PDA

View Full Version : Akai Headrush E2, een kleine review



Nielsje
13 december 2007, 23:03
Zo, ik heb er een gekocht :)

Ik heb geen vervent delay gebruiker, ben niet bekend met alle mogelijke delays ter wereld en ben naar alle waarschijnlijkheid ook niet de meest objectieve gebruiker, wees gewaarschuwd, vragen mag echter altijd :)

Algemene gegevens:
140x183.5x65 [mm], 1150 gram, 9V DC/ 160mA. Normal delay 23.8s, Tape Delay 5.9s, Loop normal 23.8s(11.9 in dub) extend 35.6s(17.8s in dub)
Input weerstand van 500k (is dat relatief hoog of laag?) De rest mag je op googlen.

Bouw:

Stalen gevouwen behuizing (zoals bijvoorbeeld het chassis van je amp) met daaroverheen een strakke CNC gevreest frontje van aluminium (blauw geanodiseerd). Voelt goed en stevig aan. Twee stampknoppen (met het uiterlijk van je dpdt schakelaar, maar hij 'schakelt' niet, tzijn momentschakelaars). Binnenkort maak ik wat foto's, want de schakelaars zijn niet even hoog, ff bijstellen. De delay zit van onderen vol met stickers, maar er staat niet bij hoeveel mA hij trekt (zie handleiding).

Gebruiks gemak:

Je kan makkelijk switchen van mode door beide knoppen tegelijk in te drukken. Doe dan wel ff fatsoenlijke schoenen aan (skate stappers, werkschoenen) want met je adidas superstars wordt het waarschijnlijk net niets.. De delays zijn fijn te tappen, of met de hand in te stellen (dan wel max tot 1.45 s) Looper is record -> play (wijst zichzelf) en de loop is te reduceren tot je eerste opgenomen stukje.

Normal delay:

Goed klinkende delay die tot een (in mijn ogen) onbruikbare delay tijd gaat van 23.8 s. klinkt met de 'damp' knop helemaal linksom veel te steriel, maar met de damp op half dempt het al aardig mooi uit. (damp simuleert het analoge delay gedrag, dus dat je delays wat 'doffer' worden). als je de damp knop helemaal open draait blijft er niets van over, en dat gebruik ik dan ook niet. Tempo in te tappen met de daarvoorbedoelde tapknop, praktisch. Bij feedback op max gaat het ding gewoon door tot in oneindigheid.

Tape delay:

Lekker! gaat tot 5.9 s en dat is in mijn ogen voldoende. met Ratio en Head Gap zijn de virtuele afstanden van de 4 koppen te regelen, waardoor je soms een lekker onregelmatige delay respons kan krijgen. Lekker. De 4 koppen kan je elk naar een eigen spoor sturen en dan uitversterker, zal ik volgende keer proberen in de oefenruimte als ik voldoende snoeren heb.
Wederom lekker tappen voor het tempo. (bij beide delays kan je de tijd ook gewoon handmatig instellen mocht je dat fijn vinden).

looper:

Volgt nog wat over, maar het werkt makkelijk, wel even oefenen, en je merkt het ook als je niet strak speelt! Bovendien is hier al best veel over te vinden.

Vergelijking met anderen:

Prijs technisch gezien is dit volgens mij de goedkoopste delay (klik hier maar (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0011016-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)) Met een afzonderlijke tap-tempo knop (wat ik wel handig vind). Verder heb je hiervoor twee verschillende delays en een bruikbare looper. Er zijn betere loopers, en betere delays, maar ik denk dat als je niet zo'n frequente delay gebruiker bent, je in dit pedaal een fijne vriend gaat vinden. Grootste 'nadeel' vind ik dat het pedaal niet kan freaken door met delay en intensity te spelen, maar dat is te overzien. Een idee wat ze wellicht voor het volgende model zouden kunnen overwegen is een halftime knop o.i.d (wat de line 6 delay ook heeft), dus 2 x tappen en dan bijvoorbeeld ook kwart en achste delays generen, nu moet je zo snel tappen. Mooiste zou dan een potmeter achtig iets zijn, waarmee je sneller(vaker), maar ook langzamer (minder) zou kunnen delayen.
Bypass is goed (geen TB naar mijn mening) geen tonesuck, maar stond achter een korg dt-10.

