PDA

View Full Version : Een berg vragen...



Ries Peters
9 december 2007, 22:09
Ik wil graag een begin maken met mijn eigen pedalboard. Het probleem is alleen dat ik bar weinig afweet van effectenpedalen en alles wat daarbij komt kijken. Ik ben wat rond gaan kijken en dit is wat ik allemaal wil met daarachter het pedaal wat ik eventueel op het oog heb. Ohja mijn gear is:
*Peavey Valveking 212
*Epiphone Les Paul
*Jackson DXMG

- Wah-wah ( Dunlop Cry Baby)
- Equalizer( Boss GE 7)
- Pedaaltuner (Behringer (?))
- Overdrive/boost pedaal(geen idee)

Eerste vraag: Ik weet dat behringer pedalen niet in erg hoog aanzien staan hier maar geldt het zelfde voor iets simpels als een tuner? Of tuned dat ding je gitaar verkeerd dan?

Tweede vraag: Kan iemand mij advies geven voor een boost/overdrive pedaal. Ik speel in een hardrock/metal band en ik vind dat ik met mijn peavey een goeie rhythm tone krijg maar ik wil kunnen switchen naar een lekkere lead/solo sound zonder mijn versterker instellingen te hoeven veranderen. Zou er een pedaal geschikt voor mij kunnen zijn?

Derde vraag: Heb ik hier wat aan : http://www.feedback.nl/?b=BCB60 ? Nogmaals ik heb geen verstand van dit soort dingen dus ik weet niet of het enig nut heeft? Je kunt de stroom ook verspreiden door middel van daisy chains maar ik weet niks van loop functies of iets dergelijks. Misschien nuttig om te vermelden dat ik twee linker handen heb en sowieso geen apparatuur om zelf iets te fabriceren.

Wat me brengt naar de 4e vraag: Kan iemand me uitleggen hoe het werkt met het loopen van effecten op je versterker? En misschien specifiek over mijn Valveking 212?

Vijfde vraag: zijn de door mij genoemde pedalen goed met elkaar te combineren? Of maakt dat in principe niets uit?


Nou ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven over deze dingen. Ik besef me dat ik erg veel vraag enzo maar ik heb vertrouwen in jullie ;)

x19
9 december 2007, 22:28
volgens mij is die behringer een goed stempedaal
op youtube kan je een vergelijking zien met een tu-2
http://www.youtube.com/watch?v=BxUgZKv6i38

voor de rest raad ik je aan niet te veel behringer in dat board van je te steken :)

Fuhgawz
9 december 2007, 23:41
1) Nee, bij een "effect" als een tuner is het grootste verschil tussen de Boss en de Behringer de duurzaamheid. Zoals je in het filmpje dat X19 heeft gepost kunt zien ontlopen ze elkaar qua snelheid en nauwkeurigheid nauwelijks. Waar je dus rekening mee moet houden is het feit dat de Boss (of de hier ook populaire Korg DT-10) gemaakt is van metaal en het Behringer pedaal van plastic.

2) Er zijn godsgruwelijk veel overdrive pedalen dus het ligt er een beetje aan hoeveel je uit wilt geven. Voor een redelijke prijs zijn de Boss SD-1 of OD-3 nog erg populair, net als de Ibanez TubeScreamer in één van zijn vele gedaantes (of kopieen als de Digitech Bad Monkey).

3) 119 euro lijkt mij een hoop geld voor een koffer waar je je wah wah niet eens in kwijt kunt. Ik heb vaker gehoord dat mensen van die DJ koffers kopen (Showmaster heten ze geloof ik, check de zoekfunctie). Voor een paar tientjes heb je dan ook nog een Visual Sound OneSpot adapter met daisychain erbij en je kunt!

Wouter!
10 december 2007, 09:59
Ik heb voor mijn pedalboard een showmaster 48 case gekocht, Als je niet zoveel nodig hebt is een showmaster 24 case groot genoeg voor een paar effecten.

jimihattricks
10 december 2007, 11:04
Ik wil graag een begin maken met mijn eigen pedalboard. Het probleem is alleen dat ik bar weinig afweet van effectenpedalen en alles wat daarbij komt kijken. Ik ben wat rond gaan kijken en dit is wat ik allemaal wil met daarachter het pedaal wat ik eventueel op het oog heb. Ohja mijn gear is:
*Peavey Valveking 212
*Epiphone Les Paul
*Jackson DXMG

- Wah-wah ( Dunlop Cry Baby)
- Equalizer( Boss GE 7)
- Pedaaltuner (Behringer (?))
- Overdrive/boost pedaal(geen idee)

Eerste vraag: Ik weet dat behringer pedalen niet in erg hoog aanzien staan hier maar geldt het zelfde voor iets simpels als een tuner? Of tuned dat ding je gitaar verkeerd dan?

