PDA

View Full Version : zoektocht naar de amp



rock 'n roll
13 december 2007, 19:38
goedenavond,

Mijn eerste topic hier (op kennismaking na), een risicovolle onderneming want ik kijk al 2 maanden aan wat jullie doen met mensen die domme vragen stelen en dat is niet mooi.
Dus al mijn moed bijeen geraapt en ik hier ben ik dan, met een hopelijk goed topic.

Genoeg gezeverd tijd om serieus te worden:
Ik speel nu 3 maanden gitaar ongeveer met een richwood stratocaster over een bagger 10 watt versterktje van kustom. NU ben ik er al uit dat mijn volgende aankoop een nieuwe versterker gaat worden. Nu is het probleem dat ik niets kan versterkers, dus daarbij is jullie hulp nodig.
Het zal nog wel geruime tijd duren voor ik iets koop maar dan heb ik toch al iddee van waar ik achter moet zoeken en hoeveel eurotjes ik bijeen moet halen.

en om maar inneens op alle mogelijke vragen te antwoorden:
zoekfunctie: gebruikt :)
gitaar: richwood stratocaster copy met humbucker in de brug

stijl: hier ben ik een moeilijke jongen in, ik hou zo'n beetje van alles. Van clean tot een stevige oude rock.
om een graai te doen uit mijn muziekcollectie: ACDC, deep purple, jimi hendrix, metallica.

budget: goh, moeilijk te zeggen ik zou zeggen, ik wil eigenlijk vooral eens zien hoeveel ik kwijt zou zijn aan zoiets. dus zoalng het geen duizenden euro's kost.

volume: ik heb nog niet meteen ambitie om in een band te gaan spelen, maar als het er ooit van zou komen zou ik graag met dezelfde amp kunnen blijven spelen. dus moet zowel hard als zacht een beetje klinken. de dichtsbijzijnde buren wonen op 150 meter afstand dus moet ik me niet echt zorgen over maken.

zo een serieuze vragenlijst ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken :hippie:

JohnLord
13 december 2007, 19:49
testen, testen. testen, testen, testen, testen,testen...............................

rock 'n roll
13 december 2007, 19:51
testen, testen. testen, testen, testen, testen,testen...............................

crap ik wist dat ik iets vergeten was, dichtsbijzijnde gitaarboer is een half uur met de bus en dat is dan zo een beetje de kleenste van de hele wereld dus daar valt niet veel te testen en voor de rest woon ik in een echt voor gitaarboeren onbekend stukje wereld want ik moet hele tochten ondernemen om er te geraken

Henri H
13 december 2007, 20:30
quote: "ACDC, deep purple, jimi hendrix, metallica" >>>>> Marshall dus!!! :D
De beste keus lijkt me de JVM410 Head (+ cab uiteraard) of Combo.
Als je het goedkoper wilt houden ga je voor een (2e hands) JCM 800 split channel 2205, 4212, 2210 of 4211.
De JCM 2000 serie zou ik afblijven.

cas121
13 december 2007, 21:10
Ik denk dat het toch handig is om met een bepaald budget in gedachten op zoek te gaan. De amps die hierboven staan genoemd zullen meer dan geschikt zijn voor wat jij wil, maar ik denk wellicht toch wat te veel van het goede voor nu.

Ik zou zeggen gewoon een goede, veelzijdige transistor amp om mee te beginnen, iets als een cube30 ofzo

Azrael
13 december 2007, 21:13
Ik denk dat het toch handig is om met een bepaald budget in gedachten op zoek te gaan. De amps die hierboven staan genoemd zullen meer dan geschikt zijn voor wat jij wil, maar ik denk wellicht toch wat te veel van het goede voor nu.

Ik zou zeggen gewoon een goede, veelzijdige transistor amp om mee te beginnen, iets als een cube30 ofzo

Een Cube30 is een digitale modellingamp. Geen transistoramp.
Verder kan ik hem iedereen van harte aanraden! Ga daar zeker eens naar kijken beste lok & lol.

a darker shade of grey
13 december 2007, 21:14
quote: "ACDC, deep purple, jimi hendrix, metallica" >>>>> Marshall dus!!! :D
De beste keus lijkt me de JVM410 Head (+ cab uiteraard) of Combo.
Als je het goedkoper wilt houden ga je voor een (2e hands) JCM 800 split channel 2205, 4212, 2210 of 4211.
De JCM 2000 serie zou ik afblijven.

