PDA

View Full Version : Wat nou, word ik Mesa fan?



Bernd Veenema
13 december 2007, 20:08
In een topic van een tijdje later was ik op zoek naar een nieuwe versterker. Ik kwam toen tot de conclusie dat een Vox AC30 en een Koch Studiotone voor mij een mooie set zou zijn. Ik ben toen aan het sparen geslagen en moet ook mijn eigen versterker nog verkopen. Toen ik vandaag in de winkel nogmaals aan het testen sloeg, kwam ik de Mesa 5:50 en de Mesa Stiletto Ace tegen. Ik had eerder ook al wat mesa's getest, waaronder de F50 en dat vond ik helemaal niks. Dus zonder al te hoge verwachtingen te koesteren ging ik testen. De Stiletto Ace vond ik al erg goed klinken, maar het was niks voor mij. Hij is voor mij te luid en te groot. Ik moet hem ook thuis kunnen gebruiken. Toen was de express 5:50 aan de beurt en ik vond hem super. Echt een geweldige versterker. Veel veelzijdiger dan de Ac30. Het clean was voor mij minstens even mooi als dat van de Vox en ook de crunch was super. De "Burn-voicing" van het tweede kanaal heeft nog best veel gain en is erg geschikt voor classic rock.
Ik moet maar verder gaan sparen geloof ik voor een Studiotone voor op mn kamer en een Mesa Express 5:50 voor bij mijn ouders en voor de oefenruimte. Nu ben ik wel vaker erg enthousiast over een versterker, duu ik vroeg me af:
Is de Mesa express nou echt zoveel leuker dan de vox ac30 of zie ik iets over het hoofd? De reverb van de express is ook erg goed. Ik had trouwens een AC30 Custom Classic met Blue Alnico's getest.
Weet iemand ook hoe de express met pedalen omgaat?

AART
13 december 2007, 23:11
Tja, het is een goede amp. Zelf nog niet getest maar heb er goede dingen voor gehoord, en als jij hem beter vind moet je hem gewoon nemen. De Mesa is denk ik iets anders gevoiced, al heeft ie volgens mij ook een el84 eindtrap.

Daarnast kan de vox 1 of 2 kunstjes en de mesa iets meer.

Het zijn beide amps waar weinig op is aan te merken en kies dus met je oren.

Bernd Veenema
14 december 2007, 00:21
De 5:25 heeft een EL-84 eindtrap, de 5:50 heeft een 6L6 eindtrap, die erg dynamisch klinkt. Vond het echt een hele goede versterker. Het is wel jammer dat ze tweedehands nog niet wroden aangeboden. Ze zijn ook nog maar net nieuw natuurlijk. Ze kosten nieuw rond de 1700 euro, dus dat is toch wel meer dan die VOX, maar je krijgt er wel een erg veelzijdige versterker voor. De Vox heeft natuurlijk maar 1 geluid, dat wel erg mooi is. Kent iemand nog meer versterkers in dit straatje die ik ook eens zou moeten testen?

Bernd Veenema
14 december 2007, 21:05
Weet iemand trouwens hoe de Mesa Express met pedalen omgaat en hoe de versterker door de mix komt?
Iemand die deze amp al live heeft gebruikt?

Thom TK
15 december 2007, 12:15
Weet iemand trouwens hoe de Mesa Express met pedalen omgaat en hoe de versterker door de mix komt?
Iemand die deze amp al live heeft gebruikt?

Ik heb een 1*12 combo bespeeld bij Feedback Utrecht...was iets van een Mesa Express 2:25 ofzo? Naja wel een Express en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was. Dat ding heeft een tone, niet normaal, echt compleet anders dan de modern gevoicde high-gainers waar ik normaal op speel. Maarja da's logisch denk ik.
Ik vond hem erg fijn reageren op de Boss DS-1, alleen heeft de Express wel een heel eigen karakter wat ik bij sommige distortion pedalen te sterk aanwezig vond. Ik heb dus alleen maar ervaring met distortion pedalen op dat ding.

Bernd Veenema
15 december 2007, 16:50
Ik heb idd ook nog nooit zoveel dynamiek uit een paar 6L6 buizen gehoord. De 5:25 heeft EL84 buizen trouwens. De 5:50 vind ik zelf nog veel mooier dan de 5:25. Mooi dat hij de pedalen goed pakt. Ik kan me goed voorstellen dat hij de pedalen wel erg 'kleurt' idd. Ik moet het maar eens gaan proberen.
Lijkt me ideaal met zo'n 1x12 cab erbij voor in de oefenruimte en optredens.