PDA

View Full Version : Te vol ??



Acap
13 december 2007, 19:08
hai,

nu dat ik een eigen gitaar heb (epiphone les paul standard) en nog geen versterker ben ik dus naar ee nvriend gegaan om te testen. hij heeft een oude goedkope fender amp . mijn gitaar klonkt nogal vol op die amp niet dat het lelijk was ofzo, maar hier komt het

ik hou meer van een scheler hm ja metalic geluid dan vol, is dat op een of ander manier in te stellen of had ik toch beter voor een meer metal gitaartje moeten gaan?

of licht het aan de versterker die hij had?

sorry van dat rare vraag:P ik heb liever dat ik weet hoe het zit voordat ik doms ga doen :)

DeiDRagonas
13 december 2007, 19:23
Je zou de verkoper toch even laten spelen zei je? Je moet ook EERST testen hoe verschillende gitaren klinken voordat je iets koopt lijkt me? Beetje lullig als je een LP koopt en er dan achter komt dat je het Strat geluid helemaal top vindt.

Ik zou het knopje op treble zetten (je selecteerd dan het brugelement) en alle knoppen volledig open draaien. Dan is je gitaar het schelste. Het kan ook zijn dat de knoppen op de amp gewoon niet helemaal naar jou smaak stonden.

Ga eens testen met je gitaar op wat verschillende versterkers, je hebt nog garantie en deze Epi ruilen voor wat anders moet geen probleem zijn hoor.


Grt Roy.

Acap
13 december 2007, 19:36
ik denk dat ik toch overhaastend heb gereageerd -.- ik hou gewoon mijn lp en koop over een paar jaar wel een gitaar die wat meer schreeuwt. ik vind die lp helemaal niet slecht klinken en ik kan ook niet zeggen dat het niet mijn stijl is, ik vind het geweldig.

ik heb wat filmpjes gekeken van mensen met een epi lp standard en er zitten een paar tussen die hem best veel laten schreeuwen en hij niet zo vol klinkt maar toch voller dan een strat volgens mij.

sorry van overgehaaste crap -.- lol

Badmuts
13 december 2007, 19:51
Koop er desnoods een pedaaltje bij? Of zeg ik nu hele gekke dingen als strat amateur?

DeiDRagonas
13 december 2007, 20:09
sorry van overgehaaste crap


Oei last van overhaaste crap?
Dat kan erg vervelend zijn inderdaad!!

Ik heb vooral medelijden met degene die die overhaaste crap weer moet opruimen. Vooral als je t toilet net niet gehaald heb kan het een smeerboeltje worden zeg!

Roy.

Spitfire
13 december 2007, 20:10
hai,

nu dat ik een eigen gitaar heb (epiphone les paul standard) en nog geen versterker ben ik dus naar ee nvriend gegaan om te testen. hij heeft een oude goedkope fender amp . mijn gitaar klonkt nogal vol op die amp niet dat het lelijk was ofzo, maar hier komt het

ik hou meer van een scheler hm ja metalic geluid dan vol, is dat op een of ander manier in te stellen of had ik toch beter voor een meer metal gitaartje moeten gaan?

of licht het aan de versterker die hij had?

sorry van dat rare vraag:P ik heb liever dat ik weet hoe het zit voordat ik doms ga doen :)

Je gaat nooit, maar dan ook echt nooit een metal-geluid uit een Fender krijgen. Naja, tenzij je pedaaltjes gebruikt, maar dat is een heel ander geluid en veel metal-gitaristen halen hun metal-geluid puur uit hun versterker en niet uit een pedaaltje. Kortom, kijk naar metal-versterkers (Engl, Randall, Mesa-Boogie), maar aangezien je als beginner vast niet zoveel geld uit wilt geven zou ik kijken naar bijvoorbeeld een Vox AD30VT-XL (ik heb zelf de niet-XL versie, geweldige versterker, maar je krijgt er geen metal-scheur uit, uit die XL waarschijnlijk wel) of een Line6 Spider.

Edit: en een Les Paul is uitstekend om eens lekker te scheuren hoor :chicken:

jerome
13 december 2007, 20:22
Als je een Les Paul op het voorste element zet wil het geluid wel eens (te) donker en (te) vol en te wollig zijn, vooral als er ook veel bas in de versterker gedraaid is.
Zet (zoals DeiDRagonas al schreef) je Les Paul op het achterste element met de tone pots op de gitaar helemaal open en kijk dan hoe het klinkt.
Als het dan nog niet scherp genoeg klinkt draai er dan wat treble (en wat mid) bij op je versterker en zonodig wat minder bastonen.
En dan een booster of distortionpedaaltje er bij aantrappen en je hebt een (scherpe) rock of metalsound

wietse
13 december 2007, 20:23
Je gaat nooit, maar dan ook echt nooit een metal-geluid uit een Fender krijgen.

ga je dat ook effe tegen iron maiden zeggen?
of versta je dat niet onder metal?

