PDA

View Full Version : Pedalboard bouwen: tips 'n tricks



Pagina's : 1 2 [3]

Einzeln
30 oktober 2011, 10:49
Hier ook een moglijkheid: Patchbau met schakelbare buffer en tunermute
http://www.shinyguitargear.nl/custom/patchbay_buffer.html

Tias
30 oktober 2011, 11:04
Nee joh, het kan zijn dat je toneverlies krijgt als je alleen maar true bypass pedalen hebt. als je veel lange kabels hebt is het vaak verstandig om een goeie buffer aan het begin en eind van je keten te hebben. Bij Newtone (http://www.newtone-online.nl/downloads/NewtoneGEBuffer.pdf) verkopen ze een pakket voor een buffer, als je dat pakket iets aanpast kan je hem goed in je patchbox bouwen bij gitaar en en bij amp out. zo heb je al je pedalen TB en 2 goeie buffers die je signaal overeind houden. Er zijn natuurlijk ook wel pedalen die een goeie buffer hebben, maar die heb je natuurlijk niet altijd voor en aan het eind van je keten staan.

Maar wat kan ik me voorstellen bij een buffer?
Stuk electronica of een pedaal wat het signaal weer meer volume geeft?
Want de term buffer is me niet helemaal duidelijk.

Buzzel
30 oktober 2011, 11:14
eueemmm, tja wat is een buffer. Ik weet zelf niet precies wat een buffer doet, maar wel waar je ze voor kan gebruiken.

Een buffer doet iets met weerstand van input en output waardoor je minder toneverlies krijgt. Het is geen booster, dat is echt iets anders. Een buffer is net als true bypass een manier je signaal van A naar B krijgen als je effect uit staat. Met true bypass loopt er letterlijk een draadje van A naar B zonde het effect, maar met een buffer heb je alsnog een stukje elektronica waar je signaal door heengaat.

De precieze techniek weet ik niet, maar er is hier vast iemand die dat goed kan uitleggen.

Outline
31 oktober 2011, 02:39
Kort gezegd: Het verlaagt het je impedantie waardoor je minder verlies hebt op lange kabels.

Einzeln
31 oktober 2011, 10:19
Kort gezegd: Het verlaagt het je impedantie waardoor je minder verlies hebt op lange kabels.

Het is een beetje als trapondersteuning op een elektrische fiets, maar dan zo afgesteld dat je er niets van merkt. Bij een goede buffer vraag je je af of ie het wel doet. Verbeter me als het niet klopt.

zoon van Piet
31 oktober 2011, 11:48
Hier ook een moglijkheid: Patchbau met schakelbare buffer en tunermute
http://www.shinyguitargear.nl/custom/patchbay_buffer.html

Kijk, zoiets moet ik hebben. Maar dan met de in/uit op de boven- ipv zijkant..:(
@ Buzzel: Lui zijn is een kunst ;)

Buzzel
31 oktober 2011, 14:47
Kijk, zoiets moet ik hebben. Maar dan met de in/uit op de boven- ipv zijkant..:(
@ Buzzel: Lui zijn is een kunst ;)

Ik ben ook donders lui hoor, heb me profielwerkstuk afgelopen jaar nog in 1 week moeten maken, had geen zin om het eerder te doen. En ik zit te veel op gitaarnet en doe te weinig andere dingen, maar ik maak wel graag ruimte voor dingen die ik leuk vind :) daar is solderen 1 van (branden niet)

jules
9 november 2011, 22:03
ben ook bezig met een pedal board, ik zou graag al mijn kabels ingeplugd laten zo iets als een patchbox, alleen wilde ik het doen, met deze pluggen zou dat wat zijn of zijn jullie bang voor tonesuck?

IMGhttp://www.bax-shop.nl/jack/dap-6.3-jack-chassis-to-6.3-jack/product-details.htmlIMG

Henri H
10 november 2011, 09:05
Gewoon doen lijkt me.
Goede pluggen en kabels veroorzaken geen tonesuck. Dat is voorbehouden aan (een keten van) BOSS-pedalen, CryBaby GCB-95, TC Electronic G-Mayor (I), en sommige FX-loops.
Uiteraard zijn er nog meer tonesuckers, maar de legendarische vraag blijft dan natuurlijk: "Will it swallow?"

Onieda ;)

shredneck
11 november 2011, 00:06
Gewoon doen lijkt me.
Goede pluggen en kabels veroorzaken geen tonesuck. Dat is voorbehouden aan (een keten van) BOSS-pedalen, CryBaby GCB-95, TC Electronic G-Mayor (I), en sommige FX-loops.
Uiteraard zijn er nog meer tonesuckers, maar de legendarische vraag blijft dan natuurlijk: "Will it swallow?"

Onieda ;)


Goeie kabels is een must, je keten is zo sterk/goed als de zwakste schakel.

Een keten van Boss pedalen kan prima werken, sterker nog, het gaat om de ingangsimpedantie. Heb je Boss pedalen met 1m ingangsimpedantie zoals een CS-3 of een OD-3? Zet die als eerste in je keten en je hebt de impedantie die doorgaans iedere gitaarversterker heeft, kortom, alsof je zo in je versterker geplugd zit.
Sommige Boss pedalen zijn tone-suckers. Ik ervaar dat een Boss DS-1 en een CE-2 (japan) echte tone-suckers zijn, maar dat kan ook komen omdat hun ingangsimpedantie geen 1 meg is maar 470kOhm en dus daar verlies je al hoog uit je signaal wat ervaren wordt als tonesuck.
Zet je een 470kOhm ingang NA je Boss pedaal met 1 meg ingangsimpedantie......dan is het ineens een heeeeel ander verhaal.

Joe Walsh en Prince hebben nagenoeg uitsluitend Boss pedalen....betrouwbaar, goedkoop, overal verkrijgbaar, makkelijk in te stellen, goede en constante geluidskwaliteit en slim design want een batterijtje wisselen die je in 20 seconden.

Henri H
11 november 2011, 08:56
Ja, ik was wat kort door de bocht v.w.b. de BOSS-pedalen.
Ik heb zelf de DD-3 en CE-2, en heb geen last van noemenswaardige tonesuck.
Er zijn veel meer top-artiesten die BOSS-pedalen gebruiken, laatst nog bij Y&T, alleen maar BOSS, weliswaar maar 2 of drie per gitarist, maar toch.
Eigenlijk zouden we een topic over tonesuck moeten starten; "Het Grote Tonesuck Topic", kunnen we daar lekker verder zeuren. :)

Ik vind het design v.d. BOSSjes op zich wel goed, maar ik had het fijner gevonden als de schakelaar een slag kleiner was geweest, het liefst gewoon een ronde knop zoals op een MXR phase 90 b.v., maar ook de 10-series van Ibanez zijn al beter vind ik, maar da's misschien erg persoonlijk.

Jan Buurman
28 november 2011, 11:18
Voor mijn nieuwe pedalboard die ik in een Showmaster 24 ga bouwen stap ik af van mijn soldersless Lava kabels en wil ik oldfashioned gesoldeerde kabels op maat maken. De neutrics nemen voor mij te veel ruimte in. Nu overweeg ik DEZE (klik) (http://www.tonefactory.nl/shop2/jack-haaks-speaker-p-9504.html) te gaan gebruiken. Met een goede kabel moet daar toch niets mis mee zijn?

Enige tijd geleden was ik op zoek naar het perfecte geluid. TrueBypass, boutique dit en dat, tonesuckobsessie, enz .... Die tijd is gelukkig een beetje voorbij en ben ik weer een beetje down to earth. Maar uit die tijd had ik mee gekregen dat deze jacks niet best waren. Maar zo groot kan het verschil in geluid toch niet zijn in vergelijking met bijv. neutrics? Zijn ze misschien gevoeliger voor storingen ofzo?

Nielsje
28 november 2011, 11:24
Ik heb dergelijke jacks een tijdje gebruikt, maar ik ben er weer vanaf. Ze zijn inderdaad heel erg mooi compact, en het scheelt aanzienlijk ruimte. Probleem met die pluggen (switchcraft volgens mij, newtone heeft ook een goedkope variant), is dat ze niet een fatsoenlijke trekontlasting hebben. Ze zijn dus eigenlijk alleen geschikt tussen pedalen, en je moet niet al te vaak wisselen van opstellen.

De 'trekontlasting' die deze plug heeft, bestaat uit een paar ribbels aan beide zijden van de behuizing, en die klem met je met twee kleine schroefjes tegen elkaar aan.

HaroldA
28 november 2011, 11:27
Nu overweeg ik DEZE (klik) (http://www.tonefactory.nl/shop2/jack-haaks-speaker-p-9504.html) te gaan gebruiken. Met een goede kabel moet daar toch niets mis mee zijn?

Meest...waardeloze...pluggen...ooit. :stop:

* Geen 'terminal' voor GND, deze moet je klemmen als je 'm dicht schroeft: vragen om problemen.
* De GND van de jack zelf zit niet vast aan de behuizing, die leunt een beetje tegen de behuizing aan.
* De tip van de jack zit met een plastic washer vast in de behuizing. Net ietsjes te lang solderen zorgt ervoor dat dat plastic ringetje een beetje smelt waardoor de GND helemaal geen/slecht contact maakt met de behuizing
* geen trekontlasting. GND klemmen tussen de behuizing zorgt voor nog minder trekontlasting omdat je 'm niet zo strak meer dicht kunt draaien.

Mijn tip: Lava cables ;)

Jan Buurman
28 november 2011, 11:35
Meest...waardeloze...pluggen...ooit. :stop:


Mijn tip: Lava cables ;)

En met die Lava cables bedoel je die solderless dingen die ik nu gebruik?
Ik gebruik ze al een tijdje maar het gebrek aan een "vaste verbinding" doet mij wel eens twijfelen aan een goede doorgave....

HaroldA
28 november 2011, 11:37
En met die Lava cables bedoel je die solderless dingen die ik nu gebruik?
Ik gebruik ze al een tijdje maar het gebrek aan een "vaste verbinding" doet mij wel eens twijfelen aan een goede doorgave....

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een Lava cable in m'n handen gehad, alleen maar George L waar ik heel erg tevreden over ben.

Schijnbaar zijn de Switchcraft 'pannenkoek' pluggen wel redelijk, maar ik zou ver uit de buurt blijven van die el-cheapo knock-offs!

Jan Buurman
28 november 2011, 11:53
Schijnbaar zijn de Switchcraft 'pannenkoek' pluggen wel redelijk, maar ik zou ver uit de buurt blijven van die el-cheapo knock-offs!

Maar die zijn 11,47 per stuk!!!! (KLIK) (http://www.muziekinstrumenten.nl/jack-plug-6-3mm-2-pole-angled-flat-nickel-contacts.html) :crazyhappy:

Laat maar zitten... :seriousf:

tip911
29 november 2011, 17:56
Ik vroeg me af hoe moeilijk het is om een neutrik powercon te installeren en dan bedoeling niet een gat boren ofzo maar laat maar zeggen een powercon aan een stekkerdoos.

Iemand ervaring?

bass blom
29 november 2011, 18:06
Ik vroeg me af hoe moeilijk het is om een neutrik powercon te installeren en dan bedoeling niet een gat boren ofzo maar laat maar zeggen een powercon aan een stekkerdoos.

