PDA

View Full Version : Fender Telecaster



lindos
9 december 2007, 14:00
Nadat ik 'alles' over Strats en buizenbakken heb uitgepluisd (en de juiste dingen gekocht heb) ben ik een Tele ah zoeken, waar moet ik op letten en wat is de juiste prijs-kwaliteit Tele?
Ik weet dat het liefde op het eerste gezicht moet zijn maar waar moet ik zoal op letten?

polysix
9 december 2007, 14:07
We moeten wel wat meer over je weten om je goed te adviseren natuurlijl.

*budget:
*muziek die je er mee wilt spelen
*wat heb je al

etc.

Mr.Fingers
9 december 2007, 14:07
Nadat ik 'alles' over Strats en buizenbakken heb uitgepluisd (en de juiste dingen gekocht heb) ben ik een Tele ah zoeken, waar moet ik op letten en wat is de juiste prijs-kwaliteit Tele?
Ik weet dat het liefde op het eerste gezicht moet zijn maar waar moet ik zoal op letten?


Baja tele!!!


Kim wilson & Ricktekent zijn al bekeerd


en als je graag een tremolo erop hebt


Fender '60's Custom Telecaster Bigsby (check review bij "gitaren tussen 500 & 1000€)

Renin
9 december 2007, 14:08
het geluid, de bespeelbaarheid, de kleur, je portemonnee

in die volgorde

Tip:

test er eerst een paar zo "uit de losse pols"

degene die niet lekker spelen/klinken leg je snel weer weg

vervolgens neem je je eigen versterker mee

test er de overgebleven exemplaren

neemt een beslissing....



en...koopt een 2e handsje op marktplaats :)

..of een nieuwe als je dat liever doet

Jellyfish00
9 december 2007, 14:10
We hebben een fender tele bij ons op school :cooler:

Eko
9 december 2007, 14:16
Lindos,
lastige vragen zo aan het eind van het jaar. Een tele vind ik iets persoonlijks inbrengen. Het instrument heeft , in vergelijking met een strat, slechts 2 elementen die ook nog eens heel anders klinken. Je moet er , vind ik , veel meer op werken om er goed tone uit te krijgen zoals jij dat wilt. De Tele bestaat langer dan de strat en dat betekent dat allerlei variaties op het thema al reeds zijn bedacht. Dus 2 x single coil of met een HB in de neckpositie of met 2 HB`s of met een extra element in the middle. Combinaties met strat elementen You name it.
Halsprofielen zijn er te over. Van massief dik C-profiel tot modern C , D-nekken en U-halzen. Oftewel keuze te over. Het meeste ligt het aan je smaak. Wat wil je uit een tele halen? Het heeft mij een zoektocht gekost van meer dan een jaar voor ik mijn ideale tele had gevonden. Uiteindelijk is het een American Vintage geworden , een `62 Custom Tele. Deze serie vind ik persoonlijk de beste die Fender maakt. Het afwerkingsniveau is vergelijkbaar met een Customshop en het is niet veel duurder dan een Deluxe USA. De meest verkochte tele is de AV `52. Niet zonder reden. Probeer maar eens wat instrumenten uit bij een grotere dealer.

lindos
9 december 2007, 14:50
Baja tele!!!


Kim wilson & Ricktekent zijn al bekeerd


en als je graag een tremolo erop hebt


Fender '60's Custom Telecaster Bigsby (check review bij "gitaren tussen 500 & 1000€)

Lijkt me interessant die Baja, een tremelo heb ik niet echt nodig op een Tele..

lindos
9 december 2007, 14:51
het geluid, de bespeelbaarheid, de kleur, je portemonnee

in die volgorde

Tip:

test er eerst een paar zo "uit de losse pols"

degene die niet lekker spelen/klinken leg je snel weer weg

vervolgens neem je je eigen versterker mee

test er de overgebleven exemplaren

neemt een beslissing....



en...koopt een 2e handsje op marktplaats :)

