PDA

View Full Version : Kleuterkerstliedjes met tabs



Don Capo
13 december 2007, 13:40
Wie kan mij hier aan helpen?
O denneboom en Klingklokje kennen mijn kleuters al, ik moet een nieuw nummer aanleren maar www.internet.nl (http://www.internet.nl) laat mij redelijk aan de steek. Iemand van jullie nog een idee?

chubbyfan
13 december 2007, 16:20
stille nacht?

Don Capo
13 december 2007, 16:22
Thanks, helaas mogen het geen liedjes zijn met een christelijke lading.

Kim Wilson
13 december 2007, 16:23
Dat is toch geen vrolijk liedje voor die kleuters?

Hier staan wel heel wat leuke liedjes: http://www.pinkelotje.nl/kerstliedjes.htm

Kim Wilson
13 december 2007, 16:23
Thanks, helaas mogen het geen liedjes zijn met een christelijke lading.
Heu? Hoe ga je dat nou weer oplossen, met een christelijk feest? En waarom mag dat niet?

chubbyfan
13 december 2007, 16:26
jingle bells

Kim Wilson
13 december 2007, 16:31
BTW, "Luidt klokjes klingelingeling" heeft ook een christelijke lading:



Luidt klokjes klingelingeling,
luidt klokjes kling.
Laat de boodschap horen,
Jezus is geboren.
Met die blijde klanken,
willen wij God danken.
Luidt klokjes klingelingeling,
Luidt klokjes kling

Don Capo
13 december 2007, 16:39
Thanks voor die site Hans.


Eehm, ik heb een andere versie van Klinkklokje, met een andere tekst, daar komt geen kindeke jezus in voor...

hendrix2
13 december 2007, 20:02
Ik vond het inderdaad ook wat raar dat ze geen christelijke lading mogen bevatten. Het is namelijk een christelijk feest...

Ah, tegenwoordig kan alles zeker? :)

Azrael
13 december 2007, 20:06
@Don Capo

Wat is dan de reden ervan als ik vragen mag? Christelijk feest toch....

Don Capo
13 december 2007, 20:22
Wanneer je les geeft op een openbare basisschool probeer je zoveel mogelijk rekening te houden met de identitiek van je school. Kerst is van oorsprong een christelijk feest en wordt ook nog steeds door veel christenen zo gezien. Dit neemt niet weg dat een nog veel groter deel het niet meer associeert met de geboorte van Jezus, maar met veel eten en cadeautjes. Veel gewoontes die bij de kerst horen, zoals bijv de kerstboom zijn een heidense toevoeging. Er zijn mensen die moeite hebben met het feit dat het kind thuiiskomt en zingt : "Er is een kindeke geboren op aard" Voor iemand die atheist is en dit zijn kind wil meegeven is dat krom, voor een moslim evenzo. Dat is nou eenmaal hoe er in het openbaar basisonderwijs in het algemeen wordt omgegaan met kerst. Als je mijn persoonlijke mening wilt weten denk ik dat het puur sec geen kwaad kan, het kind in kwestie zal er niet mee zitten. Maar ja, mensen zetten hun kind niet voor niks op een openbare basisschool.

EDIT: Ik ben nog steeds op zoek naar een leuk liedje trouwens, dus mocht je wat weten...

Kim Wilson
14 december 2007, 08:18
Ik snap je redenering, maar ik blijf het vreemd vinden. Kerst is niet het feest van de kerstboom en de kerstman...

Don Capo
14 december 2007, 08:39
voor mij wel hoor.

appyhaan
14 december 2007, 16:57
Heb je de liedbundels: Eigenwijs, Kleuterwijs en eventueel Hoy, een lied al doorgelopen. Daar staan zeker meer liedjes in dan alleen o denneboom e.d. Mocht dat je ook niet behagen, stuur me even een mail, 'k heb ergens een boekje met wat kerstliedjes (ook voor kleuters) die wat minder bekend zijn...
arjenwiebing@hotmail.com

Don Capo
15 december 2007, 13:23
Heb Eigenwijs al doorgenomen maar kom daar bitterweinig tegen, die andere twee ken ik niet...


Mail is in de maak, thanks alvast!

appyhaan
15 december 2007, 16:25
Mail teruggestuurd als het goed is...
Mocht je veel met kleuters werken dan is kleuterwijs echt een aanrader... staan veel meer leuke en minder bekende liedjes in dan Eigenwijs of een methode voor muziek voor kleuters.
www.meestersinmuziek.nl kun je hem geloof ik bestellen...

Don Capo
15 december 2007, 20:06
En mail ontvangen! Wow, precies wat ik zocht! Super bedankt. Ga dinsdag de les geven dus zal nog wel even laten weten hoe het gegaan is, nogmaal ontzettend bedankt!

Harald
16 december 2007, 10:51
Ik snap je redenering, maar ik blijf het vreemd vinden. Kerst is niet het feest van de kerstboom en de kerstman...


Op de site die je noemt staan zelfs verschillende versies van Stille nacht voor verschillende geloofsrichtingen!. Een niet kerkelijke versie voor openbaar onderwijs vind ik dan eerlijk gezegd veel minder vreemd. En idd. er zijn nogal wat elementen aan kerstmis die geannexeerd zijn door de kerk onder het motto van If you can't beat them, join them...

Kerst negeren op een algemene school kan niet. De kinderen worden tenslotte overal doodgegooid met kerstbomen (niet christelijk) kerstmannen (niet christelijk, in tegenstelling tot sinterklaas) en roodneuzige rendieren...(ook niet christelijk)

Heb net voor de kinderen een cd met kerstliedjes voor 1 Euro (hoe doen ze dat!) bij de blokker gekocht. Blijken vooral die Nederlandse kerkelijke liedjes te zijn. Vind dat op zich niet erg, maar het protestants/nederlandse 'gij zult niet genieten' druipt daar toch wel erg vanaf... doe mij dan toch maar gewoon de Amerikaanse kerstliedjes. Aardig zijn voor elkaar, en elkaar opvrolijken, kan ook met een glimlach!

Is toch wel vreemd ook. Die Amerikaanse gelovigen zijn vaak nog erger hardcore fanatic wat dat betreft, dan onze gelovigen, zelfs vergeleken met onze Bible Belt. Maar kerstmis is vrolijk, en veel van de kerkmuziek daar ook...

Kim Wilson
17 december 2007, 08:55
..., maar het protestants/nederlandse 'gij zult niet genieten' druipt daar toch wel erg vanaf... doe mij dan toch maar gewoon de Amerikaanse kerstliedjes. Aardig zijn voor elkaar, en elkaar opvrolijken, kan ook met een glimlach!
...
Nou, dat zal ook per stroming verschillen. Bij ons in de kerk staat kerst ook voor een vrolijk feest. Ja, de liederen in de kerk zijn niet van de snelle, maar dat zijn psalmen en gezangen nooit.

.Sjaak.
18 december 2007, 09:54
waar zijn de kerst tabs?

*AcousticGuitarMan*
31 december 2007, 15:33
Ik snap je redenering, maar ik blijf het vreemd vinden. Kerst is niet het feest van de kerstboom en de kerstman...
Nou jah. Je kan ook in de kerstman geloven in plaats van god.