik een LP de meest afgrijselijke en lelijke gieter die je kunt kopen. totdat ik ze hoorde.... nu vind ik zelfs de looks zeer vet^^

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)
Als ik de verhalen mag geloven: Tokai, Greco, Burny, PRS(hoewel hele andere gitaren, kwalitatief gezien wel), Orville, Heritage enz. enz.

- waarom perse dat merk (open vraag)
Merkengeilheid en omdat m'n helden er op spelen.

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)
(geen cijfer) kutvraag kan ik niet zelf beoordelen. wel vind ik dat ik er makkelijker op speel als een tele of strat....

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)
Gibsons zijn geil en heel veel succes om over dit onderwerp een voldoende te gaan halen, je vragen getuigen niet echt van professionaliteit en kan me ook geen vak voorstellen waar je dit als werkstuk kunt gebruiken.

-geert-
14 december 2007, 19:02
Okey hier de mijne en succes met je project alvast!!

- heb je zelf een gibson gitaar? : Ja, gibson les paul

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar: 10 warm, vol.. goede sustain. Rock n Roll!!

- een gibson is waar voor zijn geld: Ik vind dat ze wel een behoorlijk stuk goedkoper mogen, er zit tegenwoordig zo weinig handwerk meer in dat ze gewoon behoorlijk overprised zijn.. allemaal lopende band werk dus ik vind ze te duur, vroeger werd het veel meer met de hand gedaan en dan kan ik die hoge prijs wel beter begrijpen. Custom shop gitaren zijn daarom ook duurder.

- gibson levert wat de gitarist wil : Nou mij zeker!!

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed: Zeker weten.. maarja je kan het nooit weten, wat zou er gebeurt zijn als er geen gibson was :P Maar zolang gibson er was heeft het zeker positief bijgedragen, aan gitaristen en muziekliefhebbers, maar ook aan de ontwikkelingen van het instrument.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze? Altijd al zon vette gitaar gevonden qua looks, en een aantal van mn gitaarhelden spelen ermee. En de humbuckers erop, heb ook nog wel een strat maar dat geluid heb het gewoon net niet voor mij, en wat ik wil spelen. En gewoon lekker aan het sparen geweest want is wel een klap geld maja was gewoon welke ik heel graag wou.

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson: Epiphone en je heb dan nog 1001 klonen. maar prs singlecut heeft er uiteraard ook grofweg wel wat van.

- waarom perse dat merk: Al geschreven

- gibson laat mij muzikaal uitblinken: Haha geen idee, maar hij speelt in ieder geval wel onwijs lekker en licht. Ook onststemd hij (haast) niet.

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen: Nee eigelijk wel weer genoeg over gibson geluld, kga nou maar weeres gewoon spele denk ik

Brent Ray Vaughan
14 december 2007, 19:05
Misschien moet je de vraag van gitaargeschiedenis even verduidelijken. Gaat het echt om de gitaargeschiedenis of bedoel je de muziekgeschiedenis?

Onder gitaargeschiedenis versta ik de evolutie van het gitaar maken en ontwerpen.

mvg en oja.. veel succes met je schoolwerk :)

grayfink
14 december 2007, 19:26
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee)

Nee

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10)

8? Beetje rare vraag.

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10)

7? Dat hangt van de gitaar, je referentiekader en budget af, is eigenlijk niet te beantwoorden voor mij.

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10)

8? Gezien de verkoopaantallen is het antwoord ja.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)

Ja. Ik hou op met die onzinnige cijfers.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)

Mijn banksaldo heeft invloed gehad op mijn keuze geen Gibson te kopen.

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)

Fender

- waarom perse dat merk (open vraag)

Omdat Fender ook een zeer veel gebruikt instrument in de moderne populaire muziek is. In de jaren 50 en 60 waren er ook nog niet zoveel keuzemogelijkheden voor elektrische gitaren. Daarom domineerden Fender en Gibson. En omdat mensen nu eenmaal graag op dezelfde instrumenten als hun idolen zijn Fender en Gibson nog steeds toonaangevend.

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)

Nee, het instrument dat mij laat uitblinken moet nog uitgevonden worden trouwens...

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)

Nee

Harm
14 december 2007, 19:33
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee): Nee, niet meer

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10). 8
Lekker geluid, love humbuckers en mahonie icm maple top (LP). Andere modellen klinken ook lekker ES335 etc. Geen ervaring met Flying V en andere hollow modellen etc...

- een gibson is waar voor zijn geld (1 t/m 10)

4. Onvoldoende omdat de afwerking (voor het geld) te wensen over laat.

- gibson levert wat de gitarist wil (1 t/m 10)

6. Vodloende omdat de meeste mensen het ook voor de uitstaling kopen, dus lever je wat de gitarist wil... Voor het geld levert Gibson minder dan gelijkwaardige merken.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)

9. Zeker beinvloed, net als Fender. Beide pioniers.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
Geen Gibson meer, wel nog steeds Les Paul modellen. Ik wilde er toen een hebben voor de specifieke Gibson LP sound. Verkocht omdat ik een Huber gekocht heb, beter soun, betere afwerking, alles beter.

