PDA

View Full Version : mesa mark2b



Orpheo
12 december 2007, 00:52
Wie oh wie heeft deze amp, en kan er iets over vertellen? ik heb een mesa mark4 gehad, en dat ding was eigenlijk toch wel heel gaaf. kan ik de 2b vergelijken met die amp? De 2c wel weet ik, maar de 2b ook? Iemand wil zijn mesa 2b ruilen tegen mijn jcm800, vandaar dat ik 't post :)

almarvk
12 december 2007, 07:57
Van ruilen komt huilen. Waarom zou je die JCM weg doen als we toch allemaal weten dat je binnenkort weer een JCM zou kopen?? ;)

Nocki
12 december 2007, 09:04
Ik heb een Mark IIB gehad in het verleden.

De clean is super! veel beter dan die van welke boogie dan ook. Behalve dan de clean van de quad die was ook erg goed.
Kwa overdrive kun je gaan tot santana achtige dingen. Daar is tie erg goed in. Maar verwacht geen high gain werk en dergelijke. Naar mijn idee schaf je de Mark IIB aan voor zn clean en niet voor zn drive.

Geweldig geluid in ieder gevl maar je mot wel zeker weten dat het wat voor je is. Voor mij niet genoeg mogelijkheden in ieder geval maar zou m zo weer kopen als ik veel clean zou moeten doen of voor in een latin bandje of zo :)

duckman
12 december 2007, 09:41
jij had toch een jcm 800 2203 top?, als ik me dat goed herinner.
Die heb ik ook en de andere gitarist in mijn band had een Mark IIb.Onze stijl is heavy rock ( van Black Sabbath tot Monster magnet) en daar is ie zeker geschikt voor.Werkt super met LPs.
Geen moderne metal gain, dat dan weer niet, maar ik vind dat de 2203 op zich zelf ook geen moderne gain bak is. (EL34 versie dan).

Wel had hij veel last van brom, dat lag echt aan die amp.

caliban
12 december 2007, 13:05
Nooit over gespeeld maar die zal toch niet minder modern zijn als een JCM800.

AART
12 december 2007, 13:07
Hmm, zoals nocki al zegt. leuk clean, leuke smoothe lead, maar absoluut geen mark 4 hoeveelheden gain voor metal ofzo.

Raffel
12 december 2007, 16:21
de 2B is echt niet te vergelijken met de 2C+. Daar zit nog een wereld van verschil tussen. Om te beginnen is de C+ gemod, dus heeft deze al meer gain dan de 2B. De sound daarnaast is ook anders. Dit is theoretische spraak, want ik heb de 2C+ nog steeds nooit zelf aan de tand mogen voelen.

Die gaan ook niet voor niets voor ongeveer 3x zoveel over de toonbank (top) dan de 2B.

Op Grailtone.com kunnen ze je vast meer vertellen over de verschillen.

AART
12 december 2007, 16:50
de 2B is echt niet te vergelijken met de 2C+. Daar zit nog een wereld van verschil tussen. Om te beginnen is de C+ gemod, dus heeft deze al meer gain dan de 2B. De sound daarnaast is ook anders. Dit is theoretische spraak, want ik heb de 2C+ nog steeds nooit zelf aan de tand mogen voelen.

Die gaan ook niet voor niets voor ongeveer 3x zoveel over de toonbank (top) dan de 2B.

Op Grailtone.com kunnen ze je vast meer vertellen over de verschillen.

Een IIC+ is niet gemod hoor, dat is gewoon de opvolger van de IIC, maar omdat deze niet geheel vernieuwd is tov de IIC geen IId maar IIC+.

En de IIC+ heeft wel een stuk meer gain, dat klopt, maar ook een strakkere voicing met iets meer aggressie.

Raffel
12 december 2007, 16:59
inderdaad ik lieg, Metallica liet ze destijds modden voor nog meer gain. Standaard zijn ze niet gemod.

Eko
12 december 2007, 17:03
De IIb`s zijn er in een paar varianten gemaakt. ( ik heb er een gehad). De eerste series zijn absoluut niet stil tijdens het schakelen. Een harde klik of knal horen behoort serieus tot de mogelijkheden. Ze zijn uiterst betrouwbaar qua constructie en de Black Widow speaker die er bij mij inzat was zonder meer goed te noemen.
De IIb`s zijn er trouwens in een paar variaties. 30 of 60 , met of zonder reverb , met of zonder effectloop , met of zonder equalizer. Kijk dus even uit wat je krijgt voor je eigen amp.
Als je niet zeker bent van je zaak , mail dan even Mesa in good old USA. Bij opgave van het serienummer krijg je heel snel opgave van de uitvoering zoals die gebouwd is, wanneer die gebouwd is en welke exacte versie je hebt. Normaal gesproken heb je binnen 24 uur antwoord, ze zijn daar heel fel op.

AART
12 december 2007, 17:06
inderdaad ik lieg, Metallica liet ze destijds modden voor nog meer gain. Standaard zijn ze niet gemod.

Ook niet waar helaas ;)
Metallica gebruikt(e) stock DRG's(simul class reverb graphic).

petrucci heeft gemodde IIC+en, namelijk met een mix pot om de grafische eq paralel te kunnen schakelen dacht ik.
Zie hier:

http://johnpetrucci.com/images/equipment/rack_2002.jpg

De footswitch jack onder de input is vervangen door de extra potmeter.

Raffel
12 december 2007, 17:09
hmmm....! Ik las dat enkele dagen geleden op grailtone. Hetfield heeft schijnbaar die mod toch wel uit laten voeren. Ik zal eens kijken of ik de post nog kan vinden. Was niet 'zomaar' een poster daar.

