PDA

View Full Version : Olien van de hals



Orpheo
14 december 2007, 00:08
Ik ben nu de hals (esdoorn) aan 't olien met paraffineolie, maar hoeveel laagjes zijn er ogneveer nodig voor die hals lekker smooth aanvoelt en 't hout verzadigd is? ik zit nu op een laag of 5. Moet ik nog denken aan een stuk of 3, 4 laagjes, of eerder 20....Of kan ik beter ander spul gebruiken?

Mattia
14 december 2007, 04:42
Paraffineolie is geen finish, het is een oplosmiddel (in de zin van, keroseen. Tenminst, zo ken ik het woord) dat op zichzelf geen finish is. Parafine was is iets heel anders, en kan wel als finish gebruikt worden, maar duurzaam is anders.

Je wil eigenlijk een varnish hebben, zoals Rustin's Danish of Liberon's Finishing oil.

laurence
14 december 2007, 16:52
is het wel een goed idee om je hals (maple) met danish- of tungoil te behandelen? Die parafine olie wordt niet hard?

Van Dattum
14 december 2007, 18:29
Deense olie en tung olie harden uit. Ik heb al een aantal halzen geolied en wil eigenlijk niets anders meer. Het voelt geweldig aan, niet plakkerig zoals bij lak, maar alsof je hals al 30 jaar intensief is gebruikt....

AvU
14 december 2007, 21:28
VD, je haalt de woorden uit mijn mond! :D

Orpheo
15 december 2007, 12:07
ik wil ook geen 'harde'lak of 'harde' olie. Ik heb nu gewoon meubelolie gepakt, en dat werkt perfect. Het hout is gewoon lekker goed geolied,en helemaal verzadigd. Ik heb ook de frets en de randen van het fretboard afgerond, en de hals speelt nu gewoon heel smooth en lekker :)

rebulie
16 december 2007, 14:42
Deense olie en tung olie harden uit. Ik heb al een aantal halzen geolied en wil eigenlijk niets anders meer. Het voelt geweldig aan, niet plakkerig zoals bij lak, maar alsof je hals al 30 jaar intensief is gebruikt....

Is dit geschikt voor hals én toets?
Ik moet de hals van mijn zelfassembleertje nog conserveren en ik weet nog niet waarmee. Onbehandeld speelt ie geweldig, maar of ik dat zo laten moet......
Voor fotootjes:
http://home.hetnet.nl/~roelhessels/mahstrat.html

Mattia
16 december 2007, 14:57
Laten zo.

Anders toetsenolie, bij je gitaarzaak te kopen. Voor de toets, dan. Het is geen finish, eerder een 'conditioner', maar ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gebruikt, noch het gevoel gehad dat ik daardoor iets mis ben gelopen.

rebulie
16 december 2007, 15:33
Mattia,
kan ik de achterkant van mijn neck ook onbehandeld laten?
Enneh nu ik hier toch ben; waar kan ik het beste mijn Graphtech nut vastlijmen?

fred dons
16 december 2007, 15:38
superlijm, dat pakt het snelst maar indien nodig is het met een flinke ook weer makkelijk te verwijderen

Mattia
16 december 2007, 15:38
Mattia,
kan ik de achterkant van mijn neck ook onbehandeld laten?
Enneh nu ik hier toch ben; waar kan ik het beste mijn Graphtech nut vastlijmen?

Nee, behandelen die achterkant. Olie, harde finish, schellac, whatever. Tenzij het een rosewood hals is, dan misschien na een laagje olie stoppen.

Nuts lijm ik gewoon met een druppel secondenlijm of gewoon witte houtlijm in. Het moet niet muurvast zitten, immers, gewoon op z'n plek blijven.

rebulie
16 december 2007, 15:44
Dankje!!
gr. Roel