PDA

View Full Version : Marcel Coenen's 'Moyra' maar dan met een Les Paul over een TSL100



Marshallover
12 december 2007, 20:44
http://nl.youtube.com/watch?v=4s9U1C4Wgz4

Eindelijk iets gevonden wat een beetje voldoet aan het geluid wat ik zoek...

Vraag: welke pedalen heb ik nodig om dit geluid met een Les Paul over het cleane kanaal van een TSL 100 te krijgen?

Reverb, delay en misschien een compressor in combinatie met een MT2 of Proco Solo voldoende?

Enne, kom me nou niet aanzetten met wat Coenen allemaal gebruikt en dat het in de vingers zit enzo...dat kennen we nu wel een keer. Dit SOORT geluid zoek ik...

;-)

Groetjes!

Mitch
12 december 2007, 23:34
Eeeeh... een Floyd ?
Tja, qua sound moet je denk ik sowieso al een heel eind komen hoor, misschien eerder iets als een EQ dan een comp voor wat extra toonregeling, of een beetje clean boost voor wat extra tophoog, fellere attack.

Het is nu trouwens wel echt tijd voor de kapper voor meneer Coenen...

Dirk_Hendrik
13 december 2007, 10:29
Zorg in het geval van die delay wel voor ééntje met ducking functie!

Marshallover
13 december 2007, 11:12
Waarom, heeft dat écht toegevoegde waarde, zo ja, welke raad je aan?

duckman
13 december 2007, 11:14
En dat is?

http://www.partnersinrhyme.com/contact/tutorials.php?sub=Echo&cat=Recording%20and%20Mixing%20Music&sno=27

bijv. line 6 echopark heeft deze functie

Dirk_Hendrik
13 december 2007, 11:17
Waarom, heeft dat écht toegevoegde waarde, zo ja, welke raad je aan?

Meneer Coenen vind het leuk om af en toe van die hele snelle licks te spelen. Als hij dat zou doen met een delay zonder ducking zou er van die hele lick geen flikker overblijven.

Jimwoud
13 december 2007, 11:21
Hij gebruikt toch een JMP-1 preamp, dan zou je met je crunch en lead kanaal van je TSL al een heel eind moeten komen, en dan eventueel nog effecten erbij.

Marshallover
13 december 2007, 11:22
Als ik het dus goed begrijp neemt het volume van de delays af naar mate deze meer signalen (lees: gespeelde noten) te verwerken krijgt... Zodra er minder signalen komen (bij langzame solo's) neemt het volume van de delays weer toe...

Right?

Ik zat zelf ook al te denken aan de echo park met z'n fijne swell functie maar zijn er nog alternatieven?

Dirk_Hendrik
13 december 2007, 11:26
helemaal Right! ;)

vinni
20 december 2007, 22:38
Als ik het dus goed begrijp neemt het volume van de delays af naar mate deze meer signalen (lees: gespeelde noten) te verwerken krijgt... Zodra er minder signalen komen (bij langzame solo's) neemt het volume van de delays weer toe...

Right?

Ik zat zelf ook al te denken aan de echo park met z'n fijne swell functie maar zijn er nog alternatieven?

Swell functie is niet wat je zoekt.
Wat je zoekt is een dynamic delay zoals die op de TC Nova zit.

Vinni

Marshallover
21 december 2007, 16:36
Swell functie is niet wat je zoekt.
Wat je zoekt is een dynamic delay zoals die op de TC Nova zit.

Vinni

Swell functie zoek ik óók ;-)

Voor de Coenen sound niet maar een auto-swell vind ik ook geweldig... vandaar dat het de Echo Park sowieso wordt met nog een ander delay pedaal.

Maar ben ik er dan echt? Om zo'n strakke volle, warme sound te krijgen zonder kartelige marshall-achtige randjes...

guitargeek3
21 december 2007, 18:01
Ducking dus...

Wie kan mij delay modellen opnoemen die ducking mode/dynamic delay hebben op de line 6 echopark en TC Nova na.

Ik heb ergens ook gelezen dat dit effect ook te bereiken is door een compressor voor de delay met "ducking mode" te zetten, snap ik niet?

Leuk effect maar waarmee kan ik dit nu bereiken?

Marshallover
21 december 2007, 21:53
Voor solo-sounds, welke compressor is dan meer geschikt? de Diamond compressor of de MXR Dynacomp?

Marshallover
24 december 2007, 15:55
Het is de Barber Tone Press geworden. Op aanraden van Mitch ;-) Thanks!

Heb vandaag de Trex Squeezer, de MXR Dynacomp en de Maxon Compressor uitgeprobeerd maar (helaas de duurste van allemaal), de Barber, is z'n geld dubbel en dwars waard...

De Squeezer tast teveel van het originele geluid aan en de sustain houd niet lang genoeg aan, het is het gewoon nét niet...

De Dynacomp was aardig maar heeft net als de Maxon te weinig te bieden, ik miste gewoon wat.

De Barber voldeed aan alles, laat het originele geluid onaangeroerd, voldoende sustain, niet alsof ik een tremolo aan het proberen was (de Squeezer had een raar tremolo achtige sustain) en voldoende mogelijkheden om in veel toepassingen dienst te doen. Ook als puur clean-toevoeging dikt ie het geluid mooi in en ik heb het idee dat ik 'm gewoon maar aan laat staan bij elke sound...erg fijn.

Wel een beetje prijzig (€199) tegenover de Maxon (€119), de Squeezer (€149) of de Dynacomp (€88)

Marshallover
2 januari 2008, 20:33
Ondanks alle mooie pedalen die ik tot nu toe gekocht heb krijg ik die Coenen sound nog steeds niet...