+1, een tweedehands jcm 800 met een cabje, als je goed zoekt ben je voor zo'n 650 euri klaar...

cas121
13 december 2007, 21:23
Een Cube30 is een digitale modellingamp. Geen transistoramp.
Verder kan ik hem iedereen van harte aanraden! Ga daar zeker eens naar kijken beste lok & lol.

ja whatever, geen vervorming/versterking uit buizen bedoel ik.... Thuis kan ik mijn 2203,2204,2205 en dsl50 nauwelijks gebruiken en ben ik uiterst tevreden met een cube.



een tweedehands jcm 800 met een cabje, als je goed zoekt ben je voor zo'n 650 euri klaar...

Je bedoelt dan een combo + los cabje neem ik aan? want alleen al aan een top ben je nu al een klap meer kwijt.

rock 'n roll
13 december 2007, 21:24
hmmm marshall ziet er echt geil uit, maar iets te kostelijk denk.

die rolands zien er wel goed uit en voor die prijs zeker heb ik de indruk.
Inneens mijn oog laten vallen op de roland cube 60, 60 watt is voor nu echt voldoende maar als het er dan ooit van komt in een groepje te spelen misschien net iets te krap maar als ik goed lees is er de optie een extra luidspreker aan te koppelen dat maakt het wel helemaal intressant. En ook veel leuke effectjes precies.

zou dit een goede keuze zijn prijs/kwaliteit/muziekstijl gezien?

marter544
13 december 2007, 21:32
Cube 60 is een mooi ding, maar kijk vooral ff naar de AD series van Vox! Vind ik veel mooier voor jouw stijlen. Je hebt die in 30, 50, 60, 100 en 120 watt, en ik vind ze veel mooier klinken dan de cubes. Om 1 of andere redenen zien de 60 en 120 watters er anders uit, en zijn ze duurder, maar wat daar precies anders is weet ik niet. Deze hebben ook allemaal effecten, en is ook modelling, maar ik vind et mooier. Dit zijn ze trouwens:

http://www.meibergen.nl/aanbiedingen/images/Vox%20AD%2060%20VTX_small.jpg

En trouwens, ze zijn hier best vriendelijk tegen nieuwkomers hoor, zolang je maar goed Nederlands typt, en dat doe je, dus.. :satisfie:

Henri H
13 december 2007, 21:58
Als je van de muziek houdt wat je opnoemde dan ga je hoogstwaarschijnlijk in de toekomst terugkomen bij Marshall.
Dus je kunt nu wel een goedkopere Roland transistor of modeler kopen maar ik denk dat het Marshall buizengeluid je uiteindelijk het meeste zal aanspreken en over een paar jaar gaat die Roland er toch weer uit.
Wat ik je brom! :D

JohnLord
13 december 2007, 22:23
Kijk dan eens naar enn jcm 900, veel power, weinig geld!

rock 'n roll
14 december 2007, 13:00
ik heb na het zien van enkele clips op youtube precies mijn oog een beetje laten vallen op een roland cube 60, luid klonk ie echt goed vind ik maar vraag me af of ie ook op laag volume evengoed zal klinken.
Misschien iemand met ervaring hier?

LCH
14 december 2007, 14:27
Natuurlijk joh, zo'n ding klinkt zacht prima. Het is niet een buizenbak van 150 watt ;)

Probeer trouwens wat meer te testen en wat minder filmpjes en forums te bekijken. Het gaat er om wat je er zélf van vindt en hoe zo'n ding in het echt klinkt.

LP_CL
14 december 2007, 15:08
5150 combo is ook heel leuk voor een 800 tal eurootjes 2de hands

rock 'n roll
22 december 2007, 16:56
owkej, hier ben ik nog eens terug.

Na veel nadenken, kom ik erop uit dat het waarschijnlijk een roland cube 60 of een VOX AD50VT gaat worden.
Is er hier nu iemand die meteen denkt: "Nee stommerik niet doen weggegooit geld!". of zijn dit goede dingen voor hun geld en mijn smaak?