Tweede vraag: Kan iemand mij advies geven voor een boost/overdrive pedaal. Ik speel in een hardrock/metal band en ik vind dat ik met mijn peavey een goeie rhythm tone krijg maar ik wil kunnen switchen naar een lekkere lead/solo sound zonder mijn versterker instellingen te hoeven veranderen. Zou er een pedaal geschikt voor mij kunnen zijn?

Derde vraag: Heb ik hier wat aan : http://www.feedback.nl/?b=BCB60 ? Nogmaals ik heb geen verstand van dit soort dingen dus ik weet niet of het enig nut heeft? Je kunt de stroom ook verspreiden door middel van daisy chains maar ik weet niks van loop functies of iets dergelijks. Misschien nuttig om te vermelden dat ik twee linker handen heb en sowieso geen apparatuur om zelf iets te fabriceren.

Wat me brengt naar de 4e vraag: Kan iemand me uitleggen hoe het werkt met het loopen van effecten op je versterker? En misschien specifiek over mijn Valveking 212?

Vijfde vraag: zijn de door mij genoemde pedalen goed met elkaar te combineren? Of maakt dat in principe niets uit?


Nou ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven over deze dingen. Ik besef me dat ik erg veel vraag enzo maar ik heb vertrouwen in jullie ;)

vraag 1: wat de rest zegt (heb zelf een Korg DT-10 en die is prima, evenals een boss TU-2)

vraag 2: ik heb zelf de Peavey VK112, doet het solo goed met een klassieker als de TS-9 (van Ibanez) (tip: draai je preamp gain dicht en je master open..! preamp gain vd peavey is nl. ruk :)).. een GE-7 kun je als booster gebruiken, hou er wel rekening mee dat het pedaal nog weleens ruis wil induceren, maar een eq is sowieso wel handig om te hebben..

vraag 3: hier heb je in principe niets aan, tenzij je van plan bent enkel boss-sized pedalen te gebruiken..

vraag 4: loopen is vrij eenvoudig: aan de voorkant van je valveking zit een 'send' uitgang en 'return' ingang > je legt een kabeltje van de send uitgang naar het begin van de pedalenketen die je in de loop wil gooien en laat het signaal daarna vanuit het eindpunt van die keten weer in de return ingang verdwijnen..

vraag 5: ja

Daemon
10 december 2007, 11:19
jimihattricks heeft eigenlijk alles wel gezegd dat er nog gezegd moest worden maar nog even voor de topicstarter: Ik neem aan dat je weet wat je wel en niet in je fx loop moet hangen?

Nitefly7
10 december 2007, 13:19
- Wah-wah ( Dunlop Cry Baby)
- Equalizer( Boss GE 7)
- Pedaaltuner (Behringer (?))
- Overdrive/boost pedaal(geen idee)

Eerste vraag: Ik weet dat behringer pedalen niet in erg hoog aanzien staan hier maar geldt het zelfde voor iets simpels als een tuner? Of tuned dat ding je gitaar verkeerd dan?

Tweede vraag: Kan iemand mij advies geven voor een boost/overdrive pedaal. Ik speel in een hardrock/metal band en ik vind dat ik met mijn peavey een goeie rhythm tone krijg maar ik wil kunnen switchen naar een
lekkere lead/solo sound zonder mijn versterker instellingen te hoeven veranderen. Zou er een pedaal geschikt voor mij kunnen zijn?

Derde vraag: Heb ik hier wat aan : http://www.feedback.nl/?b=BCB60 ? Nogmaals ik heb geen verstand van dit soort dingen dus ik weet niet of het enig nut heeft? Je kunt de stroom ook verspreiden door middel van daisy chains maar ik weet niks van loop functies of iets dergelijks. Misschien nuttig om te vermelden dat ik twee linker handen heb en sowieso geen apparatuur om zelf iets te fabriceren.

Wat me brengt naar de 4e vraag: Kan iemand me uitleggen hoe het werkt met het loopen van effecten op je versterker? En misschien specifiek over mijn Valveking 212?

