PDA

View Full Version : snaarhoogte?



Acap
13 december 2007, 21:55
hai,

dan ben ik weer:P haha iedergeval, ik heb een klein probleempje. als ik 1 van me lage snaren hard aan speel trilt hij tegen iets aan :S waardoor je een naar geluid krijgt -.-

ik heb wat met de hoogte van de brug proberen te doen, maar geen succes zelfs bij heel hoog raakte de snaar de fret nog aan. zou het kunnen dat de fretten te hog staan? of wat denken jullie?

met vriendelijke groet

acap

JohnLord
13 december 2007, 22:10
Waarschijnlijk moet je topkam iets omhoog.

Petekay
13 december 2007, 22:17
Ik las dat je pas een nieuwe gitaar heb gekocht? gefeliciteerd! Maar omdat ie nieuw is zou ik even terug gaan naar de gitaarzaak zodat ze hem even voor je afstellen. Zou best kunnen zijn dat de halspen afgesteld moet worden, dat is een klusje dat ik niet zelf zou doen. Succes!

Gearjunkie
13 december 2007, 23:45
hai,

dan ben ik weer:P haha iedergeval, ik heb een klein probleempje. als ik 1 van me lage snaren hard aan speel trilt hij tegen iets aan :S waardoor je een naar geluid krijgt -.-

ik heb wat met de hoogte van de brug proberen te doen, maar geen succes zelfs bij heel hoog raakte de snaar de fret nog aan. zou het kunnen dat de fretten te hog staan? of wat denken jullie?

met vriendelijke groet

acap

Zet het zadeltje (bij de brug) een beetje hoger.

G.G.
14 december 2007, 09:39
zelfs bij heel hoog raakte de snaar de fret nog aan. zou het kunnen dat de fretten te hog staan? of wat denken jullie?

met vriendelijke groet

acap

Dan denk ik dat ie de eerste fret moet raken? Klopt dat?

ben vanhoof
14 december 2007, 12:44
Waarschijnlijk moet je topkam iets omhoog.

De topkam kan je niet omhoog zetten, waarschijnlijk bedoel je gewoon de brug.

Als de snaren nog raken als je brug erg hoog staat, dan moet je eens aan de halspen draaien. Die zorgt ervoor dat je hals/fretbord meer naar "achter" komt als je hem bijdraait. Je vind de bout om hem bij te draaien meestal in je headstock, vlak achter de topkam. Meestal zijn het inbusbouten die je bij moet draaien voor de bolling groter te maken.

Vakama
14 december 2007, 12:46
Ook van mij bedankt, want bij mij is het net hetzelfde probleem!

Acap
14 december 2007, 14:13
De topkam kan je niet omhoog zetten, waarschijnlijk bedoel je gewoon de brug.

Als de snaren nog raken als je brug erg hoog staat, dan moet je eens aan de halspen draaien. Die zorgt ervoor dat je hals/fretbord meer naar "achter" komt als je hem bijdraait. Je vind de bout om hem bij te draaien meestal in je headstock, vlak achter de topkam. Meestal zijn het inbusbouten die je bij moet draaien voor de bolling groter te maken.

dank je, ik heb besloten om toch langs de gitaarwinkel te gaan omdat ik zelf niet aan durf om aan die halspen te zitten. stel dat ik wat fout doe:) haha

Acap
14 december 2007, 20:49
het ziet erna uit dat het voor een grote deel is opgelost :) geen aanraking met fretboard met het aanslaan van het snaar. behalve als ik een nooit speel en net na een fret het noot vast houd:) maar dat ligt aan mij en mijn vingerwerk.

bedankt allemaal:)