PDA

View Full Version : gitaareffecten op bass



x19
9 december 2007, 20:32
ik vroeg me af of je gitaareffecten stuk kan maken door er bass op te spelen.
ik zag bevoorbeeld een line6 FM4 tweedehands te koop staan, maar die persoon gebruikte hem voor bass.
kan dat kwaad?
boss brengt effecten uit die enkel voor bass bedoeld zijn dusja, ik twijfel wat.

Fuhgawz
9 december 2007, 22:50
Nee voor zover ik weet kun je niks stuk maken. Ik heb vaker bas gespeeld door gitaareffecten en nog nooit iets gesloopt. Het verschil zit hem in de voicing. Baseffecten zijn (logischerwijs) meer gefocussed op lage tonen, terwijl bij 'gewone' gitaareffecten de focus meer ligt in het hogere gedeelte.
Iaw: als je gitaar speelt door een baseffect zal deze bassiger (modderiger) klinken dan gebruikelijk, speel je bas door een gitaareffect zal dit hoger (scheller) dan gebruikelijk.
Daarbij, de EHX Big Muff, die oorspronkelijk gemaakt is voor gebruik met gitaar wordt ook geregeld door bassisten als bas distortion gebruikt.

AriaProII
10 december 2007, 10:23
Ik heb zelfs wel eens gehoord van bassisten die de gitaarversies van Boss verkiezen boven de bass-versie van bijv. de chorus.

Nitefly7
10 december 2007, 11:35
Kapot maken zal je niet lukken, er loopt evenveel/-weinig stroom door je kabeltje..
Het enige verschil is dat sommige effecten raar of juist beter reageren op de lagere frequenties van 'n bas.. Dit zal vooral bij octavers e.d. aan de orde zijn, omdat die het binnenkomende signaal moeten 'herkennen'..

Een andere vorm zie je bij 'speciale' bass-wah pedalen, die bepaalde frequenties wel/niet accentueren..

Andersom kan natuurlijk ook, ik zou eigenlijk nog steeds dolgraag voor een nette prijs de EBS BassIQ envelope filter willen voor wat funky gitaardingen..
De EBS-reeks is sowieso erg berucht, de Dynaverb, Unichorus en BassIQ zijn alledrie ook erg gewild onder gitaristen..

x19
10 december 2007, 17:57
oke, bedankt allemaal!
meer hoef ik niet te weten :)
tot de volgende.