PDA

View Full Version : EMG wiring help



pgm10th
10 december 2007, 08:46
Hoi jullie die mij kunnen helpen.

Ik ben een EMG Zakk Wylde set in mijn gitaar aan het zetten.
Waar bij ik gebruik maak van 2 volume pot's en 1 tone pot.
Elke pickup heeft zijn eigen volume, maar delen beide de tone pot.

Maar ik heb problemen met mijn sound, en ik kom er totaal niet meer uit.
Dit is het schema wat ik gebruikt heb.
http://img87.imageshack.us/img87/9458/emgdiagramht0.jpg

Wat doet het wel, en wat doet het voor al niet;

Ten 1e, er zit een brom/hum in de sound.
Als of deze een aarde probleem heeft.
Een aarde draad naar de brug toe is niet nodig met deze EMG zet, dus dat is het niet.

Doe ik beide volume dicht op 0, kan ik aan mijn tone draaien.....en dan hoor ik de tone ook. (de brom word dikker en dunner)

Ten 2e, kies ik de brug pickup op de switch en gebruik zijn volume....werkt deze prima.
ook in de 2e positie. (daar waar hij beide pickups zou moeten pakken)

Doe ik het zelfde met de neck pick up, werkt dit ook wel, MAAR!!!!!!
Hou ik de volume van de brug dicht, en de neck open...en schakel ik dan tussen beide......blijf ik de neck pickup horen.

Nu is mijn vraag, is er iemand die deze cobinatie ook gebruikt heeft, en zo ja werkt deze goed en had je eerst ook problemen?

Zie ik de schema of combinatie verkeerd?
Want is het misschien zo dat beide volume geen master volume zijn, maar dat ik maar 1 master heb, en de 2e een soort van boost volume?

En wat/waar zou die brom vandaan komen.

Wat heb ik al gedaan.
- Om te beginnen heb ik 4 verschillende batterijen gebruikt, dus laten we er van uit gaan dat dat het niet is.
- Andere volume, tone en toggle swicht gebruikt.
- 1 op 1 aan gesloten. (zonder switch en/of tone maar brom blijft)
- de jack draden (groen en zwart) omgedraait om te kijken of dit verschil maakt.


Dus graag hoor ik van jullie of jullie ook zo iets gehad hebben.

Of dat er misschien iemand is die mij zou kunnen helpen aan een ander schema voor een 81 en 85 EMG Zakk Wylde set met 3 pot's er in.

Ik hoop van iemand bruikbare info te krijgen.
Al vast bedankt.

Denny

Dark_Tranquillity
10 december 2007, 09:37
Ahh, ik heb toevallig ongeveer dezelfde schakeling, zonder toggle switch, omdat je dus twee onafhankelijke volume pots gebruikt, waarmee je dus het aan en uit regelt.

Ten eerste, draai de pickupring schroeven aan de control kant eruit. Probeer het nu eens.

Lukt het nu nog niet, laat het weer even weten.

PS: als je wilt, mail ik je het schakelschema dat ik gebruikte, misschien heb je m er zelf ook al wel bij zitten: De J-bass of p-bass 3 pots schakeling.

pol
10 december 2007, 10:36
het schema is gewoon goed, maar werkt EMG met braided wire ?

Mr.Fingers
10 december 2007, 10:59
Ik zie in het schema dat de condensator aan de tonepot er precies fout aangemonteerd zit. Hier hangt hij aan het middenste pooltje, en de "+" draad aan het onderste pooltje, dit moet worden veranderd in de condensator aan het onderste pooltje, en de "+" draad aan het middenste pooltje, nu werkt de tonepot niet als "tonepot", maar als een kleine volumepot. (ik had dit probleem ook met m'n jazzbass, dat de tonepot niet werkte, en altijd in de open stand een beetje volume lekte, en toen ik die aansluitingen verwisselde, was het probleem opgelost + werkte de tonepot als tonepot)

EDIT: die brom... probeer eens een "bypasje" te maken tussen de "-"draad van je batterij, en de "-" pool van je jack (dus die twee zwarte draden met elkaar verbinden), want ik denk dat je idd een aardingsprobleem hebt op batterij of "-" pool van de jack.


(ik ben geen held in actieve elementen, maar ik denk dat het daaraan kan liggen)

pol
10 december 2007, 11:12
die condensator zit gewoon goed, daar heeft het niets mee te maken. Wat die tonepot nu doet is de weerstand regelen naar die condensator die tussen signaal en aarde staat, maakt dus helemaal niks uit je de signaaldraad op het middenste pootje of op het 1ste aansluit.

je mag gerust die tonepot volgens jouw manier bedraden, maar het zou geen enkel verschil mogen uitmaken. een weerstand is een weerstand, maakt niet uit in welke richting die staat.

pgm10th
10 december 2007, 11:49
dit gaat lekker zo, wel niet, wel niet......zo kom ik er natuulijk niet.
ik zad zelf te denken aan goede voorbeelden. :)

Nee, oké.
Het is een idee, want wat ik al zeg, die tone van mijn blijf ik horen, ondanks als ik beide volume dicht heb.

En ja die EMG's zitten met braided wire.
Hoe dat zo?

pol
10 december 2007, 12:00
tja, moeilijk geval dit, het schema klopt volledig, je moet ergens iets misgedaan hebben.

zit alles goed gesoldeerd op de achterkant van de pots ? dit is soms tricky om goed te krijgen.

orreltak
10 december 2007, 16:30
klein vraagje.....hebben beide HB`s het optimale volle geluid(b.v. in gain) als de volumeknoppen open staan(als in `niet zo`n geknepen dun geluid)?

als alles klopt volgens het schemaatje controleer dan anders ook even of die stekkertjes aan de HB`s niet verkeerd om zitten aan die 3 pennetjes.