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)

PRS

- waarom perse dat merk (open vraag)

Eigen model, super kwaliteit, diversiteit in modellen, of je de Customs hebt, Modern Eagles, Hollowbodies. Misschien qua prijsklasse iets boven Standaard Gibson modellen maar als je in het hoge circuit zit (R8, R9 en R0) dan zelfde prijsklasse. Bespeelbaarheid ook super!
Er zijn 2 gitaarmerken die ik uit de folder durf te bestellen: PRS en Music Man! Komen (mijn ervaring) perfect aan. Gibson blijft uitproberen

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)

8, denk alle gitaren wel, maar wel gevoeliger voor Gibson omdat het lekker voelt zo'n naam.

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)

Wil ooit nog eens een R8 proberen, om te zien hoe ze ook kunnen zijn... Of een wat oudere Custom LP... ES335 staat ook altijd nog op het verlanglijstje...

Speeddemon
14 december 2007, 20:03
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee)
Nee. Wel 4 'kopieën van Burny (3 Les Paul Customs, 1 SG 61 RI) uit de 80's.

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10)
8.stuwend, punchy, vol, maar niet modderig. Veel 'rock' definitie.
Ik mis de neck-singlecoil sound voor blues wel, of het Strat 'standje 4' (brigde singlecoil en middle singlecoil parallel) bij een standaard Les Paul, vandaar dat ik de mijne van push/pull pots voorzie, om zo de humbucker-elementen alsnog singlecoil-ig te laten reageren.

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10).
3. Absoluut niet. Zie eerste antwoord; Burny's zijn 4 à 5x goedkoper (2e hands weliswaar) en bieden een consistentere kwaliteit dan Gibson.
Voor de prijs van een nieuwe Gibson Les Paul verwacht ik gewoon een beter afgewerkte, beter klinkende, beter bespeelbare gitaar, dan wat ze de afgelopen jaren leveren.

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10)
6. Aan de ene kant wel (stoere rockgitaren), aan de andere kant niet (te overpriced).

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)
10. Jazeker. Tal van muziekbepalende riffs zijn mogelijk gemaakt door de specifieke humbuckersound, die bij Fender (en andere merken) heel lang niet mogelijk waren.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
Ik wilde een gitaar met een eigen smoel, nadat ik een Strat had gekocht. Ik heb heel lang op een Ibanez S540 gespeeld, wat een 'jack of all trades, master of none' was, met nadruk op dat laatste. Ibanez gitaren zijn namelijk geweldig bespeelbaar en veel waar voor je geld, maar een eigen sound hebben ze niet. Te 'vanille' of vlees noch vis, zeg maar. Mijn Strat had karakter van hier tot Tokio, dus dacht ik 'dan haal ik een Les Paul uit Tokio', en zo geschiedde de aankoop van mijn eerste (Randy Rhoads-achtige) Burny Les Paul Custom. En idd, een eigen smoel qua sound en looks.
En nu blijkt na enkele jaren, dat ik ook meer trek naar de Les Paul sound en looks, dan naar de Strat sound en looks.

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)
Burny, Greco, Tokai, Orville (en evt. Edwards, Heritage & Bacchus (van horen zeggen).

- waarom perse dat merk (open vraag)
prijs/kwaliteit, afwerking, 'historic correct looks', consistentie.

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)
4. Gibson niet. Burny wel. :satisfie: (maar eerlijk is eerlijk, zonder Gibson, was er waarschijnlijk geen Burny, dus Gibson heeft er wel iets mee te maken.)

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)
LOWER THE GAWD DAYUM PRICES ALREADY OR TAKE THE QUALITY UP A NOTCH OR TWO! :sneaky:

Mitch
14 december 2007, 20:11
heb ik gechekt en ben ik aan het checken, maar ik moet me eigen onderzoek opstarten, daarom open ik deze topic
Zo ga je niet over... :sneaky:
En ik weet niet of er veel waarde aan je vragen binnen de enquete belangrijk zijn, maar je hebt een hele rare mengeling van open, gesloten, numeriek, subjectief en een poging tot objectief. Er zijn al een aantal serieuze reacties, maar misschien is het beter stellen van vragen het overwegen nog waard.

episua
14 december 2007, 20:25
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee)
Ja, LP junior

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10)
Warm geluid

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10)
ja

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10)
voor de meeste wel

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)
ja

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
geluid, vibe, uiterlijk

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)
Epiphone, Tokai (en nog meer van die gekke japanse namen)

- waarom perse dat merk (open vraag)
Omdat het kopieen zijn

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)
nee dat moeten nog steeds je vingers doen

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)
nee

Godfather
14 december 2007, 20:42
- heb je zelf een gibson gitaar
Ja, 3 stuks maar liefst (Les Pauls).

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar
Dik en warm met veel sustain. Het geluid verschilt per exemplaar, maar het zal altijd als een Gibson blijven klinken. Heel herkenbaar geluid dus.