Vijfde vraag: zijn de door mij genoemde pedalen goed met elkaar te combineren? Of maakt dat in principe niets uit?


Nou ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven over deze dingen. Ik besef me dat ik erg veel vraag enzo maar ik heb vertrouwen in jullie ;)

1) Het ding 'tuned' volgens mij wel goed, maar de aansluiting zijn erg plastic'y en gaat misschien net zo lang mee als Boss, maar maakt een erg fragiele indruk bij aan/uit trappen (..en dat is het woord: 'trappen'..!)

2) Valveking is een lekkere versterker ! en reageert erg goed op pedaaltjes.. Afhankelijk van je smaak qua 'hard rock', zou ik gewoon gaan testen als ik jou was; mijn favorieten zijn de Digitech Bad Monkey, Fulltone OCD, de linkerkant van de Fulltone Fulldrive2 en MI Audio Tube Zone (3 verschillende prijsklasses en alle 3 'even' bruikbaar, al is het dan voor een ander soort 'kleuring'; ze hebben alledrie de hoeveelheid gain die ik zoek en genoeg 'hoempf' )

3) met 3 pedaaltjes + wah heb je aan 'n Gamma-koffertje, een plankje hout, klitteband en een OneSpot adaptor (met 'daisy chain': voor 5 pedaaltjes) meer dan genoeg..! De BCB is handig, maar veel te duur, in vergelijking met bijv. de oplossingen van Warwick/Rockbag of Gamma/hout/Onespot..


4) effecten die ná je preamp/voorversterker moeten, komen in je amp's Fx-loop. Dat wil zoveel zeggen als: je voorversterker is een extra overdrive/distortion-'pedaal' of -trap, die nog eens extra beïnvloed wordt door je fx-loop. Goed voorbeeld is een delay: delay voor je versterker zorgt ervoor dat je de herhalingen overstuurd (klinkt iets 'viezer' en niet altijd even goed), delay in je loop zorgt ervoor dat je je oversturing herhaald/vertraagd..
Chorus en andere 'modulaties' in de loop klinken wat subtieler dan voor de preamp.. In jouw geval zou ik de EQ proberen, het maakt uit of je gaat eq'en voordat je je versterker in gaat, of het 'totale' geluid verandert met 'n EQ..

5) maakt niet zoveel uit, omdat je redelijke standaard pedalen hebt.. Het oeverloos gezeur over welke combinaties wel of niet werken, is niet zo belangrijk. Het belangrijkste blijft of je je goed voelt bij de effecten die je gebruikt en of het beter is voor je eigen geluid.. Natuurlijk zijn er bepaalde combinaties die lekker klinken, maar hier zitten ook factoren als gitaar en Vingers in. Vergelijk maar eens de setups die in de Pedalboard-foto-thread staan.. Sommige mensen zijn blij met 'n Wah, Tubescreamer en Vibe, zoals ik. Maar het staat je vrij om andere 'kleurtjes' toe te voegen om zoveel mogelijk combinaties te maken.

Uiteindelijk kom je er -helaas én gelukkig- achter dat je altijd als jezelf zult klinken.
Een klein voorbeeldje, mijn 'smörgåsboard', dat eerst 6 pedaaltjes zou krijgen, krijgt er nu maar 4, waar ik in principe 'alles' mee moet kunnen:

Overdrive/distortion (OCD),
aanpassen op versterker/boost (GE-7),
'swirly' chorus (CE-2)
en een delay (DD-5)..

dit zal voor big band optredens of 'lichte' gigs genoeg zijn..
als ik m'n 'monsterboard' dan meeneem, kan dit kleine boardje mooi onder m'n versterker in de loop, zodat ik delay, chorus en eq in de loop heb zitten..!

Nitefly7
10 december 2007, 13:21
3) 119 euro lijkt mij een hoop geld voor een koffer waar je je wah wah niet eens in kwijt kunt. Ik heb vaker gehoord dat mensen van die DJ koffers kopen (Showmaster heten ze geloof ik, check de zoekfunctie). Voor een paar tientjes heb je dan ook nog een Visual Sound OneSpot adapter met daisychain erbij en je kunt!

..Er past btw. wel een wah in de BCB-60, gewoon een stukje plastic/rubber verwijderen aan de rechter-/linkerbovenkant, net rechts van de tuner zie je een 'knopje' waar je dat kunt verplaatsen..

zie ook:

http://www.roland.com/products/en/BCB-60/images/info_01R_L.jpg

Nielsje
10 december 2007, 13:37
Ja, maar past daar ook een crybaby in?

