PDA

View Full Version : LP Zelfbouw



Maxie
10 december 2007, 21:31
Hallo iedereen.
ik wil gráag een Les Paul maken.
Maar ik heb 1 probleem.
ik heb geen idee welk soort hout ik moet nemen of wat het beste is :???:
En waar ik alle elementen enzo het goedkoopst kan bestellen.
Dus als jullie antwoorden hebben hoor ik ze graag :D

Greetz Max :hippie:

Dribbel_
10 december 2007, 21:43
Bedenk waar je aan begint het. Als ik dit zo hoor klinkt het in mijn oren alsof je er eigenlijk nog helemaal geen verstand van hebt. En het gaat niet zomaar even makkelijk om zo'n ding in elkaar te zettennatuurlijk

Maxie
10 december 2007, 21:49
Ja dat snap ik wel.
En het gaat ook heel lang duren ik weet het allemaal
Maar ik moet toch ergens beginnen vind je ook niet?

barno
10 december 2007, 21:50
ik heb eerst uren en uren zelfbouw- en andere topics doorgenomen hier en op andere forums en sites vooraleer ik er nog maar aan dacht zelf te beginnen met de bouw van een gitaar. Als je dit doet zal je waarschijnlijk daarna beseffen dat je je vraag mss wat vlug in de groep hebt gegooid.

Nu riskeer je antwoorden te krijgen in de aard van sigarenkistjeshout is IDEAAL voor een LP...
maw, als men hier ziet dat je er wat energie in steekt, krijg je ook wat terug

Mattia
10 december 2007, 21:57
Bij 1 blijft 't niet, en je zult ongetwijfeld veeeeel meer uitgeven dan als je gewoon een Les Paul zou kopen. En je hebt geen garantie dat 'ie perfect gaat spelen/eruit gaat zien/etc.

Desalniettemin raad ik dit hobby (of beter: deze passie) iedereen aan. Maar je moet er wel voor gaan.

Begin bij het begin - koop een boek. Melvyn Hiscock's 'Make Your Own Electric Guitar', welteverstaan. Ga even op zoek naar Charlotte's topic over haar Les Paul project, heb je meteen een goed overzicht van wat er allemaal bij komt kijken (en nog meer, want Charlotte is niet zo van het 'simpel' houden, eerder van het 'bijzondere').

Qua hout, tja, als je niet eens weet dat een Gibson uit Mahonie wordt gemaakt, zou ik zeggen, ga eens gewoon, zomaar, de website van Gibson napluizen voor wat info. Bijvoorbeeld.

Qua aanraders: Afrikaans mahonie voor body en nek (scheelt flink in de kosten, en het is minstens net zo goed klankhout als het 2 a 2.5 keer zo dure Honduras mahonie), madagascar palisander voor de toets (ipv rio, want da's absurd duur), of indisch, of ebben, als je dat mooi vind. Pickups moet je je maar zelf in verdiepen, en er zijn genoeg leuke webwinkels in NL, zoals guitarparts.nl, tonefactory.nl waar je terecht kunt voor hardware, tuning machines, etc.

Overweeg misschien ook 'gewoon' Stewmac.com, wel in de VS, maar de dollar kost niet veel de laatste tijd, dus...leef je uit!

Ga ondertussen ook oude topics in Zelfbouw en verschillende projecten napluizen, registreer je bij MIMF.com en ga de library lezen (niet in gaan zoeken, gewoon de catalogus gebruiken), ga naar Projectguitar.com, lees de tutorials, kijk naar de pinned topics in het forum, etc. Het is wel allemaal veel begrijpelijker als je minstens een boek (het bovenstaande kan ik zeer warm aanbevelen) hebt gelezen om het in ieder geval een beetje te ordenen.

Als je een beetje ingelezen bent, een beetje idee hebt van wat en hou en waar, kom gerust met wat specifiekere vragen.

Maxie
10 december 2007, 22:07
Hartstikke bedankt voor de snelle reacties en de informatie die jullie hebben gegeven. Ik ga nu eerst maar het een en ander uitzoeken voor ik er aan begin.

Bedankt allemaal