PDA

View Full Version : Rory Gallagher strat



Gitaargek
10 december 2007, 14:35
Ik zat van de week in een gitaarwinkel en zag de Rory Gallagher hangen. Even spelen dacht ik. Nou prachtig ding en toen kwam ik erachter dat deze strat maar 3 standen had. Kan dit kloppen? Is toch raar op een strat?

fred dons
10 december 2007, 14:50
nee hoor, de 5 standschakelaar kwam pas eind jaren 70 op de strat, daarvoor zette men de 3 standen schakelaar in de tussenstandjes "klem" als je dat geluid wilde hebben
de jimmie vaughn, yngwie ,malmsteen en de jimmie hendrix strat hebben allemaal 3 standen schakelaars

joskedentweede
10 december 2007, 17:52
ik hou van rory gallagher en zijn gitaar ziet er echt super uit!
maar die reissue lijkt er nergens naar vind ik, het valt te hard op dat het te gemaakt is, vind ik persoonlijk.
Verder betwijfel ik of Yngwie 3 standen heeft, ik dacht dat die al 5 had

Tho
10 december 2007, 17:56
ik hou van rory gallagher en zijn gitaar ziet er echt super uit!
maar die reissue lijkt er nergens naar vind ik, het valt te hard op dat het te gemaakt is, vind ik persoonlijk.
Verder betwijfel ik of Yngwie 3 standen heeft, ik dacht dat die al 5 had

Dat vind ik eigenlijk bij alle relics, behalve bijvoorbeeld Blackie of Eddie's Frankenstrat, maar dat kost ook meer dan 20.000.

De Gallagher strat is inderdaad wel een uiterste ;)

joskedentweede
10 december 2007, 17:58
IMO hadde ze die niet moeten maken,
het blijft een mythe :)

catmanx28
10 december 2007, 18:17
Is dat nie een gitaar die nogal erg duur is? van over de 2000 Euro
of zo?.

JeeBee
10 december 2007, 18:21
Is dat nie een gitaar die nogal erg duur is? van over de 2000 Euro
of zo?.

In de meeste gitaarshops variëren prijzen tussen de 2700-3000 euro.
Voor dat geld zijn er echter betere strats te koop.

joskedentweede
10 december 2007, 18:37
Voor dat geld zijn er echter betere strats te koop.

das waar ze profiteren een beetje van zijn naam.
Koop je beter een Deluxe 3 color Sunburst.
speel erop als rory, en na een jaar of 30
heb je hetzelfde

catmanx28
10 december 2007, 18:44
hahaha . koop idd gewoon een strat, leef en leef je uit.
En misschien ziet r net zo afgeragt en "versleten" uit
als die van rory..

Tja....Iemands exacte geluid krijg je nooit. Maar soms
is het gewoon lekker om een sign. gitaar te kopen.

joskedentweede
10 december 2007, 18:57
idd geluid is iets anders
wat voor elementen zou hij gehad hebben, gewoon de standards?

Eko
10 december 2007, 21:33
Yep, Rory gebruikte een standard strat. Alleen de stip op de 12e fret is een keer gerepareerd en een tuner vervangen.
De reissue klinkt trouwens goed, niet extreem , maar gewoon goed. Voor minder koop je bv een Haarstrat in relic , die waarschijnlijk veel beter klinkt. Alleen daar staat geen Fender op. De restwaarde daarvan is niet wat je van een Fender kunt verwachten.

fred dons
11 december 2007, 08:19
ik hou van rory gallagher en zijn gitaar ziet er echt super uit!
maar die reissue lijkt er nergens naar vind ik, het valt te hard op dat het te gemaakt is, vind ik persoonlijk.
Verder betwijfel ik of Yngwie 3 standen heeft, ik dacht dat die al 5 had
nee hoor de yngwie heeft gewoon 3 standen (ik heb er 2 gehad)
yngwie gebruikt zelf alleen de buitenste standen van de schakelaar

en de Rory was er in 2 versies, 1 de hele dure eerste serie die er zeer authentiek uitzag maar wel eur 25000 koste, zeer gelimiteerd was en direct was uitverkocht en de latere "productie" relic die er naar mijn bescheiden mening nep uitziet

tomcat
11 december 2007, 14:24
http://i174.photobucket.com/albums/w106/tomcatluc/afbeelding048.jpg
Ik heb zo'n echte strat 68, zoals die door Rory G. werd gebruikt. Inderdaad een fantastische gitaar. Maar ik zou nooit massa's geld neertellen voor een nagemaakte, oude gitaar waaraan je toch ziet dat ze niet authentiek is. Puur snobisme naar mijn mening.
Voor de prijs van zo'n customshopmodel koop je een nieuwe, al dan niet echte Fender strat, die je dan perfect kan 'pimpen' zoals jullie Nederlanders dat zeggen. Je kan er naar hartelust PU's, schakelaars e.d. in vervangen zonder de waarde aan te tasten, in tegendeel. Ik durf zeggen dat ze misschien wel beter klinkt dan een oude strat. Het hangt er maar van af wat je zelf graag uit een strat hoort komen.

