PDA

View Full Version : Passend budget voor monitoren/monitors



Rewind
12 december 2007, 09:56
Hey allemaal,

ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niet bar veel gevonden. Misschien heb ik er ook wel overheen gekeken, in dat geval mag er op me gescholden worden.

Ik ben op zoek naar een paar leuke studio monitors. Ze zullen gebruikt worden in een thuisstudio, maar moeten niet van 'thuisstudiokwaliteit' zijn. Semi-proffesioneel dus zeg maar.
Ik zat wat rond te kijken, maar omdat ik er mijns inziens toch niet genoeg verstand van heb, vraag ik jullie even om hulp.
Uiteindelijk zal ik in een winkel gaan luisteren en monitors uitkiezen op basis van mijn gehoor. Nu in de pre-koop fase vraag ik mij echter af wat nou een goed budget zou zijn voor een set kwalitatieve monitors.
Voor rond de 200 p/s zit je bijvoorbeeld bij de KRK RP6, iets minder de Yamaha HS50M, iets meer de HS80M of de genelec 8020A, maar die laatste zijn vrij klein. Tweedehands zat ik te kijken naar een set NS10's maar hier zou dan nog wel een versterker bijgekocht moeten worden.

Zit ik nu in het goede budget te kijken, of kan ik beter eerst even doorsparen en voor rond de 400 p/s kijken naar de Adam A7, een grotere genelec, KRK VXT serie oid.

Hebben jullie voor de rest nog opmerkingen over genoemde of totaal andere speakers die aan te raden zouden zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

skanky
12 december 2007, 10:04
Als ik jou was zou ik inderdaad even doorsparen. Tussen de 2 bedragen zit echt een wereld van verschil qua kwaliteit. Die laatste 3 die je noemde zijn allemaal prima monitors, daar is het echt een kwestie van persoonlijke smaak.

Maar ga asjeblieft niet voor de ns10's. Dat zijn monitors waar als het daar op goed klinkt het overal op klinkt. Ik kan er zelf prima mee werken, maar wel als extra monitors, niet als mains.

Ik zou gewoon even doorsparen en dan luisteren naar de adams/krk/genelec. Daar kan je de komende tijd dan ook mee voort.

Ik weet zeker dat als je goedkopere neemt je volgend jaar al weer naar betere aan het kijken bent.

Han S
12 december 2007, 14:19
Mee eens, NS10's moet je niet gebruiken als main monitor. Het is een mooie aanvulling en je hoort dingen die je op ander speakers niet hoort zoals bagger in het laagmidden, maar alleen NS10's is heel moeilijk en je zult veel te veel laag mixen als je ze niet eerst door en door kent.

Overigens moet je met elke monitor leren omgaan en je moet zeker als je ze pas hebt op zoveel mogelijk speakers gaan controleren wat je doet. Op een gegeven moment ken je ze dan goed en dan kun je de boel redelijk vertrouwen.

Rewind
12 december 2007, 18:02
Heey!

bedankt voor jullie advisen. Vandaag ook nog even in de winkel gestaan even rond gekeken en besloten door te sparen. Budget zal zo rond de 750-800 gaan liggen. Wel weer meer geld, maar je moet het er maar voor over hebben.
Ik wil me al tijden meer toespitsen op studio werk, maar het beginnen is altijd zo'n punt. Investeren ook hè :) Eerst maar verhuizen.
Nu ik steeds vaker complimenten krijg op m'n live mixes, wordt ik wel wat zelfverzekerder en vastberadender om echt te beginnen.

Wel leuke combinatie met m'n opleiding musicmanagement... Een manager die ook je cd kan mixen :P

@Han, mooi onderschrift

Roman
13 december 2007, 10:55
lekker doorsparen voor een paar active genelec 8030 ofzo :)