PDA

View Full Version : fender CIJ jazzmaster vraagje...



The red Strat.
9 december 2007, 20:57
ik heb onlangs een paar keer gelezen dat de nieuwe MIJ jazzmasters gewone strat single coils onder de brede platte covers. is dit waar ?
voor de meeste mensen zal dit 'bedrog' zijn maar ik vraag dit omdat het m'n vader eigelijk goed zou uitkomen, hij houdt heel veel van het strat geluid, maar ook heel veel van de jazzmaster vorm :)

bedankt op voorhand :)

Mr.Fingers
9 december 2007, 21:17
ik heb onlangs een paar keer gelezen dat de nieuwe MIJ jazzmasters gewone strat single coils onder de brede platte covers. is dit waar ?
voor de meeste mensen zal dit 'bedrog' zijn maar ik vraag dit omdat het m'n vader eigelijk goed zou uitkomen, hij houdt heel veel van het strat geluid, maar ook heel veel van de jazzmaster vorm :)

bedankt op voorhand :)

Absoluut waar!

The red Strat.
9 december 2007, 21:21
aah das goed nieuws :D
dus dat wil zeggen dat een MIJ jazzmaster heel goed lijkt op het geluid van een strat ?

Mr.Fingers
9 december 2007, 22:27
aah das goed nieuws :D
dus dat wil zeggen dat een MIJ jazzmaster heel goed lijkt op het geluid van een strat ?

enorm hard! (wat een kutgeluid eigenlijk), een jazzmaster moet warm & romig klinken, niet als een strat! Als ik er ooit eentje koop, is dat het eerste wat ik er uit pleur & vervang, die elementen (buzzstop is voor niets nodig)

The red Strat.
9 december 2007, 22:41
haha dat lijkt me dus de perfecte gitaar voor m'n vader :)
oooh hij zal content zijn als ik hem dit vertel :D
nu nog een goeie ebay-deal vinden...

bedankt he !

aart steekelenburg
10 december 2007, 10:00
Waar halen jullie dit soort informatie vandaan?
Zou echt een hele kwalijke zaak zijn namelijk...
Die mexicaanse telecaster deluxe daar was ik al achter.. maar dit gaat wel erg ver....
en japan heeft toch een goede naam hoog te houden...

Mr.Fingers
10 december 2007, 10:01
haha dat lijkt me dus de perfecte gitaar voor m'n vader :)
oooh hij zal content zijn als ik hem dit vertel :D
nu nog een goeie ebay-deal vinden...

bedankt he !

http://link.marktplaats.nl/131743692

Op MP staan verscheidene onderdelen van een jap (elementjes) en us (pots knoppen), ineens goed voor uw project!

The red Strat.
10 december 2007, 12:46
Waar halen jullie dit soort informatie vandaan?
Zou echt een hele kwalijke zaak zijn namelijk...
Die mexicaanse telecaster deluxe daar was ik al achter.. maar dit gaat wel erg ver....
en japan heeft toch een goede naam hoog te houden...
voornamelijk op andere forums al een paar keer gelezen.

bwa, kijk, voor de meeste mensen is het 'bedrog' zoals ik al zei, maar het komt mn vader heel goed uit, ik neem ze het nog niet kwalijk. en ze moeten ook ergens kosten drukken om zo'n lage prijs te hebben he.


http://link.marktplaats.nl/131743692

Op MP staan verscheidene onderdelen van een jap (elementjes) en us (pots knoppen), ineens goed voor uw project!
aah jah da zou goed zijn vr mn project (alst wel doorgaat, vandaag economie gehad, man man man MISERIE he :( ), maar mn vader zou gewoon een volledig jap stock kopen.

Wabbie
10 december 2007, 15:11
Het klopt dat in de japanse jazzmaster geen "echte" jazzmaster elementen zitten, maar gewone smalle singlecoils. Ik heb echter een paar jaar gespeelt op een stock CIJ jazzmaster met als backup mijn oude MiM strat ( eentje uit 90 ) metstock pickups. De jazzmaster klonk nog steeds veel voller en warmer dan mijn stratocaster.
Ik heb op dit moment SD 1/4 pounders for jazzmaster in mijn jazzmaster liggen. Das nu ook weer niet het "standaard" jazzmaster geluid, maar het scheurt wel heerlijk. Mijn strat heeft nu GFS pickups.
Ik zou het gewoon gaan uitproberen en kijken wat je vader vindt van de klank. Het gaat toch nooit helemaal als een strat klinken, en misschien vindt hij het jazzmastergeluid wel veel mooier ;-)