The_syphon
11 december 2007, 18:52
ik vind de rory signature ook erg nep. Dat had Fender nooit moeten doen. En inderdaad, de prijs is erg hoog. Ik heb er nooit op gespeeld, maar ook al was ik een grote rory fan, ik zou hem denk ik nooit aanschaffen. Koop dan liever een authentieke

Mr.Fingers
11 december 2007, 19:18
Allemaal goed en wel, maar ik stel me (volkomen onterecht waarschijnlijk) de vraag: "Waarom wil iedereen persez (uitdrukkelijk) op de gitaar van z'n idool spelen, en liefst op een zo goed mogelijke namaak ervan". Vergeet niet dat iedere gitarist z'n eigen sound heeft he, die ook voor een geheel stuk door de vingers/gitarist zelf bepaald wordt. Okee, het kan best wel "show" staan, zo een Rory Gallagher Tribute Strat, of een Joe Strummer Telecaster, ofikweetniwelkmerkenwelkmodeltributegitaar, maar ik heb dan het idee van: "jah, weer zo'n meeloper"... En om er dan kweenihoeveelduizendeuro voor neer te tellen, bvb een 25.000€ voor een Van Halen Frankenstrat, I don't give a neuk dat die perfect nagemaakt is, geef mij maar een stratje dan dat IK graag zie, en waar IK graag op speel, met MIJN favoriet neckprofiel, MIJN favoriete kleur,... En niet wat een of andere bekende kwistenbiebel als voorkeur heeft...


(Maar zoals ik al zei, dit is louter mijn mening. Ik zit al een gehele tijd te Gassen op een Fender "Classic Series" Telecaster, in het wit, omdat ik die mooi vind. Dat m'n "idool" (man waar ik vooral veel licks & slagtechniek van ontleen, en niet adoreer om zijn "persoon-zijn") Steve Cropper ook op zulk een gitaar speelt, is mooi meegenomen, maar dit maakt me absoluut "niet" uit.)

joskedentweede
11 december 2007, 21:26
Wat Mr. Fingers zegt
Amen

Antoon
11 december 2007, 21:42
Rory Gallagher speelde op een 1961 strat, geen 1968. Waarom zijn er als het over een signature of relic gaat altijd mensen die perse kwijt moeten hoe 'zielig' ze het vinden als je die koopt. Alsof mij dat wat interesseert..

joskedentweede
11 december 2007, 21:51
misschien een raad voor beginners, laat je niet leiden door een naam??

pasqual
11 december 2007, 22:05
je kan natuurlijk de duurste relic, vintage, re-issieu( of hoe spel je dat?) namaak gitaar van je vaforiete voorbeeld kopen, maar als je daar niet de juiste versterker bij hebt zul je nooit dat geluid krijgen. zonde van het geld.
ik heb afgelopen zaterdag bij de lokale gitarenboer te Sittard op de goedkoopste aria strat kopie gespeeld op een of andere ( wel goeie ) transistor amp en na ff draaien aan de knoppen had een vrij goed SRV geluid te pakken. ik wil maar zeggen: de versterker is net zo belangrijk.

groeten Pasqual.

JeeBee
11 december 2007, 22:09
je kan natuurlijk de duurste relic, vintage, re-issieu( of hoe spel je dat?) namaak gitaar van je vaforiete voorbeeld kopen, maar als je daar niet de juiste versterker bij hebt zul je nooit dat geluid krijgen. zonde van het geld.
ik heb afgelopen zaterdag bij de lokale gitarenboer te Sittard op de goedkoopste aria strat kopie gespeeld op een of andere ( wel goeie ) transistor amp en na ff draaien aan de knoppen had een vrij goed SRV geluid te pakken. ik wil maar zeggen: de versterker is net zo belangrijk.

groeten Pasqual.

Doe Eddy de groeten van me.... 8-)

Eko
11 december 2007, 22:22
Niet om te zeuren, maar Fender is niet gek. Ze bouwen gitaren die ze verkopen. Er is dus vraag naar. Misschien kan de een heel goed uit de voeten met een Aria strat en heeft de ander het geld voor een dozijn Shiskoff strats uit de Customshop. Als het je bevalt en je kunt het betalen , mij een biet. Doe wat je niet laten kunt. Over smaak valt niet te twisten. Heel soms heb ik wel eens het idee dat je makkelijk over vallen kunt , als je ze niet betalen kan. Maar dat kan ik mis hebben.

artnaz
11 december 2007, 22:42
nee hoor de yngwie heeft gewoon 3 standen (ik heb er 2 gehad)
yngwie gebruikt zelf alleen de buitenste standen van de schakelaarEn dat heeft hij zo gejat van Blackmore. Het gebruik van die twee standen, de looks van de gitaar, de specs, de sound... Maargoed, hij jat wel goed, want zijn sound is één van de mooisten vind ik... :satisfie:

Overigens heb ik wel 5-way switch varianten gezien dacht ik. Misschien in een bepaalde periode uitgebracht?