- een gibson is waar voor zijn geld
Niet altijd. Je betaalt veel voor de naam en in sommige gevallen heb je een 'doodklinkend' instrument in je handen. Ze zijn niet echt constant in de kwaliteit, maar daarentegen klinkt een goede Gibson ook ECHT goed en dan bestaat er geen beter instrument.

- gibson levert wat de gitarist wil
Het levert in de meeste gevallen wel wat de gitarist wilt, maar daarvoor moet je meestal meedere exemplaren testen en de beste eruit kiezen. Nogmaals, de kwaliteit is nooit volledig constant geweest en geen enkel deeltje hout is hetzelfde, dus heb je in feite ook nooit precies dezelfde toon uit een Gibson (ook al zijn ze uit dezelfde serie).

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed
Ja, tuurlijk. Gibson is een van de pioniers op het gitarengebied en de modellen zijn tot op heden nog waanzinnig populair. Vele rocksterren hebben de gitaar beroemd gemaakt en tot op de dag van vandaag leeft deze nostalgie. Het mooie is dat Gibson gitaren hun 'marktwaarde' nooit verliezen en alleen maar meer en meer een verzamelobject worden (indien in originele staat).

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze
Van alles. De sound, de looks, de feeling en de nostalgie. Vooral het geluid, pure blues!

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson
Eigenlijk geen een merk. Een PRS vind ik heel anders klinken dan een Gibson (minder breed in het spectrum) en verder zijn er vele kopieen op de markt gebracht die er gewoon niet aan kunnen tippen. Een Gibson is een begrip, net als een Fender dat is. Als je je oren gebruikt komt er geen enkel merk dicht in de buurt van een Gibson.

- waarom perse dat merk
Niet perse. Elke keer neig ik er gewoon naar, ook al zoek ik een Fender of andere gitaar. Gibson staat gewoon voor keiharde porno en aangezien ik daar verslaafd aan ben...

- gibson laat mij muzikaal uitblinken
Nee. Gibson laat mijn muziek klinken zoals het moet klinken. Mijn vingers en versterkers houden ervan en de Gibson zorgt voor de juiste muzikale nootjes.

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen?
Soms worden er rare opmerkingen/vooroordelen gemaakt over Gibson door mensen die er nog nooit echt op hebben gespeeld of er niets over willen weten. Vaak zijn het mensen die eigenlijk zelf wel een Gibson willen hebben, maar in een hokje zijn geplaats door hun omgeving (vrienden) en ook nog eens in dat hokje gaan geloven. Net als dat pubers niets van ouders moeten hebben, moeten sommige 'stoere' jochies niets van Gibson hebben zonder daar een fatsoenlijke reden voor te hebben. Het is en blijft een topinstrument.

Speeddemon
14 december 2007, 20:46
- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson
Eigenlijk geen een merk. Een PRS vind ik heel anders klinken dan een Gibson (minder breed in het spectrum) en verder zijn er vele kopieen op de markt gebracht die er gewoon niet aan kunnen tippen. Een Gibson is een begrip, net als een Fender dat is. Als je je oren gebruikt komt er geen enkel merk dicht in de buurt van een Gibson..
Nooit op een goede Jap gespeeld dus. :stop:

Wiellem
14 december 2007, 20:50
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee)
Ja, Gibson Les Paul Studio

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10)
9, Precies het geluid waar ik van hou vol en ideaal voor echte metal

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10)
9, mijn studio is zijn geld zeker waard

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10)
8, bij mij wel

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)
10, als meneer Gibson de humbuckers heeft bedacht wat zo is volgens mij (?)

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
Metal en Hardcore-punk bands die ook allemaal op Les Paul modellen spelen

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)
Ookal is het merk van Gibson zeg ik Epiphone, en dan vooral omdat ik niet heel veel andere merken van dit soort gitaren bespeeld heb.

- waarom perse dat merk (open vraag)
Gewoon goekopere Gibson gitaren eigenlijk in mijn ogen

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)
9 :cooler:

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)
Geweldig :hippie:

Godfather
14 december 2007, 20:56
Nooit op een goede Jap gespeeld dus. :stop:

Goed? Nee :satisfie:

pannekoek
14 december 2007, 20:58
heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)
Gibsons zijn geil en heel veel succes om over dit onderwerp een voldoende te gaan halen, je vragen getuigen niet echt van professionaliteit en kan me ook geen vak voorstellen waar je dit als werkstuk kunt gebruiken.

