PDA

View Full Version : Overdrive Test



dunnoaname
9 december 2007, 15:44
Sinds gisteren ben ik de gelukkige eigenaar van een Blackstar HT Distortion (de versie zonder X erachter).

Ik heb hem natuurlijk niet gekocht zonder andere pedalen te testen; Dus even een mini-review van de veschillende kandidaten.

Visualsound Route 66
Dit pedaal was al in mijn bezit. Ik vind hem een beetje beperkt kwa sound, ik gebruikte eigenlijk maar twee instellingen, een low-gain overdrive voor Scofield achtige geluiden of maximale boost voor de distortion van mijn (buizen) versterker. Dit is dus een 2 in 1 pedaal met overdrive en compressor. Compressor gebruik ik zeer zelden. HEt grote nadeel aan dit pedaal vond ik dat hij zo 'fizzy' is als de gain voorbij 10 uur gaat. Daardoor is hij vrij eenzijdig.

Visualsound Jekyll & Hyde
Ik hoopte dat de distortionkant van dit pedaal de flinke overdrive/distortion zou kunnen geven die ik in mijn Route66 miste. Helaas vond ik dit pedaal totaal onbruilbaar. De overdrivekant was OK, hetzelfde als de r66. De distortionkant was verschrikkelijk agressief van karakter met veel hoog en erg strak laag. Mischien erg lekker voor metalgitaristen maar voor jazz, blues en ouwe rock niet bruikbaar. En laat dat nou net mijn genre zijn... De sharp/blunt switch op sharp en het word al helemaal a-muzikale teringherrie.

Fulltone OCD
Ik had erg hoge verwachtingen van dit pedaal, met name door de waanzinnige reviews op internet. En laat het duidelijk zijn: dit is de beste TS-achtige die ik ooit gehoord heb. Dit ding veslaat de route66, TS808, of de Fulldrive2 die ik wel eens bespeeld heb allemaal. Het laag is vet, rond en overvloedig. Volumereserves zat. Meer gain dan een stock TS denk ik. Prettige midhump. En toch is het een TS achtige. En dus ook te fizzy bij hoger gain instellingen naar mijn smaak. Als je een OD puur als booster zou gebruiken is dit een heel tof pedaal. De HP stand von ik wat te veel van het goede, beetje te luid en agressief.

Blackstar HT dist
Dt is het enige buizenpedaal in de test. En ik vind dat hij op (bijna) alle fronten wint. Heerlijk dynamisch en prachtig warm. Door de 3 bands EQ en de ISF (infinite shape feature) knop goed in te stellen. Gainbereik gaat van clean tot hele dikke scheur. Genoeg om hardrock mee te spelen op een cleane amp. De ISF control is het spannende aan dit pedaal; hij gaat van een 'britse' sound (smooth), naar een 'amerikaanse' sound (ruig). Met lage gain en hoog volume ka dit ding even goed boosten als een TS, met iets meer gain heb je robben ford. Nog een beetje gain en spelen met de ISF en je hebt ACDC. Nog een beetje meer en Spelen met de ISF en je hebt GnR. En gain op max en mids gescooped, ISF naar amerikaans, en je hebt een ruige metalsound. Kortom waanzinnig veelzijdig en heerlijke sound. ABSOLUTE AANRADER!!!

Lexvandoef
9 december 2007, 16:54
cool, lijken me ook wel toffe pedaaltje.

Je zet er trouwens met nadruk bij, de versie zonder x er achter. Zit er nog verschil tussen de verschillende versies dan?

Spitfire
9 december 2007, 17:13
Dist-X is een metalmachine volgens mij

Mitch
9 december 2007, 17:21
Interessante review. De J&H kent een hoop tevreden gebruikers, zeker van de tweede (rode) versie. Die Blackstar pedalen hoor ik wel veel enthousiaste verhalen over, ik wordt toch wel nieuwgierig hoe de geluidskwaliteit is.

Die ISF klinkt een beetje als een pot die de clipping van asymmetrisch naar symmetrisch stuurt. Kan me vergissen, maar zo klinkt je beschrijving wel. Buitengewoon bruikbaar, maar die hadden ze een wat logischer naam kunnen geven ;)
Je beschrijving is trouwens wel precies verkeerdom, Brits is rauwer en Amerikaans is smoother.

MarkS
9 december 2007, 22:20
Interessante review. De J&H kent een hoop tevreden gebruikers, zeker van de tweede (rode) versie. Die Blackstar pedalen hoor ik wel veel enthousiaste verhalen over, ik wordt toch wel nieuwgierig hoe de geluidskwaliteit is.
Me too. Vooral de Dual ben ik benieuwd naar.

Helter Skelter
9 december 2007, 22:23
De distortion van de Jekyll & Hide is inderdaad behoorlijk ontdaan van de mids, de beste resultaten krijg je imo als je de twee drives combineert

MarkS
10 december 2007, 07:54
Samples van alle Blackstar HT pedalen (en France, mais soit...)
http://www.judge-fredd.fr/spip.php?article469
Ik ben om! Die HT Dual wordt de vervanger van mijn V-Twin.

RiffMeister
10 december 2007, 08:39
Goede review, maar je heb je die overdrive van Blackstar niet geprobeerd dan (of is die te low-gain naar je idee?)

OT: Ben al sowieso een behoorlijke voorstander van de BlackStar modellen: in ieder geval "built to last"

dunnoaname
10 december 2007, 09:06
Ik heb de Overdrive wel geprobeerd, heel kort, dat vond ik egenlijk niks. Veel meer als een tubescreamer gevoiced; een beetje dozerig en fizzy.

dunnoaname
10 december 2007, 09:13
De J&H kent een hoop tevreden gebruikers, zeker van de tweede (rode) versie.


Inderdaad had ik wel wat meer verwacht van de J&H door de enthousisate berichten erover. Ik denk dat het voor een metalgitarist of iemand die hardrock speelt met dikke humbuckers wel meer geschikt is. Hij is erg scherp en agressief en direct.



Je beschrijving is trouwens wel precies verkeerdom, Brits is rauwer en Amerikaans is smoother.

Dat vond ik dus ook zo vreemd. In de handleiding staat dat ISF helemaal CCW een amerikaanse sound geeft en helemaal CW een britse sound. Mijn ervaring met het pedaal is juist dat de ISF clockwise een santana/robben ford achtige drive geeft terwijl helemaal CCW een ACDC achtige klank geeft.
Vreemd...

Mitch
10 december 2007, 13:18
Ah, dan wil ik graag de schrijver van de handleiding corrigeren en niet jou :D

Metoshade
10 december 2007, 15:22
Ik hou van blues en rock geluiden en wanneer ik niet over mijn Shiva speel, pak ik de J&H er snel bij. De distortionkant is inderdaad moeilijk op zichzelf, maar icm de overdrive kant krijg je een heel breed scala aan rock geluiden. Ik ben tevreden.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe varianten van de Visual Sound pedalen! Die V2 serie lijkt me ook erg goed, alleen zien ze er een beetje ... eh... nintendo uit.