PDA

View Full Version : Les Paul upgraden



paulbekkers
11 december 2007, 11:54
Binnenkort komt er een Les Paul de (toch al overdreven) gelederen aanvullen.
Ik heb al wat op het oog, maar dat laat ik zien als het zover is (anders moet ik vanalles uitleggen zonder plaatjes, dat wil ik niemand aandoen).

Maar ik wil hem omtoveren tot een podiumbeest. Upgrades die ik hier wil voorleggen:

- Wilkinson Brass Roller Bridge- Locking Studs Chrome (http://store.guitarfetish.com/wibrrobrlost.html)

- Coil-tap (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_2t_3w_1pp)
Ik wil dan 1 van de volumeknoppen voor niks erop laten zitten, zodat er 3 functionele knoppen overblijven (1x master volume, 2x tone). Die master volume is dan meteen push/pull. Klopt het dan volgens dat schema dat die master volume push pull allebei de humbuckers enkelspoels maakt?

- Eventueel nieuwe pickups. Ik heb nu in mijn Vantage ES335 kopie nieuwe GFS Crunchy Pat High Output Zebra humbuckers zitten. Als de les paul mijn scheurgitaar gaat worden, dan wil ik met die hollowbody een iets meer mellow kant op. Dan kan ik daar bijvoorbeeld in de brugpositie een "Vintage 59" Alnico Gold Humbucker in gooien en een Dream 90 Humbucker SIzed P90 in de nekpositie.

Andere ideeën???

WillemdaGuide
11 december 2007, 12:13
een piezobrug?
lekker akoestisch tokkelen op je LP!

Orpheo
11 december 2007, 12:18
Hieronder een paar vragen en verdiepingen van je projectje:

1:waarom wil je 'm upgraden met die brug? wil je er een bigsby opzetten? zo ja; dan lijkt 't me zinvol en handig, anders zou ik het laten.

2:ja, met een push pullpot (dubbelpolig, zijn ze vlgens mij allemaal) kan je 2 humbuckers splitten. Wel jammer dus dat je niet bv brug gesplit+hals hum kan doen, maar dat is een keuze. kan daarentegen weer wel met 2 push pullpots.

3: waarom wil je 1 master volume? waarom gooi je je dubbele volume eruit? Ik vind dat juist een van de charmes van een les paul (met 2 pickups, met meerderen gaat dit verhaal niet op). met je dubbele volumes kan je je pups blenden, en als ze beiden gesplit zijn, kan je je leuke strat-quacktones eruit krijgen, (of in ieder geval: ze live verdomd aardig benaderen).

4: ik zou eerder mijn geld investeren in een heel heel goed setje tuners dan een nieuwe brug, tenzij je oude ratelt of iets dergelijks.

gitaarfan
11 december 2007, 12:19
die wil ik ook nog, maar de enige die ik tot nu toe kon vinden is €220,-. lijkt me wel kicken een piezobrug op m'n LP. van akoestisch getokkel tot harde scheur op 1 gitaar :D

paulbekkers
11 december 2007, 12:22
Hieronder een paar vragen en verdiepingen van je projectje:

1:waarom wil je 'm upgraden met die brug? wil je er een bigsby opzetten? zo ja; dan lijkt 't me zinvol en handig, anders zou ik het laten.


Misschien alleen de zadels vervangen dan? Ik heb daar wel eens ruzie mee, met die scherpe tune-o-matic zadels. Zo'n locking brug (locking studs) is geen verbetering? Dat is de truc van ie tone-pros.



2:ja, met een push pullpot (dubbelpolig, zijn ze vlgens mij allemaal) kan je 2 humbuckers splitten. Wel jammer dus dat je niet bv brug gesplit+hals hum kan doen, maar dat is een keuze. kan daarentegen weer wel met 2 push pullpots.