we hebben een nieuw vak sinds dit jaar omdat de regereing wil dat we meer uren krijgen XD

dat vak heet: profieldagdeel (oftewel: kom we verzinnen opdrachten om hun tijd te verdoen omdat het van de regering moet (ander onderwerp) )

en dit is een opdracht om onderzoek te doen naar iets

iWishmaster
14 december 2007, 21:01
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee)
Nee, helaas niet
- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10)
9!
- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10)
4, ze zijn ECHT TE DUUR
- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10)
8
- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)
7, ja omdat het goed spul is, nee omdat ze belachelijk veel geld vragen en daarmee bijdragen aan de bewering dat je veel geld moet uitgeven om goed geluid te krijgen (wat zeker niet altijd waar is)
- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
Gebrek aan geld om een echte te kopen
- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)
Epiphone waarschijnlijk, maar ook dat is made by gibson ...
- waarom perse dat merk (open vraag)
Het is een Gibson .. het was 1 van de eerste en is al jaren 1 van de beste.
- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)
1, je hoeft niet rijk te zijn om goed muziek te maken ...
- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)
Ik wil er ook één!

pannekoek
14 december 2007, 21:05
Misschien moet je de vraag van gitaargeschiedenis even verduidelijken. Gaat het echt om de gitaargeschiedenis of bedoel je de muziekgeschiedenis?

Onder gitaargeschiedenis versta ik de evolutie van het gitaar maken en ontwerpen.

mvg en oja.. veel succes met je schoolwerk :)

de muziekgeschiedenis in het bespelen van de gitaar en de sound van een gitaar :P

'66 special
14 december 2007, 21:30
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee)
Nee, wel gehad. Een Tennessean.

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10)
verschilt per model, een ES-175 klinkt anders dan een Super 400 of een Les Paul, en dan hangt er ook nog vanaf welke elementen erop zitten. Deze vraag is te algemeen.

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10) 5
Niet voor de adviesprijzen die hier in Nederland worden gehanteerd. Maar dat is niet alleen bij Gibson zo.

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10)
Alleen als je bij de customshop besteld. Ze maken op dit moment geen (electrisch) model waar ik belang bij heb.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10) 5
Als groot bedrijf hebben ze beduidend minder betekend dan b.v. een eenmansbedrijfje als dat van Paul Bigsby.
De Les Paul is alleen maar in productie genomen als antwoord op het succes van Fender (die weer het concept van Bigsby heeft afgekeken).
Het geluid van Gibsons is wel bepalend geweest voor heel veel nummers, maar dan hebben we het over muziekgeschiedenis.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
Vooral de fijn spelende nek, en dat ligt weer aan het feit dan het een Chet Atkins model was.

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)
Dit is een suggestieve vraag met als ondertoon dat Gibson het hoogst haalbare is. Is het dus niet. Chet Atkins was niet tevreden over de kwaliteit van de gitaren (zoals ze in de winkel hingen) die zij maakten met zijn naam erop. Zegt toch wel wat.

- waarom perse dat merk (open vraag)

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10) 1
Onzin. Het is de gitarist niet de gitaar. Een goede gitarist op een bagger gitaar zal beter klinken dan een bagger gitarist op een top gitaar.

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)

Godfather
14 december 2007, 21:53
Wat we ook zijn vergeten is erbij stil te staan of de Gibsons van bijv. Slash in de jaren 80' wel zo goed waren en of hij zelf daar wel/niet bij stil stond...ook toen was de kwaliteit heel verschillend en soms gewoon slecht volgens kenners. Op de platen klinkt het in ieder geval elke keer maar weer steengoed. Ik denk dat het gewoon de charme is van Gibson om verrassend te zijn met goede/slechte exemplaren en eigenlijk dus nooit constante kwaliteit levert.

Zeg nou eerlijk: Wat verwacht je van een 'goede' Gibson? Wie bepaald dat de Gibsons van tegenwoordig slecht zijn en minder klinken dan die van de 'goede tijden'. Welke goede tijden? Waren er die uberhaupt wel? Overdrijven we niet een beetje met het verwachtingspatroon dat we van Gibson hebben? Is het wel rechtvaardig om zo te denken?

Ik denk dat we allemaal stiekem teveel beinvloed zijn door de media, tv, cd's, platen, concerten etc. en daarop ook teveel basseren op wat een goede en slechte Gibson is. Heb je de Les Paul van Slash (van zijn beroemdste muziekopnamens) weleens vastgehouden? Misschien zou je er zelf totaal prut op geklonken hebben...

GibsonDC
14 december 2007, 21:54
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee)
Ja een SG, Les Paul, DC

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10)
8.Ik beschrijf het geluid van een Gibson als veelzijdig.

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10)
9. Een gibson blijft altijd waardevast. Klinkt goed, ziet er goed uit. Wat wil je nog meer?

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10)
9.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)
10

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
Het geluid

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)
Tokai, greco, burny, the heritage

- waarom perse dat merk (open vraag)
Omdat ze gewoon goede kopies hebben.

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)
10 :)

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)
Koop een gibson dan ben je de man!

HvV
14 december 2007, 22:01
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee) Ja. Les Paul Deluxe Goldtop '77

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10) 10 Ik ken alleen mijn eigen Gibson goed en die heeft een warme tone, erg geschikt voor blues, jazz, rock. Na een aantal jaren heb ik het brug element (mini-hb) vervangen door een DiMarzio P90 Super Distortion voor meer power en attack op het brug-elelement.