Iemand ervaring?

http://www.youtube.com/watch?v=uhD1I-97zeY

tip911
29 november 2011, 20:10
http://www.youtube.com/watch?v=uhD1I-97zeY

Die zag ik ook al. Maar is dat het zelfde als met ''de andere kant''?

dieqast
4 december 2011, 13:09
Hey iedereen,

Het is tijd voor mijn eerste pedalboard, ben bezig hier en daar wat pedalen te bekijken. Tot dusver heb ik een RC-3, een Bad Monkey aangesloten op een US Strat en een Vox AC15VR. Speel voornamelijk John Mayer en Jack Johnson spul en ben op zoek naar alleen de essentiële pedalen om de sound te benaderen. In gedachte had ik de volgende pedalen, voorwaarde dat alle pedalen <200 euro zijn en gezamenlijk passen op een Pedaltrain Jr.:

Korg Pitchblack (afgebeeld als een Polytune)
Shiny Twin True Bypass (afgebeeld als een TC Chorus 90 graden gedraaid)
Dunlop Crybaby
Voodoo Lab Micro Vibe (afgebeeld als een TC Chorus)
MXR Carbon Copy

Het idee is om een true bypass looper toe te voegen om de wah en de Bad Monkey te TB'en en elk een aparte loop te geven. Voordat ik aan het testen ga slaan wil ik graag eerst weten of dit een goed startpunt is voor de bovengenoemde sound of dat er iets essentieels ontbreekt. Of goede alternatieven voor een genoemde pedaal, ik hoor het graag! Hieronder nog een plaatje om een idee te krijgen:

http://img804.imageshack.us/img804/3852/pedalboard2.png

Buzzel
4 december 2011, 13:27
Zoals ik het op jou plaatje zie dan staan al je pedalen op het randje van de pedaltrain. Dat lijkt mij niet erg handig aangezien je zo je pedalen er weer aftrapt (lijkt mij dan).

Henri H
4 december 2011, 13:30
Waarom wil je de wah en BM true bypassen?
Van de wah kan ik het me voorstellen, die zuigt toon, dat wil je niet weten, maar dan kun je beter het pedaal zelf TB'en lijkt me. Hier een site: http://stinkfoot.se/archives/557

dieqast
4 december 2011, 13:48
Zoals ik het op jou plaatje zie dan staan al je pedalen op het randje van de pedaltrain. Dat lijkt mij niet erg handig aangezien je zo je pedalen er weer aftrapt (lijkt mij dan).

Zit natuurlijk vast aan het klittenband, dus verwacht er geen problemen mee.


Waarom wil je de wah en BM true bypassen?
Van de wah kan ik het me voorstellen, die zuigt toon, dat wil je niet weten, maar dan kun je beter het pedaal zelf TB'en lijkt me. Hier een site: http://stinkfoot.se/archives/557

De Bad Monkey is ook best wel een toon zuiger als hij niet aanstaat. Daarnaast kan het als solo loop dienen mocht ik meerdere effecten tegelijk in een solo aan willen zetten. Ik ga me even verdiepen in mods, op voorhand geen fan van maar wil het best overwegen.

Buzzel
4 december 2011, 13:51
Zit natuurlijk vast aan het klittenband, dus verwacht er geen problemen mee.



Maar als je het wil vervoeren kan je er van uitgaan dat alle pedalen los gaan en je alles weer goed moet maken.

dieqast
4 december 2011, 14:00
Maar als je het wil vervoeren kan je er van uitgaan dat alle pedalen los gaan en je alles weer goed moet maken.

Akkoord, dan zal ik moeten gaan kijken naar een groter formaat bord? Om even terug te komen op mijn originele vragen


Hey iedereen,

Het is tijd voor mijn eerste pedalboard, ben bezig hier en daar wat pedalen te bekijken. Tot dusver heb ik een RC-3, een Bad Monkey aangesloten op een US Strat en een Vox AC15VR. Speel voornamelijk John Mayer en Jack Johnson spul en ben op zoek naar alleen de essentiële pedalen om de sound te benaderen. In gedachte had ik de volgende pedalen, voorwaarde dat alle pedalen <200 euro zijn en gezamenlijk passen op een Pedaltrain Jr.:

Korg Pitchblack (afgebeeld als een Polytune)
Shiny Twin True Bypass (afgebeeld als een TC Chorus 90 graden gedraaid)
Dunlop Crybaby
Voodoo Lab Micro Vibe (afgebeeld als een TC Chorus)
MXR Carbon Copy

Het idee is om een true bypass looper toe te voegen om de wah en de Bad Monkey te TB'en en elk een aparte loop te geven. Voordat ik aan het testen ga slaan wil ik graag eerst weten of dit een goed startpunt is voor de bovengenoemde sound of dat er iets essentieels ontbreekt. Of goede alternatieven voor een genoemde pedaal, ik hoor het graag!

HaroldA
4 december 2011, 14:06
Akkoord, dan zal ik moeten gaan kijken naar een groter formaat bord? Om even terug te komen op mijn originele vragen

Moet makkelijk passen en die looper is onzin. Voor een knaakvijftig zet je een DPDT switch in je wah en is hij true bypass. Voor een Euro meer zet je er een 3PDT switch in en een LEDje.

Die BM valt echt wel mee in bypass en een buffer in je signaal kan best wel wenselijk zijn. Alleen maar TB is ook niet goed.

dieqast
4 december 2011, 14:22
Moet makkelijk passen en die looper is onzin. Voor een knaakvijftig zet je een DPDT switch in je wah en is hij true bypass. Voor een Euro meer zet je er een 3PDT switch in en een LEDje.

Die BM valt echt wel mee in bypass en een buffer in je signaal kan best wel wenselijk zijn. Alleen maar TB is ook niet goed.

Het verhaal van buffer en TB is mij bekend, ligt aan de grootte van je setup en dit lijkt mij een kleine setup. Daarnaast heeft mijn RC-3 ook een buffer.
Allemaal goede input, dank daarvoor, maar het gaat mij eigenlijk meer om welke essentiële type effecten ik nodig heb om de aangegeven muzieksoort te spelen. Nu heb ik dus wah,tubescreamer,vibe en delay. Hier en daar gelezen dat een compressor ook een goede toevoeging zou zijn en/of een clean boost?

Buzzel
4 december 2011, 14:22
Moet makkelijk passen en die looper is onzin. Voor een knaakvijftig zet je een DPDT switch in je wah en is hij true bypass. Voor een Euro meer zet je er een 3PDT switch in en een LEDje.

Die BM valt echt wel mee in bypass en een buffer in je signaal kan best wel wenselijk zijn. Alleen maar TB is ook niet goed.

Je wah truebypass maken met ledje is echt een must. En ook nog is heel makkelijk!

En ben het met harold eens dat Alleen maar TB ook niet alles is.

dieqast
4 december 2011, 16:02
Besloten om de TB Looper te laten voor wat het is, dus aan het denken wat voor type effecten ik verder kan gebruiken om de John Mayer Continuum en Jack Johnson Sleep Through The Static geluiden te krijgen. Zie steeds meer voorbij komen dat naast wah,OD,vibe en delay ook een compressor en een clean boost goede toevoegingen zouden kunnen zijn, klopt dit?

tip911
4 december 2011, 20:11
Besloten om de TB Looper te laten voor wat het is, dus aan het denken wat voor type effecten ik verder kan gebruiken om de John Mayer Continuum en Jack Johnson Sleep Through The Static geluiden te krijgen. Zie steeds meer voorbij komen dat naast wah,OD,vibe en delay ook een compressor en een clean boost goede toevoegingen zouden kunnen zijn, klopt dit?

Aan gezien je zij dat je John Mayer speelt moet je misschien dit even lezen voor een goede compressor: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149550-Ervaringen-Keeley-Compressor-Als-je-single-coil-speelt-kopen-nu!&highlight=keeley+compressor

Henri H
4 december 2011, 21:12
..... Ik ga me even verdiepen in mods, op voorhand geen fan van maar wil het best overwegen.


Je wah truebypass maken met ledje is echt een must. En ook nog is heel makkelijk!

En ben het met harold eens dat Alleen maar TB ook niet alles is.Wat Harold en Buzzel zeggen, de LED is optioneel, geen must vind ik ....maar goed, ik hou d'r over op. :)

Misschien is een tremelo nog een leuk effect?
Ik dacht dat JM die wel 's gebruikte, maar ben niet zo erg op de hoogte van de muzikanten die jij noemt.
Volgens mij wordt een compressor ook vaak gebruikt bij "funky stuff", dus dat zou misschien ook wel een toevoeging voor je kunnen zijn. Persoonlijk vind ik het een onnodig effect... speel dan ook meer rock.

Buzzel
4 december 2011, 22:04
Wat Harold en Buzzel zeggen, de LED is optioneel, geen must vind ik ....maar goed, ik hou d'r over op. :)


Omdat ik hem voorheen de helft van de tijd nog aan had staan, dus voor mij een must ;)

dieqast
5 december 2011, 00:38
Aan gezien je zij dat je John Mayer speelt moet je misschien dit even lezen voor een goede compressor: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149550-Ervaringen-Keeley-Compressor-Als-je-single-coil-speelt-kopen-nu!&highlight=keeley+compressor

Ai ai ai dat vind de portemonnee niet leuk! Maar wellicht dat de Barber Tone Press, MXR Dyna Comp of Boss CS3 uitkomst kunnen bieden. Iemand ervaring met een van deze pedalen? En of dit een nuttige toevoeging is voor Mayer geluid?

Zie volgende link

http://www.johnmayer.com/community/showthread.php?t=978

Hier wordt beweerd dat je naast een tube screamer ook een Boss BD-2 nodig hebt, kan iemand vertellen waarvoor je dan de BD-2 zou hebben?

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=841079&page=2

Hier wordt de compressors genoemd, maar ook vaak de Keeley Katana als clean boost. Ook hier denk ik dat het meer een verfijning is, maar dan een essentieel pedaal voor zijn geluid. Als ik mijn pickups zou veranderen zou er bij wijze van evenveel verbetering zijn.


Wat Harold en Buzzel zeggen, de LED is optioneel, geen must vind ik ....maar goed, ik hou d'r over op. :)

Misschien is een tremelo nog een leuk effect?
Ik dacht dat JM die wel 's gebruikte, maar ben niet zo erg op de hoogte van de muzikanten die jij noemt.
Volgens mij wordt een compressor ook vaak gebruikt bij "funky stuff", dus dat zou misschien ook wel een toevoeging voor je kunnen zijn. Persoonlijk vind ik het een onnodig effect... speel dan ook meer rock.

Hun gear zijn hier te vinden, vooral John heeft een behoorlijke collectie. Jack is vooral bekend van Hawaiiaanse akoestische kampvuur muziek (wat men folk noemt), maar heeft steeds meer warm klinkende elektrische sounds in zijn platen ziten, erg warme klanken van voornamelijk vibe en overdrive zoals je kan vinden in de tweede link.

http://johnmayer.yuku.com/topic/1369/-UPDATED-JOHN-S-GEAR-LIST-FROM-JOHN-HIMSELF-#.Ttv91l76ZXo

http://therigs.wordpress.com/2011/06/10/interview-with-jack-johnson-to-come-in-july/

Mij lijkt tremolo niet een essentiële toevoeging, meer verfijning. Dan spaar ik liever geld voor betere pickups of versterker

Henri H
5 december 2011, 08:52
Ik denk dat de amp + gitaar nog het belangrijkst zijn, op je vingers na dan!

HaroldA
5 december 2011, 10:22
Ai ai ai dat vind de portemonnee niet leuk! Maar wellicht dat de Barber Tone Press, MXR Dyna Comp of Boss CS3 uitkomst kunnen bieden. Iemand ervaring met een van deze pedalen? En of dit een nuttige toevoeging is voor Mayer geluid?

CS-3 is saaaaai!


Zie volgende link

http://www.johnmayer.com/community/showthread.php?t=978

Hier wordt beweerd dat je naast een tube screamer ook een Boss BD-2 nodig hebt, kan iemand vertellen waarvoor je dan de BD-2 zou hebben?

