PDA

View Full Version : Variax transplantatie



Student
13 december 2007, 00:22
Hoi

Ik heb de laatste paar dagen op dit forum zitten lezen over de variax Gitaar.
En er zijn een aantal gitaarnetters die de variax electronica overzetten naar hun eigen gitaar. Het lijkt me doodeng om in mijn zwarte schoonheid te gaan zitten boren en vrezen.

Ik vraag me dan ook af waarom ze deze moeilijke weg bewandelen en niet gewoon een POD X3 ofzo kopen.

Of is het variax geluid beter dan een POD ?
Of is het omdat je dan niet een extra kastje mee moet nemen ?

Iemand een idee ??

Orpheo
13 december 2007, 00:24
ik heb 't ooit geprobeerd, maar de variax-sounds vielen me zo erg tegen, dat ik 't heb laten zitten.... Ik zou 't lekker laten, en volledig 'analoog' gaan en line6 HEEEEL erg ver links van je laten liggen

Student
13 december 2007, 01:52
Maar klinkt de Variax dan zoveel beter dan een POD, dat mensen de zaag zetten in hun troetelkindje ??

Orpheo
13 december 2007, 01:59
Maar klinkt de Variax dan zoveel beter dan een POD, dat mensen de zaag zetten in hun troetelkindje ??

een variax is echt iets anders dan een POD. een POD is een amp-modeling apparaat, waar je dus je amps mee kan simuleren. Een variax; daar kan je je GITAREN mee simuleren. De combi van beiden zou het ULTIEME moeten zijn. Maar dat is 't dus niet. Ik vind de combi doods, leeg, saai. Geen dynamiek. Dat is slechts mijn mening, maar goed...

iwamoto
13 december 2007, 02:27
idd orphs mening, ik heb een pod x3 als amp wat me heel erg bevalt, en de variax'en waar ik op heb gespeeld vond ik heerlijk spelen, maargoed, ik ben ook niet heel erg veel eisend denk ik, ik vind het gewoon goed en onafhankelijk van elkaar klinken, had bijvoorbeeld op de apple expo in parijs bij de line6 booth op een variax 500 gejamd, nou dat klonk echt perrrfect :)

fransoos
13 december 2007, 07:24
Hoi

Ik heb de laatste paar dagen op dit forum zitten lezen over de variax Gitaar.
En er zijn een aantal gitaarnetters die de variax electronica overzetten naar hun eigen gitaar. Het lijkt me doodeng om in mijn zwarte schoonheid te gaan zitten boren en vrezen.

Ik vraag me dan ook af waarom ze deze moeilijke weg bewandelen en niet gewoon een POD X3 ofzo kopen.

Of is het variax geluid beter dan een POD ?
Of is het omdat je dan niet een extra kastje mee moet nemen ?

Iemand een idee ??

het transpanteren van de electronica doet je meestal om 2 redenen :
de feel en looks van je favo gitaar met eigen pup's en
de voordelen van het simuleren van meerdere gitaren.
dus eigenlijk 2 werelden ineen !
en de 500 of 600 of 700 klinken wel degelijk goed maar missen
de dynamiek van een normale gitaar (met buizenversterker).
het verschil met een transistorversterker is IMHO niet zo groot.
en modelling is vooral goedkoper en thuis heel praktisch
zegt een eigenaar van beide.

Kim Wilson
13 december 2007, 08:15
Ik heb eens een Variax mogen horen op mijn Fender buizenamp, en dat klonk toch echt wel heel overtuigend. Althans, de strat-stand klonk zéker goed, die hebben we ge-A/B'd met mijn eigen strat. De rest klonk IMO ook zeer goed, maar daar had ik geen vergelijk bij.

Ik vind de Variax een erg leuk concept, en zou best zo'n ding erbij willen. Niet als main gitaar, daarvoor ben ik ook weer te conservatief. Maar voor aparte gitaarsounds, andere stemmingen o.i.d. kan het een hele waardevolle aanwinst zijn op je collectie.