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10) 9 Ik heb 30 jaar geleden iets van een 1500 gulden voor mijn LP betaald (incl case) Maar ik kreeg hem cheap omdat ik toen in de winkel werkte. Denk dat ik wel waar voor mijn geld heb gekregen..

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10) 9 Hangt er van af waar je naar op zoek bent. Als je op zoek bent naar een geluid met karakter dan ben je bij Gibson aan het goeie adres. Maar toch, geen idee hoe het met de hedendaagse Gibson's is gesteld.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10) 7 In muzikaal opzicht misschien.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag) Tja, het was mijn derde gitaar of zo en ik wilde deze keer een echt goed merk. Ik heb door mijn werk in een muziekwinkel (toen, ik doe nu totaal iets anders) heel wat gitaren uit kunnen proberen en ik kwam toch telkens weer terug bij Gibson.

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag) Geen idee. Nadat ik hem had heb ik eigenlijk niet meer naar andere Gibson look-a-like's gekeken. Je zou de hedendaagse Gibsons moeten bekijken en die heb ik te weinig in mijn handen gehad om er iets zinnigs over te zeggen.

- waarom perse dat merk (open vraag) Ik verwachtte kwaliteit en een lange levensduur van mijn Gibson. Dat is wel uitgekomen. Heb hem pas op laten knappen en af laten stellen door Patrick Koopman en hij speelt werkelijk weer fantastisch.

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10) 9 Het is natuurlijk wel de gitarist die het doet, zoals een poster voor mij zei, maar laten we wel wezen, een Gibson over een buizenbak is nou eenmaal meer inspirerend dan een Stagg setje van 125 euro. Goed gereedschap is het halve werk zeg ik maar en 1 + 1 is nog altijd 2.

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? Ik doe hem nooit weg.

Speeddemon
14 december 2007, 22:12
Goed? Nee :satisfie:
Als je wilt langskomen, heb er hier 3 staan. Eentje te koop zelfs (omdat ik hetzelfde type wil, maar met een flamed top.)

En dan heb ik nog niet eens de EG-1000 of 1200 series van Greco gehad, die 2e hands al meer kosten dan een 2e hands Gibson uit de 70's of 80's, als ze de DRY-pickups hebben.
Orville idem; consistentere kwaliteit, en de ObG modellen hebben vaak originele Gibson humbuckers en af en toe ook een ebben toets.

Aca Ilic
14 december 2007, 22:30
omdat 'ie langer brandt..................

Baker
14 december 2007, 23:16
Nou pannekoek,
vooruit dan. (eigelijk is een gibson les paul studio veels te goedkoop, en daarom moet het wel slechte kwaliteit zijn ;) )

- heb je zelf een gibson gitaar (ja)

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar 8

- een gibson is waar voor zijn geld 8

- gibson levert wat de gitarist wil 8

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed 10

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
*omdat slash erop speelde, omdat die gast van de smashing pumpkins erop speelde.
*0mdat het een duurzaam kwaliteitsmerk is.
- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)
*geen. De fender strat en de gibslon lp zijn de oergitaren.
alle andere hedendaagse electrische gitaren zijn daar van afgeleid.
- waarom perse dat merk (open vraag)
ik herhaal:
*omdat slash erop speelde, omdat die gast van de smashing pumpkins erop speelde.
*0mdat het een duurzaam kwaliteitsmerk is.
- gibson laat mij muzikaal uitblinken 6
- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)
*Het merk is wellicht overpriced. Neemt niet weg dat het kwaliteitsgitaren zijn.

Harm
14 december 2007, 23:17
Wat we ook zijn vergeten is erbij stil te staan of de Gibsons van bijv. Slash in de jaren 80' wel zo goed waren en of hij zelf daar wel/niet bij stil stond...ook toen was de kwaliteit heel verschillend en soms gewoon slecht volgens kenners. Op de platen klinkt het in ieder geval elke keer maar weer steengoed. Ik denk dat het gewoon de charme is van Gibson om verrassend te zijn met goede/slechte exemplaren en eigenlijk dus nooit constante kwaliteit levert.
...

Volgens mij... en vul maar aan... speelde Slash op het eerste album niet op een Gibson maar op een LP model gebouwd door een amerikaanse bouwer... Kan het mis hebben, maar staat me iets van bij.
Maar dan nog idd: was weer een flinke boost voor Gibson en een LP geeft gewoon een bepaalde toon!

Harm

The red Strat.
14 december 2007, 23:54
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee)
nee
- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10)
9
- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10)
7
- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10)
9
- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)
10
- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
de klank, en hoe goed ze klinken samen met een marshall
- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)tokai

- waarom perse dat merk (open vraag)
omdat het goeie LP kopies zijn
- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)
8
- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag) ze klinken heel goed, de LPs hebben EINDELOZE sustain en ze zien er nog is geweldig uit ook. + gibson op de headstock hebben waar zoveel beroemde mensen ook op speelden is wel best gaaf.