Tubescreamer is dun en schreeuwerig, BD-2 is korrelig en warm.


Hier wordt de compressors genoemd, maar ook vaak de Keeley Katana als clean boost. Ook hier denk ik dat het meer een verfijning is, maar dan een essentieel pedaal voor zijn geluid. Als ik mijn pickups zou veranderen zou er bij wijze van evenveel verbetering zijn.

Jij wil dus zeggen dat een clean boost gelijk is aan andere elementen? :???:


Ik ben bang dat jij nog veel te leren hebt over effecten.

Buzzel
5 december 2011, 12:02
Tubescreamer dun en gillerig? Die laatste Oke, maar dun kan ik me niet in vinden. Misschien in vergelijking met die boss. Ik heb wel gemerkt dat TS vaak heel anders op een andere amp klinkt.

HaroldA
5 december 2011, 12:04
Tubescreamer dun en gillerig? Die laatste Oke, maar dun kan ik me niet in vinden. Misschien in vergelijking met die boss. Ik heb wel gemerkt dat TS vaak heel anders op een andere amp klinkt.

Tubescreamer: veel mid en hoog, weinig laag. Is algemeen bekend en ook de bedoeling van het apparaat.

Buzzel
5 december 2011, 12:09
Tubescreamer: veel mid en hoog, weinig laag. Is algemeen bekend en ook de bedoeling van het apparaat.

Maar niet dun. Ik weet ook dat hij weinig laag heeft. (wat trouwens is te veranderen met 1 condensatortje.)

HaroldA
5 december 2011, 12:11
wat trouwens is veranderen met 1 condensatortje.

...waardoor hij modderig en ongedefinieerd wordt. Het ontwerp is gewoon niet gemaakt om veel laag weer te geven.

Er zijn wel 10-tallen TS-achtigen die wel genoeg laag hebben, zoals de Blues Pro, maar die heeft natuurlijk gelijk een ander karakter.

Dit alles heeft niets met pedalboards te maken, overigens.

ANLS
12 december 2011, 23:24
Kan iemand mij de exacte binnenmaat van een Showcase 19" geven? Ik ben van plan een pedalboard te bouwen, waar ik ook mijn Z5-footswitch kan integreren (die is exact 50cm lang). Thx!

JohnLord
13 december 2011, 19:13
50 cm is al méér dan 19 inch...

HaroldA
13 december 2011, 19:52
Kan iemand mij de exacte binnenmaat van een Showcase 19" geven? Ik ben van plan een pedalboard te bouwen, waar ik ook mijn Z5-footswitch kan integreren (die is exact 50cm lang). Thx!

Binnenmaat van m'n scanmaster case: 49.8cm (geen geintje)

RobertoL
13 december 2011, 19:55
Binnenmaat van m'n scanmaster case: 49.8cm (geen geintje)
Zit er tapijt in die kist?

HaroldA
13 december 2011, 19:58
Zit er tapijt in die kist?

Nope, maar ik heb wel de sluitprofiel er al vanaf getrokken. Hout tot hout is dan die 2mm meer. Op plaatsen steken ook nog wat popnagels uit de profielen, die zul je er ook nog vanaf moeten trekken.

Op de bodem heb ik stroken klittenband van 50cm liggen, dat past precies.

Als die Z5 echt de volle 50mm is zou ik het er niet op wagen in een scanmaster/showmaster 24. Showmaster 48 past natuurlijk wel gewoon, maar da's weer zo'n gevaarte.

RobertoL
13 december 2011, 20:10
Oftewel: duwen op vol vermogen.

ANLS
13 december 2011, 21:41
Dank voor de info, Harold. Ik zal het er niet op wagen. Dan wordt het een volledige custommade flightcase :rockon:

ANLS
30 december 2011, 10:44
Waar kan je die jacks halen dan? Bestaat er ook een soort koppelstukje om je kabels mee door te koppellen. Beïnvloeden die dingen je signaal?

Ik wil in mijn pedalboard ook 2x in en uit maken, maar een kerel van de muziekwinkel vertelde me dat ik dat beter vermijd om zo niet nog meer nevengeluiden te creëren, dat ik daarom beter rechtstreeks mijn kabels in de pedalen plug.

Iemand commentaar/ervaring?

HaroldA
30 december 2011, 12:20
Ik wil in mijn pedalboard ook 2x in en uit maken, maar een kerel van de muziekwinkel vertelde me dat ik dat beter vermijd om zo niet nog meer nevengeluiden te creëren, dat ik daarom beter rechtstreeks mijn kabels in de pedalen plug.

Iemand commentaar/ervaring?

Onzin. .

ANLS
30 december 2011, 13:49
Als je een kabel opensnijdt, heb je zo'n metalen omhulsel. Geeft dat dan geen aarding door ? En gaat dat nog door als je van die jacks installeert ?

Buzzel
30 december 2011, 15:33
Als je een kabel opensnijdt, heb je zo'n metalen omhulsel. Geeft dat dan geen aarding door ? En gaat dat nog door als je van die jacks installeert ?

Je hebt een tip en een sleeve aan een jack zitten. Sleeve zit de aarde aan vast en de tip gaat je gitaarsignaal doorheen. Die sleeve en tip aansluiting zitten ook aan je input/output dus gaat gewoon door als je alles goed bedraad ten miste.

Henri H
30 december 2011, 16:50
Op zich heeft die gitaarzaak wel een punt, want hoe meer pluggen/jacks, hoe meer kans op storingen. Als de jacks echter goed contact maken mag het geen probleem zijn.
Ik heb persoonlijk ook zoveel mogelijk de pluggen direct in de pedalen, vind zo'n patchbox niet nodig. Bovendien kost het extra ruimte op je board.

Wat betreft de mantel en kern van een gitaarkabel, dat is gewoon de plus en min. De mantel zorgt ervoor dat je zo min mogelijk storing krijgt.
Nooit een "tweelingsnoer" gebruiken dus voor je gitaarsignaal.

ANLS
31 december 2011, 12:13
Ok thx, ik ga het er toch op wagen, extra dik solderen dan, het showaspect en pure luiheid zijn doorslaggevende factoren :supercool:

Henri H
31 december 2011, 12:36
Ok thx, ik ga het er toch op wagen, extra dik solderen dan, het showaspect en pure luiheid zijn doorslaggevende factoren :supercool:Luiheid is als je geen patchbox maakt.... :D

Hallie
8 januari 2012, 17:23
Ik heb al een aantal klitteband soorten gebruikt, maar het blijft niet zitten. Heeft iemand een link waar ik goede klitteband kan kopen voor een niet al te dure prijs? (die brede)

Luigi
8 januari 2012, 17:46
Waarom die brede? Ik gebruik vaak Duotec van Conrad (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/%7EflNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTM6MDAwMC4 wMDhhLjkyMTFjNGNiJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc 28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT00Mjg1MzUyODEw====?%7Etemplat e=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&%7Ecookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=duotec&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&adcampaign=&gclid=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20). Smal maar erg sterk! Kan geen breed klittenband tegenop...

Buzzel
8 januari 2012, 19:01
Waarom die brede? Ik gebruik vaak Duotec van Conrad (http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/%7EflNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTM6MDAwMC4 wMDhhLjkyMTFjNGNiJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc 28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT00Mjg1MzUyODEw====?%7Etemplat e=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&%7Ecookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=duotec&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&adcampaign=&gclid=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20). Smal maar erg sterk! Kan geen breed klittenband tegenop...

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=531560 Deze dus. Is wel duur, maar wel een flinke rol. Misschien haal ik die ook wel. Ik doe het nu met goedkope witte klitteband, maar das ook geen porem.

Hallie
8 januari 2012, 19:06
Ja dat zoek ik! dat spul dat werkt! helaas wel prijzig. Ik had eerst dunne van de naai-winkel, geen porem inderdaad! en nu heb ik dat spul van licht en geluid.nl.. dat is gewoon het zelfde denk ik.. 1 keer van pedalen wisselen en het is los..

Hallie
8 januari 2012, 19:08
http://http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTQ6MDAwMS4wM Dc2Ljc2ZWY2NWJiJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28 tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0xNzI1NzQ0NzM0====?~template=PC AT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=duotec&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&adcampaign=otm&gclid=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20

Hallie
8 januari 2012, 19:11
hm de link doet het niet. maar als je bij conrad links "duotec" in het zoek balkje typt krijg je dezelfde voor 0.5 meter dan kost het 3.16 per halve meter

Buzzel
8 januari 2012, 19:13
Lees wel dat je van die halve meter de haak en oogjes hebt. dus eigenlijk heb je een kwart meter.

Hallie
8 januari 2012, 19:17
Ja dat dacht ik inderdaad ook al aan :)
Ik vind het wel erg duur. Ik las net in een topic dat Tesa klitteband ook erg sterk moet zijn. Ik hoop dat dat de helft goedkoper is. Zo niet, dan haal ik toch maar dat duo-tec

Buzzel
8 januari 2012, 19:30
Das inderdaad ook een goeie optie ja,

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=546707

is zeker goedkoper, maar wel wat smaller.

Henri H
8 januari 2012, 20:10
Tesa gebruik ook, gewoon bij Karwei gekocht. Voldoet prima voor mij, behalve bij grotere/zwaardere pedalen (wah e.d.), maar die heb ik vastgezet met schroeven.
Wellicht dat het helpt als je i.p.v. twee strookjes b.v. 4 strookjes klittenband gebruikt.

HaroldA
9 januari 2012, 00:04
Tesa gebruik ook, gewoon bij Karwei gekocht. Voldoet prima voor mij, behalve bij grotere/zwaardere pedalen (wah e.d.), maar die heb ik vastgezet met schroeven.
Wellicht dat het helpt als je i.p.v. twee strookjes b.v. 4 strookjes klittenband gebruikt.

Ik leg matten van 50x10cm in de case en dan 4 rondjes van 20mm doorsnede onder een pedaal. 6 onder mn wah.

Bij rubber onderkanten trek ik of het rubber er onderuit, of tesa klittenband er onder.

Hallie
11 januari 2012, 13:41
Ik heb dat tesa spul en ik moet zeggen 't zit zo vast als een huis, zelfs de wah met wat flinke plakken!

Maar als ik een pedaal los wil halen, zit het zo vast dat het klitteband van het pedaal los laat. hebben jullie dat ook? en hoe kan je dat tegen gaan?

Henri H
11 januari 2012, 14:16
Herkenbaar. Zorg ervoor dat de onderkant goed schoon en vetvrij is.
Bij mij helpt het meestal door een tweede (of derde) keer klittenband eronder te plakken. Het plakspul maakt het pedaal blijkbaar ook stof en vetvrij.
Van de ruwe klittenband-zijde houd je meestal toch genoeg over.

Hallie
11 januari 2012, 14:42
AH! ik heb inderdaad nog over van dat spul! bedankt voor de tip. Voor nu laat ik het zo zitten. maar het komt natuurlijk een tijd dat ik een nieuwe pedaal heb en de volgorde anders moet. Vetvrij maken heb ik dus niet gedaan..
Ik zat er zelf aan te denken om de volgende keer met bison spuitlijm het klitteband wat extra plak te geven. in principe hoeft dat er toch nooit meer van af.

Mr. Dynamite
11 januari 2012, 17:32
Ik neem ze meestal ff af met een doekje en een beetje wasbenzine. Dan zijn ze mooi schoon en plakt het goed. Voordeel van de lijm is dat je de klitteband mocht je willen er ook nog af kunt halen zonder gedoe. :)

JohnLord
2 mei 2012, 19:22
Iemand enig idee waar ik voedingssnoertjes met twee haakse plugjes kan vinden voor tussen fuel tank en pedalen?