..of een nieuwe als je dat liever doet

Hij moet 'grinny' klinken, budget 600-1500€
Inderdaad ik koop liever een 2ehands op internet :)

lindos
9 december 2007, 14:54
Lindos,
lastige vragen zo aan het eind van het jaar. Een tele vind ik iets persoonlijks inbrengen. Het instrument heeft , in vergelijking met een strat, slechts 2 elementen die ook nog eens heel anders klinken. Je moet er , vind ik , veel meer op werken om er goed tone uit te krijgen zoals jij dat wilt. De Tele bestaat langer dan de strat en dat betekent dat allerlei variaties op het thema al reeds zijn bedacht. Dus 2 x single coil of met een HB in de neckpositie of met 2 HB`s of met een extra element in the middle. Combinaties met strat elementen You name it.
Halsprofielen zijn er te over. Van massief dik C-profiel tot modern C , D-nekken en U-halzen. Oftewel keuze te over. Het meeste ligt het aan je smaak. Wat wil je uit een tele halen? Het heeft mij een zoektocht gekost van meer dan een jaar voor ik mijn ideale tele had gevonden. Uiteindelijk is het een American Vintage geworden , een `62 Custom Tele. Deze serie vind ik persoonlijk de beste die Fender maakt. Het afwerkingsniveau is vergelijkbaar met een Customshop en het is niet veel duurder dan een Deluxe USA. De meest verkochte tele is de AV `52. Niet zonder reden. Probeer maar eens wat instrumenten uit bij een grotere dealer.

Hey, leuk antwoord, Eko .Inderdaad ik zie dat er zoveel variaties dat ik effe een licht in de duisternis wil om te beginnen, de rest is toch proberen tot de juiste Tele op je eigen amp goed klinkt, hij moet vooral dirty, grinny klinken , zoals een echte oude Tele hoort te klinken:)

Eko
9 december 2007, 15:37
Als je niet bang bent voor vintagefrets ( ha!) , probeer dan eens de `52 tele. Klinkt als een pitbull op het brugelement en kan prachtig warm grommen het halselement. In combinatie met een buizenbak als bv een twin of een Custom Vibrolux een killertone. Uiteraard is een combi met een bassman zoals de `59 RI wereldberoemd.

barno
9 december 2007, 16:48
Als je niet bang bent voor vintagefrets ( ha!) , probeer dan eens de `52 tele. Klinkt als een pitbull op het brugelement en kan prachtig warm grommen het halselement. In combinatie met een buizenbak als bv een twin of een Custom Vibrolux een killertone. Uiteraard is een combi met een bassman zoals de `59 RI wereldberoemd.

tele + bassman is idd killertone, en even straf maar iets moderner is de combi tele + vibroking. Tele + Vibrolux, hangt n beetje van de pups af, maar kan zijn dat je dan net een snuifje laag mist.

Otje
9 december 2007, 17:11
Man, iedere keer als ik Roy Buchanan (http://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Buchanan) of Danny Gatton (http://en.wikipedia.org/wiki/Danny_Gatton) hoor dan flip ik helemaal uit. Ik wil ook nog steeds 's een keer een echte goeie Tele hebben en zit al een tijd lang te dubben over de Nashville Tele. Ik ben verwend geraakt door mijn LP met P90's.....

http://www.theminorchord.com/images/tele3.jpg

The Crash Cowboy
9 december 2007, 17:55
Hij moet 'grinny' klinken, budget 600-1500€
Inderdaad ik koop liever een 2ehands op internet :)
Dan heb je ze redelijk voor het uitzoeken. Ik zou gaan voor een American DeLuxe. Gewoon goeie plank met twee elementen en wat schakelaars, meer niet. Maar dat geldt voor alle Tele's natuurlijk.

Gitaar4LifeDude
9 december 2007, 18:58
teles rocken :) veel suc6 met je zoektocht

Kim Wilson
9 december 2007, 23:29
Het hangt er een beetje van af wat je budget is, en wat je in een Tele zoekt. Als je 700 eu te besteden hebt, en je zoekt echt het Tele-geluid, is de Baja IMO de beste optie. Ook de Highway is een mooie gitaar, heel vol, veel hoog en veel laag. Wel een dunne hals. Maar deze twee gitaren zijn allebei erg goed, het is maar wat je zelf het mooist vindt. De Baja heeft wat mij betreft meer twang, meer de rauwe Tele-sound.