Godfather
15 december 2007, 00:06
Als je wilt langskomen, heb er hier 3 staan. Eentje te koop zelfs (omdat ik hetzelfde type wil, maar met een flamed top.)

En dan heb ik nog niet eens de EG-1000 of 1200 series van Greco gehad, die 2e hands al meer kosten dan een 2e hands Gibson uit de 70's of 80's, als ze de DRY-pickups hebben.
Orville idem; consistentere kwaliteit, en de ObG modellen hebben vaak originele Gibson humbuckers en af en toe ook een ebben toets.

Ik denk dat zowieso over het algemeen Japanse gitaren uit de jaren 60/70 exemplarisch beter konden zijn dan het origineel, maar het is eigenlijk toch van het gekke af dat het om die redenen nu duurder zou zijn dan een 2e hands echte 'Gibson'. Invloed van Ebay wellicht?

Ik ken oude Japanse akoestische gitaren die ook beter waren dan het origineel in die tijd (Martin) en die ook nu nog hun mannetje staan, maar om daar dan opeens 1500 euro voor te vragen terwijl ze in feite maar 300 gulden in die tijd kostten? Nee, doe ik niet aan mee. Ik wil zelfs nog geloven dat de klank van veel originele, Japanse Greco's/Orvilles beter is dan menig Gibson, maar je kunt er gewoon die belachelijke prijs niet voor vragen. Helaas wordt alles uit het vroegere Japan opgehemeld (en terecht soms), maar dat nu de prijs daaronder heeft moeten lijden vind ik heel erg triest.

Kakihara
15 december 2007, 09:18
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee) Nee

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10) 8 warm, veel zijdig, maar soms te modderig

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10) 5, lichtjes overpriced

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10) smaakgebonden

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10) 8: Het bedrijf Gibson heeft veel te danken aan mijnheer Les Paul en aan Seth Lover. Met de populariteit van de Broadcaster kon het haast niet anders dan zijn eigen solidbody op de markt te brengen. En ze hadden het van de eerste keer goed.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)Prijs, klank, bespeelbaarheid

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag) Heritage

- waarom perse dat merk (open vraag) Voormalige werknemers van Gibson die een voormalige Gibsonfabriek hebben opgekocht en gitaren gingen maken volgens de oude Gibsonspecificaties.

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10) Geen mening : ik heb geen Gibson

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)
Neen

toneblo
15 december 2007, 09:20
Een Gibson heeft verreweg het meeste sex in zijn geluid, daarom!!:satisfie:

rickert
15 december 2007, 09:39
Een Gibson heeft verreweg het meeste sex in zijn geluid, daarom!!:satisfie:
Nooit een Gretsch gehoord zeker:p?

'66 special
15 december 2007, 09:49
Nooit een Gretsch gehoord zeker:p?
Hey, je moet ze niet wijzer maken dan ze zijn. Straks gaan de prijzen van Gretsches nog meer omhoog :sneaky: .

rickert
15 december 2007, 09:54
Hey, je moet ze niet wijzer maken dan ze zijn. Straks gaan de prijzen van Gretsches nog meer omhoog :sneaky: .
Oja shit! Blijf maar lekker Gibsons kopen voor sexsound :satisfie:

BartL
15 december 2007, 09:55
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee)
Nee, wel eentje gehad: Gibson LP Studio

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10)
8

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10)
7

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10)
7

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)
8

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
De gunstige prijs

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)
PRS gaat er nog voorbij, daar speel ik nu op :)

- waarom perse dat merk (open vraag)
Bespeeldbaarheid, veelzijdigheid & sound!

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)
4

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)

bass blom
15 december 2007, 09:59
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee)
ja, twee zelfs, alhoewel de SG wellicht vandaag verkocht gaat worden.

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10)
hahaa dat heb ik net na bijna 32 jaar flink veranderd door er P94's in te zetten :D

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10)
vind ik wel ja, kan me weinig andere materiele zaken voorstellen waar je het 32 jaar mee uithoudt.

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10)
als je maar je poeplap trekt ja, wat een kul vraag.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)
ze hebben net als de beatles enzo gewoon de mazzel gehad 1 van de eerste grote hits te hebben.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
dat weet ik niet meer, te lang geleden :D

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)
ben ik niet zo mee bezig.

- waarom perse dat merk (open vraag)
die laat ik dan maar open.

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10) nou, volgens mij maakt dat niet zo gek veel uit, ik doe maar wat en zou dat op een gitaar van een ander merk ook doen.

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)
http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=1534578
:lp:

rickert
15 december 2007, 10:11
Bass, gozer, je moet 1 t/m 10 beantwoorden bij sommige vragen:p

bass blom
15 december 2007, 10:11
bass houdt niet van moeten :sneaky:

Anders Destium
15 december 2007, 10:53
Dit topic bevat een enquete over Gibsons, zullen we al het welles/nietes bewaren voor andere topics?





Nooit op een goede Jap gespeeld dus. :stop:

Het ging om mijn mening, niet de jouwe. Als je wilt discussieren, doe je dat maar in een ander topic.