3: waarom wil je 1 master volume? waarom gooi je je dubbele volume eruit? Ik vind dat juist een van de charmes van een les paul (met 2 pickups, met meerderen gaat dit verhaal niet op). met je dubbele volumes kan je je pups blenden, en als ze beiden gesplit zijn, kan je je leuke strat-quacktones eruit krijgen, (of in ieder geval: ze live verdomd aardig benaderen).

4: ik zou eerder mijn geld investeren in een heel heel goed setje tuners dan een nieuwe brug, tenzij je oude ratelt of iets dergelijks.

Misschien wel een goed idee om toch dubbel volume te gebruiken. Dan moet ik dit schema gebruiken, toch? http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_2t_3w_2pp

Orpheo
11 december 2007, 12:32
Misschien alleen de zadels vervangen dan? Ik heb daar wel eens ruzie mee, met die scherpe tune-o-matic zadels. Zo'n locking brug (locking studs) is geen verbetering? Dat is de truc van ie tone-pros.



Misschien wel een goed idee om toch dubbel volume te gebruiken. Dan moet ik dit schema gebruiken, toch? http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_2t_3w_2pp

jep, dat schema klopt.

Maar tonepros heeft alleen dat locking gedoe, dat je brug er niet af sodemietert als je je snaren opeens er allemaal afhaalt. voor de rest is het gewoon een gotoh-brug met inbusjes, meer niet. Het verhaal van 'meer sustain'. ik geloof daar geen hol van :) je snaren zetten zoveel druk en kracht, de brug en tailstop zitten heus wel vast hoor, dan maakt dat ene inbusje ook niet meer uit. Met een trem is dat weer een ander verhaal natuurlijk!

Als je minder snaren wilt breken: graphtech stringsavers/zadeltjes!! werkt geweldig. Of gewoon even 't braampje eraf halen, wat staalwol, en 't is weg.

paulbekkers
11 december 2007, 13:38
jep, dat schema klopt.

Maar tonepros heeft alleen dat locking gedoe, dat je brug er niet af sodemietert als je je snaren opeens er allemaal afhaalt. voor de rest is het gewoon een gotoh-brug met inbusjes, meer niet. Het verhaal van 'meer sustain'. ik geloof daar geen hol van :) je snaren zetten zoveel druk en kracht, de brug en tailstop zitten heus wel vast hoor, dan maakt dat ene inbusje ook niet meer uit. Met een trem is dat weer een ander verhaal natuurlijk!

Als je minder snaren wilt breken: graphtech stringsavers/zadeltjes!! werkt geweldig. Of gewoon even 't braampje eraf halen, wat staalwol, en 't is weg.

yep, op mijn Vantage ES type heb ik die graphtech zadels gezet. Geweldig! Nooit meer snaren breken op je brug.

Dat sustain verhaal....tja. Er bestaan wel meer verhalen in de gitarenwereld die logisch gezien niet echt goed te beredeneren zijn, maar waar men wel vanuit gaat. Ik weet het nog niet. Het is natuurlijk wél waar dat het gewoon geld bespaart als ik het niet koop. :)

What about de pickups trouwens? Zou die combi voor mijn ES type lekker zijn?

Orpheo
11 december 2007, 13:45
yep, op mijn Vantage ES type heb ik die graphtech zadels gezet. Geweldig! Nooit meer snaren breken op je brug.

Dat sustain verhaal....tja. Er bestaan wel meer verhalen in de gitarenwereld die logisch gezien niet echt goed te beredeneren zijn, maar waar men wel vanuit gaat. Ik weet het nog niet. Het is natuurlijk wél waar dat het gewoon geld bespaart als ik het niet koop. :)

What about de pickups trouwens? Zou die combi voor mijn ES type lekker zijn?

tja, ik heb 't zelf ooit eens geprobeerd, dat tonepros gedoe, en merkte geen groot verschil. vond 't hele gedoe het geld niet waard.

