PDA

View Full Version : multimeter aanschaffen



jimihattricks
12 december 2007, 13:14
Ben ff gaan kijken naar een multimeter voor bij het solderen e.d., en kom velerlei soorten tegen..

hoewel ik doorgaans zweer bij analoge bakkies, ga ik in dit geval voor de digitale versie

wat is het verschil tussen een gekalibreerde en niet-gekalibreerde meter..?

ik zat zelf te denken aan zoiets:

http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1200/1210/1216/121618_LB_00_FB.EPS.jpg
Digitale Multimeter Vc 160
Type:VC 160
Gelijkspanning:0 - 400 mV/600 V
Max. resolutie U=:100 µV
Meetafwijking:± 0,8% + 1 digits
Ingangsweersta nd:10 MΩ
Overbelas. beveil.:600 V=
Wisselspanning:0 - 4 V/600 V
Max. resolutie U~:1 mV
Meetafwijking:± 1,2% + 3 dig its
Frequentiebereik:40 - 400 Hz
True-RMS:-
EF-functie:-
Ingangsweerstand:10 MΩ
Overbelas. beveil.:600 V~
Gelijkstroomsterkte: 0 - 400 µA/10 A
Max. resolutie I=:0,1 µA
Meetafwijking:± 1,0% + 2 digits
Wisselstroomsterkte:0 - 400 µA /10 A
Max. resolutie I~:0,1 µA
Meetafwijking:± 1,5% + 5 digits
Frequentiebereik:40 - 400 Hz
Overbelas. beveil.:zeke ring 0,5 A
Stroombereik:10-A-bereik niet beschermt
Weerstand:0 - 400 Ω/40 MΩ
Max. resolutie R:0,1 Ω
Meetafwijking: ± 1% + 2 digits
Overbelas. beveil.:250 Vrms
Capaciteit:-
Max. resolutie C:-
Meetafwijking:-
Overbelas. beveil. :-
Frequentie:-
Meetafwijking:-
Temperatuur:-
Doorgangstest:ja
Logicatester:-
Diodetest:ja
Batterijtester:-
Transistortest:ja
Testst room:-
Meetspanning:max. 3 V
Seriële interface:-
Counts:4000
Auto Range:ja
Cijferhoogte:12 mm
Bargraph-weergave:-
Veiligheidsca tegorie:CAT I/600 V / CAT II/300 V
LowBat-weergave:ja
Kalibreerbaar:-
Afm. (bxdxh) (mm):74 x 35 x 130

--

19,95

goed genoeg?

superfly
12 december 2007, 15:59
Wikipedia: Kalibreren is het instellen, aanpassen en ijken van een systeem of instrument zodat het voldoet aan de specificaties of aan de gestelde eisen ten aanzien van nauwkeurigheid en betrouwbaarheid. Vaak gaat het om het ijken van een schaalverdeling, het op de juiste maat brengen van materiaal, het controleren of een werkstuk bepaalde afwijkingen heeft, het bepalen van afwijkingen bij geschut.

Ben geen eletronica freak maar dit apparaat lijkt me ruim voldoende voor waar jij m voor wilt gebruiken.

ponq
12 december 2007, 16:03
Deze (via Newtone-online) (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=597) is een stuk goedkoper dan die jij noemt, maar voor het maken/debuggen van effecten prima.

Sinds kort heb ik deze (http://www1.nl2.conrad.com/conrad_nl/layout2/detail.fh?fh_secondid=b2c121417&fh_view_size=50&action=search&fh_start_index=50&fh_eds=%c3%9f&xfh_view=search&fh_sort_by=&fh_host=www1.nl2.conrad.com&fh_session=%2fscripts%2fwgate%2fzcop_nl2%2f~flN0YX RlPTIyOTAyMDkzOTM%3d&fh_session=%2fscripts%2fwgate%2fzcop_nl2%2f~flN0YX RlPTIyOTAyMDkzOTM%3d&fh_location=%2f%2fb2cconrad_nl_b2c%2fnl_NL&fh_search=multimeter&fh_refview=search).
Is een stuk beter dan mn vorige, groot display, accurate meetingen.
(indien conrad-link niet werkt: Digitale Multimeter VC 220, Bestnr.: 121417 - 89).

Ik heb van beide DMM's al veel plezier gehad, maar de grote is echt een stuk fijner (en duurder...)

jimihattricks
13 december 2007, 10:28
hey die newtone-online shop kende ik nog niet.. cool!

maargoed voor het basic doormeten, controleren werk is zoiets dus goed genoeg..

ok!

jimihattricks
13 december 2007, 11:11
nu ik toch op die site aan het cruisen ben, is dit ook te gebruiken..?

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/bensb.JPG

Soldeerbout met thermostaat

9,95EUR

Deze soldeerbout heeft een geďntegreerde thermostaat, welke vrij in te stellen is op de gewenste temperatuur tussen 100°C en 400°C.
De bout heeft korte opwarmtijden en een nauwkeurige temperatuurinstelling. Ergonomisch design.

