PDA

View Full Version : Advies gevraagd gitaarruil Telecaster - LP GEM



Meneer I.
10 december 2007, 10:12
Ik heb de mogelijkheid om mijn Fender USA Tele te ruilen tegen een Gibson LP Studio GEM (Topaz). Deze ruil speelde al enige tijd geleden, maar sinds ik niets meer had vernomen van de beste man is het afgeketst. Inmiddels ben ik een EPI LP Standard rijker waarin GFS Mean 90's inkomen (deze zijn nog niet binnen).
Vandaag krijg ik in een keer weer bericht dat de deal toch door kan gaan.

Nu het dillemma:

* JA ik wil graag een GEM (P90!!)
* MAAR ik heb dan 2 LP's met P90's (op zich zou de Epi wel weer door te verkopen zijn).
* En de muziek die ik speel is o.a. ook soul-funk en is een GEM hiervoor wel geschikt? Nu kan ik nog een Tele pakken straks niet meer (behalve mijn zelfbouw natuurlijk). Voor het rauwere werk is de GEM sowieso wel goed.

Eigenlijk heb ik het antwoord al gegeven: IK WIL DIE GEM!
Maar zou die goed inzetbaar zijn voor cleane funky riffs en slagjes? De USA Tele bespeel ik eigenlijk nauwelijks, maar we hebben wel veel meegemaakt samen dus doet ook wel een beetje pijn.

Zijn er andere GEM gebruikers die hier een idee over hebben? Wellicht eerst wachten op de Mean 90's in de Epi en dan een besluit nemen? Of gewoon er voor gaan?

Kim Wilson
10 december 2007, 10:13
Een Tele wegdoen voor een Gibson? :o

Meneer I.
10 december 2007, 10:18
Voor jou een beetje de omgedraaide wereld nietwaar ;o)

Kim Wilson
10 december 2007, 10:25
Mwoah, enigszins wel ja. :D

Maar een Gibson met P90's lijkt mij eerlijk gezegd ook wel een mooi ding, hoor. Ik denk dat ik me er ook wel mee zou kunnen vermaken. :)

hesse
10 december 2007, 10:26
Gewoon houden wat je nu hebt!!
Op de duur ga je toch nog eens af en toe willen overschakelen op het telegeluid, en dan denk je aan jullie mooie oude tijd, en je gaat haar missen... Het is gelijk meisjes he: sommige had je beter kunnen houden :hippie:

Rinze
10 december 2007, 10:43
Maar net als bij meisjes kost het soms teveel om ze allemaal te houden.

bass blom
10 december 2007, 11:02
hmm, anders wil ik die gem wel :P
goed idee ruilen voor een tele, lelijke ondingen :D

Azrael
10 december 2007, 11:03
Een Tele wegdoen voor een Gibson? :o

Nooooooooooo! :angry:

@bass blom
Wil je een ram? :satisfie:

bass blom
10 december 2007, 11:06
Nooooooooooo! :angry:

@bass blom
Wil je een ram? :satisfie:

kommaarkommaar :hippie:

Agent_Smith
10 december 2007, 11:07
DOEN!!!
Studio Gems zijn supercool! Tele's zijn ook cool, maar zijn er meer dan zat.

:)

Azrael
10 december 2007, 11:21
kommaarkommaar :hippie:

Als het een keer lekker weer is goed? :hippie:

bass blom
10 december 2007, 11:23
Als het een keer lekker weer is goed? :hippie:

ja gezellig :D

sugarfish
10 december 2007, 11:38
Ik heb ook een GEM (emerald green), geweldige gitaar.

Het voornaamste verschil met een tele (mijn referentie is een London City tele) is in mijn ogen de warmte. De Gibson heeft een lekker warme sound, soul en funk zoals je wilt.
Of je nou moet ruilen? Je moet echt voor de sound kiezen. Een tele is totaal anders.
Ik heb de GEM al wat jaartjes en toch staat deze bij mij al even in de tas...omdat ik de laatste tijd toch voorkeur geef aan de tele-sound.
Maarja, of je hier wat aan hebt....

Meneer I.
10 december 2007, 11:38
Oeps het altijd weer spannende "Fender vs Gibson" voorkeur aangewakkerd....