G.G.
13 december 2007, 08:33
Student, als je meer wilt weten over deze transplantaties....



http://www.guitaristjeffmiller.com/audio.htm

Bovenaan op Guitars klikken.

Student
13 december 2007, 09:15
Ik heb die link uitgebreid bekeken, maar het verschil tussen de variax en bv de POD X3 is me nog niet helemaal duidelijk.

De variax simuleert gitaren, maar de POD X3 doet dat toch ook ??
Je kunt daarmee bv het geluid van een queen gitaar of steely dan simuleren.
De variax geeft je dan 25 verschillende, maar de POD X3 geeft je volgens mij veel en veel meer alternatieven.

Dus ik zou denken: ga niet je mooie gitaar vernielen maar koop eeen POD X3 ofzo. Ik heb zelf een copie les paul custom black met gouden hardware en daar zou ik niet graag de zaag in zetten

Of zie ik dat te simpel ??

Kim Wilson
13 december 2007, 09:19
Een Variax simuleert gitaren, een POD simuleert versterkers. Dat zijn twee heel verschillende dingen. Het één kan het ander niet vervangen.

iwamoto
13 december 2007, 09:20
je ziet het idd te simpel, x3 simuleert versterkers en stompboxes, daarmee simuleer je dus bijv. de de sound van queen of steely dan kwa setup, maar niet kwa gitaar

met een variax kan je dus gitaren simuleren, dus de gitaren van bijv. brian may, gewoon een boel modellen, strats, les pauls, hollow body's, bajo's, etc etc, met een pod x3 kan je dus geen banjo emuleren...snap je het nog?

jw009
13 december 2007, 09:22
Variax simuleert GITAREN, en een POD simuleert VERSTERKERS. Niet te vergelijken dus.

Iwa was me net voor.

Student
13 december 2007, 10:03
Oke :)

Is het dan zo dat het resultaat (geluid) hetzelfde kan zijn, maar bij de variax zeg je ik wil een brian may gitaar simuleren, en met de POD zeg je ik wil het geluid van de gitaar van Brian may ??

Of zie ik het nog steeds te simpel ??

G.G.
13 december 2007, 10:04
Of zie ik het nog steeds te simpel ??

Ja...... de een doet versterkers na, de andere gitaren, zo simpel is het eigenlijk.

Met een strat in een POD krijg je nooit het slash geluid, maar met een variax in een fenderversterker ook niet.

Kim Wilson
13 december 2007, 10:05
Nee niet te simpel. Je ziet het gewoon verkeerd. Het geluid van Brian May is een combinatie van zijn gitaar en zijn versterker (en zijn techniek, maar dat laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing). Om dus het geluid van Brian May te krijgen, moet je op de Variax de gitaar van May selecteren, en op de POD de versterker waar May over speelt.

Snap je hem nu? :)

G.G.
13 december 2007, 10:07
Nee niet te simpel. Je ziet het gewoon verkeerd. Het geluid van Brian May is een combinatie van zijn gitaar en zijn versterker (en zijn techniek, maar dat laten we voor het gemak maar even buiten beschouwing). Om dus het geluid van Brian May te krijgen, moet je op de Variax de gitaar van May selecteren, en op de POD de versterker waar May over speelt.

Snap je hem nu? :)

En spelen met een muntje ipv een plectrum (heel essentieel voor de BM sound)

Student
13 december 2007, 10:12
Het begint te komen :) (hoop ik)

Om dus het geluid van Brian May te krijgen, moet je op de Variax de gitaar van May selecteren, en op de POD de versterker waar May over speelt.Dus als ik op een variax de gitaar van May selecteer, en op de POD de versterker met eventueel effecten die May gebruikt dan gaat het bij beide ongeveer hetzelfde klinken ??

