PDA

View Full Version : achterstallig onderhoud



DTmaster
12 december 2007, 09:57
Hallo

Ik ben nu bezig met een leerling om hem even de kerktoonladders te leren omdat hij wil soleren over akkoorden alleen nu vroeg ik mij af, hij staat nu op het punt dat hij hetzelf kan doen aangezien hij de modes uit ze kop kent dus daar ben ik mee klaar.

Nu de vraag aan jullie: stel je voor dat jij in mijn schoenen zou staan wat zou jij daarna dan doen, gelijk stukken uitzoeken en die solos aan hem leren of mischien toch nog wat achterstallig onderhoud plegen en nog meer theorie doen maar welke ?

Thanx

DT

gorgasm
12 december 2007, 12:43
gast, in je schoenen zou ik me verdiepen in theorie en die leren beheersen in de praktijk want ik beklaag je leerlingen. just my 2 cents.

OT, kent hij de heletoons toonladders?
Weet hij op welke akkoorden je die mag gooien?

kan hij hop een II V I spelen, zowel in majeur als in mineur?

Kan hij harmonisch mineur?

DTmaster
12 december 2007, 13:32
ja zoiets zou kunnen thanx

DTmaster
12 december 2007, 16:56
iemand anders nog een idee hoe die het zou aanpassen of gaan jullie wel mee in het idee van gorgasm.

Malesc
13 december 2007, 11:43
Harmonisch mineur is idd een goeie, melodisch mineur kan ook (maar klinkt beter als je het met normaal mineur afwisselt, zie bv. intro van Stairway to heaven). Hangt verder een beetje af van wat voor muziek de leerling leuk vindt. Als-ie van jazz houdt, zal hij ook wel een keer de diminished ladders willen leren kennen (neem ik aan). Heletoons is ook zoiets; wordt echt niet overal voor gebruikt, maar is wel interessant. Ik denk dan al gauw aan King Crimson...

-=JEROEN=-
13 december 2007, 13:14
Ik ben nu bezig met een leerling om hem even de kerktoonladders te leren
even te leren? even?

EuroCinema
13 december 2007, 14:49
Ik zou zeggen: leer hem eerst "even" 1 kerktoonaard te gebruiken over 1 akkoord (bijvoorbeeld aeolisch als hij van metal houdt, dorisch als hij van jazz houdt) met alle intervallen, drie- en vierklanken etc die erin zitten. Over de hele hals. En dan niet alleen laddertjes en oefenpatronen, maar echt muziek maken. Met samenhangde frasering, timing, opbouw etc.

DTmaster
18 december 2007, 11:09
even te leren? even?


hahahahaaha ja maar hey wel op de gitaar dus geen halve stappen hele stappen gezeik en dat is een stuk makkelijker, je leert hem gewoon 2 ladders majeur en mineur en als je een grote 6 in mineur hebt dat je dan Dorisch hebt om het maar even snel te zeggen.

en als die harde theorie wil leren overgens dan schuif ik hem wel naar jouw toe Jeroen want daar begin ik echt niet aan hahaha

DTmaster
18 december 2007, 11:10
Ik zou zeggen: leer hem eerst "even" 1 kerktoonaard te gebruiken over 1 akkoord (bijvoorbeeld aeolisch als hij van metal houdt, dorisch als hij van jazz houdt) met alle intervallen, drie- en vierklanken etc die erin zitten. Over de hele hals. En dan niet alleen laddertjes en oefenpatronen, maar echt muziek maken. Met samenhangde frasering, timing, opbouw etc.


daar zit wat in EuroC :) thanx

Tristan
19 december 2007, 22:38
Ter aanvulling op EuroCinema zou je ook voor iedere kerktoonladder een bepaald vampje kunnen construeren...
Gewoon een pedalbass houden en daarop rotzooien met de drie majeurakkoorden en het basis mineur of majeurakkoord, daarmee kan je namelijk makkelijk de klank van een ladder uitlijnen zodat 'ie kan wennen aan de klank en op een gegeven moment automatisch, dus zonder na te denken, de juiste noten gaat pakken...

gorgasm
19 december 2007, 23:14
Gewoon een pedalbass houden en daarop rotzooien met de drie majeurakkoorden en het basis mineur of majeurakkoord, daarmee kan je namelijk makkelijk de klank van een ladder uitlijnen zodat 'ie kan wennen aan de klank en op een gegeven moment automatisch, dus zonder na te denken, de juiste noten gaat pakken...
hoe bedoel je?
Gooi es een paar oefeningen?

Tristan
19 december 2007, 23:38
Dat mag DTmaster lekker zelf even uitzoeken... :D
Ik gooi 'm even op, bijvoorbeeld vanuit C majeur: C, F en G majeur drieklanken...
Deze C, F en/of G drieklanken stapel je op de verschillende basnoten:
c = Ionisch
d = Dorisch (inclusief Dmi)
e = Phrygisch (inclusief Emi)
f = Lydisch
g = Mixolydisch
a = Aeolisch (inclusief Ami)
b = Lokrisch (deze valt er eigenlijk een beetje buiten omdat 'ie bijna nooit als zelfstandige modus gebruikt wordt)