Ik zou in je es de dream180 in de hals en de vintage'59 in de brug zetten, of de fat paf in brug en '59 in hals. maar dat komt vooral omdat ik geen fan ben van p90 en ook niet van de dream/mean90 :D

paulbekkers
28 december 2007, 17:17
Ik heb het onderwerp van de behandeling inmiddels binnen.
Eerst ga ik hem helemaal afstellen naar mijn wensen, zodat ik kan beoordelen wat ik eraan veranderd wil hebben.

Ik heb al gemerkt dat veel mensen die Klusons niet leuk vinden. Persoonlijk heb ik er nog nooit problemen mee gehad.

http://www.bekkersonline.nl/download/IMG_0937_klein.jpg

http://www.bekkersonline.nl/download/IMG_0939_klein.jpg

http://www.bekkersonline.nl/download/IMG_0944_klein.jpg

ACSlater
28 december 2007, 18:16
Mooie LP! Is het een Faded ofzo? Kan de lak niet helemaal thuis brengen, niet egaal maar wel te glimmend voor Faded begrippen. Geen ID wat voor pickups er in een Faded zitten maar die zijn vast wel beter dan GFS.

no 1 hops
28 december 2007, 19:03
zou beide buckers van een serieel/parallel schakeling voorzien via pushpull pots
dan heb je een semi single coil maar geen ruis

Otje
28 december 2007, 20:31
Mooi ding!

Orgasmocaster
28 december 2007, 20:36
GFS zijn goede elementen voor het geld, maar ik kan me niet voorstellen dat het een upgrade is op Gibson Stock pups.
gooi er gewoon een setje Rio Grande BBQ/Texas in!

Orpheo
28 december 2007, 21:27
GFS zijn goede elementen voor het geld, maar ik kan me niet voorstellen dat het een upgrade is op Gibson Stock pups.
gooi er gewoon een setje Rio Grande BBQ/Texas in!

in een LP imo veel te donker.


doe er een setje Mules, black dogs, Miracle man, painkiller, riff raffs of stormy mondays in :D

paulbekkers
31 december 2007, 00:27
Ik weet nog niet wat ik erin gooi.
Eerst ff een tijdje op spelen.

Met het vervangen van de elementen komen wél meteen die push-pull knoppen erin, lijkt me nuttig.

Kheb trouwens een flink ruis-probleem opgelost. De aardedraad naar de brug-stud toe was kaputt! Uiteindelijk met veel angstzweet de bushing eruit gewipt en een nieuwe draad aangelegd.

En nee, het is inderdaad geen faded...

paulbekkers
21 januari 2008, 20:07
Ik zal het maar toegeven. Het is dus geen echte Gibson.
Tis een Gibsun. Een echte van Musoland. Ik zag hem een tijd geleden toegevoegd worden aan de produkten. Viel me op dat deze inlay echter was dan de andere exemplaren die ik heb gezien (niet zo plastic-wit) en de kleur en tekening vond ik errug aantrekkelijk.

Ik heb hem zojuist gepimpt. De volgende onderdelen besteld bij GFS:
- Gold Humbuckers- Matched Pair- Overwound http://store.guitarfetish.com/gohumapaovbl.html
- Nieuwe toggle switch voor Tele (die uit mijn jap tele begint kuren te vertonen)
- 2 push/pull pots http://store.guitarfetish.com/pp50050pupot.html
- setje heavy duty straplocks (anders dan die schallers die ik gewend ben, maar erg mooi ontwerp)
- Wilkinson Brass Roller Bridge- Locking Studs (http://store.guitarfetish.com/wibrrobrlost.html)

Die nieuwe blowout humbuckers heb ik in mijn trouwe Vantage ES335 kopie gezet. Daar zaten namelijk nieuwe GFS Crunchy PAFs in (http://store.guitarfetish.com/crpafhiouhuz.html). Die passen beter in de Les Paul (aggressiever geluid). Het plan is dus om de Les Paul mijn main axe te laten worden in plaats van de ES. De ES moet meer als een blues/jazz hollowbody gaan klinken, daarom gaan die overkapte humbuckers erin.