De review is niet compleet, ik bespreek lang niet alle mogelijkheden (zoals sound on sound) omdat ik hier nog geen ervaring mee heb. Binnenkort zal ik deze post updaten zodat ie wat vollediger wordt, eerst even een biertje :)

Voor specifieke vragen mag je natuurlijk altijd pm-en. De handleiding is gewoon te downloaden, lees deze eenst rustig door voor de mogelijkheden zou ik zeggen.

trefwoorden, zodat deze review in de toekomst ook nog terug te vinden is voor forumvriendjes: Akai, head rush headrush E2 tap-tempo taptempo loop looper digitaal analoog poep tetten whatever

Lexvandoef
13 december 2007, 23:12
jaaa coole delay Niels, ik wil der eigenlijk ook wel eentje, ook omdattie kan loopen, en dat delayen doetie meer dan prima hoorde ik. :satisfie:

Swan
13 december 2007, 23:17
hier ook een enthousiaste gebruiker!

Nielsje
13 december 2007, 23:51
Ik weet alleen nog niet hoe ik hem aan m'n pedalboard ga knopen, stukjes klitteband onder die 4 rubbertjes, of hebben jullie de rubbertjes eraf gesloopt?

Mitch
14 december 2007, 11:14
Zo, je hebt er werk van gemaakt :D
Om nog even antwoord te geven op je vraag: een ingangsweerstand van 500k is aan de lage kant, maar zo lang het pedaal laat in je keten staat is dat niet zo'n probleem.
Wat is dat ding trouwens goedkoop geworden, daar vroegen ze eerst toch rond de 180E voor of ben ik in de war met iets anders ?

Swan
14 december 2007, 11:24
ik heb idd gewoon die rubbere voetjes er afgehaald, anders blijft hij echt niet op je board zitten ;)

t is idd erg goedkoop! echt geen geld voor zo'n pedaal

techfrenk
14 december 2007, 11:36
gewoon ff een vraagje. wanneer en hoe gebruik je een delay? wat voor soort muziek (liedje)? ik heb het eens geprobeert bij feedback, maar werd er niet wijs uit. ben echt een nobody op dit gebied...

Nielsje
14 december 2007, 11:53
Verhaal

Bedankt voor je antwoord. Ja, hij is nog steeds duur. Bij de feedback is het kreng nog 199 euri. In duitsland is ie gewoon goedkoper, geen idee waarom, maar dat maakt me verder ook niet zo veel uit :)


Verhaal

Die voetjes, komen die er een beetje mooi af? dwz dat ze niet scheuren enzo? Ivm met eventuele verkoop in de toekomst?



Verhaal

Luister maar eens naar wat U2 liedjes, zat voorbeelden! :)

Swan
14 december 2007, 11:58
mja de voetjes zijn niet super stevig maar met wat geduld haal je ze er in 1 stuk vanaf...

Nielsje
14 december 2007, 11:59
Dat is niet een bijster eenzijdig en postief antwoord :satisfie:.
Kan ik hieruit opmaken dat je het eerste pootje wellicht te snel hebt verwijders met gescheur als gevolg en dat de rest wel is gelukt? :)

edit: pootjes eraf zonder problemen, jeej :)

Swan
14 december 2007, 12:17
nee t ging lekker makkelijk totdat t 3e pootje doormidden scheurde :P

imlikeajungle
14 december 2007, 15:24
Als ik het goed heb uit je verhaal kan je de E2 dus niet laten zelf-oscilleren door te spelen met delaytijd en de feedback & level op max te zetten? Best zonde, want klinkt buiten dat als een coole bak (nu ja, een DD20 is ook niet bepaald een freakbak en een DE7 mist dan weer tap tempo, het is me altijd wat).

