PDA

View Full Version : Epoxyhars en inlay?



oknarb180
11 december 2007, 13:06
Hey allemaal,

Ik heb even vraag!
Ik ben bezig met een project om een Ibanez RG om te bouwen naar Ibanez JEM. Een JEM heeft een hele mooie tree of life inlay. Aangezien de fretten van de gitaar niet helemaal best zijn, wil ik die gaan herfretten. Ik twijfel nog of ik een tree of life inlay zal gaan proberen te maken.

Wat ik me nu afvraag is of het mogelijk is om een frezing voor een inlay in een toets met een soort van vloeibaar kuntstof vol te gieten? En dan doel ik natuurlijk op een tree of life inlay. Als ik de hals dan toch nog moet herfretten, kan ik 't fretboard eerst nog helemaal netjes vlakken/radiussen voordat de nieuwe fretten er op gaan.

Op het forum kon ik wel e.e.a. over epoxy vinden, maar niets over epoxyhars.
Na e.e.a. te hebben gegoogled kwam ik op epoxyhars terecht. Verder heb ik begrepen dat deze stof ook met een pigment te kleuren is.

Heeft misschien iemand ervaring met deze stof?
Is het een mogelijk om epoxyhars te gebruiken voor een inlay?

vr.gr.

Branko

jimihattricks
11 december 2007, 13:34
je zult iig wel heel precies de inlayfrezingen moeten uitfrezen als je ze daarna wil opvullen..

Mattia
11 december 2007, 16:08
Het kan wel, met het al genoemde caveat. Google eens op 'inlace'

brandje
11 december 2007, 21:28
Hoi Branko,
Epoxy of epoxyhars is exact hetzelfde.
Epoxy bestaat uit 2 delen, deel 1 is de hars en deel 2 is de harder. Het eind product is epoxy. Het vergt wel enige handigheid om met dit spul te werken. Zeer belangrijk is de je de 2 delen erg zuiver weegt en dan zeer goed mengt, en dan bedoel ik ook zeer zeer goed. het liefst in een rond bakje zodat er geen hoekjes aanwezig zijn waar de epoxy in blijft zitten die dan niet mee wordt gemengt. Ook is de potlive bij de meeste epoxys niet erg lang. Hiermee bedoel ik dat ze erg snel uithard. De epoxy wordt zeer hard en is erg moeilijk te schuren bovendien moet je werken met handschoenen aan want erg veel mensen zijn allergies voor deze lijm. Maar ik durf te beweren dat er geen betere lijm bestaat dan epoxy. De resutaten zullen verbluffend zijn. En o ja er kunnen kleurstoffen worden toegevoegd, maar pas op ! alle toevoegingen veranderen de eigenschappen nadelig, met uitzondering van airosil deze wordt gebruikt om de epoxy in te dikken zodat deze beter is te verwerken.
Ik wens je veel wijsheid bij het gebruik hiervan.

succes Brandje

pasqual
11 december 2007, 22:14
het lijkt me erg moeilijk om hier mee te werken, Branko. het zal een zeer precies werkje zijn om de uitfrezingen vol te krijgen met epoxy. aangezien je veel tijdsdruk zult hebben, is er weinig ruimte voor fouten te herstellen. probeer het eerst eens op een stukje hout met een uitgefreesd motief om te kijken of het überhaupt werkbaar is.

groeten Pasqual.

oknarb180
12 december 2007, 00:04
Hey allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Kortom, het kan wel maar is verre van makkelijk. Wat betreft de precizie van de frezingen, dat vermoeden had ik inderdaad al een beetje. Maar omdat er veel rondingen in zitten, hoop ik eigenlijk dat dat goed te doen is want, ik zal het maar eerlijk zeggen, ik ben volledig onervaren op dit gebied. Wel heb ik het boek The art of inlay van ik dacht Larry Rob...? sorry maar ben z'n naam even kwijt. Is wel een erg interessant boek overigens!

Brandje, bedankt voor de info, vind ik een erg leerzaam stukje. Ik dacht hieraan omdat ik het ooit eens heb gezien op een site van iemand die veel met modelbouw werkte. hij maakte er mallen van etc. en het zag er toen op z'n site allemaal zo makkelijk uit zeg. Beetje van dit, beetje van dat, beetje "XY32" erbij en hopla, je hebt een mal en ga zo maar door! Ik ben alleen die link kwijt, helaas.

N.a.v. Mattia z'n reactie heb ik even snel gegoogled op "inlace", en tjee, dat spul geeft wel weer hele mooie resultaten en effecten zeg. Kortom, er zijn wel mogelijkheden, maar misschien niet met epoxy.

Toch is nog wel een beetje de strikvraag, hoe krijg ik de afbeelding op de hals, dan moet er toch eerst een orrigineel (=mal) worden gemaakt om met een pridiziemesje op de toets te zetten en of je die nu uit plastic zaagt of uit abalone o.i.d., tja, dat maakt dan natuurlijk niet uit, uitzagen moet je het toch.

Ik zie er wel een uitdaging in om iets mee te doen, maar ik zal me eerst een beetje op het grovere bouw en hout concentreren.

vr.gr.

Branko

Meneer I.
12 december 2007, 08:49
De meeste epoxy's zijn zogenaamde 5 minuten epoxy, er is echter ook een 30 minuten epoxy variant dat geeft je wat meer tijd om te corrigeren waar nodig. Gebruik ik zelf ook veel in de (radiografische) modelbouw, en is bij iedere modelbouwzaak te krijgen.

Mattia
12 december 2007, 18:17
Je hebt vanalles aan epoxysoorten. Bij de betere botenbouwer heb je zelfs soorten met 24 uur en langere cure times. Is wat overdreven voor onze doeleinden, maar als je met mallen en meerdere laminates zit te werken, kan het wel helpen...