Mijn tip:

http://www.thomann.de/nl/cases_for_guitar_effects_guitars.html

De RC 23010 is 60 x 40 (69 euri) of de RC 230000 45 x 40 (59 euri). Stukken goedkoper, en steviger.

succes!

EuroCinema
10 december 2007, 14:09
Ja, ik heb er 1 gehad met een crybaby erin, geen enkel probleem.

Verder nog wat punten van mij:

- BCB-60 is een prima ding, maar met een Warwick rockcase bijvoorbeeld ben je wat flexibeler.

- Bespaar niet op een tuner, want je gaat er heel lang mee doen als het goed is . ik heb de mijne al sinds 1992 ofzo.

- overdrive/booster: neem een MXR Micro-amp als je dichtbij je bestaande sound wilt blijven, maar dan met meer ballen. Wil je ook het laag opstrakken en de mids meer door de mix laten snijden, neem dan een TS-achtige (mijn favoriet is de MI Audio Blues Pro of gewoon een Ibanez TS-9 maar de meningen verschillen).

Nitefly7
10 december 2007, 14:59
Ja, ik heb er 1 gehad met een crybaby erin, geen enkel probleem.

Verder nog wat punten van mij:

- BCB-60 is een prima ding, maar met een Warwick rockcase bijvoorbeeld ben je wat flexibeler.

- Bespaar niet op een tuner, want je gaat er heel lang mee doen als het goed is . ik heb de mijne al sinds 1992 ofzo.

- overdrive/booster: neem een MXR Micro-amp als je dichtbij je bestaande sound wilt blijven, maar dan met meer ballen. Wil je ook het laag opstrakken en de mids meer door de mix laten snijden, neem dan een TS-achtige (mijn favoriet is de MI Audio Blues Pro of gewoon een Ibanez TS-9 maar de meningen verschillen).

of mijn nieuwe 'ontdekking', Xotic RC Boost...

aart steekelenburg
10 december 2007, 16:30
sorry hoor maar ff over die behringer tuner, ja hij stemt goed, nee hij is niet zo stevig maar vooral de bypass van dat ding is waardeloos.. m.a.w. niet in je signaal zetten maar aan een tuner uitgag hangen ofzo dan is er niets mis mee.. zet je hem in je signaal dan ben je een hoop toon armer en ruis rijker...

Ries Peters
10 december 2007, 17:34
Bedankt allemaal! Als ik het dus goed lees zijn zowel de koffer en de tuner twijfelachtig. Ik zal jullie suggesties eens onder de loep nemen;)


jimihattricks heeft eigenlijk alles wel gezegd dat er nog gezegd moest worden maar nog even voor de topicstarter: Ik neem aan dat je weet wat je wel en niet in je fx loop moet hangen?

Toen ik het topic postte niet maar ik heb de nodige informatie uit jullie replies kunnen halen! Maar als iemand nog iets toe kan voegen graag!

Over het distortion pedaal/booster is elk advies ook nog welkom!

Nogmaals bedankt

EuroCinema
10 december 2007, 18:11
Die tuner is twijfelachtig qua kwaliteit, die koffer is een goed ding (heb er zelf 1 gehad en zag er laatst nog 1 bij Mike Stern op het podium staan), maar aan de prijzige kant t.o.v. de alternatieven.

Ries Peters
10 december 2007, 18:30
Ja dat bedoelde ik ;) Maar stiekem neig ik toch naar die Boss omdat dan in 1 keer klaar ben met koffer en stroomtoevoer op een nette manier. Dat zie ik goed toch? En voor gemak ben ik wel bereid iets te betalen ,de luie flikker die ik ben ;)

Wouter!
10 december 2007, 18:37
De Boss koffer is wel fijn. Het enige nadeel vindt ik dat het een soort plastic koffer is (heb de koffer gisteren nog in mijn handen gehad) voor de rest zeer fijne koffer als je niet zoveel effecten nodig hebt!

Valoosj
10 december 2007, 18:40
Over het distortion pedaal/booster is elk advies ook nog welkom!

Nogmaals bedankt
CAE boost/overdrive
Zvex Box of Rock, booster en od in één doosje.
Deze laatste kost je een hoop geld, maar er zijn ook forumleden die zo'n ding kunnen maken.