AART
12 december 2007, 17:10
De IIb`s zijn er in een paar varianten gemaakt. ( ik heb er een gehad). De eerste series zijn absoluut niet stil tijdens het schakelen. Een harde klik of knal horen behoort serieus tot de mogelijkheden. Ze zijn uiterst betrouwbaar qua constructie en de Black Widow speaker die er bij mij inzat was zonder meer goed te noemen.
De IIb`s zijn er trouwens in een paar variaties. 30 of 60 , met of zonder reverb , met of zonder effectloop , met of zonder equalizer. Kijk dus even uit wat je krijgt voor je eigen amp.
Als je niet zeker bent van je zaak , mail dan even Mesa in good old USA. Bij opgave van het serienummer krijg je heel snel opgave van de uitvoering zoals die gebouwd is, wanneer die gebouwd is en welke exacte versie je hebt. Normaal gesproken heb je binnen 24 uur antwoord, ze zijn daar heel fel op.

De IIA plopte inderdaad redelijk hard bij het schakelen, de IIB is ongeveer hetzelfde maar dan zonder plop, de IIC heeft een bak meer gain en de IIC nog een trapje meer maar vooral meer strakheid en aggresiviteit.

De IIA heb ik echter nog nooit gehoord, de rest wel, en de IIC en IIC+ zijn echt een stuk meer high gain dan de IIB. De IIC+ maakte de hype in mijn ogen niet waar trouwens, de Mark IV, en zeker mijn oude A's, komen behoorlijk dicht in de buurt. De IIC+ is net iets helderder en opener.

AART
12 december 2007, 17:11
hmmm....! Ik las dat enkele dagen geleden op grailtone. Hetfield heeft schijnbaar die mod toch wel uit laten voeren. Ik zal eens kijken of ik de post nog kan vinden. Was niet 'zomaar' een poster daar.

Boogiebabies?

Er zijn daar uitvoerige discussies geweest over dat onderwerrp en volgens mij kwam daar uiteindelijk uit dat ze niet gemod waren. Flemming rasmussen ofzo had zich dara op HCAF ook ooit nog over uitgelaten(FR is de producer van MoP en AJFA).

En daarnaast lijkt modden voor meer gain me raar, die dingen hebben al een hoop gain, meer zou alleen maar fuzzy worden, en Htefield grbuikt normal altijd redelijk weinig gain maar slaat hard aan.

Eko
12 december 2007, 17:14
Mijn IIb was absoluut niet stil tijdens het schakelen, kan wel exemplarisch zijn geweest ( ik denk het echter niet).

AART
12 december 2007, 17:21
Mijn IIb was absoluut niet stil tijdens het schakelen, kan wel exemplarisch zijn geweest ( ik denk het echter niet).

Hmm, de IIB is er gekomen om dat probleem van het schakelen op te lossen, dus ik denk dat het exemplarisch is, want de IIB die ik een tijdje geleden bespeeld heb was stil tijdens het schakelen(op een heel klein tikje na).

@Raffel: Ik heb wat gevonden van Elpotero en JVK, maar ik vraag me af of dat wel zo is, zoals ik al zei speelt hetfield normaal met relatief weinig gain, dus waarom zou ie ze dan laten modden voor meer gain. Misschien voor de solo's oid?

Raffel
12 december 2007, 17:52
ik zit te denken aan het gebruik of AJFA. Maar ik kan er verder weinig over zeggen. Zover ben ik er niet in thuis. In die tijd gebruikten ze in ieder geval nog geen triaxis en mark IV voor zover ik weet en geen Quads meer. Shoot me if i'm wrong.

AART
12 december 2007, 18:55
ik zit te denken aan het gebruik of AJFA. Maar ik kan er verder weinig over zeggen. Zover ben ik er niet in thuis. In die tijd gebruikten ze in ieder geval nog geen triaxis en mark IV voor zover ik weet en geen Quads meer. Shoot me if i'm wrong.

Triaxis en Mark IV bestonden toen beiden nog niet.

mark IV vanaf eind 1989/begin 1990 en triaxis 1991 of 1992.

De quad gebruikten ze wel op AJFA:

http://www.sweetsilence.com/Metallicanotes/AmpRack2.jpg

Rechtstreeks van Flemming Rasmussens site, AJFA sessions :cheerup:



Aan deze notes te zien zijn de rythm tracks op 'Shortest Straw' zelfs opgenomen met deze 'new boogie' preamp.

http://www.sweetsilence.com/Metallicanotes/And%20Justice/B1-4%20ShortestStraw%20RtmGtrSettings.jpg

Raffel
12 december 2007, 20:29
met grafische EQ! Toch gewoon Mark II's die daar rechts in dat die flightcase zitten?

AART
12 december 2007, 21:16
met grafische EQ! Toch gewoon Mark II's die daar rechts in dat die flightcase zitten?

3 IIC+s medium heads ja(2 in case, 1 bovenop onder de Marshall).

grappig om te zien btw dat ze lead 1 van de quad gebruiken, ook mijn favoriete kanaal op de quad. Veel mensen gebruiken lead 2 voor stevig werk maar die vind ik te smooth/fuzzy.

Raffel
12 december 2007, 21:32
kanaal 1 heeft wat meer mids, ook iets minder gain geloof ik. Ze hebben allebei wel wat. Voor leads gebruik ik het liefst ch.1 voor ritme liever ch.2.

Orpheo
13 december 2007, 01:43
dank jullie wel :) ik begrijp duidelijk dat ik dus NIET moet ruilen.