Kim Wilson
10 december 2007, 11:39
Nee hoor. Alleen al het feit dat je die Tele weg wil doen... :dontgeti:

Azrael
10 december 2007, 11:49
Nee hoor. Alleen al het feit dat je die Tele weg wil doen... :dontgeti:

Precies! Als het nu een strat geweest was had ik het niet zo erg gevonden. :satisfie:

Meneer I.
10 december 2007, 12:19
Daarom ben ik ook nog zo in dubio. Een strat is voor mij geen optie, die heeft gewoon niet de juiste looks (plasticlook), terwijl het geluid toch wel redelijk goed zou passen in mijn muziekstijl. Verder hou ik niet zo van tremolo's.

Mijn Fender USA Tele heeft als pop/rock gitaar gediend met name vroegah. Mijn zelfbouwtele heeft een P90 in de nek en een splitable humb in de brug en is vele malen veelzijdiger in geluid dan de USA. De USA fungeert dan ook als backup, ik pak eigenlijk altijd de zelfbouw. De USA tele zit nu al bijna een jaar ongebruikt in de koffer en dat is ook zonde.

Wat ik me wel afvraag is of een Tele met P90's nu zoveel anders klinkt dan een LP met P90's?

Ik kan denk ik wellicht het beste wachten op de GFS Mean 90's en die testen in de Epi LP, als dit bevalt dan wellicht toch de GEM nemen. Of de Epi gebruiken want als die goed klinkt....juist dan is die goed genoeg. Maar ja een Gibson heeft nu eenmaal wat meer mojo (terecht of onterecht) dan een Epi en die GEM's lijken me wel redelijke collector's items worden met de tijd.

Orpheo
10 december 2007, 12:24
ik zou 't niet doen... Ik vind de GEM niet echt supertof, maar een tele daarentegen.. Het gave van de tele vind ik dat ie warm en knarsend/scherp/helder/twangy kan klinken, maar een LP alleen maar warm. de gem heeft dat imo nog erger, en p90's brommen zo waanzinnig, en telepups voor mijn gevoel stukken minder.

Mocht ik TOCH nog iets met p90's en gibson willen hebben, zou ik gaan voor een LP special.

bass blom
10 december 2007, 12:29
Ik kan denk ik wellicht het beste wachten op de GFS Mean 90's en die testen in de Epi LP, als dit bevalt dan wellicht toch de GEM nemen. Of de Epi gebruiken want als die goed klinkt....juist dan is die goed genoeg. Maar ja een Gibson heeft nu eenmaal wat meer mojo (terecht of onterecht) dan een Epi en die GEM's lijken me wel redelijke collector's items worden met de tijd.

ik heb de dreams in mijn les paul geprobeerd.. klonk leuk.
maar toen ik de gibsons in mijn SG hoorde ter vergelijking klonken die toch echt een stuk volwassener.
de GFSjes verbleekten tot blikken speelgoed.
de P94's die nu in mijn les paul zitten zijn super en brommen veel minder dan de soap bars in de SG.

Meneer I.
10 december 2007, 12:40
Tja over de GFS Dreams hoor ik ook niet zoveel positiefs, maar de GFS Means daarentegen schijnen toch echt een getrouwe P90 sound af te geven. Ben benieuwd moet deze week binnen zijn.

Ga wel steeds meer twijfelen of ik het nu wel moet doen....

Qua veelzijdigheid heb ik dan straks een:
* USA Tele met standard Single Coils
* Zelfbouw Tele met P90 en Humbucker
* Epi LP Standard Plus met Mean 90's
In principe kan ik hier alle benodigde geluiden uithalen voor de covers die we spelen.

Otje
10 december 2007, 12:44
Ik speel al 10 jaar op een Gem en zou 'm nooit ruilen voor een Tele. Voordat ik deze Gem had, had ik dus een Tele (maar dan wel zwaar gecustomiseerde).

Het zijn allebei topgitaren waar je allerlei kanten mee opkunt. Wat je kiest is een hele persoonlijke keuze. Maar zelf vind ik de Gem fantastisch!

Orpheo
10 december 2007, 12:52
Tja over de GFS Dreams hoor ik ook niet zoveel positiefs, maar de GFS Means daarentegen schijnen toch echt een getrouwe P90 sound af te geven. Ben benieuwd moet deze week binnen zijn.