Ook moest ik woensdag even langs de muziekwinkel voor een stemapparaat, ik keek snel even rond en zag enkel de kustom versterker staan die ik nu bezit en een stagg versterker. Maar aangezien mijn vriendin erbij was had ik niet echt de tijd om gezellig te beginnen babbelen met de eigenaar.
Ik ken de reputatie van stagg als gitaarmerk, is deze reputatie hetzelfde bij de amps?

Jimwoud
22 december 2007, 18:45
owkej, hier ben ik nog eens terug.

Na veel nadenken, kom ik erop uit dat het waarschijnlijk een roland cube 60 of een VOX AD50VT gaat worden.
Is er hier nu iemand die meteen denkt: "Nee stommerik niet doen weggegooit geld!". of zijn dit goede dingen voor hun geld en mijn smaak?

Ook moest ik woensdag even langs de muziekwinkel voor een stemapparaat, ik keek snel even rond en zag enkel de kustom versterker staan die ik nu bezit en een stagg versterker. Maar aangezien mijn vriendin erbij was had ik niet echt de tijd om gezellig te beginnen babbelen met de eigenaar.
Ik ken de reputatie van stagg als gitaarmerk, is deze reputatie hetzelfde bij de amps?
Zeker geen weggegooid geld, zijn gewoon prima versterkers.

Kustom is zeker een leuk merk, andere gitarist van mn band heeft een buizentop en kast ervan en die klinkt erg goed. Heb in een oefenruimte eens over een 65 watt transistor ding ervan gespeeld en die vond ik eigenlijk ook best lekker klinken. Maar voor live vind ik een buizenbak gewoon lekkerder klinken en voelen(powerrrrrrrr!!!)

crapton
22 december 2007, 19:20
H&K Statesman? ca 900 Euro voor 40W.

Vox AC30 (neem dan de Blue Alnico speakers)

JCM410 combo

Peavey Classics

Zijn allemaal goed betaalbare amps, zeker de JCM410 heel flexibel.

Dan nog Peavey Bandit - kan nooit missen.

Henri H
22 december 2007, 22:12
....JCM410 combo.....JCM410 moet zijn JVM410 ?!

Realeigo
22 december 2007, 22:21
Nee ik gok JCM800 4010

crapton
25 december 2007, 11:01
Haha ik denk toch JVM... al die codes toch...

rock 'n roll
8 februari 2008, 18:17
mijn eigen topic maar eens bumpen met een vraagje.


Heeft er iemand hier ervaring met een kustom amp? Ben namelijk vandaag naar de gitaarwinkel geweest voor snaren en inneens eens gevraagd naar wat hij me kon bezorgen met een budget van ongeveer €400.
Hij zij me voor dat budget aan een top van ongeveer 100 watt, een paar kanalen, en een 4x12" cab met celestion speakers kon helpen.
Ik vroeg hem waarom dat zo goedkoop kon en hij zij me dat het via duitsland ging.

Nu heeft er iemand hier ervaring met kustom amps?

Jimwoud
8 februari 2008, 19:30
mijn eigen topic maar eens bumpen met een vraagje.


Heeft er iemand hier ervaring met een kustom amp? Ben namelijk vandaag naar de gitaarwinkel geweest voor snaren en inneens eens gevraagd naar wat hij me kon bezorgen met een budget van ongeveer €400.
Hij zij me voor dat budget aan een top van ongeveer 100 watt, een paar kanalen, en een 4x12" cab met celestion speakers kon helpen.
Ik vroeg hem waarom dat zo goedkoop kon en hij zij me dat het via duitsland ging.

Nu heeft er iemand hier ervaring met kustom amps?
Hehe mooi al die verkooppraatjes, ze zijn gewoon goedkoop. Was het een buizenversterker?

Vriend van me heeft ook een Kustom buizentop en 2x12 voor 500 euro ofzo. Die is er ook zeer tevreden mee.

rock 'n roll
8 februari 2008, 23:36
Mjah van die verkoopspraatjes, ik geloof de man best wel het is een eerlijke kerel. Zo'n beetje de kleinste muziekwinkel ter wereld denk ik maar staat altijd voor je klaar. Als je bijvoorbeeld echt zonder snaren zit ofzo gewoon even aanbellen en hij komt opendoen, hij geeft zijn e-mail adres voor als je vragen hebt ofzo.


