PDA

View Full Version : Probleem: Onstem/Whammy bar



StefanFortmann
12 december 2007, 20:22
Hallo,

Ik heb sinds 1maand een Ibanez Rg met edge pro tremolo
en ja hoor daar ging de eerste snaar.
ik ging gelijk al mijn snaren verwisselen,
maar als ik ze alle 6 erop heb, en ik begin te stemmen,
zijn ze eerst allemaal goed
maar als ik klaar ben met de dunste,
is E (dikste snaar) alweer op C (2tonen lager)
zelfs als ik die "niet onstem-knoppen heb aangedraaid
dus ik weer opnieuw stemmen..
nog een keer..
en vervolgens lijkt het beter te zijn, staat me whammy bar heel hoog.
en de snaren heel hoog van de hals dus,
zo kan ik niet spelen.
ik kan wel spelen als ik ze erop nieuw opzet, maar dan moet ik heel onstemt spelen..
het zal waarschijnlijk wel te maken hebben met tremolo stemmen of zoiets.
maar dat snap ik niet helemaal, en als ik het niet zeker weten ga ik er niet aan klooien.

Ik hoop dat iemand met een oplossing komt want ik wil snel weer me gitaar bespelen :noob: :rockon:



Groeten

-Stefan

G.G.
12 december 2007, 20:27
Waarschijnlijk heb je nu een ander setje snaren als dat er eerst op zaten. Dan moeten dus de veren aan de achterkant ook gesteld worden, en misschien ook de intonatie, en eventueel de halspen. Wat had je er eerst op zitten? en wat nu?

Madcow
12 december 2007, 20:33
De eerste aanraking met een floyd rose is nooit goed :sssh:
Floyd rose is een brugsysteem voor je gitaar, Waar het op neerkomt:
de brug zweeft als het waren, De snaren trekken de brug naar voren en de veren trekken de brug naar achter. de balans moet je hierin vinden. begin als het extreem is aan elke schroef(die bij de veren) een hele slag los te draaien, Ik weet niet hoeveel deze brug naar achter staat, maar 3x helemaal rond moet wel goed zijn.

StefanFortmann
12 december 2007, 20:49
Me 3 dikste zijn D'addario (van vorige set die er standaard op zat)

3 dunste zijn vernieuwd, die zijn Gibson




Edit:

als me snaren los zitten,

dan is me whammy bar wel gewoon in dat bakje eronder
pas als ze alle 6 zonder de EADGBE toon zitten staat ie zo hoog

Gearjunkie
12 december 2007, 22:25
Snaren hebben een bepaalde dikte. Hoe dikker de snaren, hoe harder ze aan de brug trekken.

Jouw nieuwe snaren zijn dikker dan de oude die erop zaten. Daarom wordt jouw brug (Floyd Rose, Low Edge weetikveelwat) naar voren/boven getrokken.

Dit compenseer je met de veren aan de achterkant in de gitaarbody. Een veer erbij, of de veren strakker spannen door de schroeven in te draaien lost het probleem op, maar:

Wat al gezegd is: dit soort bruggen afstellen is best rot als je het voor het eerst doet. Misschien even een muziekzaak binnenlopen en kijken hoe zij het doen??

Veel succes!!!


Edit: gitaristen weten welke snaren ze fijn vinden. Dus merk en dikte. Jij weet dit nog niet, dus bewaar het kartonnetje van de snaren in je gitaarhoes, zodat je de volgende keer PRECIES dezelfde snaren koopt. Vervolgens vervang je ze dan één voor één, en heb je dit probleem niet meer.

StefanFortmann
12 december 2007, 23:11
Snaren hebben een bepaalde dikte. Hoe dikker de snaren, hoe harder ze aan de brug trekken.

Jouw nieuwe snaren zijn dikker dan de oude die erop zaten. Daarom wordt jouw brug (Floyd Rose, Low Edge weetikveelwat) naar voren/boven getrokken.

Dit compenseer je met de veren aan de achterkant in de gitaarbody. Een veer erbij, of de veren strakker spannen door de schroeven in te draaien lost het probleem op, maar:

Wat al gezegd is: dit soort bruggen afstellen is best rot als je het voor het eerst doet. Misschien even een muziekzaak binnenlopen en kijken hoe zij het doen??

Veel succes!!!


Edit: gitaristen weten welke snaren ze fijn vinden. Dus merk en dikte. Jij weet dit nog niet, dus bewaar het kartonnetje van de snaren in je gitaarhoes, zodat je de volgende keer PRECIES dezelfde snaren koopt. Vervolgens vervang je ze dan één voor één, en heb je dit probleem niet meer.