Buzzel
2 mei 2012, 20:05
http://www.thomann.de/nl/glab_9v_cable_dc_set.htm

Heb ik ook, mooie kleine haakse pluggen.

Sj03rd
12 juni 2012, 11:29
Ik zoek van die smalle haakse jackpluggen voor mn pedalboard. Ik heb ze al vaak genoeg voorbij zien komen maar kan ze nu natuurlijk niet vinden ;-)
Waar kan ik deze kopen?

HaroldA
12 juni 2012, 11:30
Ik zoek van die smalle haakse jackpluggen voor mn pedalboard. Ik heb ze al vaak genoeg voorbij zien komen maar kan ze nu natuurlijk niet vinden ;-)
Waar kan ik deze kopen?

Check dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153722-GLS-quot-switchcraft-quot-pluggen-bestellen&p=2847746

Zorg dat je de juiste koopt!!!

Sj03rd
12 juni 2012, 17:20
Hmmm thanks!

GLS wil ik wel voor gaan dan, maar beetje jammer dat ze overal "out of stock" zijn...!

HaroldA
12 juni 2012, 17:23
GLS wil ik wel voor gaan dan, maar beetje jammer dat ze overal "out of stock" zijn...!

LordRiffenstein heeft waarschijnlijk (duurdere) pluggen voor je als je geen geduld hebt! ;) -> PM hem!

the feable
19 september 2012, 16:19
Voor iedereen die hulp wil bij het maken van zijn pedalboard, vragen heeft, tips wil of het gewoon leuk vindt om een dagje te lullen over pedalen is dit misschien een leuke tip:

http://www.guitarking.nl/index.php?GUITAR-FX-PERIENCE-DAY



( je maakt bovendien kans op een gratis line 6 backingtrack!!!)

nusti
21 november 2012, 16:27
Ik ben van plan om mijn pedalen in een koffer te plaatsen en ben al wat aan het rondsnuffelen geweest. Voor mijn wensen is de dap showmaster 48 ideaal qua grootte. Bij bax kom ik eenzelfde soort koffer ook tgen maar dan van accu-case: accucase scenesetter 48 (http://www.bax-shop.nl/lichtsturing-flightcases/accu-case-flightcase-voor-de-scenesetter-48-dmx-lichtsturing/product-details.html)
is weer een stukje goedkoper wat toch wel fijn is. Heeft iemand ervaring met deze koffer? Ik kan nergens andere afbeeldingen vinden dan die ene die ook bij bax op de site staat.

Rubenhoi
25 december 2012, 16:18
Hallo,

Ik wil ook graag een loopstation (effectpedaal) zodat ik wat met mijn gitaar kan spelen en er weer over heen kan spelen.
Maar ik weet hier verder helemaal niks vanaf.
Dus mijn vraag is wat moet ik daarvoor allemaal kopen?
Moet er dan ook een versterker of iets dergelijks bij??

Mvg Ruben

HaroldA
5 januari 2013, 00:26
Ik heb van een forumlid een stevige flightcase over kunnen nemen voor een zacht prijsje en die wil ik dit weekend aan stukken gaan zagen ... Hij is namelijk 84cm breed en dat is toch net iets te ;)

Ik heb nu een DAP Showmaster 24 van 50cm breed in gebruik en daar kom ik net een beetje aan breedte te kort, maar wil niet veel groter gaan ivm gewicht en "onhandigheid". Zal ik de zaag er op 60cm in zetten? Da's toch niet te overdreven groot voor een pedalboard?

Henri H
5 januari 2013, 00:39
10 cm is 2 (BOSS size) pedalen....of één wah/volume pedaal.

route66
20 januari 2013, 21:47
Hallo,

Ik wil ook graag een loopstation (effectpedaal) zodat ik wat met mijn gitaar kan spelen en er weer over heen kan spelen.
Maar ik weet hier verder helemaal niks vanaf.
Dus mijn vraag is wat moet ik daarvoor allemaal kopen?
Moet er dan ook een versterker of iets dergelijks bij??

Mvg Ruben



Niets bijzonders (er van uitgaande dat je een versterker hebt). Ik wacht op de TC Electronic Ditto Looper (https://www.youtube.com/watch?v=k-ouNW8qEjk) die over een weekje op de markt komt.

route66
20 januari 2013, 21:56
Ik lees in diverse posts dat de 1 spot een goede adapter is (1700mA). Nu gebruik ik zelf 500mA adapters wat eigenlijk ook goed werkt. Ik ben alleen wel benieuwd naar de theorie hierachter. Als ik info van mijn pedalen opzoek krijg ik bijvoorbeeld het volgende plaatje;

TC Electronic Polytune Mini 40 mA
mxr dynacomp 11mA
Maxon OD9 6mA of Boss OD-1 3.5 mA
Boss CE-2 9 mA
Boss RV-3 70 mA
Mooer Eleclady 10mA

Kun je nu 'gewoon' alle waarden optellen om vast te stellen of je adapter toereikend is? (en waarom zou je dan een voeding aanschaffen?)

Henri H
20 januari 2013, 22:58
....
Kun je nu 'gewoon' alle waarden optellen om vast te stellen of je adapter toereikend is?Ja, dat kan.
De 1 spot is één v.d. adapters die geschikt is voor veel verschillende, en veel stroom vragende pedalen, maar ik kreeg met bepaalde (combinaties van) pedalen op een gegeven moment last van overmatige bijgeluiden.
Als je veel "exotische" pedalen wilt voeden zou ik op zoek gaan naar een echt goede voeding zoals die van Cioks, Voodoo Lab, T-Rex, Burkey, etc.
Dat is een investering, maar scheelt een hoop een ellende.
De 1spot kun je dan mooi als backup erbij houden.

haakman123
10 maart 2013, 20:00
Hallo.

Ik ga binnenkort een pedal board maken van een Showmaster case en dus ook met de plugs mooi achter het deurtje.
Maar wat kan ik beter doen? Een patch box op het board, dus waar ik vanuit mn laatste pedaal een patch kabel daar in plug of zou ik mischien een kabel recht vanuit de connector aan de achterkant met een plug er aan die lang genoeg is om naar de laatste te komen? zodat er minder soldeer punten zijn?

Henri H
10 maart 2013, 21:18
Wat dacht je van deze: http://www.licht-geluid.nl/shop/p-1707-dap-d-size-chassis-jack-female-jack-female.aspx

haakman123
10 maart 2013, 22:32
Daar heb ik ook over nagedacht en is het ook een optie. ;) maar als de keuze tussen de mogelijkheden die ik net heb opgeschreven was, welke dan?

Henri H
10 maart 2013, 22:49
Je hebt de connectoren, pluggen en kabels al gekocht. ;)

Een extra soldeerpunt hoeft geen bezwaar te zijn, mits goed gesoldeerd, maar toch zou ik niet voor een patchbox kiezen, want dat kost je nog meer ruimte op je board.
Als je de kabel vanaf de achterkant v.d. connector lang genoeg maakt, ben je net zo flexibel als dat je met een patchbox bent.

haakman123
10 maart 2013, 23:45
Ik heb nog geen pluggen en connectors gekocht gelukkig want jouw oplossing lijkt zeker de beste :P bedankt ;)

Henri H
11 maart 2013, 00:23
Het is niet mijn oplossing, want ik gebruik het zelf niet, maar heb anderen het zien gebruiken op dit forum.
Ik vind het handiger om gewoon een pedaal te gebruiken als "patchbox". :)

Mr. Dynamite
11 maart 2013, 11:33
Heb hier ook een paar van die dingen liggen, ook wel handig mocht er iets niet werken ff snel te checken waar de fout zit.
Verder niet handig voor in een showmaster, zijn te lang waardoor je met je 2e rij pedalen in de knup komt te zitten.
Ik zeg gewoon enkele halen, daar een kabeltje aan solderen en gaan met die banaan, niet echt veel werk en een stuk flexibeler in opbouw.

haakman123
11 maart 2013, 12:21
Ik zat ook al te denken aan het ruimte gebrek. Ik ga het met enkele doen en een kabel er aan, ik wou eerst mischien met bullet cable slugs doen of een andere solderless maar die dingen zijn zo duur. Dus ik ga gewoon voor de Neutrik :P

Mr. Dynamite
11 maart 2013, 14:23
Heb trouwens goede ervaringen met de DAP locking inputs, die zijn net wat goedkoper en doen de job gewoon goed.
Zelfs nog iets makkelijker omdat die veer wat slapper is (rode indruk dingetje) zodat je je tengels niet kapot drukt (overdreven)

7string
3 april 2013, 03:16
Pedalraiser:
Omdat de bovenste pedalen moeilijk te bereiken waren heb ik naar een mogelijkheid gezocht om ze iets te verhogen.
Je kan daarvoor "pedalraisers" kopen a 14 eur/stuk.
Ik heb een Flatscreen TV kabelgoot gekocht (Merk Attema bij de Karwei), deze in de juiste afm. gezaagd en deze op het pedalboard geschroefd. Bijkomend voordeel is dat je meteen je kabels netjes erin kunt wegwerken.

http://img266.imageshack.us/img266/7795/img1228sg.jpg

http://img827.imageshack.us/img827/9497/img1232g.jpg

http://img703.imageshack.us/img703/1008/img1233nw.jpg

http://img62.imageshack.us/img62/2731/img1234px.jpg

Het board zelf is de Warwick Rockbag. Komt met 2 x loop, 1x12v en 5x9v en Velcro

Klein detail: De Whammy 4 gebruikt z'n eigen adapter 9v AC ( dus geen DC)
Deze adapter uit elkaar gehaald en in de open ruimte binnenin aan de linkerkant gebouwd (naast de originele voeding)
De 220 V op de ingang gesoldeerd en de kabel doorgeboord en zo aan de whammy.
Nu is het Plug&Play!

Ukeloeder
13 april 2013, 15:53
Kabelgoot gebruiken als raiser = Mooie tip!

Hier nog iets dat ik vanochtend tegenkwam (ik ben te lui en suf om te zoeken of de tip al eerder gegeven werd);
niet zelfklevend klittevilt 40cmx150cm; http://webwinkel.eelkeverschuur.nl/klittenvilt-1/klittenvilt-1/klittenvilt-coupon
zelfklevend klitteband haakzijde 5mx5cm; http://webwinkel.eelkeverschuur.nl/zelfklevend-klittenband-50-mm-haak-zwart
prijzen zijn niet verkeerd toch?

RobinH
28 april 2013, 15:24
Ik ga nu zelf ook eens aan de slag met een pedalboard, dus ik heb ook wat vragen. Zullen vast al wel een keer gevraagd en beantwoord zijn, maar ik ga niet eerst 60 pagina's lezen en nog 2 fora doorzoeken voor ik ze stel.

Om te beginnen, mijn idee is om het zonder bestaande behuizing te doen, gewoon alles zelf (met hulp, dat helaas wel, ik heb zelf niet alle spullen en zeer weinig ervaring), van een paar plankjes hout (of een grote plank natuurlijk) en een aantal extra onderdelen. Dan wil ik met dat hout een kistje bouwen, waarbij het onderdeel met pedalen aan de zij- en achterkanten wat hogere randen heeft, en een laag randje (2-3cm?) aan de voorkant. Omdat ik geen geld heb om een patchbay te kopen en ik ook niet denk dat ik er zelf 1 kan maken, wil ik de kabels via 2 of 3 plekken erin/eruit laten gaan. In eerste instantie gaat het om stroom (ik wil een one spot kopen, later mogelijk meerderen, dus er komt een stroomblokje), een kabel vanaf de gitaar naar de effecten, een kabel vanaf de effecten naar de amp, en een kabel voor switchpedalen naar de amp. Hiervoor wil ik dan gewoon twee/drie openingen maken, die ook weer dicht kunnen. Daarnaast wil ik het board aan de onderkant bekleden met een tapijt o.i.d., waar klittenband goed aan hecht. De buitenkant heb ik verder nog niet besloten, maar er komen wel rubberen voetjes onder.