Dirk_Hendrik
15 december 2007, 11:15
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee) Nee

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10) 5.
Een classic kan te gek klinken. Ik heb nog nooit een mooie studio mogen aanschouwen/bespelen. De Gibon "the edge signature wel eens geprobeert? Zijn allemaal Gibsons.

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10)
5. Identieke kwaliteit valt voor veel minder geld te krijgen.

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10)
7, uitgaande van dat de gitarist op zoek is naar wat Gibson levert.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10)
7.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
Voor iets anders dus? Beperkte klankmogelijkheden (Met alléén een LP of een SG ga ik het eind van m'n snabbels niet halen). En bovenal, het veel te grote gewicht.


- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag)
Tokai, PRS, Ibanez Artists.


- waarom perse dat merk (open vraag)
Zelfde concept.

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)
Geen mening

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)
nope.

Swan
15 december 2007, 11:37
Gast ben je ongesteld ofzo. Altijd dat negatieve gedoe...

excuus t klonk idd n beetje te negatief, maar ik ben nog steeds van mening dat dit een onderzoek is wat op nix uit zal draaien;
natuurlijk krijg je er n positief oordeel over Gibson uit, er reageren alleen mensen die er één hebben en als hem niet goed zouden vinden zouden ze hem wel verkopen, verder kom je voornamelijk op de clichés uit van de dikke sound, van slash etc...

mij lijkt bijvoorbeeld een onderzoek naar de relatie tussen het merk en type speler en waardoor dat veroorzaakt is (geschiedenis, bands die er op speelden etc etc) interessanter en beter te verantwoorden.

omni
15 december 2007, 11:42
- heb je zelf een gibson gitaar (ja) | 3

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar | Dat is lastig want Gibson is een merk en geen gitaar. Gibson heeft vele modellen gemaakt en deze zijn allemaal anders. Maar één ding hebben ze (bijna) allemaal gemeen en dat is de gelijmde hals. Dat maakt het geluid dieper, voller.

- een gibson is waar voor zijn geld | Ja, als je verder kijkt dan de intrinsieke waarde van de losse onderdelen.

- gibson levert wat de gitarist wil | Hier kan je geen antwoord op geven. Omdat iedere gitarist iets anders wil. Je kan wel zeggen dat er voor iedere gitarist een bijpassende Gibson is IMHO.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed | Ja! Sterker nog Gibson ís gitaargeschiedenis.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze | Gibsons zie je overal, al mijn muzikale helden spelen Gibson en de geschiedenis spreekt me aan.

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson | Alle merken. Sinds het begin van de electrisch gitaar zijn er eigenlijk maar een paar originele vormen gemaakt; de ES, de Les Paul en de Telecaster. Alle andere gitaren zijn afgeleid van één van deze drie. Kom maar op ;)

- waarom perse dat merk | Vanwege de vorm, uitstraling, bespeelbaarheid en de geschiedenis

- gibson laat mij muzikaal uitblinken | Nee, dat moet je zelf doen

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag) Only a Gibson is good enough ;)

joke
15 december 2007, 12:05
gibson is veel te instabiel als het gaat om het constant houden van hun kwaliteits norm.
de gitaren schelen onderling erg veel en binnen een lijn is die kwaliteit niet over de hele lijn identiek dus moet je ereg veel kijk erop hebben om de rotte appels te omzeilen en dat zou voor de prijzen die gibson hanteerd niet mogen ...
ik hou het bij mijn vintage ibanez artist gitaren ,dat zijn kwaliteits planken voor betaalbare prijsjes en die zeker de concurentie aan kunnen met een gibson en meestal beter uit de bus komen

joskedentweede
15 december 2007, 12:47
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee) neen, spijtig genoeg niet, wel al een paar getest!

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10) 8
het geluid van een gibson is diep, warm en minder scherp dan een fender

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10) 7
qua prijs vallen ze mee, ok ze zijn erg duur, maar ook erg goed

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10) 8
zeker weten, je kan er veel kanten mee op.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10) 7
ja en nee, er zijn muzikanten die soms hun ander gear opgaven voor een gibson, wat spijtig is in sommige gevallen.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag)
moest ik er een kopen is het de bespeelbaarheid, maar ergens ook het gewicht, ik hou niet zo van die zware modellen.

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag) PRS
vraag maar aan santana

- waarom perse dat merk (open vraag)
naam, klank, uitstraling

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10) 4
show your skills on every guitar

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag)
als ik er een koop, zoiezo SG 61 reissue

Rormo
15 december 2007, 12:47
we hebben een nieuw vak sinds dit jaar omdat de regereing wil dat we meer uren krijgen XD

dat vak heet: profieldagdeel (oftewel: kom we verzinnen opdrachten om hun tijd te verdoen omdat het van de regering moet (ander onderwerp) )

en dit is een opdracht om onderzoek te doen naar iets

Je brengt het alsof dit iets doms is. Ik vind dit een briljante opdracht. Als je later wilt gaan studeren (weet niet of je dat wilt en of je nu VWO doet) dan moet je dit zo vaak doen. Ik denk dat je hier heel veel van kunt leren. Voornamelijk met betrekking tot je vraagstelling en opbouw van je enquete die gewoon niet goed is op dit moment.



- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee) 2 zelfs: LP studio en LP Classic


- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10) Hoe beschrijf je een geluid met een cijfer? Je zult wel de kwaliteit willen. Nou dat is een 8. Heerlijk vol, warm en beukend.

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10) 7 Je hebt wel een gitaar waar Gisbon op staat en ze zijn gewoon heel erg goed (als je een goed exemplaar hebt). Aan de andere kant zijn ze wel heel prijzig en je ziet steeds meer goedkopere gitaren die ook kwaliteit leveren zoals London City. Maar ja, die maken nou net geen Les Pauls. Epiphone vind ik toch wel een stukje minder, hoewel als je daar wat aan verbouwd, andere elementen etc ben je nog goedkoper uit dan met een Gibson en kun je dezelfde klank krijgen.

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10). 9. Ja, hele geile gitaren.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10) 10. Zo veel bands waarvan de sound gebaseerd is op de warme en volle toon van Gibsons.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag) De kwaliteit van de gitaar en het geluid, de looks, het gevoel in de gitaar, dat een hoop van mijn favo artiesten op Gibsons spelen.


- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag). Tsja Epiphone, maar toch ook weer net niet. PRS komt wel in de buurt, maar is toch net anders qua sound, maar toch dichterbij dan Epi.


- waarom perse dat merk (open vraag)
Dat heb ik net uigelegd

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10)
8, Ik speel lekkerder op mijn Gibson dan op mijn Fender. Maar ja, uitblinken is relatief, ik ben geen superster... Bovendien kan een goede gitarist op elke gitaar uitblinken.

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag) Alles wel gezegd. Ze zijn gewoon super qua geluid en looks, alleen een beetje duur.

Chris Winsemius
15 december 2007, 13:50
waarom een gibson???
Ik had geen geld voor 'n Stagg! :) dus 'n '05 LP Studio.

- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee) ja

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10) een Gibson: 1 t/m 10, mijn Gibson: vette 9.

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10) In het algemeen: 6-8, die van mij: 10

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10) Algemeen: geen antwoord mogelijk, bij mijn Gibson: 10.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10) 10

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag) Werk, mogelijkheid tot uitzoeken/vergelijken, LP-model.

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag) Guild, Heritage, Hamer.

- waarom perse dat merk (open vraag) Onbekend, zou wel 'n x 'n Hamer willen hebben.

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10) Voor bepaalde stijlen: dikke 10, anders: net als andere merken/types.

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag) Produkten-aanbod is de laatste jaren gelukkig/eindelijk verbeterd.

toneblo
15 december 2007, 14:06
o.k. rick.... je hebt een punt, persoonlijk ga ik toch voor de l.p. maar zoals gezegd, je hebt een punt:satisfie:

pannekoek
15 december 2007, 20:29
Je brengt het alsof dit iets doms is. Ik vind dit een briljante opdracht. Als je later wilt gaan studeren (weet niet of je dat wilt en of je nu VWO doet) dan moet je dit zo vaak doen. Ik denk dat je hier heel veel van kunt leren. Voornamelijk met betrekking tot je vraagstelling en opbouw van je enquete die gewoon niet goed is op dit moment.

ik ben het helemaal met je eens dat dit een goede opdracht is, maar 90% van de opdrachten die we krijgen dan denk je: wtf?

zoals een hele lijst met veels te makkelijke rekensommetjes (basisschool niveau)

maarja, ik heb genoeg informatie nu verkregen.

hardstikke bedankt allemaal!

ik heb nu gene enquetes meer nodig

Kaboemba
15 december 2007, 22:56
- heb je zelf een gibson gitaar (ja/nee) Nee

- beschrijf het geluid van een gibson gitaar (1 t/m 10) Vol dik rond

- een gibson is waar voor zijn geld 1 (1 t/m 10) Nope 4

- gibson levert wat de gitarist wil 1 (1 t/m 10) Nope, althans mij niet.

- gibson heeft de gitaargeschiedenis positief beinvloed (1 t/m 10) Nope, als gibson er niet was was er wel een ander merk.

- wat heeft vooral invloeden gehad op je keuze (open vraag) Prijs kwaliteit (meetbaar), oftwewel zijn de materialen en de afwerking dusdanig dat het de prijs rechtvaardigd.

- welk merk komt vooral in de buurt bij gibson (open vraag) Kwa grootheid, fender natuurlijk.

- waarom perse dat merk (open vraag) Het zijn DE twee merken.

- gibson laat mij muzikaal uitblinken (1 t/m 10) Nope, ik heb er geen. Wel een cheri LP kloon.

- heb je nog iets over een gibson gitaar te zeggen? (open vraag) Altijd nog mooier dan een fender strat.