Mocht je een paar duizend te besteden hebben, zou ik de Vintage '52 USA kiezen.

lindos
10 december 2007, 12:18
Het hangt er een beetje van af wat je budget is, en wat je in een Tele zoekt. Als je 700 eu te besteden hebt, en je zoekt echt het Tele-geluid, is de Baja IMO de beste optie. Ook de Highway is een mooie gitaar, heel vol, veel hoog en veel laag. Wel een dunne hals. Maar deze twee gitaren zijn allebei erg goed, het is maar wat je zelf het mooist vindt. De Baja heeft wat mij betreft meer twang, meer de rauwe Tele-sound.

Mocht je een paar duizend te besteden hebben, zou ik de Vintage '52 USA kiezen.

Die Baja moet ik zeker eens uittesten ! Al veel over gehoord!!
Nu mijn budget kan max reiken tot een eurie of 1500€, die Vintage '52 USA gaat wel voor rond de 1700€ zeker?
Ik heb ook een Tokai '81 Breezysound gezien, voor Strats een heerlijke 'namaak' en voor Tele?

Kim Wilson
10 december 2007, 12:21
Ja, die '52 staat idd voor 1800 euri...

EuroCinema
10 december 2007, 12:34
In mijn ervaring is de belangrijkste keuze die voor een maple (blanke) toets of een rosewood (donkere). Ik heb allebei gehad. Maple klinkt feller, rosewood bij gebrek aan een beter woord warmer. Het voelt ook heel anders, je moet het echt voelen en horen eigenlijk.

jorrit
10 december 2007, 12:45
We hebben een fender tele bij ons op school :cooler:

Hoe fijn voor jou! Ook erg zinnig antwoord op de TS zijn vraag...

OT: '62 reissue tele is erg lekker en de baya zoals eerder al genoemd.
Je kan ook kijken naar de lite ash tele's. Erg lekkere gitaar, klank alleen niet echt typisch tele door de Seymour Duncan elementen. maar voor het geld (500 nogwat?) kun je er zo een setje elementen naar keuze in knikkeren en heb je een hele lekkere gitaar.

laat ff weten wat het geworden is..

Kim Wilson
10 december 2007, 13:07
Ik heb trouwens ook nog even de American Ash geprobeerd. Dat vond ik ook een hele fijne "echte" Tele. Nog weer een stukkie mooier dan de Baja. Maar wel twee keer zo duur (€1259), en ik weet niet of ik dat prijsverschil wel terecht vond.

Jellyfish00
10 december 2007, 17:00
Hoe fijn voor jou! Ook erg zinnig antwoord op de TS zijn vraag...
Sorry hoor dat ik zo off-topic bezig was, ik moest het gewoon ff zegge ;)

nu wel on-topic: hmm jah, jah hmm inderdaad..

CarlosRocks
10 december 2007, 18:21
Ik ben een beginner :noob: en wil graag een electrisch gitaar kopen..
Ik heb al op een paar gitaren gespeeld (zonder versterker). En een tele vond ik wel de lekkerste. Maar hebben telecasters ook een lekkere sound voor distortion en overdrive?

barno
10 december 2007, 21:03
Ja, die '52 staat idd voor 1800 euri...

de 52RI vind je vaak tweedehands voor rond de 1200 Euro (een tijdje geleden toch, toen ik de mijne verkocht). Waarom ze vaak tweedehands gaan: omdat velen hem vooral kopen voor de looks (butterscotch blonde!) en het is idd de mooiste tele ever, maar het is niet de meest gemakkelijke gitaar, je moet erop werken. De mijne moest weg nav GAS voor iets dat ik nog harder wilde...

