PDA

View Full Version : Eerste akoestische western gitaar kopen



Wout_F
11 december 2007, 16:56
Hoi,

Ik ben een maand geleden begonnen met lessen en speel momenteel op een 25 jaar oude klassieke gitaar die nog uit de DDR komt. Ik heb 'em geleend van mijn broer, maar wil toch wel mijn eigen gitaar hebben.

Natuurlijk zou ik een winkel in kunnen stappen, maar ik zou totaal geen idee hebben waar ik naar moet zoeken, en hoe een goede gitaar überhaupt klinkt. Vandaar dit topic.

'Eisen'
-Western
-Cutaway mag, maakt me eigenlijk niet veel uit
-Hoeft niet versterkt
-Prijsklasse max 250 euro
-Liefst zwart
-Qua muziekstijl; zal voornamelijk pop/rock muziek zijn

Mijn gitaar leraar raadde een Art&Lutherie aan. Music-store verkoopt ze, en de cutaway (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000rtBsHWnM?Ca talogVideo=&ProductUUID=EjjVqHzlvcgAAAESWDp_Z_G_&CatalogCategoryID=f7LVqHzlWnQAAAEVfh1Wf70R&JumpTo=OfferList) ook nog eens tegen een leuke prijs (222) maar alleen in afstotende kleuren (blauw en groen). De fullsized dreadnought (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000rtBsHWnM?Ca talogVideo=&ProductUUID=H1_VqHzldhQAAAESUVR_Z_G7&CatalogCategoryID=f7LVqHzlWnQAAAEVfh1Wf70R&JumpTo=OfferList) ziet er beter uit maar vind ik budget-wise minder aantrekkelijk.

Ik heb ook naar gitaren van andere merken gekeken die mij bekend in de oren klonken (yamaha, Ibanes, Fender) maar ook bij hun zulen de budget modellen van mindere kwaliteit zijn gok ik.
Heeft iemand suggesties voor goed klinkende westerns voor 250e of minder?

Onmeunig Hans
11 december 2007, 17:44
Hallo Wout,
Heb je het stickie van reviews van gitaren onder de 250 euro doorgenomen?
Daar staat een Cort genoemd die er goed vanaf komt. Ik weet niet of die ook in het zwart te krijgen is.
Tanglewood wordt door de bezitters ook geprezen, maar die zijn er volgens mij niet in het zwart.
Je kunt ook een gebruikte overwegen. Voor een euro of 200 koop je een knappe gitaar, voor 50 euro laat je de gitaar goed nakijken en nieuwe snaren er op zetten en je kunt jaren vooruit.
Met een mooie houtkleur is toch ook niets mis? Je hebt dan veel meer keus in redelijke gitaren.

hans

Wout_F
11 december 2007, 19:13
Hallo Wout,
Heb je het stickie van reviews van gitaren onder de 250 euro doorgenomen?
Daar staat een Cort genoemd die er goed vanaf komt. Ik weet niet of die ook in het zwart te krijgen is.
Tanglewood wordt door de bezitters ook geprezen, maar die zijn er volgens mij niet in het zwart.
Je kunt ook een gebruikte overwegen. Voor een euro of 200 koop je een knappe gitaar, voor 50 euro laat je de gitaar goed nakijken en nieuwe snaren er op zetten en je kunt jaren vooruit.
Met een mooie houtkleur is toch ook niets mis? Je hebt dan veel meer keus in redelijke gitaren.

hans

Hoi Hans,

Het stickie heb ik inderdaad doorgelezen. De Colt is de enige die er enigszins uitstak (de rest was allemaal <200) maar daar las ik dat hij standaard niet lekker speelt en dat je hem aan moet laten passen. Dat heb ik ook bij andere reviews online gelezen, dus dat schrikt mij een beetje af.

Zwart is geen vereiste, maar ik vind dat hele lichte hout niet zo mooi (al gaat het uiteindelijk natuurlijk om het geluid, dat snap ik). Donker hout zou ik ook al een stuk mooier vinden.

Ik heb net nog wat (http://www.thetabworld.com/Art_&_Lutherie__6_String_Dreadnought_Model__acoustic_gu itar_reviews.html) recensies (http://www.musiciansfriend.com/product/Art-and-Lutherie-Dreadnought-Acoustic-Guitar?sku=512090&src=3SOSWXXA) gelezen over die A&L Dreadnought, en ondanks dat hij wat aan de dure kant is (voor een beginners gitaar) schijn je er wel een heleboel voor te krijgen. Zit er toevallig iemand op het forum die deze gitaar kent?

