PDA

View Full Version : Trillingen??



Acap
12 december 2007, 18:17
ok ik heb een vraag over vingerpositie en snaar trillingen.

als ik mijn vinder net voor een fret van een nooit vast houd en ik speel de noot klinkt het perfect maar zeg maar dat ik een keer verkeerd aan tik bijv net naar ee nfret dan klinkt de nooit heel vies, volgens mij raakt de snaar de volgende fret door dat hij dus trillt waardoor er een raar geluid uitkomt:S

is dit op een manier op te lossen?

met vriendelijke groet,

Acap

Blaahaab
12 december 2007, 18:28
gewoon goed oefenen dat je met je vingers niet over de fret heen gaat, maar netjes vlak ervoor blijft :) kwestie van veel spelen

Acap
12 december 2007, 18:29
gewoon goed oefenen dat je met je vingers niet over de fret heen gaat, maar netjes vlak ervoor blijft :) kwestie van veel spelen

ok er dus geen manier om dat op lossen? en het is volkomen normaal? ligt niet aan het gitaar maar aan mij tog?

Blaahaab
12 december 2007, 18:31
jep. ligt gewoon aan jou. tenminste, als er gebeurt wat ik denk dat er gebeurt. Als je met je vinger net iets half over de fret heen gaat klinkt de boel niet meer mooi.

Maar het kan ook zijn dat je hals / fretten niet goed afgesteld zijn, en de snaar dus aanloopt op de volgende fret, maar volgens mij gebeurt dat ook als je je vinger wel netjes voor de fret houd (was bij mij gitaar wel zo tenminste)

dus als het alleen gebeurt als je met je vinger iets over de fret heen gaat, dan zal het wel gewoon aan jou liggen :)

Acap
12 december 2007, 18:36
jep. ligt gewoon aan jou. tenminste, als er gebeurt wat ik denk dat er gebeurt. Als je met je vinger net iets half over de fret heen gaat klinkt de boel niet meer mooi.

Maar het kan ook zijn dat je hals / fretten niet goed afgesteld zijn, en de snaar dus aanloopt op de volgende fret, maar volgens mij gebeurt dat ook als je je vinger wel netjes voor de fret houd (was bij mij gitaar wel zo tenminste)

dus als het alleen gebeurt als je met je vinger iets over de fret heen gaat, dan zal het wel gewoon aan jou liggen :)

haha thnx , mooi dan weten we dat ook :)

Acap
12 december 2007, 22:42
hmm nog een vraag.

als ik een noot in druk en dan aanspeel, wanneer ik dan de nooit weer los laat trilt dus de snaar verder en raakt hij het fret aan van het noot en krijg je dus die raare geluiden.

hoe los ik dit op? wat doe ik verkeerd?

en ik las in een ander forum dat otje door de zadels van zijn lage snaren om te draaien naar de zelfde richting als zijn hoge het voor hem had opgelost en ik denk dat hij het over het zelfde probleem als mij heeft.

kan ik iemand mij uitleggen hoe ik mijn zadels omdraai en zo kan ik dan testen of het voor mij ook wat uitmaakt?

dank je,

met vriendelijke groet

acap

Gearjunkie
12 december 2007, 22:47
Als je gitaarspeelt zoals je schrijft, begrijp ik dat je rare geluiden krijgt... ;)

Maar serieus:
Als je een noot speelt op de 5e fret van de E snaar, hoor je een A. Als je deze loslaat en de snaar trilt nog, hoor je een E. Dat wil je niet (altijd).

Je moet bij een gitaar dus (leren) dempen. Snaren die je niet wilt horen, demp je. In het begin lastig, na veel oefen gaat het steeds beter.

Van die zadels omdraaien: geen idee waar je het over hebt.

Succes!!!

CrudeSapphire
20 december 2007, 23:03
Dat noemt frettbuzz,
En aangezien je typtgedrag, zal het hoogstwaarschijnlijk aan die 'vinders' van je liggen ;)

Maar het is makkelijk op te losse, afstellen, of dikkere snaren,..

Je leert het allemaal met de tijd.

Succes ermee

Acap
20 december 2007, 23:46
ik wil hem laten afstellen, heb ik ook laten doen bij dirk witte maar ik heb nog steeds "fretbuzz".

hebben jullie een tip waar ik mijn gitaar helemaal kan laten afstellen in amsterdam en goed ook ?

dank je alvast

acap

ps; en hoeveel kost zoiets? om je gitaar af te laten stellen?

Acap
21 december 2007, 17:47
ik wil hem laten afstellen, heb ik ook laten doen bij dirk witte maar ik heb nog steeds "fretbuzz".

hebben jullie een tip waar ik mijn gitaar helemaal kan laten afstellen in amsterdam en goed ook ?

dank je alvast

acap

ps; en hoeveel kost zoiets? om je gitaar af te laten stellen?


niemand die een goede winkel kent om mijn gitaar te laten afstellen in amsterdam????

Gearjunkie
21 december 2007, 18:03
het 'probleem' dat je beschrijft is volgens mij geen fretbuzz, maar een gebrek aan demp-techniek. Kan je afstellen tot je een ons weegt.........

Dastard
22 december 2007, 12:53
Als je hem bij Dirk Witte hebt laten afstellen, dan heb je reparatie garantie, dus als je er dan nog last van hebt, moet je gewoon meteen teruggaan en dat uitleggen.