Ben eerst begonnen met het loshalen van de brug van de LP. Bleek dat de studs precies in de bushings geschroefd konden worden (fijn!), maar met de brug erop was het beetje kracht zetten, want blijkbaar was de afstand niet exact goed. Maar goed: het past! Meteen (aangezien de snaren er toch af zijn) de elementen eruit gehaald. Crunchy PAF van gitaar gewisseld. Leads van de neck-pickup waren beetje kort, dus heb ze moeten verlengen.

Eerst de ES in orde gemaakt met de nieuwe blowouts. Was makkelijker aan te sluiten. Even gecheckt:
Precies wat ik verwachtte. Goed gedefinieerd geluid. Iets wolliger en minder crunchy dan met de cruncy pafs (uiteraard).

Mooi: 1 down, 1 to go....

Meteen door met de LP. Uiteraard rustig aan gedaan, want het bedraden is een teringbende met die 2 push-pulls. Netjes alle grounds met flink wat soldeer aan elkaar gemaakt. Flinke zooi zweet en veelvuldig checken met het SeymourDuncan schema erbij (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_2t_3w_2pp).

Wel irritant dat SD van die onlogische kleuren gebruikt. Aarde is groen (?!?) en de plus is zwart. Gelukkig kon ik het onderscheiden.

Eerste test: hmmm, heel weinig ruis na aansluiten gitaar. komt er wel geluid uit? Jawel hoor! En wat voor geluid! Die Crunchy PAFs komen echt veel beter tot hun recht. Heerlijk. Nu de ultieme test: de push/pull functie. Ff lekker aan allebei trekken.... Ja hoor! Onmiskenbaar single coil geluiden. Neck geeft echt een mooie bluesy neck-toon en brug geeft een mooie twang weer. Uiteraard een beetje volume-drop, maar dat was verwacht en zelfs gewenst.....

Maar er is totaal geen ruis! Dat is echt super. Beter dan ik dacht.

Klein beetje brug afstellen. Gitaar klinkt echt 100% beter. En de brug is ook echt fijn. Op een LP vind ik de scherpe zadeltjes onhandig bij palm-mutes, dus ik wilde kijken of een roller bridge hier goed voor was. en ja hoor! Geen scherpe randen en prima af te stellen. Flinke sustain!

Beetje verbaasd dat het geheel zo makkelijk ging.

Misschien in de toekomst nog een boostertje erin. (http://store.guitarfetish.com/activepreamps.html)
Leuk voor tijdens optredens. Dan kan ik rondlopen (of ergens op klimmen) en vannuit de gitaar een solo-boost aanzetten, zodat ik niet van tevoren een pedaal in hoef te drukken. Heb 1 keer aan de zanger gevraagd of hij dat wilde doen op mijn teken. Is hij vergeten wat hij moest doen. Knalt hij mijn volumepedaal dicht!! Probeer dan maar eens een knallende solo te spelen...


Tergend lang stuk tekst, maar ik houd jullie graag op de hoogte....

Rinze
21 januari 2008, 21:24
Wat vind je verder van de gitaar, qua hals, frets en afwerking?

paulbekkers
22 januari 2008, 11:38
Wat vind je verder van de gitaar, qua hals, frets en afwerking?

Hals is top. Die Gibsuns gebruiken de Epiphone contructie.
Frets zijn prima. Ook goed gevlakt...maar ik weet dat dat exemplarisch is. Daar moet je goed voor oppassen. Ik heb ook wel eens een exemplaar in mijn handen gehad waarvan de frets niet goed afgewerkt waren aan de rand.

Afwerking is prima. Het is geen Gibson, dat is duidelijk. Je moet per exemplaar goed bekijken of er missers in zitten. Het hout is prima, en dat is erg belangrijk.