Ga wel steeds meer twijfelen of ik het nu wel moet doen....

Qua veelzijdigheid heb ik dan straks een:
* USA Tele met standard Single Coils
* Zelfbouw Tele met P90 en Humbucker
* Epi LP Standard Plus met Mean 90's
In principe kan ik hier alle benodigde geluiden uithalen voor de covers die we spelen.

het lijkt me trouwens een goed idee als je eerst bij jezelf nagaat: met welke gitaar heb ik meer? Ik ben bv. heel erg 'fan' van les pauls, en ik probeer alle sound die ik hebben wil, ook uit een LP te halen. doe ik door een singlecoil en singlecoilsized humbucker naast elkaar in 1 humbuckerraam te proppen, en ze zo te schakelen dat ze OF gesplit zijn (of de SC, of de hum), of dat ze beiden 1 superhumbucker worden. Daarmee krijg ik dus dikke LP-sounds, maar ook weer supertoffe stratsounds (de strat-quack zeg maar), en als ik die humbucker (de sc-sized) split, heb ik een tele-sound.

Ik vertel dit, niet om jou te pushen dat ook te doen, maar om te illusteren: kijk welk model je 't tofst vind, en pas dat dan aan, zover, dat je er zoveel mogelijk kanten op kan die jij wilt. als jij helemaal gek bent van een tele: pas dan je tele aan, er zijn 1001 opties om dat te bewerkstelligen. Ben je gek van een LP, dan moet je denken: WAT wil ik. hoe wil ik dat doen, en als je daar niet uit komt, even 't forum raadplegen.

Het komt op mij namelijk een beetje over alsof je nog niet echt weet of je nu op teles of LP's wilt spelen :)

sugarfish
10 december 2007, 13:01
het lijkt me trouwens een goed idee als je eerst bij jezelf nagaat: met welke gitaar heb ik meer?
...
Het komt op mij namelijk een beetje over alsof je nog niet echt weet of je nu op teles of LP's wilt spelen :)

Ik denk dat dit een hele goede tip is. Eerst bepalen of je meer met een tele of een LP hebt.
Dat heb ik nu ook zo ervaren.

Kakihara
10 december 2007, 13:14
Ik zou mezelf ook afvragen of die GEM een aanvulling is op de rest van je collectie. Als je die GEM optelt bij die tele met P90's en die Epi met P90's, lijkt het me dat je dan met 3 gitaren zit die toongewijs behoorlijk in elkaars vaarwater zitten en dan is de keuze van welke gitaar je gaat vastpakken geen kwestie meer van geluid, maar eerder een kwestie van welke hals het lekkerste speelt. Dat gezegd zijnde kan je je USA tele inruilen tegen die GEM en daarna je Epi als pasmunt gebruiken om opnieuw een tele te scoren (wie weet wel een baja :D)

Meneer I.
10 december 2007, 13:32
Of ik of op een tele of op een LP wil spelen is niet de vraag. Beide spelen prima en beide blijven in mijn 'collectie'. Typen hals maken mij niet heel veel uit ik kan overal wel mee uit de voeten (handen ;o) ).
Wat ik wel weet is dat ik niet veel op heb met Strats.

Gibson LP is een gitaar die ik vroeger niet kon betalen een Fender Tele wel. "submerken" zoals Epiphone waren niet "stoer/echt" genoeg (vroeger wel te verstaan) was de algemene opvatting in de vriendenkring.
De tele heeft grotendeels mijn (eigen) muziekstijl bepaald, maar een Gibson LP staat nog altijd op mijn verlanglijstje. Nu met het covers spelen ben ik op zoek naar meerdere sounds.

Inmiddels dus een EPI LP in het assortiment en dit is gewoon een prettige gitaar met goede looks en een totaal andere (ook goede) sound dan een Tele.
De Zelfbouw tele gaat ook niet weg, want die heeft goede soundmogelijkheden, de Epi LP die ik heb bevalt qua speelbaarheid en feel ook prima, alleen de pups worden dus vervangen. Maar om nu straks een Epi en een Gibson te hebben met P90's lijkt me ook een beetje overkill.
Lastige is dat je niet even naar een winkel kan gaan om een GEM te proberen, omdat die niet meer in productie zijn.