Bedankt,

Ik heb altijd dezelfde snaren, namelijk gibson

maar ik had deze nieuwe gitaar besteld,

en daar zaten standaard D'Addario op.

en als ik nieuwe snaren erop zet gebruik ik altijd gibsons :P









En als ik die veren strakker draai,

dan lijkt het me dat ik eerst me snaren los moet draaien?

hdhv-blade
13 december 2007, 13:37
je hebt PM

Gearjunkie
13 december 2007, 23:52
Elke snarenfabrikant maakt verschillende diktes snaren. Ook Gibson.

Als je de veren strakker zet, doe je dit stukje bij beetje. Snaren inderdaad eerst losser zetten, schroeven wat indraaien, gitaar stemmen en kijken hoe de brug staat, vervolgens weer iets bijstellen indien nodig....

StefanFortmann
23 december 2007, 12:05
hey bedankt voor de reacties,

ik heb nu nieuwe snaren gekocht alle 6 van gibson,

die heb ik erop gezet,
toen had ik hetzelfde probleem dat die brug omhoog stond,

toen ging ik die veren aandraaien,

nu is dat probleem verholpen , die brug staat goede positie,

maar ik zit nog steeds met dit probleem:

me snaren blijven ontstemmen, als ik ze stem, en dan stem ik de volgende snaar, is die vorige snaar alweer 2 tonen lager,

en dat is behoorlijk irritant :(

iemand weet waar dit aan ligt?

Gearjunkie
23 december 2007, 12:19
Bij een 'zwevende brug' is dit normaal.

Je zult eerst grof stemmen, daarna steeds fijner. Veren achterin je body trekken precies even hard aan de brug als de snaren doen, zodat de brug in evenwicht komt. Soms moet je de veren strakker of losser zetten om dit evenwicht te bereiken. Dit is even een gedoe, zeker als je het nog niet vaker hebt gedaan.

T.a.v. de snaren: als gesproken wordt over 'welke snaren' je hebt, bedoelt men in eerste instantie de dikte van de snaren. Elk merk maakt verschillende diktes.
"de vorige waren ook Gibson snaren" zegt dus eigenlijk niets.

Tot slot: wind snaren correct om de tuners, met niet teveel windingen. (zie andere posts op dit forum daarvoor) en rek snaren met je hand op voordat je gaat stemmen!!

Succes!

De Beer
23 december 2007, 17:35
Voor een snelle snaar wissel bij een floating trem, altijd snaar voor snaar wisselen!

gebroken snaar verwijderen, nieuwe erop, stemmen, op rekken, stemmen oprekken, stemmen, tot hij zuiver blijft.
daarna pas aan een volgende snaar beginnen.

De spanning van de veren achterin houden samen met de spanning van de snaren de brug in even wicht.

Als je dus een snaar breekt, is de spanning an de veren groter. die heft je op met een nieuwe snaar (en vervolgens met elke nieuwe etc etc.)

Als je in een keer 6 nieuwe snaren erop ga je met elke snaar de spanning verhogen, dus kun je niet snaar voor snaar op stemming nieuwe snaren aanbrengen. omdat bij de 1e 5 de veren harder zullen trekken dan de snaren, als je meteen je snaren op stemming zou brengen zouden ze veel te strak staan, en komt inderdaad je brug omhoog.
Dan ontstemt ook elke vorige snaar bij het op stemming brengen van de volgende. daarom kun je ook niet van standaard stemming naar drop stemming gaan met een (standaard)floyd rose achtige trem, dan is in een keer je hele gitaar vals.

als je toch 6 snaren in 1 keer wilt vervangen of een ander setje er op wilt, andere stemming:



je moet effe tussen je tremolo block en de (niet hals kant, de kant van de strap stud dus) van je gitaar iest stoppen dat er precies in past(blokje hout op maat maken heb je jaren plezier van, stapeltje viltjes, wasknijper etc.).

Nu de 2 schroeven van de veren iets los draaien, dan je gitaar stemmen, je zult merken dat dit makkelijker gaat omdat je brug nu niet naar boven komt door het blokje. (niet meteen vanaf de 1e snaar op stemming aan brengen, je snaar zal dan geheid breken omdat je dan met 1 snaar de volledige trekkracht van de veren wilt opheffen, dat doe je met alle 6 de snaren.)

Als je gitaar gestemd is(wel eerst goed de snaren oprekken), ga je die 2 schroeven aan draaien tot dat dat blokje er bijna van zelf uitvalt, dan staat als het goed is je brug recht, en is ze nog zo goed als gestemd. Als je niet ver genoeg kunt draaien moet er een veer bij. Als de gitaar iets vals is kun je dit meestal goed krijgen door de 2 veer schroeven iets bij te draaien. Anders fine tunene.

Dit is erg aan te raden ook bij het vervangen van hele sets snaren in 1 keer of met andere setjes.

Like a charm, mooi systeem floydrose, maar wel k#t.