Nielsje
14 december 2007, 15:33
inderdaad geen freakbak. Met feedback op max kan je wel oneindige leuke dingen doen (volume swells enzo) maar oscilleren doet ie niet.

Swan
14 december 2007, 16:16
daarom heb ik ook n DE7 en n Headrush ;)

Nielsje
14 december 2007, 16:44
Geinig, ik zat zelf ook al aan die setup te denken ;)
Waar heb je de headrush staan, loop of ervoor? en in combi met de7, ik naam aan dat die voor headrush staat?

Swan
14 december 2007, 17:06
ja k heb gitaar - comp - fuzzes - eq - de7 - headrush - amp
en er komt nog n reverb aan die wil ik denk ik tussen de de7 en de headrush inzetten, omdat ik die toch vooral voor loopen gebruik

guitaraddict
14 december 2007, 19:34
Klinkt de delay even hard als het droge geluid ?

Dit was nl het probleem met de Headrush 1 versie, de delays waren niet zo hard als het droge geluid.


Alf

Lexvandoef
14 december 2007, 19:39
Geinig, ik zat zelf ook al aan die setup te denken ;)
Waar heb je de headrush staan, loop of ervoor? en in combi met de7, ik naam aan dat die voor headrush staat?

Wil je serieus nog een DE7 erbij? Hoezo?

Mitch
14 december 2007, 20:20
Wil je serieus nog een DE7 erbij? Hoezo?
Sound ? Feedback ? Daar kan geen Headflush tegenop hoor...

Lexvandoef
14 december 2007, 22:18
Sound ? Feedback ? Daar kan geen Headflush tegenop hoor...

Ja oke, maar 2 delays? Beetje The Edge achtige toestanden :satisfie: Wel cool, maar of je dat zo vaak gebruikt als je niet in een U2/Queen coverband zit?

Nielsje
14 december 2007, 22:35
Klinkt de delay even hard als het droge geluid ?

Dit was nl het probleem met de Headrush 1 versie, de delays waren niet zo hard als het droge geluid.


Alf

Ga ik morgen voor je bekijken, maar ik heb nog geen problemen gehoord!

Nielsje
14 december 2007, 22:36
Wil je serieus nog een DE7 erbij? Hoezo?

Idd wellicht voor wat freaky geluiden, en als ik loop met de headrush, heb ik geen delay.. dus wellicht. Maar eerst een goeie voeding (waarschijnlijk schizophrenic) en wellicht een vette modulatie bak.

Lexvandoef
14 december 2007, 22:42
Idd wellicht voor wat freaky geluiden, en als ik loop met de headrush, heb ik geen delay.. dus wellicht. Maar eerst een goeie voeding (waarschijnlijk schizophrenic) en wellicht een vette modulatie bak.

ah op die manier, loopen kan niet tegelijk met delayen.

imlikeajungle
15 december 2007, 14:04
Ik speel niet in een Queen band en heb altijd minstens 2 delays :sneaky:

Mitch
15 december 2007, 15:23
Tja, twee drives mag wel, maar twee delays wordt als afwijkend ervaren.... discriminatie ! :mad:

Lexvandoef
15 december 2007, 15:54
Tja, twee drives mag wel, maar twee delays wordt als afwijkend ervaren.... discriminatie ! :mad:

hehe sorry guys, geen discriminatie maar nieuwsgierigheid, ben zelf nog delaymaagd :hippie:

Mitch
15 december 2007, 16:14
Aha, tijd om je ens in te wijden op de volgende meeting :gitarist:

Nielsje
15 december 2007, 17:52
@ Alf; geen problemen met het volume van de delays hoor, net zo hard (mits level op max natuurlijk)

Swan
16 december 2007, 10:48
Ja oke, maar 2 delays? Beetje The Edge achtige toestanden :satisfie: Wel cool, maar of je dat zo vaak gebruikt als je niet in een U2/Queen coverband zit?

je kan nooit genoeg delays hebben!

guitaraddict
16 december 2007, 11:28
Bedankt, Nielsje voor het checken.

Alf