Eko
10 december 2007, 21:29
Ik zou er echt gewoon een paar bespelen. De opmerking over de vintagefrets was er niet voor niets, het is wennen als je bv een Ibanez bent gewend met jumbofrets. Het benden gaat dan moeilijker. Maar, je krijgt wat je zoekt , teletone in optimaforma.
Ik heb m`n `62 tele besteld en direct laten herfretten naar Dunlop 6105 draad. Kostte wel geld natuurlijk. Alleen ik moest kiezen tussen een Customshop 63 tele ,die voorzien is van jumbodraad, en een `62 . Het verschil was in klank niets, maar financieel wel groot.
Voor diegene die willen weten of een tele ook met drive te gebruiken is, luister maar eens naar The Who ( CSI thema`s). Klassieker is een tele op het brugelement met een TS9.

Mr.Fingers
10 december 2007, 21:37
Ik vind (en dit is louter persoonlijk he) de Fender "Classic Series" '60s Telecaster het meeste bang for the buck geven. Een mexicaantje, wel zo goed als de USA-series, compleet volgens vintage 1962-specs (RW-fineer toets, dunne C-profile, medium frets, 9.5" radius, 21 frets,...). Heb in de muziekwinkel een "Steve Cropper" model bespeeld (Wit, RW neck, Mintgreen Slagplaat), en ik was terstond verliefd... Gewoon een zero-nonsense model, 1V en 1T regelaar, 3standenschakelaar, een romig halselement, en een medium-twangend brugelement, meer niet.

http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0131600305_xl.jpg


(ook nog verkrijgbaar in Candy Apple Red, en Zwart)


Je doet ermee wat je wilt, maar test'm zeker eens uitgebreid uit. Prijs ligt rond de 650€, dus ligt nog net binnen je budget (net niet de ondergrens onderschreden :D)

barno
10 december 2007, 21:58
+1

zeker geen schrik hebben van Mexico label en nog minder van Made in Japan, huidige tele's uit die fabrieken zijn erg goed

Otje
11 december 2007, 07:50
+2. Mee eens.

blademan
11 december 2007, 11:52
+3
Ik heb een Baja (MIM, 52 model) en ik vind het een supergitaar. Heerlijke nek (soft V), prima afwerking en een supergeluid met die Twisted Tele en Broadcaster Custom Shop PUs.
Afkomst zegt niet alles!

lindos
11 december 2007, 13:02
Ik ben een beginner :noob: en wil graag een electrisch gitaar kopen..
Ik heb al op een paar gitaren gespeeld (zonder versterker). En een tele vond ik wel de lekkerste. Maar hebben telecasters ook een lekkere sound voor distortion en overdrive?

Kerel , koop je gewoon een Fender Blues DeLuxe Combo 40 Watt Tweed Reissue en plug daar je Tele in , gegarandeerd super sound!

(plus mss een overdrive pedaaltje ofzo)

lindos
11 december 2007, 13:04
Ik zou er echt gewoon een paar bespelen. De opmerking over de vintagefrets was er niet voor niets, het is wennen als je bv een Ibanez bent gewend met jumbofrets. Het benden gaat dan moeilijker. Maar, je krijgt wat je zoekt , teletone in optimaforma.
Ik heb m`n `62 tele besteld en direct laten herfretten naar Dunlop 6105 draad. Kostte wel geld natuurlijk. Alleen ik moest kiezen tussen een Customshop 63 tele ,die voorzien is van jumbodraad, en een `62 . Het verschil was in klank niets, maar financieel wel groot.
Voor diegene die willen weten of een tele ook met drive te gebruiken is, luister maar eens naar The Who ( CSI thema`s). Klassieker is een tele op het brugelement met een TS9.

Akkoord en niet akkoord Eko, ik had hetzelfde probleem met mijn '60 Relic Strat, maar na een maandje erop te spelen was ik de vintage frets meer dan gewoon!