Alvast bedankt voor jullie geduld :)

G.G.
13 december 2007, 10:14
Het begint te komen :) (hoop ik)
Dus als ik op een variax de gitaar van May selecteer, en op de POD de versterker met eventueel effecten die May gebruikt dan gaat het bij beide ongeveer hetzelfde klinken ??

Alvast bedankt voor jullie geduld :)

Ongeveer hetzelfde is inderdaad de juiste omschrijving.

Kim Wilson
13 december 2007, 10:14
Het begint te komen :) (hoop ik)
Dus als ik op een variax de gitaar van May selecteer, en op de POD de versterker met eventueel effecten die May gebruikt dan gaat het bij beide ongeveer hetzelfde klinken ??

Alvast bedankt voor jullie geduld :)
Hoezo, bij beide? Je hebt uiteindelijk toch maar één geluid?

G.G.
13 december 2007, 10:16
Hoezo, bij beide? Je hebt uiteindelijk toch maar één geluid?

Hij bedoeld POD + Variax (beiden) = Brian May (één geluid :) )

Student
13 december 2007, 10:26
Oke dan snap ik het nu :)
(ik bedoel idd met beide oplossingen is ongeveer hetzelfde geluid te bereiken)

Ik ben pas sinds een paar weekjes bezig met mijn black beauty :)
Vroeger heb ik wel acoustisch gespeelt maar niet erg ver gekomen.

Nu ben ik me een beetje aan het orienteren wat voor mij de beste volgende stap is. Ik heb namelijk geen versterker en kan die hier ook niet gebruiken.
Dus ben ik aan het kijken wat de beste optie is voor mij.

Alles zal voorlopig met koptelefoon moeten.

Dus mijn opties zijn nu:

1 geluid van mijn pc gebruiken met bv Guitarrig 3
2 een POD kopen en twijfel tussen de Pocket POD en de POD X3
3 Toneport GW of UX1
4 Variax

Bij optie 2 is de X3 de beste maar duurste keuze
Optie 3 is volgens mij de GW de beste keuze ( ik wil en kan niet zingen :))
Bij alle opties is de PC belangrijk omdat je dan lekker kan pielen met geluidsfiles

Ik denk nu het sterkst aan de Toneport GW

Een van jullie nog een idee wat handig is ??

G.G.
13 december 2007, 10:30
Ik gebruik best vaak mijn toneport gx op mijn pc als ik ff mijn versterker niet wil/kan gebruiken. Bevalt prima.

Nocki
13 december 2007, 11:00
Als je straks wat verder bent wil je misschien wel eens bij iemand gaan spelen. Iets wat je aansluit op de PC is dan niet zo handig.

Kijk eens of je niet een amp kan kopen...

Student
13 december 2007, 11:09
Ik oefen nu vaak zonder versterking of ik hang hem rechtstreeks aan me pc.
Voor het oefenen van toonladders, het soepel en sterk maken van me linkerhand en coordinatie heb je natuurlijk niet veel geluid nodig.

Maar af en toe een melodietje met een lekker geluidje is wel leuker.

Kun je trouwens met de toneport GX met een mp3 mee spelen ??
En heb je last van Latency ?? of gebruik je een geluidskaart die ASIO ondersteund ??

bass blom
13 december 2007, 11:14
Ik oefen nu vaak zonder versterking of ik hang hem rechtstreeks aan me pc.
Voor het oefenen van toonladders, het soepel en sterk maken van me linkerhand en coordinatie heb je natuurlijk niet veel geluid nodig.

Maar af en toe een melodietje met een lekker geluidje is wel leuker.

Kun je trouwens met de toneport GX met een mp3 mee spelen ??
En heb je last van Latency ?? of gebruik je een geluidskaart die ASIO ondersteund ??

vast wel, mijn pocket pod kan het ook.
gewoon line out in puter, die is geen asio interface, ik heb hem ook alleen juist voor meeoefenen met mp3.

