PDA

View Full Version : Hey there Delilah - Plain White T's



RullyRulez
12 december 2007, 13:00
Vraagej van een beginner (ik) : Ik had een tab gevonden van "Hey there Delilah - Plain White T's" en eigenlijk wordt (volgens de tab) het hele ritme op drie snaren getokkeld, met D, F#m, Bm, G, A.

Voor F#m zitten er bijvoorbeeld dit soort maten in :

|-----------------|
|---2---2---2---2-|
|---2---2---2---2-|
|-4---4---4---4---|
|-----------------|
|-----------------|

en voor Bm:

|-----------------|
|---3---3---3---3-|
|---4---4---4---4-|
|-----------------|
|-2---2---2---4---|
|-----------------|

|------------------|
|---3---3---3------|
|---4---4---4------|
|------------------|
|-2---2---2---0----|
|------------------|

Wat zijn de handigste grepen voor deze akkoord-tokkels. Je zou ze als barre kunnen grijpen. Maar het lijkt mij slimmer met een bepaalde vingerzetting (maar hoe is het het handigst ?) vanwege het baslijntje en ook omdat er steeds maar maximaal 2 snaren worden geraakt.

Ik neem aan dat het trouwens in dit geval het makkelijkst is om te tokkelen (duim en 2 vingers) in plaats van plectrum

RiffMeister
12 december 2007, 13:18
Het is juist het meest eenvoudig om gewoon volledige akkoorden te pakken ivm de overgangen van akkoord naar akkoord waarbij regelmatig een snaar extra bij komt of juist loskomt.

(en waarom zou je zelf een vingerzetting gaan bedenken als dat allang gebeurd is?)

RullyRulez
12 december 2007, 13:29
Toevallig heb ik op les ook wat tokkel oefeningen en daar worden vaak stukjes van de greep (open akkoord) maar gebruikt omdat het vaak hander is en je vingers vrij hebt voor andere snaren. Stel ik zou de Bm als barre pakken. Hoe doe ik dan inde figuur hieronder de laatste '4' op de A-snaar.... daar heb ik geen vinger voor vrij (misschien domme vraag maar ik speel pas een dik jaar gitaar) ???


|-----------------|
|---3---3---3---3-|
|---4---4---4---4-|
|-----------------|
|-2---2---2---4---|
|-----------------|

Azaruc
12 december 2007, 14:12
ik zou zelf m'n wijsvinger gerbruiken voor de '2' op de a-snaar, middelvinger voor 3 op de b-snaar en ringvinger voor 4 op de g snaar. Dan kun je je pink gebruiken om de 4 op de a-snaar er bij te pakken.

RullyRulez
12 december 2007, 14:23
Ja zoiets moet het wel zijn.... en dus is het niet handig om volledige barre-akkoorden hier te pakken. want dan heb je de pink niet vrij.....

Azaruc
12 december 2007, 14:37
het kan ook met hele barre akkoorden, dan plaats je je ringvinger gewoon een snaar omhoog als dat nodig is.

En ik heb het net even voor je geprobeerd, maar ik vind het makkelijker met barre..

edit: zoals in dit filmpje bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=pEaeNsbFHOg

RullyRulez
12 december 2007, 14:43
Ik heb mijn gitaar nu niet bij de hand ... ik zal het vanavond eens proberen. Waarschijnlijk zijn beide mogelijk....