catmanx28
11 december 2007, 22:42
Allemaal goed en wel, maar ik stel me (volkomen onterecht waarschijnlijk) de vraag: "Waarom wil iedereen persez (uitdrukkelijk) op de gitaar van z'n idool spelen, en liefst op een zo goed mogelijke namaak ervan". Vergeet niet dat iedere gitarist z'n eigen sound heeft he, die ook voor een geheel stuk door de vingers/gitarist zelf bepaald wordt. Okee, het kan best wel "show" staan, zo een Rory Gallagher Tribute Strat, of een Joe Strummer Telecaster, ofikweetniwelkmerkenwelkmodeltributegitaar, maar ik heb dan het idee van: "jah, weer zo'n meeloper"... En om er dan kweenihoeveelduizendeuro voor neer te tellen, bvb een 25.000€ voor een Van Halen Frankenstrat, I don't give a neuk dat die perfect nagemaakt is, geef mij maar een stratje dan dat IK graag zie, en waar IK graag op speel, met MIJN favoriet neckprofiel, MIJN favoriete kleur,... En niet wat een of andere bekende kwistenbiebel als voorkeur heeft...


(Maar zoals ik al zei, dit is louter mijn mening. Ik zit al een gehele tijd te Gassen op een Fender "Classic Series" Telecaster, in het wit, omdat ik die mooi vind. Dat m'n "idool" (man waar ik vooral veel licks & slagtechniek van ontleen, en niet adoreer om zijn "persoon-zijn") Steve Cropper ook op zulk een gitaar speelt, is mooi meegenomen, maar dit maakt me absoluut "niet" uit.)

soo true . so true.
Toch ben ik "verliefd" geworden op die jems. Maar ga nu wel nadenken
of ik een gitaar wil die exact is zoals meneer of mevrouw de grote gitarist(te).
Wel leuk als ze meedenken over een instrument.

Saf
12 december 2007, 07:11
ik vind die rory strat juist echt ubervet.

Gitaargek
12 december 2007, 10:01
Het is ook zeker niet iets wat ik zal kopen. Ik heb een Highway One Strat in sunburst en ben daar heel erg tevreden mee. Het is mijn gitaar en ik heb er schik van.
Als groot Rory fan is het natuurlijk wel leuk om zo'n gitaar in de winkel zien hangen. Ik vind het een mooie gitaar en speelt ook lekker. Ik moet wel zeggen dat mijn Highway One strat er niks aan onder doet. Ik kijk niet naar prijs, serie enz maar of de gitaar geschikt is voor mij. Nou dat is ie.

fred dons
12 december 2007, 10:05
En dat heeft hij zo gejat van Blackmore. Het gebruik van die twee standen, de looks van de gitaar, de specs, de sound... Maargoed, hij jat wel goed, want zijn sound is één van de mooisten vind ik... :satisfie:

Overigens heb ik wel 5-way switch varianten gezien dacht ik. Misschien in een bepaalde periode uitgebracht?

beetje wel, alleen iedereen had een 3 standen schakelaar op zijn strat in die jaren en Yngwie kocht zijn strats in de jaren 70 al en toen waren er geen andere strats dan bigheadstocks dus het ligt niet helemaal aan Ritchie ;)

nopster
12 december 2007, 10:38
Rory Gallagher speelde op een 1961 strat, geen 1968. Waarom zijn er als het over een signature of relic gaat altijd mensen die perse kwijt moeten hoe 'zielig' ze het vinden als je die koopt. Alsof mij dat wat interesseert..

Maar het was wel het 62-er model...

artnaz
12 december 2007, 14:32
beetje wel, alleen iedereen had een 3 standen schakelaar op zijn strat in die jaren en Yngwie kocht zijn strats in de jaren 70 al en toen waren er geen andere strats dan bigheadstocks dus het ligt niet helemaal aan Ritchie ;)Oh jawel! :p

Hij heeft zeker 10 Blackmore-nummers gespeeld, de gitaar ziet er hetzelfde uit (kleurcombinatie, plus de scalloping wat heel uniek is, en dat hij nog steeds die 70s headstock gebruikt), de Marshall Majors, en het feit dat hij op zijn eerste CD's al Blackmore (en Bach/Beethoven/etc. :sneaky:) bedankt... Dus het zou wel heeeel toevallig zijn dat de gitaar onbewust 90% dezelfde is als die van Blackmore... ;)

fred dons
12 december 2007, 15:09
tuurlijk is hij zeker in het begin een schaamteloze Ritchie kopie geweest maar zijn eerste goed strat was een maple nek 72 strat (wat de basis vormde voor al zijn volgende strats) terwijl Ritchie op een 74 rosewood strat speelde dus er zijn ook wat verschillen (je zou wat dat betreft ook kunnen zeggen dat hij een Jimi Hendrix kopie is omdat hij op een big head 70ties strat speelt (minus de scallop) (& hij heeft meer dan 10 JH nummers gespeeld)

+ Ritchie speelde op 100 en 200 watt marschalls en later Engles terwijl Yngwie op 50 wat marshall plexis speelde (aan de andere kant Yngwie heeft wel altijd oude rainbow zangers gespaard :D )
(en hij bedankt ook paganini, stephen king, h.p. lovecraft op de zijn eerste lp's ;) (maar ik ben het stiekem wel met je eens hoor ;) )