Of het buizen waren of niet weet ik niet, hij zij me kom gewoon eens langs met een echt concreet budget en ik zoek wel uit wat het goedkoopst uitkomt.

Jellyfish00
9 februari 2008, 12:49
Mjah van die verkoopspraatjes, ik geloof de man best wel het is een eerlijke kerel. Zo'n beetje de kleinste muziekwinkel ter wereld denk ik maar staat altijd voor je klaar. Als je bijvoorbeeld echt zonder snaren zit ofzo gewoon even aanbellen en hij komt opendoen, hij geeft zijn e-mail adres voor als je vragen hebt ofzo.


Of het buizen waren of niet weet ik niet,hij zij me kom gewoon eens langs met een echt concreet budget en ik zoek wel uit wat het goedkoopst uitkomt.
Je moet niet kijken naar wat het goedkoopst uitkomt, maar wat het beste klinkt...

LCH
9 februari 2008, 13:44
Mjah van die verkoopspraatjes, ik geloof de man best wel het is een eerlijke kerel. Zo'n beetje de kleinste muziekwinkel ter wereld denk ik maar staat altijd voor je klaar. Als je bijvoorbeeld echt zonder snaren zit ofzo gewoon even aanbellen en hij komt opendoen, hij geeft zijn e-mail adres voor als je vragen hebt ofzo.
Dat zal wel, maar het gaat hem natuurlijk ook om de keiharde euri's. Het klinkt wel heel populair dat hij het 'via Duitsland goedkoop' kan krijgen. Volgens mij kan hij er niks goedkoper aan dan een ander. Zoals men al zegt hier, test dat Kustom-ding en als je het vet vind klinken reken je 400 euro af en ben je blij. Klinkt het niet; jammer dan voor deze aardige man, maar dan zoek je verder.

Natuurlijk is het fantastisch dat het een aardige gast is die je altijd kunt bellen om snaren; toch heb ik het niet zo op die kleine zaakjes met aardige mannetjes. Ik weet zelf wel waar ik aan toe ben en bij Feedback kun je werkelijk álles uitproberen. Bovendien is zo'n zaak niet van de ene op de andere dag failliet.

Beperk je dus niet tot één zaakje omdat daar een aardige vent werkt.

Overigens las ik eerder dat je aan een Vox AD50-VT dacht. Dat zou ik véééél verstandiger vinden dan zo'n Kustom met 0,0 restwaarde. Bovendien hoeft die Vox tweedehands geen 400 euro te kosten en ze zijn steengoed.

Succes ermee!

AART
9 februari 2008, 19:42
quote: "ACDC, deep purple, jimi hendrix, metallica" >>>>> Marshall dus!!! :D

Metallica is geen Marshall. En daarnaast zijn er een hoop betere amps dan Marshalls. Maar ik denk dat de topicstarter beter af is met een goed oefencombotje met zijn budget. Roland/Vox oid.

Henri H
10 februari 2008, 14:03
Metallica is geen Marshall......In de jaren tachtig wel. Ik beschouw dat als de echte Metallica. Vanaf de Black Album hebben ze alleen maar shit gemaakt IMHO (met Mesa Boogie e.d.?).

jerome
10 februari 2008, 14:53
En daarnaast zijn er een hoop betere amps dan Marshalls.

Een uitspraak die eigenlijk totaal niet klopt
Tis namelijk maar net wat je smaak is....
Ik zou persoonlijk in geen 1000 jaar m'n Marshall JMP2203 100 watt top in willen ruilen voor welk merk/type versterker dan ook!!
En iemand anders is weer helemaal verliefd op een ander merk/type amp

Maar ik denk idd ook dat de Marshall JCM 800/900/2000 en de JVM410 amps mss een beetje te zwaar zijn voor TS, zeker voor thuisgebruik.
Ik denk persoonlijk dat een 20 tot 30 Watt combo van Marshall Laney of Vox is beter geschikt is

AART
10 februari 2008, 15:21
Een uitspraak die eigenlijk totaal niet klopt
Tis namelijk maar net wat je smaak is....