Acap
13 december 2007, 20:24
dank je allemaal, ik zal het cker uitproberen:) moet alleen eerst even langs de gitaar winkel om mijn snaarhoogte bij de lage toon snaren ietsje hoger te zetten want hij komt soms tegen een fret aan :)

wietse
13 december 2007, 20:28
dank je allemaal, ik zal het cker uitproberen:) moet alleen eerst even langs de gitaar winkel om mijn snaarhoogte bij de lage toon snaren ietsje hoger te zetten want hij komt soms tegen een fret aan :)
daarvoor hoef je niet naar een winkel toe, je hebt 2 mogelijkheden bij een brug voor een les paul model of er zitten kleine wieltjes onder die je omhoog/omlaag kan draaien of effe met een schroevendraaier.
slagje draaien, proberen etc tot het goed is.
als je goed kijkt wat je doet kan je niks vernielen bij het afstellen van de aktie.
en je leert er ook nog wat van.

chubbyfan
13 december 2007, 20:29
ga je dat ook effe tegen iron maiden zeggen?
of versta je dat niet onder metal?
ja,maar die strats hebben toch een humbucker bij de brug,toch ?

wietse
13 december 2007, 20:34
ja,maar die strats hebben toch een humbucker bij de brug,toch ?
nee drie hotrails.
maar het blijft een strat alleen een wat opgevoerde en als je goede versterker hebt dan kan je ook uit een standaard strat wel een metal geluid halen.
niet dat nieuwe metal gebeuren maar de oude metal.(vooral hairmetal :D)

Acap
13 december 2007, 20:34
daarvoor hoef je niet naar een winkel toe, je hebt 2 mogelijkheden bij een brug voor een les paul model of er zitten kleine wieltjes onder die je omhoog/omlaag kan draaien of effe met een schroevendraaier.
slagje draaien, proberen etc tot het goed is.
als je goed kijkt wat je doet kan je niks vernielen bij het afstellen van de aktie.
en je leert er ook nog wat van.

dank je,

ik had dit gevraagd in een andere post of ik het ook niet zelf kon maar niemand zei wat -.-

Megadeth_
13 december 2007, 20:35
ga je dat ook effe tegen iron maiden zeggen?
of versta je dat niet onder metal?

Feit, reken daar het oude exodus en sepultura maar bij!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8e/Metalmania_2007_-_Sepultura_-_Andreas_Kisser_06.jpg/401px-Metalmania_2007_-_Sepultura_-_Andreas_Kisser_06.jpg

Spitfire
13 december 2007, 20:37
ga je dat ook effe tegen iron maiden zeggen?
of versta je dat niet onder metal?

Ten eerste, ik had het over Fender versterkers, ik heb niks over de gitaren gezegd en ten tweede spelen zij 'vals' door een humbucker/hotrails in de brug te zetten. Je kan net zo goed scheuren met enkelspoels elementen, maar ik denk niet dat TS dat bedoelt.

barno
13 december 2007, 20:38
hier wordt ergens gezegd dat vele metaljongens hun geluid uit hun versterker halen en geen pedaaltjes gebruiken : het is maar wat je een versterker noemt, die amps zitten evengoed vol pedaaltjeselectronica hoor.

Spitfire
13 december 2007, 20:42
hier wordt ergens gezegd dat vele metaljongens hun geluid uit hun versterker halen en geen pedaaltjes gebruiken : het is maar wat je een versterker noemt, die amps zitten evengoed vol pedaaltjeselectronica hoor.

Ik heb verder weinig verstand van elektronica (iemand anders kan vast wel verklaren wat ik nu ga zeggen), maar ik weet wel dat over het algemeen een scheur uit een pedaaltje niet kan tippen aan de scheur van een goede versterker.

wietse
13 december 2007, 21:11
Ten eerste, ik had het over Fender versterkers, ik heb niks over de gitaren gezegd en ten tweede spelen zij 'vals' door een humbucker/hotrails in de brug te zetten. Je kan net zo goed scheuren met enkelspoels elementen, maar ik denk niet dat TS dat bedoelt.
oeps sorry het stukje versterker effe gemist denk ik, inderdaad een fender versterker is niet echt voor metal, scheuren te weinig.

marter544
13 december 2007, 21:18
hier wordt ergens gezegd dat vele metaljongens hun geluid uit hun versterker halen en geen pedaaltjes gebruiken : het is maar wat je een versterker noemt, die amps zitten evengoed vol pedaaltjeselectronica hoor.

Het verschil is dat in de (meeste) pedaaltjes geen buizen zitten, maar tranistors, en het is dan dus geen buizenscheur. Bij een goede metalamp hoor je scheurende buizen, en geen brakke imitatie daar van, en dat hoor je.

almarvk
13 december 2007, 21:53
Goed, deze gaat naar Moderne Versterkers.

Marc Oblivian
14 december 2007, 09:42
Edit: en een Les Paul is uitstekend om eens lekker te scheuren hoor :chicken:

Ja, en om in de Metallica-sfeer te blijven: James Haatveld gebruikt de laatste jaren zelfs een Les Paul custom, dus daar kan het niet aan liggen

duckman
14 december 2007, 09:57
Het verschil is dat in de (meeste) pedaaltjes geen buizen zitten, maar tranistors, en het is dan dus geen buizenscheur. Bij een goede metalamp hoor je scheurende buizen, en geen brakke imitatie daar van, en dat hoor je.

Daar ben ik het niet mee eens.Voor high gain word vooral gebruik gemaakt van diode clipping en daarna pas preamp oversturing.Eindbuis oversturing komt zelden voor.

TimmU
14 december 2007, 12:51
Verdomme, je kan wel makkelijk scheuren over een strat .Je moet dan wel zowel je pre-amp als je eindtrap volledig open gooien, dan heb je het beste geluid.
Gebruik anders gewoon een heftig pedaaltje, en werk aan je techniek. leer je strat ook door en door kennen, experimenteer met de verschillende elementen en tone-knoppen:)


@ TS : Kijk even naar een Mesa/Boogie Mark IV , dat zijn populaire versterkers voor een high-gain geluid á la Metallica en dergelijke. Vrij schel, en heavy.

jerome
14 december 2007, 20:44
uhhh... hij heeft geen Strat... :)

Acap
14 december 2007, 20:51
uhhh... hij heeft geen Strat... :)

maakt niet uit :) ik heb veel geleerd en naar wat ik moet kijken :)