PDA

View Full Version : filler voor inlays



rinaldo
9 december 2007, 16:05
wie weet er een goeie manier om de juiste kleur van de filler te verkrijgen van
pallisander.

mijn ervaring is dat de filler altijd donkerder opdroogd dan het hout, zijn er manieren om de kleur lichter te krijgen?

ik gebruik altijd sec lijm en palisander dust om de inlays te vullen zeg maar

iemand een idee?

Mattia
9 december 2007, 17:15
Beetje maple dust met palisander dust inmengen, testen, en dan de secondenlijmtruk toepassen.

spirit
9 december 2007, 20:17
Slaat die secondenlijm niet wit uit dan? had al meer van dit trucje gehoord, moor nog nooit zelf geprobeerd.

rinaldo
9 december 2007, 20:24
sec lijm slaat niet wit uit als je het mengt met palisanderpoeder, het word eerder te donker, bij ebben is dat geen probleem dat is van zichzelf al veel donkerder dus dan valt het minder op.

wat ik graag zou willen is een filler die de kleur van palisander aanneemt, ik zal de optie van mattia even proberen, mischien dat dat betere resultaten op levert.

Mattia
9 december 2007, 22:49
Ja, soms, beetje op de bovenkant, en zeker als je versneller (accelerator) gebruikt, maar als je even schuurt is het weg, en juist te donker.

fred dons
10 december 2007, 09:10
ik gebruik zelf esdoorn schuursel wat ik met de hand bijkleur met acrylverf totdat ik de goede kleur heb, dit levert een veel beter resultaat op dan palisander wat inderdaad te donker wordt

rinaldo
10 december 2007, 17:22
ah dat is een goeie tip, maar lijm je het dan ook gewoon met seclijm? of gebruik je een andere lijmsoort. ik heb het ook al met gewone witte houtlijm geprobeert maar dat werkt ook niet.

fred dons
10 december 2007, 17:38
ja ik lijm het dan wel met superlijm, het voordeel van verven van esdoorn met acrylverf is dat je al ziet wat de kleur wordt als hij "nat" wordt dus geen gekke
verrassingen achteraf dat het te donker wordt

ik gooi wat druppels van die verf in het poeder, meng het en laat het vervolgens drogen (in het verleden heb ik in een bui van haast geprobeerd met een fohn dat process te versnellen maar dat is geen goed idee geweest :D )