Ik ga het e.e.a. nog eens rustig overwegen.

Lexvandoef
10 december 2007, 14:01
Moeilijke keus, ik zou zelf ook wel een GEM willen, maar daar zou ik dan weer niet mijn tele voor weg willen doen. Ik vind ze trouwens wel een stuk volwassener klinken dan een epi, mischien die epiphone weg doen, en van dat geld + wat extra die GEM niet gewoon kopen?

Nielsje
10 december 2007, 14:09
Moet je persé ruilen? Kopen zou een beter idee zijn :)
Tele's zijn leuk, en GEM's ook! De mijne gaat niet meer weg :)

Mitch
10 december 2007, 14:16
Wat ik een absoluut nadeel vaind aan de GEM is dat de elementen even sterk zijn, waardoor het volume van de brugpup dus te laag uitkomt. Erg suf, moet je dus je brug P90 gaan vervangen door iets pittigers of je halspup door iets lagers. Erg slordig van Gibson...
Verder, als ik je gitaren zo bekijk...en gewone Tele, één met P90 en hb, een Epi LP, sja...waarom wil je dan een GEM erbij ? De looks ? Zo bijzonder vind ik 'm niet eerlijk gezegd. Zelfde voor GFS pups, zie de ervaring van bass blom. Ze zijn aardig voor wat ze kosten, maar als je een iets serieuzere sound wil...nèh.

Godfather
10 december 2007, 14:25
Een tele of les paul Gem hebben beiden gewoon een ander karakter, de een is niet perse slechter dan de ander. Het is wat al eerder is gezegd; een les paul klinkt eigenlijk altijd warm, ondanks P90's. Het is eigenlijk alleen de kunst om de juiste amp te zoeken voor een specifieke gitaar.

Meneer I.
10 december 2007, 14:28
Ik heb zojuist een email gestuurd naar de beste man die de GEM wil ruilen of hij het ook wil verkopen en wat dan zijn vraagprijs dan is.

Even wachten op zijn antwoord...

Otje
10 december 2007, 14:44
Een GEM heeft een hele warme klank met veel body. Klinkt vol, niet iel.

Je kunt volop raggen op het brugelement zonder dat 't scherp wordt. Ideaal voor AC/DC-achtige rock'n'roll, blues, rockabilly, etc.

De combinatie brug/hals klinkt behoorlijk Strat-achtig met een mooie diepe 'cluck'. Ideaal voor Knopfler-achtige dingen en voor funk, maar het geluid is iets voller. Dat komt omdat P90's meer output hebben dan een gemiddelde Strat pickup en ook door al dat mooie mahonie :).

Halselement is geweldig voor jazz, solo's en blues.

Zoals bij alle Les Pauls is de hals perfect!

Godfather
10 december 2007, 16:28
Helemaal eens met Otje, +1.

Otje
10 december 2007, 16:50
Als ik ooit nog 's schandalig rijk wordt dan verzamel ik ze allemaal :D.

http://www.gibson.com/products/gibson/LesPaul/images/gem-guitar.jpg http://www.gibson.com/products/gibson/LesPaul/images/gem-pict1.jpg

http://www.oldenburger-music-station.de/Gibson-Les-Paul-Studio-Emerald.jpg

Lexvandoef
10 december 2007, 17:21
oh ik wil er nog steeds een :sssh:, ben al geld aan het verzamelen :rockon:

Nielsje
10 december 2007, 17:27
Niets daarvan! Je moet eerst nog een fatsoenlijk pedalboard aanschaffen! :)

Lexvandoef
10 december 2007, 17:32
Niets daarvan! Je moet eerst nog een fatsoenlijk pedalboard aanschaffen! :)

hehe, heb je je warwick en headrush al binnen?

bass blom
10 december 2007, 17:38
ieuww, een groene :D

omni
10 december 2007, 17:48
overbodig waarschijnlijk, maar ik zou de die gem wel even aan een ernstige inspectie onderwerpen, ik heb ooit zo'n topaz vast gehad en die vond ik nogal aan de zware kant en ik heb een Custom uit 80!

pannekoek
10 december 2007, 18:18
GIBSON!!!!!! :hippie:

Meneer I.
10 december 2007, 21:24
http://instruments.garyhendershot.com/H_.jpg

Hij is wel erg bijzonder fraai. :soul:
Dat ie zwaar is, is geen probleem. Ik denk dat weinig gitaren zwaarder zijn dan mijn zelfbouwtele.