Kathleen
11 december 2007, 19:35
Mijn gitaar leraar raadde een Art&Lutherie aan. Music-store verkoopt ze, en de cutaway (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000rtBsHWnM?Ca talogVideo=&ProductUUID=EjjVqHzlvcgAAAESWDp_Z_G_&CatalogCategoryID=f7LVqHzlWnQAAAEVfh1Wf70R&JumpTo=OfferList) ook nog eens tegen een leuke prijs (222) maar alleen in afstotende kleuren (blauw en groen)

Als ik naar die link gaat, zie je aan de zijkant toch nog de andere mogelijke kleuren en er staat ook zwart tussen, dus volgens mij is ie wel verkrijgbaar in het zwart

Mr.Fingers
11 december 2007, 19:53
Mijn gitaar leraar raadde een Art&Lutherie aan. Music-store verkoopt ze, en de cutaway (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000rtBsHWnM?Ca talogVideo=&ProductUUID=EjjVqHzlvcgAAAESWDp_Z_G_&CatalogCategoryID=f7LVqHzlWnQAAAEVfh1Wf70R&JumpTo=OfferList) ook nog eens tegen een leuke prijs (222) maar alleen in afstotende kleuren (blauw en groen)

Als ik naar die link gaat, zie je aan de zijkant toch nog de andere mogelijke kleuren en er staat ook zwart tussen, dus volgens mij is ie wel verkrijgbaar in het zwart

Hier in de muziekwinkel hebben ze'm in het zwart! ;)

Wout_F
11 december 2007, 20:04
Mijn gitaar leraar raadde een Art&Lutherie aan. Music-store verkoopt ze, en de cutaway (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000rtBsHWnM?Ca talogVideo=&ProductUUID=EjjVqHzlvcgAAAESWDp_Z_G_&CatalogCategoryID=f7LVqHzlWnQAAAEVfh1Wf70R&JumpTo=OfferList) ook nog eens tegen een leuke prijs (222) maar alleen in afstotende kleuren (blauw en groen)

Als ik naar die link gaat, zie je aan de zijkant toch nog de andere mogelijke kleuren en er staat ook zwart tussen, dus volgens mij is ie wel verkrijgbaar in het zwart
Dacht ik ook, dus ik heb ze daar al over gebeld. Dit zijn de enige twee kleuren die ze kunnen bestellen

Riste
11 december 2007, 20:09
Waar voor je geld krijg je zeker en vast met een Yamaha FG 720 ... en hij is verkrijgbaar in het zwart.

Blend
13 december 2007, 11:41
Hoi Hans,

Het stickie heb ik inderdaad doorgelezen. De Colt is de enige die er enigszins uitstak (de rest was allemaal <200) maar daar las ik dat hij standaard niet lekker speelt en dat je hem aan moet laten passen. Dat heb ik ook bij andere reviews online gelezen, dus dat schrikt mij een beetje af.



weet niet meer welke Cort dat was, maar mijn zus heeft ook een staalsnarige Cort gekocht, voor weinig geld, maar dat ding is steengoed. ik zal het model is opzoeken straks. Het is idd zo dat de actie vrij hoog is, maar dat is per winkel verschillend (soms passen ze ze van te voren aan, meestal niet) en als je d'r om vraagt, dan stellen ze 'm als het goed is gratis voor je af.

Succes verder!

Wout_F
14 december 2007, 16:34
Met een beetje hulp van de kerstman heb ik mijn budget wat opgerekt en ben toch voor de Art & Lutherie Dreadnought gegaan. Ik kon nergens online een review vinden die niet extreem positief was. Velen vergelijken 'em met gitaren die 2x zo duur zijn.

Zodra ik 'em heb zal ik wel wat impressies plaatsen :)

Wout_F
28 december 2007, 18:32
De gitaar is inmiddels binnen. Wow, wat een verschil met mijn oude Spaanse. De klank is geweldig, de hals voelt heel fijn, en hij speelt ook veel soepeler.

Ik had vandaag les, en mijn leraar - die zelf toch ook een leuke gitaar collectie heeft - was er helemaal enthousiast over. Hij speelt zelf op een gitaar die letterlijk 10x zo duur is, maar dat hoorde je echt niet terug in het geluid. Natuurlijk zat er verschil tussen, maar niet zoveel als je zou denken afgaande op de prijs.

Volgens hem is dit ding een heel stuk beter dan de bekendere merken (Ibanez bijv.) in dit prijs segment. :) Aanrader dus

LaurentB
28 december 2007, 18:44
De gitaar is inmiddels binnen. Wow, wat een verschil met mijn oude Spaanse. De klank is geweldig, de hals voelt heel fijn, en hij speelt ook veel soepeler.

Ik had vandaag les, en mijn leraar - die zelf toch ook een leuke gitaar collectie heeft - was er helemaal enthousiast over. Hij speelt zelf op een gitaar die letterlijk 10x zo duur is, maar dat hoorde je echt niet terug in het geluid. Natuurlijk zat er verschil tussen, maar niet zoveel als je zou denken afgaande op de prijs.

Volgens hem is dit ding een heel stuk beter dan de bekendere merken (Ibanez bijv.) in dit prijs segment. :) Aanrader dus

Dat is ook mijn ervaring met dat merk. Goede keuze hoor!