Mr.Fingers
10 december 2007, 18:17
Waar halen jullie dit soort informatie vandaan?
Zou echt een hele kwalijke zaak zijn namelijk...
Die mexicaanse telecaster deluxe daar was ik al achter.. maar dit gaat wel erg ver....
en japan heeft toch een goede naam hoog te houden...


www.offsetguitars.com/forum


En staar je niet blind op japan. Zeggen dat Jappen heilig zijn, en Mexicanen bagger is lang niet meer waar.

ohm-men
7 december 2008, 07:52
Dat van de pick ups op de Japanse Jazzmaster (MIJ/CIJ) is correct.
Gewoon strat bobijnen gewonden op een brede pick up. Ziet er wel anders uit. De Japanse JM pick up is hoger en heeft dus een smallere winding dan de Amerikaanse die dus platter en brder gewonden is. Ook de output van de pick ups is wel verschillend. De Japanse heeft een ietwat vintage achtige strat output en klink dunner en hoger dan de Amerikaanse JM pick up die tevens ook een hogere output heeft.

Maar, gezien de constructie van de jazzmaster is de klank zelfs met de stock Japanse pick ups niet vergelijkbaar met een Strat. Er zit ietsjes meer strat klank in door de manier waarop de Japanse pick ups gewonden zijn, maar de brug en tremolo van de Jazzmaster hebben niets van doen qua klank met een Stratocaster.

Als je een Jazzmaster wil, koop een 2dehands Japans exemplaar (+/-€ 500) en upgrade naar believen. of hou 'em gewoon stock. Klinkt trouwens erg goed.
Maar, toch nog één negatief puntje, je moet de Jazzmaster wel deftig set-uppen, wat niet altijd erg makkelijk is met de brug en zadels....

budje
7 december 2008, 07:57
Maar voor 3 van de 5 mooie strat sounds heb je toch wel een 3e pickup nodig... Vergeet je dat niet???

ohm-men
7 december 2008, 08:08
Absoluut! veel van de strat klank zit 'em in de middle pick up en de combinaties ervan. Maar ook de snaarhoek, al dan niet trem of hardtail, zadels, etc...

Ik heb ze beide (geupgrade MIJ Jazzmaster) en Strat. Toch wel erg verschillende beestjes met hier en daar wel een raakpunt.

Chris Winsemius
7 december 2008, 10:40
In Gitarre und Bas(s) stond 'n tijdje terug 'n behoorlijk goed JM-artikel....

Die jap-PU's bleken beduidend helderder dan de (huidige) usa PUs te zijn. 't Lijkt me trouwens vrij sterk dat het "omgebouwde Strat PU's" zijn...

Mr.Fingers
7 december 2008, 11:25
Ohm-men van offsetguitars.com/forums? :D

Bram+
7 december 2008, 11:26
In Gitarre und Bas(s) stond 'n tijdje terug 'n behoorlijk goed JM-artikel....

Die jap-PU's bleken beduidend helderder dan de (huidige) usa PUs te zijn. 't Lijkt me trouwens vrij sterk dat het "omgebouwde Strat PU's" zijn...
Het lijkt me ook sterk dat ze eerst een Strat PU 'bouwen'/kopen om die vervolgens weer te slopen om er een JM PU van te maken, maar waarschijnlijk bedoelt men zoiets als dat er Strat PU onderdelen gebruikt worden voor JM pickups waardoor er ook een stuk Strat PU karakteristiek meekomt.

Mr.Fingers
7 december 2008, 11:29
Behuizing is voor een jazzmaster-pickup, alleen wat hoger (dus echt wel brede elementspoelhouders (die zwarte dingen) die de volledige cover (die witte dingen) vullen. Echter de manier van wikkelen is anders. Bij de AVRI & vintage is de wikkeling erg breed & laag (4mm hoog, 15mm breed), terwijl bij de CIJ/MIJ elementen de wikkeling erg hoog & smal (9mm hoog, 4 mm breed) is.

ohm-men
7 december 2008, 14:09
Voor alle duidelijkheid, de Japanse Jazzmaster pick ups zijn gewonden als Stratocaster pick up, maw het zijn geen stratocasterpickups, enkel pick ups met dezelfde karakteristieken en spoel als stratocaster. Dus helderder en meer hoog dan Amerikaanse Jazzmaster pick ups. De behuizing van de Jazzmasterpickup, magneten ed verschillen niet van de amerikaanse, enkel het spoel is anders. Deze pick ups produceren dus inderdaad niet het typische geluid dat we met de Jazzmaster associeren.

Maar er niks mis met Japanse Jazzmaster pick ups. Gewoon een ander geluid, wat vele te dun en te iel vinden. Goed voor clean maar een beetje te weinig om te oversturen.