LP_CL
11 december 2007, 14:32
http://cgi.ebay.nl/FENDER-52-CUSTOM-SHOP-TELE-USA-ONE-OF-ONE-WORLDWIDE_W0QQitemZ200182604986QQihZ010QQcategoryZ 33039QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

dit lijkt mij wel interessant
*EDIT*
De '52 vintage american USA is van jouw voor 1500€ nieuw.
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0000044-001&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

Eko
11 december 2007, 17:28
Ik heb al eerder gitaren met vintagefrets gehad en wist dus uit ervaring dat ik ze niet wilde. In vergelijk met de CS versie was ik nog goedkoop uit en heb er een mega-axe aan. Nu nog een killeramp en we zijn weer een week of wat tevreden.

lindos
29 december 2007, 14:32
Eindelijk eens wat telecasters uit kunnen testen, nu, ik heb ik de Amerikaanse Tele uitgetest (rond 1200€) , die vond ik fel op een strat lijken van klank.
Van nek en bespeelbaarheid was ie wel dik in orde!

Bij onze vrienden te Keulen heb ik eerst deze getest:

CS ´50 Tele Thinline CC Black 2400€

Heerlijk brugelement, dynamische middenstand en heerlijk rond nekelement.

2e:

CS ´51 "Nocaster"Relic MN Honey Blonde 3000€

Heerlijk scheurend brugelement (nog beter dan de Thinline) ,mooie middenstand maar het nekelement klonk helemaal dof?

Laatste:

Am. Vintage ´52 Tele MN BBL Butterscotch Blonde
1500€


Leuke klank voor deze Tele, enkel het brugelement ivg met de Nocaster is niet zo goed, nekelement ook dof?

Toaster
29 december 2007, 14:41
He Lindos,

Ben niet zo van de spam, maar ik heb een amerikaan staan...

Mr.Fingers
29 december 2007, 14:51
Leuke klank voor deze Tele, enkel het brugelement ivg met de Nocaster is niet zo goed, nekelement ook dof?

Die gitaren hebben nog een "oude" wiring, nl

- Brug
- Nek
- Nek + Condensator --> geeft een extreem bassig & wollig geluid, omdat in die tijd nog geen elektrische bas bestond, en m'n baslijnen dus met de telecaster inspeelde.

Een tussenstandje is er niet, maar vaak wordt vlak na aanschaf van een NoCaster de bedrading aangepast naar de standaard tele bedrading

Orpheo
29 december 2007, 16:21
Eindelijk eens wat telecasters uit kunnen testen, nu, ik heb ik de Amerikaanse Tele uitgetest (rond 1200€) , die vond ik fel op een strat lijken van klank.
Van nek en bespeelbaarheid was ie wel dik in orde!

Bij onze vrienden te Keulen heb ik eerst deze getest:

CS ´50 Tele Thinline CC Black 2400€

Heerlijk brugelement, dynamische middenstand en heerlijk rond nekelement.

2e:

CS ´51 "Nocaster"Relic MN Honey Blonde 3000€

Heerlijk scheurend brugelement (nog beter dan de Thinline) ,mooie middenstand maar het nekelement klonk helemaal dof?

Laatste:

Am. Vintage ´52 Tele MN BBL Butterscotch Blonde
1500€


Leuke klank voor deze Tele, enkel het brugelement ivg met de Nocaster is niet zo goed, nekelement ook dof?

exact hetgeen je altijd leest over die bewuste gitaren. Ikzelf zou niet voor fender gaan. IMO way, way, way overpriced. ik zou gaan voor warmoth :)

Kim Wilson
29 december 2007, 16:23
Ligt eraan. De Baja vind ik zelf zeker niet overpriced. De Amerikaanse Fenders wel.

lindos
29 december 2007, 18:31
Die gitaren hebben nog een "oude" wiring, nl

- Brug
- Nek
- Nek + Condensator --> geeft een extreem bassig & wollig geluid, omdat in die tijd nog geen elektrische bas bestond, en m'n baslijnen dus met de telecaster inspeelde.

Een tussenstandje is er niet, maar vaak wordt vlak na aanschaf van een NoCaster de bedrading aangepast naar de standaard tele bedrading

Ahzo , leuk om te weten , denk ook niet dat het echt bruikbaar is dat bassig geluid :)

Die Thinline vond ik dus wel heel leuk, ze zijn inderdaad overprised die Amerikaanse -