PDA

View Full Version : Alphine Musicsafe oordopjes?



Wiellem
9 december 2007, 11:29
http://www.feedback.nl/?b=HALEPMS

Feedback heeft deze oordopjes in de aanbieding en nu ik steeds vaker met de band (hard) speel denk ik toch wel een keertje gehoorbescherming nodig te hebben.

Mijn vraag is dus werken deze oordopjes goed zonder dat je al het geluid wegdempt (zoals bij die werkvloeroordopjes)? Dus dat je de instrumenten nog goed hoort maar de gevaarlijke frequenties wegvallen?

Of heeft iemand een ander alternatief? (behalve zachterspelen want dat gaat moeilijk met een drumstel :) )

B_2_the_a
9 december 2007, 11:38
zacht drummen gaat zeker wel!

Mijn ervaring met die alphine's:
ze dempen, maar alles wordt toch nog te dof enzo... voor drummers maakt dat niet zo mega veel uit (zeker niet als ze thuis drummen) of als je op een motor zit...

Maar mijn tip is toch een setje oordoppen van enixore laten maken! Ben er erg blij mee...

Barré
9 december 2007, 11:41
Je bedoelt vast exinore :cooler:

Wiellem
9 december 2007, 11:44
Maar mijn tip is toch een setje oordoppen van enixore laten maken! Ben er erg blij mee...

Iedereen die zegt dat op maat maken beter is... misschien toch maar eens gaan informeren.

Waar laat je die op maar maken? en hoeveel heb jij ervoor betaald?

En ik lees over 3 verschillende dempingssterktes:
-9dB vlakke demping
-15dB vlakke demping
-25dB vlakke demping

Dan zou ik dus het beste de 15dB kunnen nemen lijkt me

B_2_the_a
9 december 2007, 11:47
exinore inderdaad, sorry....

-15db heb ik ook, is erg fijn... soms is -9db fijner, maar dat is zelden


gewoon bij een audicien, tenminste, in vlaardingen dan ;)
gewoon ff googelen..

Voor mijn setje had ik 2 jaar geleden 180 euro betaald, ze zijn nu iets goedkoper

Wiellem
9 december 2007, 11:50
Oke dan ga ik eens kijken of ik dat kan regelen, is toch wel het best en wordt vaak gebruikte dus zal zijn geld wel waard zijn :)

Rude Perception
9 december 2007, 11:56
Ik gebruik ze (alpines dan). Je hoort iets minder hoog en midden (relatief gezien). Kan voor een gitarist een beetje vervelend zijn. Maar er is mee te leven. Ik doe dit liever dan dat ik m'n oren verkloot. Als ik geld heb koop ik wel eens doppen bij de audicien.

Er zijn trouwens hele lange discussies geweest. Misschien loont het de moeite om die even door te lezen.

Bl44t44p
9 december 2007, 14:01
Ik vind die Alpine dingen eigenlijk fantastisch werken. Ok, ze dempen hier en daar wat frequenties, maar dit heeft bij mij (vooralsnog) absoluut geen problemen opgeleverd.

Pickslide
10 december 2007, 12:35
Alpines zijn prima hoor ik gebruik ze ook...

Heb wel een keer met een tangetje er een uit het oor van onze drummer moeten pulken maar dat kwam omdat het filtertje was losgelaten, ff oppassen hoe je ze eruit trekt dus...

peter_heijnen
10 december 2007, 12:47
Ik heb ooit die op maat gemaakte doppen met verschillende filters gehad en vond het helemaal niets. De alpines vind ik net zo erg maar zijn wel veel schappelijker geprijsd. Ik zou eerst de alpines proberen voordat je er veel meer gaat uitgeven.

Wiellem
10 december 2007, 15:22
Ik heb nu een tijd van die gele oordoppen gebruikt die echt al het geluid totaal weg proberen te halen maar dan hoor je jezelf ook amper maar was wel prettig naderhand.

En oordoppen heb ik toch nodig iedere keer een piepje na een concert enzo, dan is het toch wel slimme rhet op maat te laten maken dan even 23 euro om te proberen.

Squier4ever
10 december 2007, 15:49
ik heb ze van de week bij speedfest de hele dag in gehad en daar was ik verdomde blij om. je hoort veel minder hoog, dat gaat relatief gezien het hardst/verneukt je oren het meest.

nevyn292
10 december 2007, 16:17
ik heb ze ook, en ze veranderen wel degelijk

ondanks dat ben ik er zo blij mee!!

ik had zelf altijd knetterharde hoofdpijn na het repeteren met de band, maar nu nergens last meer van.

ook laatst op een grof hardcore feest, muziek stond VEEL te hard, vrienden waarmee ik was hadden dag daarna nog hele dag piep etc. ik met oordoppen nergens last van gehad, maar toch evenveel plezier gehad. echt een aanrader, jammer van de geluidsvervorming maarja

Lexvandoef
10 december 2007, 16:26
ik heb ze van de week bij speedfest de hele dag in gehad en daar was ik verdomde blij om. je hoort veel minder hoog, dat gaat relatief gezien het hardst/verneukt je oren het meest.