Nu heb ik een paar vragen:

Wat zouden de afmetingen moeten worden? Ik heb nu enkel een Digitech Screaming Blues en twee Boss FS5-U's, maar ik wil er in ieder geval later een tuner, wah (VOX V847A), Digitech bad monkey, chorus, reverb en delay bij. Hiervoor moet dus ook ruimte zijn, maar er moet nog ruimte overblijven. Ik dacht zelf aan iets van 35x50cm, en dan de opstaande rand 10cm hoog, en dan nog 2cm voor de deksel.
Hoe kan ik alles het beste verbinden? Ik heb zitten denken aan van die jack-jack pluggen, maar ik dacht ook aan die korte Fender kabels (passen bij mijn eigen kabel van gitaar naar effecten). Of maakt het niet echt uit?
Welk materiaal kan ik als bekleding van het grondvlak gebruiken? Het liefst zo goedkoop mogelijk.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten, of speciale tips?


Alvast dank voor de hopelijk komende hulp,
Robin

HaroldA
28 april 2013, 15:48
Ik heb zitten denken aan van die jack-jack pluggen

Hou maar op met daaraan te denken: daar sloop je alleen maar je pedalen mee.

RobinH
28 april 2013, 18:03
Gewoon (korte) patchkabels dus?

Henri H
28 april 2013, 18:11
Ik gebruik deze graag: http://www.thomann.de/nl/pro_snake_patch_klinke_winkel_015_m.htm

Edit: ze zijn er ook in 30 cm.

Buzzel
28 april 2013, 18:12
ja, De reden om niet van die vaste plugjes nemen is het volgende. Als je nu pedaal A intrapt (die beweegt dan wat) gaat een deel van de krachten via dat vaste plugje naar de jacks. Bij veel effecten zitten die jacks op de printplaat gesoldeerd. Er komt dan elke keer als je een pedaal aantrapt wat kracht op de solderingen staan, in de loop der tijd zullen de solderingen kapot gaan.

HaroldA
28 april 2013, 20:45
ja, De reden om niet van die vaste plugjes nemen is het volgende. Als je nu pedaal A intrapt (die beweegt dan wat) gaat een deel van de krachten via dat vaste plugje naar de jacks. Bij veel effecten zitten die jacks op de printplaat gesoldeerd. Er komt dan elke keer als je een pedaal aantrapt wat kracht op de solderingen staan, in de loop der tijd zullen de solderingen kapot gaan.

Dat, en bijna alle behuizingen zijn schuin aan de zijkant: / \

RobinH
29 april 2013, 19:50
Duidelijk. Waar ik mijn kabels ga kopen en welken het worden zal ik later nog op komen, die koop ik wel als ik mijn volgende pedaal koop. One spot + daisychain kabel en wat accessoires worden zometeen besteld (t/m morgen geen verzendkosten :)). Andere dingen komen later nog.

Dan terug naar het pedalboard zelf. Wat zouden geschikte afmetingen zijn? Is 35x50 een redelijke maat? En waarmee kan ik het het beste bekleden, als ik onder mijn pedalen klittenband doe?

7string
29 april 2013, 19:54
Ik gebruik deze graag: http://www.thomann.de/nl/pro_snake_patch_klinke_winkel_015_m.htm

Edit: ze zijn er ook in 30 cm.

Hoi Henri, die zien er goed uit. Werken ze ookk goed? Geen storing en lange levensduur??

HaroldA
29 april 2013, 20:06
Duidelijk. Waar ik mijn kabels ga kopen en welken het worden zal ik later nog op komen, die koop ik wel als ik mijn volgende pedaal koop. One spot + daisychain kabel en wat accessoires worden zometeen besteld (t/m morgen geen verzendkosten :)). Andere dingen komen later nog.

Koop aub geen 1-spot: die kunnen nogal storen. Er is al heel veel (op dit forum) geschreven over die ondingen.

D3nnis
29 april 2013, 20:20
Ik ga nu zelf ook eens aan de slag met een pedalboard, dus ik heb ook wat vragen. Zullen vast al wel een keer gevraagd en beantwoord zijn, maar ik ga niet eerst 60 pagina's lezen en nog 2 fora doorzoeken voor ik ze stel.

Om te beginnen, mijn idee is om het zonder bestaande behuizing te doen, gewoon alles zelf (met hulp, dat helaas wel, ik heb zelf niet alle spullen en zeer weinig ervaring), van een paar plankjes hout (of een grote plank natuurlijk) en een aantal extra onderdelen. Dan wil ik met dat hout een kistje bouwen, waarbij het onderdeel met pedalen aan de zij- en achterkanten wat hogere randen heeft, en een laag randje (2-3cm?) aan de voorkant. Omdat ik geen geld heb om een patchbay te kopen en ik ook niet denk dat ik er zelf 1 kan maken, wil ik de kabels via 2 of 3 plekken erin/eruit laten gaan. In eerste instantie gaat het om stroom (ik wil een one spot kopen, later mogelijk meerderen, dus er komt een stroomblokje), een kabel vanaf de gitaar naar de effecten, een kabel vanaf de effecten naar de amp, en een kabel voor switchpedalen naar de amp. Hiervoor wil ik dan gewoon twee/drie openingen maken, die ook weer dicht kunnen. Daarnaast wil ik het board aan de onderkant bekleden met een tapijt o.i.d., waar klittenband goed aan hecht. De buitenkant heb ik verder nog niet besloten, maar er komen wel rubberen voetjes onder.

Nu heb ik een paar vragen:

Wat zouden de afmetingen moeten worden? Ik heb nu enkel een Digitech Screaming Blues en twee Boss FS5-U's, maar ik wil er in ieder geval later een tuner, wah (VOX V847A), Digitech bad monkey, chorus, reverb en delay bij. Hiervoor moet dus ook ruimte zijn, maar er moet nog ruimte overblijven. Ik dacht zelf aan iets van 35x50cm, en dan de opstaande rand 10cm hoog, en dan nog 2cm voor de deksel.
Hoe kan ik alles het beste verbinden? Ik heb zitten denken aan van die jack-jack pluggen, maar ik dacht ook aan die korte Fender kabels (passen bij mijn eigen kabel van gitaar naar effecten). Of maakt het niet echt uit?
Welk materiaal kan ik als bekleding van het grondvlak gebruiken? Het liefst zo goedkoop mogelijk.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten, of speciale tips?


Alvast dank voor de hopelijk komende hulp,
Robin

1) voor de benodigde ruimte zou je eens kunnen uittekenen waar je welk pedaal wil hebben, ivm bediening, kabelloop etc, en dan eens bekijken hoe groot het zaakje moet worden, ipv "op de gok" nu een maat kiezen.
2) ik zou gewoon patchkabels gebruiken. Zelf op maat maken is het meest flexibel. Ben je geen held met de soldeerbout kun je george l of soortgelijke kabels overwegen (en als je die netjes haaks afsnijd ipv knipt en de pluggen goed vastdraait gaan die echt niet los).
3) het werkt niet het snelst, maar een (spuit) bus mat zwarte lak gaat je de kop niet kosten.
4) Als je een opstaande rand maakt die hoger is dan de hoogte waarop de connectors van de pedalen zitten, en je maakt geen patchbay, hou er dan rekening mee dat je ruimte hebt op die plekken waar je nog kabels in pedalen moet pluggen (gitaar naar pedalboard, pedalboard naar amp, etc). Of deze rand helemaal laag houden en de hoogte in het deksel voorzien. Of toch een patch bay maken..
Hou ook rekening met de plaatsing van de voeding tov de pedalen. Voor veel digitale doosjes zal het niet veel uitmaken, maar bv een voeding heel dicht tegen een wah geeft vaak een flinke brom.

RobinH
29 april 2013, 20:58
1. uittekenen gaat niet lukken, want ik heb niet echt specifieke pedalen op het oog. Bovendien, dit zijn slechts ideeën van welke soorten pedalen ik wil hebben. Welke pedalen het zullen worden ben ik nog niet uit, en dat kan nog wel een paar maanden duren voor ik dat weet. Terwijl dit iets is om mijn vakantie mee te vullen. Is 35x50 (of 50x35, ligt er maar net aan hoe je het wilt zien) veel/weinig voor een pedalboard?
2. Patchkabels zijn nu inderdaad het plan. Ik ben van plan gewoon standaard kabels te kopen. Kost iets meer, maar geeft toch een veiliger gevoel.
3. Ik bedoelde eigenlijk, het vlak waarop de pedalen komen. Die moeten met klittenband eraan komen, maar ik wil niet nu al moeten bepalen hoe groot alle pedalen zijn, want als ik straks de pedalen heb kan het zomaar zijn dat dat niet meer klopt. Dus zal er iets van een tapijt op moeten komen, maar er zijn neem ik aan wel verschillen in tapijten. De rest wil ik inderdaad zwart hebben, en dat wil ik later afwerken met profielen voor flightcases. Maar dat zijn zaken voor later, als ik weer een keer geld heb.
4. Daar had ik al wel een idee voor, ik moet alleen nog zien hoe ik dat uit ga werken. En ik ben van plan de voeding(en) direct linksboven te plaatsen, en in ieder geval de Wah rechts.

Harold, de one spot is in principe al besteld. Waardoor komt de ruis?

HaroldA
29 april 2013, 21:01
Harold, de one spot is in principe al besteld. Waardoor komt de ruis?

Het is een geschakelde voeding, een hele hoop pedalen geven dan een flinke piep.

En wat afmetingen betreft: kijk eens naar bestaande koffers. (pedal train, dap showmaster, etc)

D3nnis
29 april 2013, 22:44
Misschien een stomme reactie, maar als je nu 1 pedaal + 2 schakelpedalen hebt, en voor de rest nog niet weet welke pedalen specifiek in je case moeten komen, is het dan niet beter om met de case te wachten tot je dat wel weet?
Als je het hebt over een chorus, delay, reverb, dan maakt het nogal wat uit of je pedalen van boss-afmetingen gaat kopen (of kleiner), of grotere apparaten als bv de Eventide pedalen, Line 6 DL4, en dat soort dingen, want dan is je plank snel vol.
Het zou jammer zijn om nu veel werk in een case te stoppen van 50x35cm om er dadelijk achter te komen dat ie eigenlijk toch echt 52x33cm had moeten zijn om eens wat te noemen.

Vwb afmetingen, ik vind 50x35 niet echt groot, maar het ligt er zoals gezegd maar aan welke kant je op wilt gaan. Als je denkt dat het groot genoeg is dan zeker doen, ik heb een tijdje met een pedalboard van 82x47cm gesleept, en dat is voor in kleine kroegjes toch eigenlijk net te groot.

Waarom moet er tapijt in? Je hebt ook zelfklevend klittenband wat je aan de ene zijde op je pedaal plakt, en de andere zijde op je pedalboard?.
Maar als het een tapijtje is met hetzelfde motief als het tafelkleed van je oma, ja, daar kan niks tegenop natuurlijk!
Persoonlijk vind ik de truc met de fietskettingschakels nog beter, dan zitten je pedalen tenminste mooi vast.