ReinoutV
13 december 2007, 11:43
Dus mijn opties zijn nu:

1 geluid van mijn pc gebruiken met bv Guitarrig 3
2 een POD kopen en twijfel tussen de Pocket POD en de POD X3
3 Toneport GW of UX1
4 Variax


Nog maar een keer voor de duidelijkheid: de Variax is geen versterker. Je bent met het kopen van dat ding even ver als je nu bent, je hebt dan wel een gitaar, maar geen versterker. Uit de Variax komt in principe evenveel lawaai als jouw Les Paul. Dat is dus niet gek veel, tot je deze aan een versterker hangt. En die kan zowel een Line 6 POD zijn als een buizenbak, dat boeit bij beide gitaren niet.

Student
13 december 2007, 12:04
Ja ik heb hem door :)

Als ik een variax zou kiezen kan hij simpel aan bv me pc of een versterker.
De gitaar simulaties zitten in de elektronica/software van de Variax.

Opties 1,2 en 3 zijn voor bv mijn les paul.
En dan heb ik versterker simulaties met effect simulaties.

PeterX
13 december 2007, 18:40
(...) en line6 HEEEEL erg ver links van je laten liggen

Zo verkoop je die line 6 (uit je sig) natuurlijk nooit :)

frekie
13 december 2007, 19:31
Ik heb wel eens een variax uitgeprobeerd, mwa mwa tot ik bij het laatste standje vd rotary switch kwam. Ik dacht ik kan niet meer gitaarspelen wat is dit nu. Bleek hij ineens in een open stemming te staan! En met de 5 standen schakelaar dus ahw van open G naar D naar A enz. Dat is toch wel errug makkelijk voor slide, Keith Richards likjes enz.
Ik heb een tijdje geleden het Metropool orkest op TV gezien, die gitarist had ook een Variax, hoe heet ie, Peter nogwat.

grayfink
13 december 2007, 22:44
Ik heb ook een variax, zitten prima geluiden in.
Had hem bij mij op de meeting in Groningen.


leuke dag gehad, leuke mensen ontmoet en qua gear sluit ik me aan bij wat er allemaal al gezegd is met een onverwachte eervolle vermelding voor (en nu ga ik vloeken in de kerk) de Line6 Variax van Grayfink.

idd een pleuriseind naar Groningen en die Flevopolders mogen ze wat mij betreft ook weer onder water laten lopen, zelden zo'n saai stuk land gezien...

:rockon:

ReinoutV
13 december 2007, 23:47
.
Ik heb een tijdje geleden het Metropool orkest op TV gezien, die gitarist had ook een Variax, hoe heet ie, Peter nogwat.

Peter Tiehuis, ongelooflijk goede gitarist, heeft eerder bij Ilse DeLange gespeeld.

Rhulshof
27 december 2007, 09:53
Je kan de variax alleen aan de PC koppelen om andere stemmingen te programeren of andere instellingen aan te passen maar direct op de pc om te kunnen opnemen gaat niet.

dan zal je toch een audio input moeten hebben op je PC eigenlijk het zelfde als je gitaar die je nu hebt.

Maar goed ik heb een Variax en een POD XT om lekker makkelijk te kunnen opnemen en dat bevalt mij zeker wel.

Ik heb ook al een paar keer mijn variax op een buizen versterker aangesloten gaat zeer goed en klinkt toch wel erg lekker.

Eko
27 december 2007, 10:32
Ik heb het een aantal malen kunnen proberen. Ik moet zeggen dat als ik in een top 40 band zou spelen, ik er heel snel een zou kopen. In plaats van je rot te sjouwen met een hele bende instrumenten heb je voor weinig , zeker in de oren van niet muzikanten , alles bij de hand. Als je het dan combineert met een Flextone o.i.d. dan kom je een heel end.
Als je het gaat vergelijken met een goede strat of een goede Les Paul dan speelt het ouderwetse materiaal toch fijner. De dynamiek is er gewoon meer. We zijn nog steeds te traditioneel voor dit soort zaken , denk ik.