Schakeling is als volgt: Barber Tone Press - GE7 als booster - OCD - GE7 als "standaard equailizer" - Reverb op versterker. (Clean kanaal wordt gebruikt)

Ik krijg óf een te korrelige sound of een zo dikke sound dat het haast digitaal gaat klinken...

Zou iemand me kunnen helpen? Instellingen misschien? Ik heb de gain van de OCD op ongeveer 11 uur, de booster is neutraal maar de mids iets hoger, de tone press staat op 2 uur voor de blend en 3 uur voor de sustain... de GE7 voor de versterker staat in een standaard "golfje" (bas iets hoger, mids neutraal en hogere frequenties iets hoger...)

De Delay heb ik het nog niet over aangezien ik eerst het standaard solo-geluid goed wil hebben...

Nielsje
2 januari 2008, 20:36
Ik kan je helaas niet helpen met je sound, maar mocht je echt je geluid niet kunnen vinden, en je wil van die compressor af, dan hoor ik het wel he? :satisfie:

Marshallover
2 januari 2008, 21:05
Ik kan je helaas niet helpen met je sound, maar mocht je echt je geluid niet kunnen vinden, en je wil van die compressor af, dan hoor ik het wel he? :satisfie:

Als eerste maar dat zal niet zo snel gebeuren ;-) Heeerlijk pedaal

Azrael
2 januari 2008, 21:07
Tja, Moyra is wel echt verre van een Les Paul sound. Op een strat of superstrat met floyd zul je veel dichterbij komen.

Marshallover
2 januari 2008, 21:13
Tja, Moyra is wel echt verre van een Les Paul sound. Op een strat of superstrat met floyd zul je veel dichterbij komen.

Coenen gebruikt over het algemeen humbuckers dus ik zou er toch aardig in de buurt moeten komen toch? Dat gejengel met zo'n floyd vind ik niks en interesseert me ook niet veel, het gaat me puur om het geluid.

Misschien is Coenen dan een slecht voorbeeld maar er zijn ook zat gitaristen die zo'n soort geluid uit een Les Paul kunnen halen...

Marshallover
2 januari 2008, 21:19
http://nl.youtube.com/watch?v=u0Pyh90Q8Ro&feature=related

Dit komt ook aardig in de buurt met wat ik zoek....

Mitch
2 januari 2008, 21:23
Effe serieus, moet jij niet gewoon aan de modelling ? De twee filmpjes die je nou hebt gegeven zijn allebei van die kunstmatige sounds, met name die laatste.

Azrael
2 januari 2008, 21:25
Effe serieus, moet jij niet gewoon aan de modelling ? De twee filmpjes die je nou hebt gegeven zijn allebei van die kunstmatige sounds, met name die laatste.

Yipz. My thoughts exactly. Ik vind met name de laatste sound echt vreselijk digitaal klinken. Het is heel "gruizig".
Vind beiden sounds ook niet bepaald op elkaar lijken behalve dat het allebei digitaal klinkt.

Nielsje
2 januari 2008, 21:33
Moeha! ik lach me een ongeluk! Kijk ik net die video van Moyra (die wel goed klinkt, daar niet van)

Maar dat haar.. dat danst zo mooi! Sorry, maar ik vind het te fout voor woorden om een ventilator te laten blazen...

Marshallover
2 januari 2008, 21:33
Ben het met je eens dat het laatste filmpje niet echt heel tof klinkt maar dat kan ook door de webcam cq opname apparatuur komen...

Modelling... weet er niets van maar hou wel van die Coenen sound, dat korrelige van een distortion geëlimineerd en door een compressor dus in elkaar gedrukt... afgemaakt met wat delay en een reverbje zou ik er volgens mij moeten zijn maar ik ben nog niet 100% tevreden.

Ik ben net afgestapt van het digitale maar kon er idd wel leuke dingen mee uithalen, waaronder dus zo'n solo-geluid als die van Coenen. De instellingen kwamen overeen met wat ik hierboven beschrijf dus eigenlijk zou dat zonder digitale apparaten ook moeten lukken toch?

Hier een voorbeeld van een Les Paul die weliswaar door een GT-3 gaat maar wel dat dikke volle romige geluid heeft...

http://nl.youtube.com/watch?v=7oR2hFvCMio

Nogmaals, het gaat me om dit SOORT geluid, niet hoe Coenen zelf speelt, hoe die gast in dit youtube-filmpje het speelt en waarover maar echt over een in elkaar gedrukt solo geluid dat lekker vol klinkt zonder randjes...

Vonk
2 januari 2008, 22:26
Is het niet handig om Marcel een mailtje te sturen? Volgens mij is hij ook af en toe op dit forum.

Of zeg ik nou iets heel erg achterlijks?

Marshallover
3 januari 2008, 15:30
http://home.deds.nl/~redeye/www/REC0000_01.mp3

Hier een mp3tje van mijn solo-geluid. Het klinkt een beetje blikkerig maar dat komt door mijn opname-apparaat (mp3speler)

Marshallover
13 januari 2008, 21:33
Heb het voor elkaar. Na veel geklooi met instellingen, EQ goed, distortion goed, delaytje en reverb erachter , compressor ervoor en gaan met die banaan! Een zeer bescheiden sampletje is hier onder te downloaden:

http://home.deds.nl/~redeye/www/Sample7.mp3

Er is geen begin en geen kloppend einde maar heb het geknipt uit een stukje van 4 minuten. Dit was nog net om aan te horen... ;-)