PDA

View Full Version : haha ik schaam me...



Acap
9 december 2007, 13:57
om de volgende vraag te stellen maar ik vraag het me echt af dus hier gaat hij :P

heb gitaren verschillende maten? want laatst stond ik inde gitaarwinkel naar een epi lp standard te kijken en hij leek mij een beetje klein :S ik ben niet de kleinste dus leek net of die gitaar verdween in mijn handen:P niet dat het wat uitmaakt maar nog steeds :)?

Acap

Madcow
9 december 2007, 13:59
ja gitaren hebben verschillende maten, Maar hoe bedoel je? de nek is altijd bij elke gitaar anders, een ibanez nek is bv groter dan die van een strat. als je bedoelt over de echte grote, hmm, er zijn 3/4de gitaren en kinder gitaren

Acap
9 december 2007, 14:02
ja over de echte grote, dat bijv de standard in verschillende maten komt, small, medium en large ofzo?

Rude Perception
9 december 2007, 14:18
je hebt ietsje verschillen in mensuurlengtes. Een strat is 1 inch langer dan een les paul bijvoorbeeld. Een paul reed smith zit daar precies tussenin. Ik dacht dat het 26, 25 en 25,5inch was. Ik merk het verschil alleen in snaarspanning. M'n strat heeft gewoon een iets hogere spanning. Ik merk het verschil niet in afstand tussen de frets.

Acap
9 december 2007, 14:27
ok dank je,

en van waar af tot waar word het gemeten? ik weet dat een normale les paul standard 25 icnh ofzo is dus ongeveer 62-3 centimeter :)

owh lol nu dat ik het om reken , heb ik het idee dat die gitaar in de winkel tog een normale is :P

ach ja

Harald
9 december 2007, 14:27
Mensuurlengte scheelt wel degelijk voor je bereik als je kleine handen hebt. Dan is een kortere hals soms best fijn. Maar dikte en vorm van de hals spelen ook mee.

De kasten van de gitaar, en ook de kop kunnen natuurlijk behoorlijk verschillen. Vergelijk een ES335 maar met een Les Paul, of heel extreem, zo'n headless Steinberger (Hohner had daar een betaalbare kopie van)

Heb trouwens ook wel eens kleinere reisgitaartjes in de vorm van een Les Paul of Strat gezien. Maar dat was toch meer een gimmick, zoals de Chiquita gitaar van Billy Gibbons.

Tho
9 december 2007, 14:30
offtopic:

acap = all coppers are piemels?

Acap
9 december 2007, 14:34
offtopic:

acap = all coppers are piemels?


erg creatief bedacht maar nee :) het zijn de voorletters van mijn namen =D

JeeBee
9 december 2007, 14:39
je hebt ietsje verschillen in mensuurlengtes. Een strat is 1 inch langer dan een les paul bijvoorbeeld. Een paul reed smith zit daar precies tussenin. Ik dacht dat het 26, 25 en 25,5inch was. Ik merk het verschil alleen in snaarspanning. M'n strat heeft gewoon een iets hogere spanning. Ik merk het verschil niet in afstand tussen de frets.

Precies, de verschillen in gitaargroottes (ik heb het dan niet over de 3/4, 1/2 kindergitaren etc.) zitten niet zozeer in de halslengte, dat zijn slechts relatief kleine verschillen (1 inch = 2,54 cm). Je hebt daarbij de large, medium en short scale afmetingen. Daarbij is er ook verschil in breedte en dikte van halzen. Het grootste verschil zit in de afmetingen van de bodies.
De ene is dikker, breder of langer dan de andere. Deze verschillen in halslengte en vooral body bepalen de grootte verschillen in gitaren van 'normale' afmetingen.

DeiDRagonas
9 december 2007, 15:45
Nog even ter verduidelijking: Tussen de diverse merken zit idd wel verschil. Maar het is niet zo dat een Les Paul in small, medium of large komt. Een LP standard is een LP standard en ze zijn allemaal exact gelijk in afmeting. Dat bedoelde je toch?

Roy.

Wickerman
9 december 2007, 15:49
je hebt ietsje verschillen in mensuurlengtes. Een strat is 1 inch langer dan een les paul bijvoorbeeld. Een paul reed smith zit daar precies tussenin. Ik dacht dat het 26, 25 en 25,5inch was. Ik merk het verschil alleen in snaarspanning. M'n strat heeft gewoon een iets hogere spanning. Ik merk het verschil niet in afstand tussen de frets.

Zijn de meest gangbare mensuurlengtes niet 24.75 inch (les pauls etc...) en 25.5 inch (strat, jackson etc...)

Acap
9 december 2007, 17:56
Nog even ter verduidelijking: Tussen de diverse merken zit idd wel verschil. Maar het is niet zo dat een Les Paul in small, medium of large komt. Een LP standard is een LP standard en ze zijn allemaal exact gelijk in afmeting. Dat bedoelde je toch?

Roy.


dank je :) dat was heel duidelijk. ik heb net van me vader het rest van het bedrag gekregen voor een nieuwe epi lp standard:) dus binnenkort een eigennaar van een nieuw gitaar:)

nu nog een passende versterker zo rond de 100 euro voor thusi gebruik( oefenen enzo) zo lang een mooi geluid uit komt :) hebben mensen ideeen wat voor versterker erbij een epi lp standard zou passen?

d8 aan een roalnd cube 15 of orange crush 15 hoorde dat die best wel populair waren of marshall ?

Rude Perception
9 december 2007, 18:46
Zijn de meest gangbare mensuurlengtes niet 24.75 inch (les pauls etc...) en 25.5 inch (strat, jackson etc...)

oja, is waar ook.