PDA

View Full Version : de gitaar op school



Flipkoos
9 december 2007, 20:30
Wat zijn nu ideale gitaren om te gebruiken in het middelbaar onderwijs? Ik heb als muziekdocent net van de directeur groen licht gekregen om een en ander nieuw aan te schaffen. Een aantal keyboards, een aantal gitaren, etc.
De gitaren moeten wat mij betreft aan een aantal eisen voldoen:

- redelijk hufterproof, dus stevig gebouwd
- een dermate klankkwaliteit bezitten dat het leerlingen stimuleert
- idem voor de bespeelbaarheid
- niet al te duur

En dit geldt dan zowel voor de nylon- als de staalsnarigen.

Mr.Fingers
9 december 2007, 20:31
Wat zijn nu ideale gitaren om te gebruiken in het middelbaar onderwijs? Ik heb als muziekdocent net van de directeur groen licht gekregen om een en ander nieuw aan te schaffen. Een aantal keyboards, een aantal gitaren, etc.
De gitaren moeten wat mij betreft aan een aantal eisen voldoen:

- redelijk hufterproof, dus stevig gebouwd
- een dermate klankkwaliteit bezitten dat het leerlingen stimuleert
- idem voor de bespeelbaarheid
- niet al te duur

En dit geldt dan zowel voor de nylon- als de staalsnarigen.

Met Yamaha/Cort/Dean zit je wel gebakken denk ik!

Renin
9 december 2007, 20:42
Koop alles in 1 keer en beding een flinke korting. Sluit gelijk een reparatie en onderhoudscontract af (iets in die geest. Dat scheelt allicht weer een gratis item of een fikse korting.

Elektrische gitaren zou ik gaan een squier o.i.d.
Keyboard een Roland (weinig knopjes, degelijk, al is hij wat duurder dan de concurrentie)
Drums in ieder geval een pearl (forum starterspakket o.i.d.)
Squier Basgitaar erbij
Kleine transistor versterkertjes, geen effecten

En vooral:

leuke nummers uitkiezen voor de klas :)

Harald
9 december 2007, 21:01
Akoestische of elektrische gitaren?

Flipkoos
9 december 2007, 21:08
Akoestische of elektrische gitaren?

in principe de hele familie


ik ben btw zelf nogal een 2e hands-man, omdat je dan meer gitaar voor je geld krijgt maar misschien is ivm kortingen en onderhoud een grote aankoop bij een winkel beter?

JimiDylan
9 december 2007, 23:19
Ik zeg 2 HSS Squier Stratocasters
Yamaha PSR E 213 Keyboard
Squier Affinity Series Precision Bass
3 (Liefst 60 watt Roland Cube's, 2 gitaar, 1 bas of course)
Pearl Starterkit (eventueel als je geld over hebt dubbel base pedaaltje erbij)

Pun
9 december 2007, 23:28
Verdorie, ik wou dat ze zoiets ook op mijn middelbare school hadden gedaan, was een stuk interessanter geweest dan die klote blokfluit.

Het klinkt alsof jij muziekles wilt gaan geven zoals het eigenlijk moet, ik ben blij dat dat mogelijk is :)

JeeBee
9 december 2007, 23:32
Verdorie, ik wou dat ze zoiets ook op mijn middelbare school hadden gedaan, was een stuk interessanter geweest dan die klote blokfluit.

Het klinkt alsof jij muziekles wilt gaan geven zoals het eigenlijk moet, ik ben blij dat dat mogelijk is :)

+1 in mijn tijd ook blokfluit, kazoo of zingen bij de piano....omg. Dan moest je dat ook nog solo voor de hele klas doen.... Geen betere manier om als puber in je hemd te staan..... 8-)

Harald
10 december 2007, 07:54
Elektrisch, een London City telecaster model (gewoon een vaste brug) Prima gitaar voor weinig (tenminste gok even dat dat moet lukken), en bij meerdere el. misschien ook een strat model erbij. (die heb ik nog niet in handen gehad van LC trouwens, maar die Tele is echt een fijn gitaartje voor weinig)

Akoestisch Cort, Seagull...

Klassiek weet ik eigenlijk niet wat op dit moment de leuke instappers zijn.

Voor versterking van de elektrische gitaren, een modeling ampje. Kennis van me heeft voor haar zoon een Vox gekocht die helemaal niet verkeerd klinkt. Als je al iets van een kleine zanginstallatie hebt, zou een pod ook een optie kunnen zijn. Kun je ook makkelijk volumes in de hand houden.

En voor een school niet tweedehands. Jullie kunnen BTW dan toch gewoon terugkrijgen. Dat dekt al een deel van het prijsverschil, en je hebt gewoon je garantie.

Blend
10 december 2007, 08:27
Wij hebben een heel aantal Casio keyboards staan op school, er zit nog een aardig geluid in ook. Alleen een klein toetsenbereik (5-oktaafs geloof ik). Verder hebben wij een akoestiese basgitaar van Richwood, 2 westerns van Motion (spelen voor geen meter, klinken voor geen meter), 2 oude spaanse gitaren (klinken en spelen zowaar iets beter) en 2 pauken, 2 snare-trommels, aantal bekkens, blablabla.

Goed, wat ik hier dus mee wil zeggen, je hoeft niet verschrikkelijk goed spul te hebben om leuke dingen te kunnen doen. Met Squier voor elektrisch, Dean / Yamaha voor akoesties zit je wel snor denk ik.
En voor keyboards, kijk eens naar wat Casio's (die schoolkeyboards rond de E200,- zijn ongeveer allemaal hetzelfde, qua klank, wat ze bieden voor samples, songs etc.

Drumstel etc zijn niet echt heel handig, want er zijn genoeg mensen die denken "hey leuk, een drumdinges" *boem boem tsjink knal knars boem*.

Flipkoos
10 december 2007, 14:39
Drumstel etc zijn niet echt heel handig, want er zijn genoeg mensen die denken "hey leuk, een drumdinges" *boem boem tsjink knal knars boem*.

...die staat er al een paar jaar...gewoon harde afspraken over maken :P

Pais
10 december 2007, 16:02
Wij hadden op school koebellen en triangels. En een paar keyboards, maar het duurde niet lang voor die voor de bruggers niet meer werden gebruikt. De congierge was er zat van om kauwgompjes tussen de toetsen weg te moeten krabben.

Muziek en pubers. Dikwijls een slechte combinatie.

sanderz
10 december 2007, 16:22
Wij hadden op school een drumcomputer waar alleen de leraar aan mocht komen en van die mini keyboards waar we eindeloos iets van Miami Vice op moesten naspelen.

Verder luisterden we naar muziek op een cassettebandje en moesten dan opschrijven welke instrumenten we hoorden. Het was elke keer hetzelfde bandje, dus iedereen had op het laatst een 10.

Ik ben jaloers op die mensen die in ieder geval nog een blokfluit hadden...

Maar on topic: gewoon alles van Yamaha doen, en dan rechtstreeks de importeur benaderen voor een gesponsord onderhoud of iets dergelijks.

Als je alles bij één fabrikant betrekt, krijg je de meest interessante deal.