PDA

View Full Version : Music from the sixties



Han S
9 december 2007, 22:52
Ik vond een draadje op gearslutz waar iemand een aantal fragmenten in mono aan elkaar heeft geplakt van sixties music om aan te tonen hoe goed dat al klonk. Maar het is vooral de muziek die zo aanspreekt en daar zijn nog wel duizend voorbeelden van te vinden.

http://www.gearslutz.com/board/attachments/so-much-gear-so-little-time/46352d1197123417-beatles-1966-1966_mono.mp3

Het hele draadje: http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/161554-beatles-1966-a.html

amon
10 december 2007, 00:26
zag het toevallig ook een paar dagen geleden. Heb het toen alleen nog maar over mn laptopspeakertjes gehoord. En dit herinnert me er weer aan dat ik het nog even over mn monitors moest gaan luisteren...

Martien
10 december 2007, 01:10
Apart,

De muziek is gaaf enzo, maar toch klinkt het zo raar ineens. Kan het niet helemaal uitleggen, helemaal als je er ineens een nieuwe plaat naast gooit van 'weetikveelwat'
Lijkt alsof mijn orientatie de weg kwijt is...

stevie_vp
10 december 2007, 01:39
Grappig draadje inderdaad.... Raar kraakje op 3:10 alleen....

Han S
10 december 2007, 09:42
Kraakje? In 19th nervous breakdown?

savale
10 december 2007, 09:55
Tenslotte komt er ook geen stereo uit mn gitaar ;) Maar inderdaad mono hoeft niet perse minder te klinken, echter kan een stereo geluid wel heel veel betekenen voor de luisterbeleving vind ik.

bass blom
10 december 2007, 10:09
draad? draadrecorder? :D

http://link.marktplaats.nl/133937664

amon
10 december 2007, 11:00
mooie referentie voor mij, aangezien ik van plan ben de demo van onze band geheel in mono op te nemen. Ik heb dan wel weer het voordeel dat ik de instrumenten wel kan pannen waar ik wil en stereo galmpjes kan toepassen...

britsie
10 december 2007, 11:27
Ik heb laatst de luxe-editie van The Piper at the Gates of Dawn van Pink Floyd kado gekregen. Daarin zit naast een CD met extra nummers, de stero- en mono-versie van de plaat. Tot mijn verbazing vond ik de mono-versie veel beter/voller/rijker klinken op mijn auto-stereo.

Azrael
10 december 2007, 11:30
mooie referentie voor mij, aangezien ik van plan ben de demo van onze band geheel in mono op te nemen. Ik heb dan wel weer het voordeel dat ik de instrumenten wel kan pannen waar ik wil en stereo galmpjes kan toepassen...

Ik snap deze post niet.

Kim Wilson
10 december 2007, 11:39
Ik snap deze post niet.
Nee, ik ook niet. De grap van stereo is exact dat wat in die post staat omschreven. Elk instrument is in principe mono, maar door toepassing van panning en stereo galmpjes wordt een nummer juist stereo...

amon
10 december 2007, 11:43
ik ga alle instrumenten (dus drums en orgeltje ook) mono opnemen... Oftewel, met 1 microfoon. Ik heb zelf gewoon de mogelijkheid niet om multitrack op te nemen.
Ik had een plan gemaakt wat me 200 euro zou kosten, daarmee kon ik mics, pre's en een fostex multitrackrecorder huren en zo alles in 1 keer op band knallen. Maar onlangs maakte ik - een voor mij prima - opname van mn drumstel met 1 mic.


Mocht dit mono-experimentje tot belabberde kwaliteit leiden, dan kunnen we alsnog alles los huren en zo gewoon vanouds alles in 1 keer (en ook stereo) op band knallen.

edit: ik bedoel meer, ten tijde dat stereo geluid er net was, drums allemaal óf links óf midden óf rechts, niet middenrechts met een reverb over het hele stereobeeld bijvoorbeeld. Inderdaad een beetje te snel geschreven in mn vorige post

savale
10 december 2007, 12:09
In principe moet drum lukken met 1 mic toch? Ik neem aan dat er ook wel plugins zijn waarmee je een bepaald freqeuntiegebied kan pannen? dan kun je alsnog een beetje stereo achtige drums krijgen.
Vraag me alleen af of dat wel klinkt...

amon
10 december 2007, 13:21
heb ik ook al over na zitten denken, maar ga ik niet doen (misschien wel om te kijken of het (goed) werkt).
Heb je geen plug in voor nodig, gewoon aux naar ander spoor met een filter erop...

C4 Multibandcompressor leek me ook al wel handig.

Hopelijk ga ik deze week beginnen met definitieve opnamens en dan ga ik zeker muziek uit de 60's als referentie gebruiken ipv de blokmeuk van vandaag.

Ben benieuwd wat men er van zal vinden als het resultaat af is. Tegen die tijd post ik dat natuurlijk hier wel ergens.

Han S
10 december 2007, 13:38
In de jaren 60 had je buitengewoon goed klinkende tapemachines, alleen hadden we nog niet zoveel sporen. En ook de microfoons waren al heel erg goed begin jaren 60.

Wat je zou kunnen proberen is een stereo opstelling voor je drums, dat kan een heel erg realistisch stereobeeld opleveren. Er zijn een aantal stereoplaatsingen als AB, XY, ORTF, DIN, NOS, MS, Blumlein, de Decca Tree heeft drie microfoons en dan heb je nog de schijf met aan beide kanten een mic.

Kijk voor die dingen op www.dpamicrophones.com (http://www.dpamicrophones.com/) en klik dan op 'microphone university' en ga naar de stereo techniques.

amon
10 december 2007, 15:33
Ja, met die stereotechnieken ben ik bekend. Echter, de mics heb ik niet. Die zou ik dan weer moeten huren. Een setje KM184 bijvoorbeeld en als ik dan toch ga huren ook maar meteen een mooie preamp erbij.
Maar dan heb ik weer zoiets van, ja, dan dit er ook maar bij en dan ook nog maar een kickmicje en weet je wat, deze mic dan ook nog maar meteen en dan zit ik weer snel op hetzelfde lijstje als ik had gemaakt een paar weken terug van 200 euro. (delen door 4 bandleden is ook zeker goed te doen, maar wil het toch eerst kostenloos proberen)

En ik ben gewoon benieuwd hoe ver ik kan komen met slechts 1 mic, hooguit 2 sporig opnemen (dus drums en Bass DI bijvoorbeeld tegelijk...). Oftewel, dingen huren kan altijd nog als het resultaat niet goed genoeg is.


EDIT: mooie /uitgebreide site trouwens
EDIT2: valt eigenlijk ook wel mee, had alleen A-B pair nog maar bekeken, de andere technieken staan lang niet zo uitgebreid omschreven.