Orpheo
13 december 2007, 11:29
ik heb bij mijn lokale electronicaboer een spotgoedkope MM gekocht. ik hoef er geen grote dingen mee te meten, alleen welk ohmage m'n pickup heeft, en of n stroompje loopt. kostte me 10 euro. Voor mijn soldeerbout heb ik meer betaald. 30 in totaal (inclusief metalen standaard). de standaard was 10, de bout zelf 20. Ik heb express een wat duurdere genomen, omdat die goedkopere gevallen zo snel doorbranden. IMO is het dus de investering waard om een wat duurdere te nemen. Na 2 keer een goedkope te hebben gehad die doorbrandde, heb ik er eentje genomen die duurder is, en hij doet 't perfect. het merk is van mijn soldeerbout is trouwens ERSA.

M Kactus
13 december 2007, 11:39
ik heb bij mijn lokale electronicaboer een spotgoedkope MM gekocht. ik hoef er geen grote dingen mee te meten, alleen welk ohmage m'n pickup heeft, en of n stroompje loopt. kostte me 10 euro. Voor mijn soldeerbout heb ik meer betaald. 30 in totaal (inclusief metalen standaard). de standaard was 10, de bout zelf 20. Ik heb express een wat duurdere genomen, omdat die goedkopere gevallen zo snel doorbranden. IMO is het dus de investering waard om een wat duurdere te nemen. Na 2 keer een goedkope te hebben gehad die doorbrandde, heb ik er eentje genomen die duurder is, en hij doet 't perfect. het merk is van mijn soldeerbout is trouwens ERSA.

Ja, nou, dat zeg je al. Ik heb er ook eentje gekocht van 20€, zonder standaard. Dan heb ik meteen een iets betere waar ik even mee verder kan, dacht ik. Mooi niet, dus. Er is al een kwart af van het tipje! Er zou een interne thermostaat in moeten zitten, maar die werkt dus duidelijk niet goed. Dan maar na elke handeling uittrekken...

Wat ik bedoel is: Als je zeker wilt zijn dat je een soldeerbout hebt die langer gaat meegaan, moet je misschien nog iets duurder gaan dan 20€. Maar je kan ook de gok wagen, natuurlijk.

En die DMM: Daar is niks mis mee. Goedkoop gevalletje, zolang het maar digitaal is en misschien de hfe van transistoren kan meten...

Orpheo
13 december 2007, 11:56
Ja, nou, dat zeg je al. Ik heb er ook eentje gekocht van 20€, zonder standaard. Dan heb ik meteen een iets betere waar ik even mee verder kan, dacht ik. Mooi niet, dus. Er is al een kwart af van het tipje! Er zou een interne thermostaat in moeten zitten, maar die werkt dus duidelijk niet goed. Dan maar na elke handeling uittrekken...

Wat ik bedoel is: Als je zeker wilt zijn dat je een soldeerbout hebt die langer gaat meegaan, moet je misschien nog iets duurder gaan dan 20€. Maar je kan ook de gok wagen, natuurlijk.

En die DMM: Daar is niks mis mee. Goedkoop gevalletje, zolang het maar digitaal is en misschien de hfe van transistoren kan meten...
tja, de mijne was ook 20 euro, maar geen thermostaatje, en de tip is na 2 jaar intenstief gebruik nog steeds heel....wellicht de vorige keer eentje met nog minder poespas?

M Kactus
13 december 2007, 12:03
tja, de mijne was ook 20 euro, maar geen thermostaatje, en de tip is na 2 jaar intenstief gebruik nog steeds heel....wellicht de vorige keer eentje met nog minder poespas?

Wellicht... Zo lang zal het zelfs niet meer duren, want deze bout is nog maar een maandje oud! Zal maar eens gaan uitkijken naar een nieuw kreng.

jimihattricks
13 december 2007, 12:43
ik kan wsl een soldeerbout vd technische dienst lenen in de kerstvakantie -- dat ding ziet er pretty degelijk uit met standaard en al..

ik ben ook een btje vd goedkoop is duurkoop

no 1 hops
13 december 2007, 15:19
velleman heeft een regelbare soldeerbout voor 15 euro.
is incl standaart, sponsje
http://www.velleman.be/nl/nl/product/view/?id=363894
en die hebben in de folder ook een leuke multimeter voor 9,95
http://www.velleman.be/downloads/files/spotlights/digimagazines/cm0712nl/magazine.html

jimihattricks
13 december 2007, 15:49
hey, ja de soldeerbout die hier op de afdeling staat ziet er soortgelijk uit, dus zo high-tech zallie ook wel niet zijn :)

velleman levert niet via internet zie ik, maar ze hebben wel een dealer in mtricht, dus mss ga ik daar s kijken.. bedankt voor de tip iig!

no 1 hops
13 december 2007, 17:17
hey, ja de soldeerbout die hier op de afdeling staat ziet er soortgelijk uit, dus zo high-tech zallie ook wel niet zijn :)

velleman levert niet via internet zie ik, maar ze hebben wel een dealer in mtricht, dus mss ga ik daar s kijken.. bedankt voor de tip iig!word ook veel aan scholen verkocht geloof ik.

maar die folder geldt voor de E-Places winkel.
en daarvan zit in mstricht ook 1
http://www.grootaers.nl/

jimihattricks
14 december 2007, 10:41
okay man, bedankt!