PDA

View Full Version : 4 ohm vs 8 ohm cab



fabien
10 december 2007, 15:22
Hoi allemaal,

In mijn 2x12 cab heb Ik de speaker verwisseld: 16ohm V30/G12H eruit en 8ohm MC90/Texas Heat erin, dus mijn cab (speakers in parallel) is nu 4ohm ipv 8ohm. Uiteraard plug ik hem nu in de 4ohm output van mijn Mesa Nomad 45.

Nou het voelt alsof de versterker ietje harder klinkt en meer dynamisch is dan met die andere combinatie. Ligt het aan mij of aan de 8ohm/4ohm verschil?

Aan de type speakers ligt het denk ik niet sinds V30 en G12H minstens zo efficient zijn als MC90 en zelfs 1dB efficienter dan de Texas Heat.

Hebben jullie ook die ervaring?

Fabien

AART
10 december 2007, 16:33
4 ohm is minder weerstand dan 8, dus harder lijkt me logisch..

En meer dynamisch, tja, dat ligt aan de speaker en de frequentierespons van de speaker denk ik.

ben vanhoof
10 december 2007, 18:55
Ik heb nooit verschil gehoord tussen 4, 8 of 16 ohm, zeker niet in volume. Er is hier weleens gezegd geweest dat de bas bij 16 ohm iets strakker is.
Ik denk dat dat volumeverschil eerder bij de speakers zelf ligt. Een anderer speaker kan een hogere spl waarde hebben waardoor hij harder gaat bij dezelfde output.

pol
11 december 2007, 08:34
Ik merk eigenlijk geen verschil of ik mijn cab nu op 16 of 4 ohm aansluit (wel ohmschakelaar op de versterker juist zetten dan)

en specs op papier zeggen ook niet alles over speakers, kan altijd dat die nieuwe wat luider zijn.

fabien
11 december 2007, 10:19
4 ohm is minder weerstand dan 8, dus harder lijkt me logisch..
Ja maar 4ohm speaker op 4ohm output and 8ohm speaker op 8ohm output is eigenlijk dezelfde relatieve weerstand, 1 op 1 dus zou het geen verschil moeten maken


Een anderer speaker kan een hogere spl waarde hebben waardoor hij harder gaat bij dezelfde output.
Ja maar juist de combi V30/G12H allebei 100dB spl klinkt voor mij ietje minder hard dan de MC90/Texas Heat waar de TH 99dB is.


...en specs op papier zeggen ook niet alles over speakers, kan altijd dat die nieuwe wat luider zijn.
Dat zou het kunnen zijn. Of het ligt echt aan mij, of aan de test omstandigheden, die waren niet echt wetenschapelijk :roll:

jerome
11 december 2007, 19:36
Ja maar 4ohm speaker op 4ohm output and 8ohm speaker op 8ohm output is eigenlijk dezelfde relatieve weerstand, 1 op 1 dus zou het geen verschil moeten maken


Een transistoramp levert meer vermogen met een box met een lagere weerstand dan met een box met een hogere weerstand.
Dit zie je ook vaak in de specs terug; bijvoorbeeld 2 x 500 Watt aan 4 Ohm en 2 x 300 Watt aan 8 Ohm
Maar ik weet niet of dit bij een buizenbak ook geldt...

pol
11 december 2007, 20:26
nee, buizenamps hebben uitgangsstranfo's, maakt niet uit.