Mattia
10 december 2007, 16:45
en anders gewoon alle connecties doormeten/checken. Want met het schema op zich is niks mis, volgens mij.

pgm10th
11 december 2007, 15:19
die humbuckers zijn goed aan gesloten, dat is het niet.
Hier ff een paar foto's.

http://img248.imageshack.us/img248/1830/bridgevolumepoten2.jpg

http://img248.imageshack.us/img248/44/dsc03691dt4.jpg

http://img248.imageshack.us/img248/6677/dsc03696zi2.jpg

pgm10th
11 december 2007, 15:19
http://img248.imageshack.us/img248/2267/neckvolumepoteq5.jpg

http://img248.imageshack.us/img248/4403/redwireyv9.jpg

http://img248.imageshack.us/img248/1917/switchoq5.jpg

http://img248.imageshack.us/img248/7082/tonepotrx1.jpg

pol
11 december 2007, 15:25
het ziet er op het eerste zicht niet echt heel proper gesoldeerd uit, meet alle aardedraden eens door.

en loshangende draden van de batterij zonder isolatie ? Ik zou hier toch krimpkous gebruiken.

edit : ik zou het eerder overlaten aan iemand die kan solderen, no offence, maar dit lijkt nergens op, veel te dikke klodders tin, vermoedelijk slechte verbindingen op de achterkant van de pots, bespaar je de moeite en laat het over aan een vakman, dit is voddewerk.

pgm10th
11 december 2007, 15:51
het ziet er op het eerste zicht niet echt heel proper gesoldeerd uit, meet alle aardedraden eens door.

en loshangende draden van de batterij zonder isolatie ? Ik zou hier toch krimpkous gebruiken.

edit : ik zou het eerder overlaten aan iemand die kan solderen, no offence, maar dit lijkt nergens op, veel te dikke klodders tin, vermoedelijk slechte verbindingen op de achterkant van de pots, bespaar je de moeite en laat het over aan een vakman, dit is voddewerk.

ja zo kan je het ook zien, maar het is meer frustratie.
Want ik had er gewoon ff geen zin meer in, het het ging me er even meer om, dat er een idee wat hoe alles loopt.
Want als ik weer "rustig" geworden ben begin ik op nieuw.
:)

Mattia
11 december 2007, 16:05
Mwah, die klodders, dat valt nog wel mee, aarde zal ook wel meevallen, maar het is vooral het feit dat niet alle soldeerverbindingen er even mooi uitzien dat mij zorgen baart; je wil een mooi, glad, egale verbinding hebben, overal, nergens 'dof' of onregelmatig. Dat is een teken van een 'cold solder joint', wat dus geen bijster goede verbinding met zich mee brengt.

pol
11 december 2007, 16:21
wacht es effe...

nu zie ik pas dat je binnenkomt met je signaal bij het middenste pootje van de pot, op de seymour duncan schema's is dit het linkse en vertrek je via het middenste pootje naar de switch.

Mattia
11 december 2007, 16:28
wacht es effe...

nu zie ik pas dat je binnenkomt met je signaal bij het middenste pootje van de pot, op de seymour duncan schema's is dit het linkse en vertrek je via het middenste pootje naar de switch.

Da's verschil tussen independent volume en dual master volume. Bij z'n schema gaat hij bij de middenste naar binnen, andere eruit.

pol
12 december 2007, 08:27
vreemd... Ik heb nog nooit een pot op die manier bedraad, keek tot nu toe altijd bij de seymour duncan schema's en dat werkte altijd prima zonder brom of rare toetstanden (ook bij actieve pickups)

snap het verschil in werking ook niet echt...

Wat heeft dit met dual master te maken ? elke pickup krijgt toch zijn eigen pot ?

Of maakt dit weer compleet niks uit of je die draden omkeert ?

Mattia
12 december 2007, 08:48
vreemd... Ik heb nog nooit een pot op die manier bedraad, keek tot nu toe altijd bij de seymour duncan schema's en dat werkte altijd prima zonder brom of rare toetstanden (ook bij actieve pickups)

snap het verschil in werking ook niet echt...

Wat heeft dit met dual master te maken ? elke pickup krijgt toch zijn eigen pot ?

Of maakt dit weer compleet niks uit of je die draden omkeert ?

Verschil: als je aan een volume pot draat en beide pickups staan aan gaat je totale volume niet omlaag. Het is alleen de mix tussen de twee die veanderd. In wezen kun je dan ook zonder een switch.

Ik bedraad eigenlijk al mijn gitaren zo, master volume vind ik minder handig.

Plaatjes:
http://www.mylespaul.com/forums/tonefreaks/558-wiring-library.html

Bottom line: gek is het niet.

pol
12 december 2007, 08:52
weer iets bijgeleerd, bedankt :)

lijkt me idd een stuk handiger als je de middenstand veel gebruikt.

edit : zijn er ook nadelen aan deze wiring ?

pgm10th
17 december 2007, 11:49
Oké oké, na een weekend opnieuw er voor zijn gaan zitten, is het dan bijna zo ver.
Mijn pickups werken nu helemaal top.
Ik heb een andere wire diagram gebruikt, de KH-21 waar 2 humbuckers 1 volume en 2 tone pots gebruikt worden.
En deze werkt veel meer naar mijn zijn.

Al wat ik nog ff doen moet is de gitaar voor zien van metaal tape, om de hum/buss tegen te gaan.
En dan is hij 100%

Bedankt mensen van EMG.
You rock!

Gitaar is ook klaar, maar daar maak ik een eigen topic voor.
Laterzzzz, weer