Buzzel
30 april 2013, 11:21
Bij mijn pedalboard ben ik uitgegaan van een Boss pedaal. En eigenlijk paste alles er nog op. Diamond chorus, fulltone vibe. Het enige pedaal dat niet paste was een holier grail, maar dit staat op de versterker altijd aan :)

Als je met 'verdiepingen' werkt zorg er dan voor dat de jacks van de onderste verdieping onder de verdieping daar boven passen. Dan past waarschijnlijk een eventide oid ook op je plank.

Ik zou persoonlijk voor klittenband gaan. Maar ik wissel dan ook bijna elke week wel een pedaal.

Henri H
30 april 2013, 15:00
Hoi Henri, die zien er goed uit. Werken ze ook goed? Geen storing en lange levensduur??Ja, ze werken goed, wel een beetje stugge kabel, maar wel lekker degelijk, en de pluggen zijn relatief compact.
Ik gebruik ze al een jaar of 3 à 4, en er is er nog niet één kapot gegaan (knock on wood).

Zo'n 1-spot is een prima keuze voor de meeste pedalen, maar ik heb ook al diverse pedalen meegemaakt die er flink op storen, en dan heb ik het niet over een beetje ruis/brom, maar serieuze piep- en bijgeluiden.
Een echt goede voeding is een investering, maar geeft veel betere resultaten.

RobinH
1 mei 2013, 17:35
Ik ga inderdaad uit van Boss-formaat pedalen. Tuner en Bad Monkey (of andere TS-kloon) zijn natuurlijk sowieso al ongeveer dat formaat. Delay zit ik wel te denken aan een boss-formaat pedaal. Wah weet ik uiteraard.

Reden om nu al iets te maken is dat ik gewoon nu alles steeds maar weer door elkaar leg. Met een pedalboard waarop alles vast zit is het iets opgeruimder. Reden voor tapijt is dat ik gewoon het hele oppervlak wil kunnen gebruiken om dingen aan te bevestigen. Dan heb ik nog de vrijheid om te experimenteren met posities e.d..

Dit is slechts een eerste board, als die vol is maak ik wel een mooiere. Hout kost mij niets, dat kan ik via mijn stiefvader krijgen. Alleen tapijt en onderdelen als voetjes, hoeken, etc. kosten mij geld. En natuurlijk een stroomblokje met voedingen.

bat
5 juni 2013, 22:44
Waarom moet er tapijt in? Je hebt ook zelfklevend klittenband wat je aan de ene zijde op je pedaal plakt, en de andere zijde op je pedalboard?.
Als je het juiste tapijt gebruikt (ik gebruik vloermat, dat bevalt heel goed, kost 6-7 euro bij de bouwmarkt) dan kan het fungeren als de lusjeskant van het klittenband. Je plakt onder je pedalen dan de haakjeskant en voila: je hebt een heel groot vlak waar je je pedalen vrij op kunt plaatsen - ze blijven op elke plek zitten.

dickdekrijger
14 augustus 2013, 11:22
klitteband op een deurmatje, niet rock n roll, wel érg handig tíjdens n rock n roll gig ;)

Cageman
7 september 2013, 19:04
Ik weet niet of dit al geplaatst is, maar een leuke tip bij een stereo pedaal is: signaal in mono input 1, uit mono out 1, dat weer in input 2 en weer bij output 2 eruit. Geeft een soort effect alsof het pedaal twee keer in t signaal zit. Werkt niet met alles en kan wat feedback veroorzaken, maar met mijn tremolo, vibrato en flanger werkt het heel fijn.

Groeten,

Merijn

stratestic
11 oktober 2013, 21:01
Ik ben een beetje aan het kijken voor mijn eerste pedalboard.

Wil het eenvoudig houden en ga voorlopig uit van 3 a 4 pedalen. Vroeg mij voor het kiezen van de juiste pedaltrain af

- hoeveel cm rekenen jullie voor een gemiddelde pedaal breedte
- hoeveel ruimte nemen patchkabels ongeveer in beslag? (dacht zelf aan george l kabels liever geen java).

jero
13 oktober 2013, 22:00
3 a 4 pedalen zou met een pedaltrain nano moeten kunnen werken, kijk anders even hier voor wat ideeën

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=784871&highlight=Nano

crazylay
9 november 2013, 08:00
Ik ben zelf ook creatief geweest.. Zie link

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1380229_10151764539932513_102845984_n.jpg

Inmiddels staat er wel een andere wieltjes onder(rubber), versterker op en wat andere pedalen maar dit is een leuk/handig idee voor in huis.

Koop vooral goeie wielen(geen plastic) want anders beschadig je je vloer.

Outrage
1 maart 2014, 12:14
Ik ben ondertussen bezig aan mijn eerste pedalboard. Met dank aan enkele forumleden die hier stap voor stap hun bouwproces hebben gepost in zo goed als alle details, ben ik zo langzaam aan aan de slag aan het gaan. Ik wil ook een patchbox inbouwen. Ik zie bij enkele voorbeelden op het forum dat men in die patchbox ook een eurostekker inbouwt. Kan iemand mij zeggen waarom mensen een eurostekker nemen ipv een powercon? Mij lijkt het dat de powercon de kabel netjes vastzet, waar de eurostekker dat niet doet. http://images.thomann.de/pics/prod/124879.jpgEen tweede vraag ook. Ik wil werken met die neutrik locking jacks. Is het voldoende als ik aan de achterzijde de kabels soldeer, of moet ik zorgen dat alles wat beschermd zit? Mij idee is om nu gewoon een kabel met plug daaraan te solderen, en die met een soort kabelgeleider vast te zetten. Is dat voldoende?

Mr. Dynamite
1 maart 2014, 13:50
Ik had in mn eerste plank ook een powercon, is wel netjes en strak.
Nadeel; vergeet je kabel niet. Wij speelden wel regelmatig bij tentfeesten enzo waar de geluidsman misschien ook wel een kabel voor je had dus dan was het niet zo'n probleem, de meeste cafe'tjes hebben dit niet. ;)
Daarom later gewoon met euro stekker, doet het ook prima.

Kabels had ik aan de achterkant gesoldeerd en met wat isolatietape afgeschermd. Trek ontlasting erop en klaar is outrage.

Outrage
1 maart 2014, 14:00
Ok, bedankt!

Henri H
1 maart 2014, 16:47
Er bestaan ook eurostekkers met een slotje ... ff googlen.

ThaBluesBreaker
8 april 2014, 12:53
Ik ben een beetje aan het expirimenteren met een MXR dynacmomp en MXR classic 108 Fuzz volgorde. De 1 voor de ander, de comp erachter zetten is geeft een wat donkerder wollerig geluid , het 1 is niet per se beter dan het ander denk ik. Maar wat komt vaker voor in volgorde? Zonder comp klinkt de fuzz eignelijk nog beter ;)

Nitefly7
8 april 2014, 17:50
Er bestaan ook eurostekkers met een slotje ... ff googlen.

hoe google ik dit precies? want ik kan me geen eurostekker met slotje voorstellen, hoe handig 't me ook lijkt..

Gearjunkie
8 april 2014, 18:38
Locking euroconnector?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Henri H
8 april 2014, 23:27
Ik heb uiteindelijk met "locking iec" dit gevonden:

http://www.conrad.com/ce/en/product/720178/Power-supply-cable-Self-closing-IEC-lock-Socket-straight-Plug-right-angle-Nominal-voltage230-Vac-Nominal-current10

Outrage
9 mei 2014, 18:33
Ik heb hier neutrik locking jacks om op mijn pedalboard een patchbay te maken. Maar die hebben die aansluitingspunten. Hoe sluit ik daarop een instrumenkabel aan? Wel deel van de kabel moet op welk aansluitingspunt? Het is natuurlijk een noobvraag, maar google geeft niet het verwachte resultaat en ik weet dat hier heel wat expertise zit. http://www.infomusic.nl/media/catalog/product/n/e/neutrik_nj3fp6c_locking_1_4_inch_phone_jack.jpg

Henri H
9 mei 2014, 20:35
TIP = de tip, oftewel de punt, middelste draadje.
GR = de sleeve, waar je de shield aan vastmaakt.
RI = de ring, die je gebruikt met een stereo-plug, maar voor (mono-)gitaarkabels gebruik je die niet.

Big E
9 september 2014, 11:12
Ik weet niet of het al een keer langsgekomen is hier, maar heeft iemand enig idee wat die witte dingen zijn op de foto waar de tiewraps aan vast zitten en waar je ze kunt kopen?

http://i1339.photobucket.com/albums/o710/emilenaus/pb2k11-back_zps54be44e1.jpg (http://s1339.photobucket.com/user/emilenaus/media/pb2k11-back_zps54be44e1.jpg.html)

showband
9 september 2014, 11:23
http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=203458+110374309&No=0&getResults=true&appliedparametrics=true&locale=nl_NL&divisionLocale=nl_NL&catalogId=&skipManufacturer=false&skipParametricAttributeId=&prevNValues=203458&mm=1003658||,&filtersHidden=false&appliedHidden=false&autoApply=false&originalQueryURL=%2Fjsp%2Fsearch%2Fbrowse.jsp%3FN% 3D203458%26No%3D0%26getResults%3Dtrue%26appliedpar ametrics%3Dtrue%26locale%3Dnl_NL%26divisionLocale% 3Dnl_NL%26catalogId%3D%26skipManufacturer%3Dfalse% 26skipParametricAttributeId%3D%26prevNValues%3D203 458

mooier: http://nl.farnell.com/pro-power/10j-s-black/cable-clip-black-14mm-pk100/dp/1269022

Big E
9 september 2014, 11:27
Thanks! Daar ga ik vanavond eens shoppen.

D3nnis
12 september 2014, 14:39
Die plakvoetjes hebben ze ook bij conrad, en zag ze laatst ook bij de gamma

EBOUE
17 januari 2015, 08:54
Outrage, je kunt ook deze kopen met Neutrik 'verlenging' bij Bax. Die kosten momenteel zo'n 5,95 euro daar, ik ben ook bezig met mijn pedalboard. Artikelcode: H-FLA52 (ik heb de rekening er net bij gepakt: DAP 6.3 jack chassis naar jack 6.3 ). Ik heb aan de buitenkant een kleurcode aangebracht, een code-plaatje kost 1,90 euro. Goed spul, sluit goed aan.

Binnenkort zal ik het posten, het zal binnen een week af zijn.

Iets anders voor de lieden hier? Ik boor gaten in een plaat multiplex om de pluggen/draden doorheen te halen. Weet er iemand of er een afdekplug is tegen water /stof / troep voor kleine gaatjes? In elk geval zou ik het optisch mooi vinden dat de randen van de gaten afgedekt zijn, maar ik heb er nog niets voor kunnen vinden.

HaroldA
8 februari 2015, 14:44
Ik ben op zoek naar een Pedaltrain Mini maar hij is nergens meer leverbaar. Ik gok dat dat door de nieuwe 2015 modellen komt en dat alle winkels door de voorraad heen zijn?

Iemand nog tips voor een betaalbare* Mini, of een passend alternatief?


*) Gangbare prijs is onder de 60 Eur, incl verzendkosten.

Henri H
8 februari 2015, 15:14
Onze "vrienden" Tonika heeft ze nog?

http://tonika.nl/nl/enkelle-effectpedalen/13349-pedaltrain-mini-sc-pedalboard-softcase.html?utm_medium=cpc&utm_source=marktplaats&utm_campaign=Enkele%20effectpedalen&utm_term=Pedaltrain%20Mini-SC%20Pedalboard%20%2B%20Softcase&utm_content=Pedaltrain

HaroldA
8 februari 2015, 15:15
Onze "vrienden" Tonika heeft ze nog?