Ik heb net eens even de buren getergd met een Madamp A15 op hoog volume...

- De Epi (nog met humbs), klinkt redelijk en speelt gewoon goed.
- De USA Tele speelt ook erg goed, alleen vindt ik het nekelement niet zo.
- De winnaar is de zelfbouwtele, deze is zo veelzijdig met de P90, humbucker en 5 standenswitch. Maar ja die heb ik dan ook zelf gebouwd naar eigen wens.



Ik denk toch dat ik maar eens langs ga om de GEM te testen, en als die bevalt dan gaat de ruil door (als hij de tele wat vindt), want verkopen doet ie niet los.

Otje
11 december 2007, 08:55
http://instruments.garyhendershot.com/H_.jpg

Hij is wel erg bijzonder fraai. :soul: +1. Hij is prachtig!

Lexvandoef
11 december 2007, 11:40
mwah, ik vind dit niet eens de mooiste versie, doe mij die rooie of blauwe maar.

steph
11 december 2007, 11:56
ieuww, een groene :D
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/gittovernaar.jpg
Groen is mooi man! :rockon:

bass blom
11 december 2007, 12:01
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/gittovernaar.jpg
Groen is mooi man! :rockon:

noem jij dat groen? :o
vind ik meer blauw, turquoise.. mooi kleurtje!

steph
11 december 2007, 12:03
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/LPTele.jpg
Hier is de kleur wat beter, maar ik zou dus voor beide gaan :)

sugarfish
11 december 2007, 12:06
Als ik ooit nog 's schandalig rijk wordt dan verzamel ik ze allemaal :D.



http://www.oldenburger-music-station.de/Gibson-Les-Paul-Studio-Emerald.jpg

Deze foto geeft een verkeerd beeld. Hij dan wel groen, maar niet zo fel als op de foto. Hij lijkt eerder zwart, en in bepaalde lichtval zie je wat groen... (zie mijn sig)

Nielsje
11 december 2007, 12:25
Ik zal eens wat mooie foto's van de mijne proberen te maken vandaag of morgen... Mjummie

Meneer I.
12 december 2007, 09:53
Communicatie verloopt weer eens prettig met degene die wil ruilen...NOT! Hij reageert weer eens lange tijd niet, maar verwacht dat wel van mij als hij eens wat verstuurt. Voorgaande email uitwisseling was ook al "eigenaardig" te noemen...

Ik wacht het nog even af, maar anders ben ik wel een beetje klaar met dit figuur. :stop: Betekent wel dat er geen ruil plaatsvindt.

Marc Oblivian
12 december 2007, 10:34
Nog even over het feit dat je er 1 wilde proberen...
Forumlid Dano heeft een Gem: een blauwe. Mooi ding!
Hij woont in Zaandijk geloof ik (en oefent regelmatig in een oefenruimte in Wormerveer), dus dat is niet zover bij jou vandaan.
Je kan hem een berichtje sturen of je eens mag proberen.
Wie weet is het verhelderend.

Heb je trouwens geen telnr van die vent? Emailen gaat vaak langzaam: emailwisseling van 3 weken kan je vaak met een belletje van 2 minuten afdoen. En je kan beter inschatten of hij ook serieus is.
Jaja....vernieuwing is niet altijd vooruitgang

Meneer I.
12 december 2007, 10:49
Nog even over het feit dat je er 1 wilde proberen...
Forumlid Dano heeft een Gem: een blauwe. Mooi ding!
Hij woont in Zaandijk geloof ik (en oefent regelmatig in een oefenruimte in Wormerveer), dus dat is niet zover bij jou vandaan.
Je kan hem een berichtje sturen of je eens mag proberen.
Wie weet is het verhelderend.
Bedankt voor de tip!
Ik heb gisteravond trouwens net twee Mean 90s (P90s) in een Epi LP Std plus gezet en de eerste indrukken zijn goed. Vanavond eens op volume door een buizenamp halen.