ACSlater
22 januari 2008, 12:16
Tsjee ik kon dit ding al niet plaatsen! Die finish is zo vreemd vlekkerig en glanzend (poly?) Daarnaast de open coil hb's en de goedkope Epiphone achtige knoppen. Een Gibsun dus... zelfs het stickertje met "50's style neck" erop nagemaakt. Slechte zaak eigenlijk dat die kopieën steeds beter worden.

Ibanez666
22 januari 2008, 13:03
Slechte zaak eigenlijk dat die kopieën steeds beter worden.


waarom....?

Lexvandoef
22 januari 2008, 13:12
waarom....?

straks kan je ze dus bijna niet meer onderscheiden van de echte...

paulbekkers
22 januari 2008, 14:22
Tsjee ik kon dit ding al niet plaatsen! Die finish is zo vreemd vlekkerig en glanzend (poly?) Daarnaast de open coil hb's en de goedkope Epiphone achtige knoppen. Een Gibsun dus... zelfs het stickertje met "50's style neck" erop nagemaakt. Slechte zaak eigenlijk dat die kopieën steeds beter worden.

Bestaan er echte Gibsons dan met "50's style neck" op de trussrod?

Ik vind het persoonlijk een goede zaak dat die kopieën steeds beter worden. Mochten ze nou heel dicht bij de Gibsons komen qua kwaliteit, voor dezelfde prijs als ze nu zijn, dat betekent dat the real deal overpriced is....

episua
22 januari 2008, 16:40
Het is inderdaad jammer dat de goedkope Musoland kopieen steeds meer op het origineel gaan lijken. De kenner voelt en hoort het verschil echt wel tussen de echte en de nepper. Bovendien is het gewoon illegaal.

Lexvandoef
22 januari 2008, 16:44
Bestaan er echte Gibsons dan met "50's style neck" op de trussrod?

Ik vind het persoonlijk een goede zaak dat die kopieën steeds beter worden. Mochten ze nou heel dicht bij de Gibsons komen qua kwaliteit, voor dezelfde prijs als ze nu zijn, dat betekent dat the real deal overpriced is....

Als je een nieuwe gibson les paul standard koopt staat er idd een stickertje op de trussrodcover dat aangeeft of het een 50's of 60's style neck is.

Ik vind het trouwens wel kwalijk dat zulke illegale kopien steeds meer op de echte beginnen te lijken, ik speel zelf wel op legale kopien (orville by gibson), maar die illegale zijn gewoonweg lager van kwaliteit, en als ze er steeds meer op beginnen te lijken, heb je dus kans dat je in de toekomst een neppe koopt voor de prijs van een echte. Zover zal het denk ik niet komen, maar toch he...

ACSlater
22 januari 2008, 18:39
Ik vind het persoonlijk een goede zaak dat die kopieën steeds beter worden. Mochten ze nou heel dicht bij de Gibsons komen qua kwaliteit, voor dezelfde prijs als ze nu zijn, dat betekent dat the real deal overpriced is....

Ik bedoel ook niet dat het slecht is dat de kwaliteit Gibson benaderd. Het gaat erom dat ze cosmetisch voor een leek al niet meer zijn te onderscheiden van the real deal.

Als ze op een gegeven moment kwalitatief en cosmetisch helemaal gelijk(waardig) zijn dan maakt het eigenlijk ook niet meer uit dat je een nepper hebt als je denkt een echte te hebben :)

paulbekkers
28 januari 2008, 16:10
Trouwens, afgelopen zaterdag voor het eerst volledig optreden met de nieuwe LP gedaan.

Heerlijk!

Ik heb het hele optreden zonder backup gespeeld (normaal heb ik 3 gitaren staan). Hij hield zich onwijs goed staande. Ben ook nog nooit zó tevreden geweest over mijn geluid.