Het ging me er meer om dat degen die ik quote deed alsof er niks anders/beters is dan een jvm410...

Marshalls zijn prima amps hoor als je de goede hebt, maar het naampje marshall lokt bij beginners vaak hoge verwachtingen uit die het ook weer vaak niet waarmaakt...

JohnLord
10 februari 2008, 15:23
En daarnaast zijn er een hoop betere amps dan Marshalls.

??? En ik na een hele tijd forummen maar denken dat goed en slecht alleen afhangt van persoonlijke smaak. Het kan dus best zijn dat er voor de TS echt geen betere zijn dan Marshalls.

Danieldg
10 februari 2008, 15:33
Even iets rechtzetten: Metallica haatte na een tijd het Marshall geluid, toen had je nml niet de high gain tops van nu, ze gebruikten ge-hotrodde jcm 800's met een tubescreamer voor, vanaf 1986 gebruikten ze Mesa Boogie, de Mark IIC+ en Mark IV geloof ik.

E-J
10 februari 2008, 16:02
Even iets rechtzetten: Metallica haatte na een tijd het Marshall geluid, toen had je nml niet de high gain tops van nu, ze gebruikten ge-hotrodde jcm 800's met een tubescreamer voor, vanaf 1986 gebruikten ze Mesa Boogie, de Mark IIC+ en Mark IV geloof ik.

"Haatte" is een groot woord hoor. Kijk naar studiofoto's, daar staat bijna altijd een Marshall DSL. Hetfield is namelijk een fan van Gary Moore, voor Black Album kocht hij alle spullen die Gary Moore voor Still Got The Blues (geloof ik) had gebruikt, omdat hij het geluid zo fantastisch vond. Bovendien gebruikt Hammett altijd een Marshall "to add some bark." ;)

darkrazer
10 februari 2008, 16:18
Ligt het aan mij of is het niet echt nuttig om iemand die drie maanden gitaar speelt een buizenbak aan te smeren?
Voor dat geld kan hij véél beter een nieuwe gitaar en een vox valvetronix kopen!

De voxen hebben mijn voorkeur boven de cubes en de spiders, omdat ze beter klinken en meer mogelijkheden hebben.

Mijn advies: als je iets tweedehands goed vind voor 300€ een vox AD60Vt kopen of nieuw voor 200€-300€ een vox ad30 of 50 en als je van wat meer scheur houd eentje uit de xl series.

AART
10 februari 2008, 17:09
Ligt het aan mij of is het niet echt nuttig om iemand die drie maanden gitaar speelt een buizenbak aan te smeren?


Dat bedoelde ik eigenlijk ook een beetje, at moet die jongen nou met een jvm410?

crapton
10 februari 2008, 17:38
Ligt het aan mij of is het niet echt nuttig om iemand die drie maanden gitaar speelt een buizenbak aan te smeren?
Voor dat geld kan hij véél beter een nieuwe gitaar en een vox valvetronix kopen!


Daar heb je helemaal gelijk in, had ik over t hoofd gezien. JVM410 is way over the top!!

Valvetronix is een goed idee, je kan misschien ook denken aan een Peavey Valveking 1x12". Roland Cubes en Line6 Spider III zijn ook wel aardig.

Jellyfish00
10 februari 2008, 17:59
Ga een dagje naar feedback ofzo, en test iig een Vox Valvetronix en een Peavey Valveking.

Henri H
10 februari 2008, 19:09
Ga een dagje naar feedback ofzo, en test iig een Vox Valvetronix en een Peavey Valveking.en een JVM410 :D
Waarom niet gelijk gaan voor het beste? Ben je in één keer klaar!
JVM2-serie kan ook....

rock 'n roll
10 februari 2008, 20:01
Gewoon even gaan testen is nogal moeilijk voor iemand van 17 jaar die in een dorpje woont met totaal geen muziekwinkels in de buurt, anders had ik het al lang gedaan.

Wou gewoon weten wat te testen dat maakt het al veel makkelijker :)

aahjah babbel maar rustig door ik leer hier heel veel bij :hippie:

Jellyfish00
11 februari 2008, 19:35
Hmm even die soundclips van de Valvetronix (XL) geluisterd, klinkt toch wel erg lekker. Mischien iets voor mij...