Jep, en die kunnen ze houden ;)


Ik heb er nog 1 in Duitsland gevonden; even snel bestellen!

Henri H
8 februari 2015, 15:18
Haha, 't zit diep hè?

Ik heb er ook (nog steeds) moeite mee.
Als ik weer aan dat filmpje denk van die vrouw die even toelicht waarom ze een "medewerker zonder tattoos e.d." willen, krijg ik spontaan weer uitslag. :stop:

HaroldA
9 februari 2015, 12:19
Ik heb de Mini overigens bij Musikding (http://www.musikding.de/Pedaltrain-Mini-SC_1) gekocht. Wel verzendkosten, maar ik moest toch nog wat pedaal-onderdelen hebben, dus moest sowieso die kosten nog maken.

fozziemusic
31 juli 2015, 22:55
Net mijn eerste budget pedalboard geknutseld van een Ikea plankje, alu profieltje en twee handgreepjes - precies passend in een oud alu gereedschapskoffertje dat ik nog had liggen :-). Maar wat pas echt cool is en waarom ik het hier meld: met aangeschafte RAVpower 15000mah extreme power bank kan ik alles van prik voorzien - zoom G3 en 3 losse pedaaltjes. Heeft een 9v (of 12v, schakelbaar) uitgang - wel onhandige polariteit maar dat is zo verholpen - waarmee alles tot in lengte van uren en ws dagen te poweren is. Voor 45 euro thuisbezorgd - poor man's pedal juice maar met meer capaciteit.

Joyo sweet baby --> harley benton vintage overdrive --> harley benton american sound (gemod met speaker sim bypass) --> zoom G3 voor tap tempo delay, tremolo en reverb --> kan via xlr uit van G3 naar mengpaneel (speaker sim aan) of van G3 naar superchamp XD direct in power amp ingang (mod; naar smaak speaker sim aan/uit). Heel blij mee!

HaroldA
1 augustus 2015, 13:29
15 ampère? Is het een kleine kerncentrale? ;)

fozziemusic
2 augustus 2015, 00:15
15000 milliampere-uur; een maat voor het vermogen dat kan worden opgeslagen. Hij levert zeker geen 15 ampere op 1 moment!

showband
2 augustus 2015, 08:52
Outrage, je kunt ook deze kopen met Neutrik 'verlenging' bij Bax. Die kosten momenteel zo'n 5,95 euro daar, ik ben ook bezig met mijn pedalboard. Artikelcode: H-FLA52 (ik heb de rekening er net bij gepakt: DAP 6.3 jack chassis naar jack 6.3 ). Ik heb aan de buitenkant een kleurcode aangebracht, een code-plaatje kost 1,90 euro. Goed spul, sluit goed aan.

Binnenkort zal ik het posten, het zal binnen een week af zijn.

Iets anders voor de lieden hier? Ik boor gaten in een plaat multiplex om de pluggen/draden doorheen te halen. Weet er iemand of er een afdekplug is tegen water /stof / troep voor kleine gaatjes? In elk geval zou ik het optisch mooi vinden dat de randen van de gaten afgedekt zijn, maar ik heb er nog niets voor kunnen vinden.

zoek op de term cable Grommet open als de kabel er doorheen moet. en closed voor afdekrubbertjes
voorbeeld open voor kabels:
http://nl.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Search?catalogId=15001&langId=31&storeId=10168&categoryId=700000005990&st=grommet%20cable&pageSize=25&showResults=true&pf=110127852,110182466

en closed om gaten te dichten:
http://nl.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Search?catalogId=15001&langId=31&storeId=10168&categoryId=700000005990&st=grommet%20cable&pageSize=25&showResults=true&pf=110159890

bij de meeste electriekboeren wel te krijgen

Braml
4 november 2015, 10:43
Waarom zou ik in godsnaam een voeding kopen als ik ook gewoon een stekker in het stopcontact kan steken en de adapter door kan lussen?

Henri H
4 november 2015, 10:50
Waarom zou ik in godsnaam een voeding kopen als ik ook gewoon een stekker in het stopcontact kan steken en de adapter door kan lussen?Ik denk dat je bedoelt waarom je een voeding zou moeten kopen met geïsoleerde uitgangen die geen storing (brom en/of ruis) veroorzaken, en bovendien ook nog eens hoge stroomsterktes en/of spanning geven, tegen een losse adapter die je direct in een stopcontact stopt, en doorlust met een daisy chain, en vervolgens (in sommige gevallen) een bak brom en ruis veroorzaakt?

Need I say more? ;)

Braml
4 november 2015, 10:53
Ik denk dat je bedoelt waarom je een voeding zou moeten kopen met geïsoleerde uitgangen die geen storing (brom en/of ruis) veroorzaken, en bovendien ook nog eens hoge stroomsterktes en/of spanning geven, tegen een losse adapter die je direct in een stopcontact stopt, en doorlust met een daisy chain, en vervolgens (in sommige gevallen) een bak brom en ruis veroorzaakt?

Need I say more? ;)

Zorgt een voeding ervoor dat er geen ruis ontstaat dan? Ik dacht dat ik daar gewoon een noise supressor voor moest kopen? Dus ik moet een voeding hebben met 7 losse verloopkabeltjes naar mijn pedalen? (ik heb 7 pedalen op mn bord).

Henri H
4 november 2015, 11:01
Nee, je moet niks, en zeker niet als je geen overmatige last hebt van brom en/of ruis, maar zo wel dan kan een voeding met geïsoleerde uitgangen uitkomst bieden, ook als je pedalen hebt die meer stroom of spanning vragen dan normaal, of waarvan de polariteit omgedraaid moet worden.
Vaak kun je met bv. een Pedal Power ISO-5, welke maar 5 geïsoleerde uitgangen heeft, toch al je pedalen voeden met één of meer daisy chains.

Braml
4 november 2015, 11:08
Nee, je moet niks, en zeker niet als je geen overmatige last hebt van brom en/of ruis, maar zo wel dan kan een voeding met geïsoleerde uitgangen uitkomst bieden, ook als je pedalen hebt die meer stroom of spanning vragen dan normaal, of waarvan de polariteit omgedraaid moet worden.
Vaak kun je met bv. een Pedal Power ISO-5, welke maar 5 geïsoleerde uitgangen heeft, toch al je pedalen voeden met één of meer daisy chains.

Ik heb 7 pedalen die allemaal 9V nodig hebben met negatieve polariteit (negative center). Allemaal hetzelfde dus. Die zitten allemaal aan dezelfde adapter doorgelust met een daisy chain. Over het algemeen heb ik niet ontzettend veel last van ruis, behalve als ik mijn EHX Little Big Muff aanzet. Pff daar komt echt veel ruis bij mee. En natuurlijk als ik bijna alles tegelijk aanzet komt er ook vaak veel ruis.

Ik dacht dat op den duur wel even op te lossen met een Boss NS-2 Noise Supressor (die ik nog niet heb). Ik was dan van plan mijn overdrives en distortions (Boss BD-2, Boss DS-2, EHX Little Big Muff) tussen de send-return keten van de NS-2 te plaatsen. Zou dat niet voldoende zijn? Bedankt voor je reacties trouwens.

Henri H
4 november 2015, 13:38
Distortion-, overdrive-, boost-, en fuzz-pedalen zijn befaamde brom- en/of ruisveroorzakers, wat vaak onderdrukt wordt met een noise suppressor inderdaad. Ik heb daar een hekel aan, want het maakt je sound zo onnatuurlijk vind ik, maar hey, jij bent de baas over je eigen sound. Yngwie Malmsteen gebruikt ook NS2 pedalen, dus ergens zullen die dingen wel nut hebben denk ik dan. ;)

In het geval je ook last hebt van extra brom en/of ruis of andere bijgeluiden, en dan kan het zijn dat je pedalen niet eens aan staan, zou het aan de combi pedalen en voeding kunnen liggen. Fuzz-pedalen staan erom bekend volgens mij. In dat geval kan een voeding met meerdere geïsoleerde uitgangen een oplossing zijn.
Ik heb daar in ieder geval al redelijk veel problemen mee opgelost.

Braml
4 november 2015, 15:32
Distortion-, overdrive-, boost-, en fuzz-pedalen zijn befaamde brom- en/of ruisveroorzakers, wat vaak onderdrukt wordt met een noise suppressor inderdaad. Ik heb daar een hekel aan, want het maakt je sound zo onnatuurlijk vind ik, maar hey, jij bent de baas over je eigen sound. Yngwie Malmsteen gebruikt ook NS2 pedalen, dus ergens zullen die dingen wel nut hebben denk ik dan. ;)

In het geval je ook last hebt van extra brom en/of ruis of andere bijgeluiden, en dan kan het zijn dat je pedalen niet eens aan staan, zou het aan de combi pedalen en voeding kunnen liggen. Fuzz-pedalen staan erom bekend volgens mij. In dat geval kan een voeding met meerdere geïsoleerde uitgangen een oplossing zijn.
Ik heb daar in ieder geval al redelijk veel problemen mee opgelost.

Kijk aan, weer wat geleerd! Misschien moet ik eerst maar eens een noise supressor van een kennis van mij lenen en kijken wat die met mijn geluid doet. Bedankt voor de info!

Rick trodat
5 november 2015, 22:26
Noise supressors zijn de grote liefdes van recording engineers en worden door gitaristen vaak vermeden en niet voor niks. De gate gaat open bij een bepaalde aanslaggevoeligheid. Ook de overgang van sustain naar feedback gaat over in stilte. Maar het zijn fantastische dingen bij songs waar veel overdrive bij komt kijken bij songs met veel breaks. Als band klink je 10x zo strak als iedereen tegelijk stil is ipv een feedbackende en ruisende amp op de background. En gelukkig kan je ze uitzetten na deze songs :).

HaroldA
5 november 2015, 22:29
Noise supressors zijn de grote liefdes van recording engineers en worden door gitaristen vaak vermeden en niet voor niks.

Bij onze studio-ervaringen mochten wij absoluut geen noise gates gebruiken, die mochten alleen achteraf handmatig in de DAW getekend worden.

HaroldA
5 november 2015, 22:34
Dit is trouwens mijn noise-gate, om het weer on-topic te trekken:

https://lh3.googleusercontent.com/-BzKU0ttdSGY/VbN6XmIXsaI/AAAAAAAARbQ/5ORC373f1Pc/w1201-h676-no/IMG_20150725_140021419.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-Y-cRulv1aeE/VbN6LwCfvoI/AAAAAAAARbA/vD53IZb-5uE/w381-h676-no/IMG_20150725_135932730_HDR.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-ht1MLWjq3FA/VbN6SlXGWvI/AAAAAAAARbI/_RlDWaDIZ3o/w381-h676-no/IMG_20150725_135950370.jpg

Een iSP Decimator G-String met patchbay, gemonteerd onder mijn Pedal Train ;)

the sure thing
31 januari 2016, 22:49
Nice!






Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

MikeD
18 maart 2016, 10:11
m'n stomme vraag nu even hier poneren (65 pagina's doorlezen is wat tijdrovend...) wat doen jullie met de rubberen pootjes die als antisllp onder de effectpedalen zitten? D'r af slopen? De grotere pedalen wil ik op twee liggers van de Tone Trunk laten rusten vanwege stabiliteit maar de pootjes/dopjes zijn hoger dan de dikte van 1 laag velcro....dat grijpt dus niet goed in elkaar (toelichting: de 'zachte' strip velcro zit al over de hele dwarsligger geplakt.. ( was al zo.. tweedehands gekocht).