Heb je trouwens geen telnr van die vent? Emailen gaat vaak langzaam: emailwisseling van 3 weken kan je vaak met een belletje van 2 minuten afdoen. En je kan beter inschatten of hij ook serieus is.
Jaja....vernieuwing is niet altijd vooruitgang
Geen tel nr, ik zal er in een volgende mail eens naar vragen.

Marc Oblivian
13 december 2007, 10:18
Tja...als die Epi met P90 gewoon erg goed bevalt, dan ben je klaar.
Laat maar even weten hoe die bevalt!!

Meneer I.
21 december 2007, 12:17
De Epi bevalt enorm goed met die p90's! Hij is nu ook stemvast met die nieuwe tuners, die oude hadden wel erg veel speling. De p90 sound is wel een stuk cleaner dan de Kluson P90 in mijn Tele, maar wel erg vet op de nek en bright met lekkere mid op de brug. De middenstand doet inderdaad wat aan een stratsound denken.

Neck Clean: lekker voor vette soul riffs
Neck Crunch: bluesy
Neck Higain: rockriffs

Bridge Clean: bijna zoals een telecaster maar dan met wat meer mid
Bridge Crunch: Blof achtige sound
Bridge Higain: Classic rock !

Midden Clean: stratachtig
Midden Crunch: voor minder 'bijtende' blues/rock
Midden Higain: rhythm gitaar rock

Vooral Midden en Brug Clean zijn erg lekker met WahWah.
Al met al een erg bruikbare gitaar meteen enorm lekker bespeelbare hals (dunner dan mijn tele).


RUIL
De ruil met voor de GEM is wat mij betreft van de baan. De communicatie verloopt zo moeizaam met die gozer, hij heeft nog steeds niet gereageerd op mijn laatste emails. Ik heb ook geen telefoonnummer van hem...


TELE-MOD
Ik zag een ander draadje waarin Telecaster Mods worden besproken en ik ga de Fender USA 'pimpen' met een 4-way of 5-way-super switch. Dus iets van:

Neck
Neck+Bridge serie
Neck+Bridge parallel
[Neck+Bridge uit fase (geen idee hoe dat klinkt)]
Bridge

Volgens mij komen er dan heel wat bruikbare geluidscombi's erbij! :)

Kim Wilson
21 december 2007, 12:21
[Neck+Bridge uit fase (geen idee hoe dat klinkt)]

Ligt eraan. Neck+bridge parallel uit fase klinkt wat dunner, neck+bridge serie uit fase klinkt helemaal als een middengolf-radio. Voor mij heeft de uit fase-switch geen enkele toegevoegde waarde. Ik zou er dus een 4-way inzetten.

Meneer I.
21 december 2007, 12:30
Ligt eraan. Neck+bridge parallel uit fase klinkt wat dunner, neck+bridge serie uit fase klinkt helemaal als een middengolf-radio. Voor mij heeft de uit fase-switch geen enkele toegevoegde waarde. Ik zou er dus een 4-way inzetten.
Hmm, dus de uit fase bij serie is onbruikbaar, wellicht dan alleen een uit fase bij parallel proberen ik hou wel van een experimentje :satisfie: . Trouwens beide gaat dan toch niet lukken met een 5-way-switch.

Kim Wilson
21 december 2007, 12:34
Ga eens naar de gitaarwinkel, en probeer even een Baja. Daar zit dat knoppie op. Dan kun je zelf horen óf en wát voor jou bruikbaar is.

Ik ga zelf denk ik mijn 4-way switch eruit halen voor een 3-way, en het uit-fase knopje wil ik gebruiken als serie-parallel switch. Als dat mogelijk is tenminste.

blademan
21 december 2007, 12:46
ik heb ook een Baja, maar vind de S1 switch wel bruikbaar . De uit fase stand met brug en hals geschakeld is een, wat mij betreft, erg lekker, strat-achtig geluidje. Dus..... smaken verschillen, en da's maar goed ook.

Kim Wilson
21 december 2007, 12:50
Maar dan wel de parallelstand, neem ik aan?

Daarom zei ik ook, probeer het eens uit, dan kun je zelf ervaren wat die standen doen. :)