Henri H
18 maart 2016, 10:24
Hangt ervan af; als de rubber pootjes in de weg zitten, haal ik ze eraf, bv. bij een Cry Baby, maar bij mijn Ibanez 10 series pedalen plak ik de Velcro op het rubber, nadat ik het rubber goed schoon heb gemaakt, en evt. iets op heb geruwd met een schuurpapiertje.
Het Velcro laat soms alsnog los, gewoon nog een keer proberen, gaat meestal wel goed dan. de aanhouder wint! ;)

miyaru
18 maart 2016, 10:25
Ik piel de rubberen voetjes er voorzichtig af als ze gelijmd zijn. De geschroefde voetjes eruit draaien, maar voorzichtig zijn met de schroeven terugdraaien in het pedaal - ze kunnen te lang zijn. Bij Dunlop Wahs kan je schroefjes van pc's gebruiken - die zijn korter. Ik heb overigens de bodemplaat van mijn wah omgedraaid en het batterijvak verwijderd. De zachte kan van het velcro op je plank is OK, dat houd het makkelijkst schoon.

humbucker
18 maart 2016, 11:45
Dit is trouwens mijn noise-gate, om het weer on-topic te trekken:

https://lh3.googleusercontent.com/-BzKU0ttdSGY/VbN6XmIXsaI/AAAAAAAARbQ/5ORC373f1Pc/w1201-h676-no/IMG_20150725_140021419.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-Y-cRulv1aeE/VbN6LwCfvoI/AAAAAAAARbA/vD53IZb-5uE/w381-h676-no/IMG_20150725_135932730_HDR.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-ht1MLWjq3FA/VbN6SlXGWvI/AAAAAAAARbI/_RlDWaDIZ3o/w381-h676-no/IMG_20150725_135950370.jpg

Een iSP Decimator G-String met patchbay, gemonteerd onder mijn Pedal Train ;)

Hey das een goed idee, zo'n patchbay onderaan je pedaltrain! Ik moet ook eens een patchbay in mekaar knutselen...

Of als er iemand nog iets heeft liggen? Noise-gate gebruik ik niet :)

HaroldA
18 maart 2016, 12:55
m'n stomme vraag nu even hier poneren (65 pagina's doorlezen is wat tijdrovend...) wat doen jullie met de rubberen pootjes die als antisllp onder de effectpedalen zitten? D'r af slopen? De grotere pedalen wil ik op twee liggers van de Tone Trunk laten rusten vanwege stabiliteit maar de pootjes/dopjes zijn hoger dan de dikte van 1 laag velcro....dat grijpt dus niet goed in elkaar

Er af slopen. Ik heb zelf een keer de rubberen lap onder een Boss pedaal uitgehaald.



toelichting: de 'zachte' strip velcro zit al over de hele dwarsligger geplakt.. ( was al zo.. tweedehands gekocht).

En wat is daar mis mee?

HaroldA
18 maart 2016, 12:57
Hey das een goed idee, zo'n patchbay onderaan je pedaltrain! Ik moet ook eens een patchbay in mekaar knutselen...

Onde een pedal train is echt enorm veel ruimte! Ik zit er zelfs aan te denken mijn looper aan de onderkant te monteren, en alleen een klein switch bordje aan de bovenkant. Scheelt ook weer een hoop kabels in het zicht ;)

mattihafler
5 april 2016, 12:54
Daar ik zelf redelijk links- en onhandig aangelegd ben laat ik een buddy een pedalboard op maat maken.
Het principe is hetzelfde als bij de diago cases.... de effecten staan op een plank, en voor vervoer zet je daar nog een deksel bovenop.

Het idee is om voor hout multiplex te gebruiken.
Aangezien dat best gevoelig is voor vocht adviseert hij om t pedalboard te bekleden.
Hier kan natuurlijk tolex voor gebruikt worden...maar zijn er nog andere tips?

Had bv. al naar plakfolie gekeken...maar dat komt er misschien na een tijdje ook wel weer vanaf...

Diago voorbeeld:
http://i818.photobucket.com/albums/zz108/JasonIllidge/tmaxanddiago025.jpg

Dutch66
5 april 2016, 13:46
Weet je zeker dat je zoiets wil 'laten' bouwen..., op de foto ziet het er een beetje knullig uit...

Een (kant-en-klare) 'Road Ready' bijvoorbeeld de RRGP24 kost net ff EUR. 100,--

(Ik gebruik deze naar volle tevredenheid)

klikkerdeklik (http://www.bax-shop.nl/pedalboard/road-ready-rrgp24-pedaal-flightcase-24-inch/product-details.html)

Henri H
5 april 2016, 13:47
Multiplex gevoelig voor vocht, valt wel mee toch? Of je moet de boel in een waterplas zetten voor een paar uur, maar een beetje vocht kan het wel tegen hoor.
Ik zou trouwens geen multiplex nemen, of in ieder geval niet van dat hele dikke spul, max 6 mm. dik.
Dat scheelt een hoop in gewicht, en als je het goed behandelt met verf, is de boel ook tegen vocht beschermd.

mattihafler
5 april 2016, 14:01
Weet je zeker dat je zoiets wil 'laten' bouwen..., op de foto ziet het er een beetje knullig uit...

Een (kant-en-klare) 'Road Ready' bijvoorbeeld de RRGP24 kost net ff EUR. 100,--

(Ik gebruik deze naar volle tevredenheid)

klikkerdeklik (http://www.bax-shop.nl/pedalboard/road-ready-rrgp24-pedaal-flightcase-24-inch/product-details.html)

Ik snap wat je bedoeld...maar ik bedoelde meer dat de constructie hetzelfde is.
Het wordt niet een platte plank...maar een plank met een verhoging er op waar:
- eronder mijn powerblock gaat/en evt. adapters voor losse pedalen.
- Er op een aantal pedalen uiteraard.
- in de zijkant aansluitingen voor In/out/send/return

mattihafler
5 april 2016, 14:02
Multiplex gevoelig voor vocht, valt wel mee toch? Of je moet de boel in een waterplas zetten voor een paar uur, maar een beetje vocht kan het wel tegen hoor.
Ik zou trouwens geen multiplex nemen, of in ieder geval niet van dat hele dikke spul, max 6 mm. dik.
Dat scheelt een hoop in gewicht, en als je het goed behandelt met verf, is de boel ook tegen vocht beschermd.

Zojuist maar besloten om de black Taurus Tolex á 12.60 strekkende meter er op te zetten als bescherming. Ziet het er ook meteen zeer chique uit.

Dutch66
5 april 2016, 18:01
Ik snap wat je bedoeld...maar ik bedoelde meer dat de constructie hetzelfde is.
Het wordt niet een platte plank...maar een plank met een verhoging er op waar:
- eronder mijn powerblock gaat/en evt. adapters voor losse pedalen.
- Er op een aantal pedalen uiteraard.
- in de zijkant aansluitingen voor In/out/send/return

Nou goed je hebt al Tolex besteld, dus het is een beetje mosterd na de welbekende maaltijd...,
maar wat je omschrijft is precies wat je met zo'n Road Ready kan doen.

Mijn beide HB Powerplants zitten onder de bovenste rij pedalen, en net female en master on/off
zitten in de zijkant gemonteerd. In, Outs, Send & Returns kun je ook prima in de zijkant aanbrengen.

http://i63.tinypic.com/2up8cc4.jpg

Straks wel even een paar plaatjes posten als hij klaar is!!

mattihafler
5 april 2016, 18:31
Nou goed je hebt al Tolex besteld, dus het is een beetje mosterd na de welbekende maaltijd...,
maar wat je omschrijft is precies wat je met zo'n Road Ready kan doen.

Mijn beide HB Powerplants zitten onder de bovenste rij pedalen, en net female en master on/off
zitten in de zijkant gemonteerd. In, Outs, Send & Returns kun je ook prima in de zijkant aanbrengen.

http://i63.tinypic.com/2up8cc4.jpg

Straks wel even een paar plaatjes posten als hij klaar is!!
Wow! Nette plank.
En je gebruikt dan ook die foam blokken? Of modificaties aan gemaakt?

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Dutch66
6 april 2016, 10:31
Wow! Nette plank.
En je gebruikt dan ook die foam blokken? Of modificaties aan gemaakt?

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Thanks,

Ik gebruik die foam blokken inderdaad, aan de onderzijde heb ik met een stanley mesje de ruimte voor
de powerplants gesneden. Verder heb ik her en der wat (MDF) plaatjes gebruikt, dus gewoon met velcro op
de blokken 'gekleeft' en daar met velcro het pedaal dan weer op, zodat alle switches (min of meer) even
hoog kwamen te zitten.

De voedingsdraadjes lopen gewoon onder schuimblokken door, die kleven trouwens ook met velcro, dus je
kunt dat vrij simpel netjes wegwerken. Aan de zijkant heb ik een schakelaar/female net combinatie
aangebracht, dus met deze switch schakelt alles aan en uit. Het is wel een 'projectje' waar je goed over
moet nadenken over wat je waar plaatst, hoe je de voedingslijnen 'haaks' over de signaallijnen legt e.d.,
maar goed dat is natuurlijk bij ieder board...

Mocht je er interesse in hebben, kan ik je een aantal foto's van de bouw sturen, inclusief de nodige fuck-ups
die ik heb moeten herstellen... Zo was een powerplant onder de Wah een erg slecht idee :)

EDIT: ik had al een verslagje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?168268-Dutch-weer-aan-het-pedalboarden) hier gepost realiseer ik me nu

EBOUE
12 november 2016, 14:20
Wow wat een strak board zeg, goedemiddag! Complimenten.

Ik heb wel multiplex gepakt. Het weegt wel wat, maar dat doen die pedalen ook wel. Ik heb ze in de vloerlak gezet en het ziet er superstrak uit. Alle rubberdoppen heb ik verwijderd om ze te vervangen door langere boutjes, zodat ik door de onderste plank de boel kon fixeren. Als ze niet gemakkelijk te vinden zijn (VS maten bvb) maak ik een uitsparing in de onderkant, zodat ik vrij dicht tegen het oppervlakte aanzit (CAE WAh en Line6 FM4). Het beweegt geen millimeter meer en wat is dat een verschil met velcro: leuk voor in het begin, maar na verloop van tijd laat de lijmlaag los en wordt het een vieze bende die toch al verschoof. Mijn board heb ik net gepost in het fx-board topic.

Dus dan ook maar even hier: patchkabels weggewerkt, vlinderboren voor de gaatjes, etc.. etc.. alles verstopt en met rubberprofiel afgedicht. Onderkant een dun laagje multiplex dat met drie schroefjes los kan. Als er onverhoopt toch een stekker los zit, kan ik dat meteen zien.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t35.0-12/13940221_10206822950641453_1264454033_o.jpg?oh=899 34f367b3e3765bcce0feaa8e08095&oe=58276C08

http://i275.photobucket.com/albums/jj298/DeTeng/Music/IMG_1693_zpsacefqprx.jpg

fuchs
15 september 2020, 15:53
Tip voor het bevestigen van pedalen.
Ik heb bij klittenbandwinkel.nl de volgende producten besteld:
https://klittenbandwinkel.nl/klittenband-met-acrylbelijming/klittenband-met-acryllijmlaag-50-mm-lus-zwart
https://klittenbandwinkel.nl/klittenband-met-acrylbelijming/paddestoelband-dual-lock
De 50 mm lus op mijn Pedaltrain en kleine stukjes (ca 1x1cm) op de hoeken van de pedalen (onderkant).
Zit als een huis, de velcro is vele malen beter dan de standaard velcro van Pedaltrain. Werkt uiteraard ook op andere pedalboards, heb ook een zelfbouw van multiplex.
Ik heb overigens geen banden met de genoemde webshop, ben enkel een zeer tevreden klant.