Jep, ik heb na een concert veel meer last van mijn oren dan na het repeteren met de band. Laatst bij Volbeat ook mijn doppen in gehad, mijn vrienden hadden na het concert een piep van hier tot tokyo, en ik kon nog vrolijk alles horen. In het begin lachten ze der een beetje om, maar toen begrepen ze het wel.

britsie
10 december 2007, 16:45
Jep, ik heb er ook op maat gemaakte van Exinore (edit: Azrael had gelijk ;)). Kosten een jaar geleden 145€ en het is de beste aankoop die ik als muzikant al gemaakt heb. Eerst had ik -15dB filters maar dat vond ik net teveel dempen (wij spelen rock en staan zeker niet te hard). Dus heb ik die filters kosteloos kunnen wisselen tegen -9dB filters. Nu kan ik een hele avond repeteren zonder mentaal moe te worden. tijdens een optreden steek ik ze (nog) niet in. Maar toen er laatst nog een groep na ons speelden heb ik ze wel ingedaan. Dat is echt het verschil tussen te hard of lekker gezellig naar een live-CD staan luisteren.
Lang verhaal, maar ik ben echt een fan van mijn oordoppen. Ik begrijp niet dat de rest van de band er nog geen heeft.

Azrael
10 december 2007, 16:48
Jep, ik heb er ook op maat gemaakte van Elinor. Kosten een jaar geleden 145€ en het is de beste aankoop die ik als muzikant al gemaakt heb. Eerst had ik -15dB filters maar dat vond ik net teveel dempen (wij spelen rock en staan zeker niet te hard). Dus heb ik die filters kosteloos kunnen wisselen tegen -9dB filters. Nu kan ik een hele avond repeteren zonder mentaal moe te worden. tijdens een optreden steek ik ze (nog) niet in. Maar toen er laatst nog een groep na ons speelden heb ik ze wel ingedaan. Dat is echt het verschil tussen te hard of lekker gezellig naar een live-CD staan luisteren.
Lang verhaal, maar ik ben echt een fan van mijn oordoppen. Ik begrijp niet dat de rest van de band er nog geen heeft.

Even voor de duidelijkheid voordat mensen naar iets gaan zoeken wat ze niet kunnen vinden. Het is "Exinore".
Ik heb zelf de 15dB versie. Minder zou ik niet willen want de volumes zijn met 15dB eraf nog best hard in met gierende gitaarversterkers.

JvD.
10 december 2007, 20:39
met alpines kan ik helemaal niet meer anticiperen tijdens het jammen, ik vind ze totaal waardeloos.

BamBuFan1
11 december 2007, 01:45
http://www.feedback.nl/?b=HALEPMS
Mijn vraag is dus werken deze oordopjes goed zonder dat je al het geluid wegdempt (zoals bij die werkvloeroordopjes)? Dus dat je de instrumenten nog goed hoort maar de gevaarlijke frequenties wegvallen?

Ja. Ik gebruik al 10 jaar deze doppen voor zowel motorrijden als het spelen in een band en mij bevallen ze nog steeds goed. Haal ze trouwens niet bij Feedback, maar gewoon bij de groene kruisshop in het ziekenhuis. (bij het ziekenhuis in Zutphen betaal je er dan namelijk maar €8 voor). Het zijn exact dezelfde doppen, ook van Alpine, maar dan in de versie voor hard industrieel lawaai/gesnurk. Je krijgt er dan 2 setjes dempers waarmee je de demping dus ook nog aan kunt passen.

Veekeren
11 december 2007, 11:52
Ja. Ik gebruik al 10 jaar deze doppen voor zowel motorrijden als het spelen in een band en mij bevallen ze nog steeds goed. Haal ze trouwens niet bij Feedback, maar gewoon bij de groene kruisshop in het ziekenhuis. (bij het ziekenhuis in Zutphen betaal je er dan namelijk maar €8 voor). Het zijn exact dezelfde doppen, ook van Alpine, maar dan in de versie voor hard industrieel lawaai/gesnurk. Je krijgt er dan 2 setjes dempers waarmee je de demping dus ook nog aan kunt passen.

8 euro, das een mooie prijs! Vraag me af wat het verschil is, want 8 euro is zelfs minder dan wat Feedback er bij Alpine zelf voor zou betalen...

Tho
11 december 2007, 16:59
even een vraagje he, hoeveel db dempt de zwaarste filter van die alpine musicsafe dopjes?

ben vanhoof
11 december 2007, 17:40
Ik denk 26 dB. Als gitarist heb ik er niet zo'n probleem mee, maar ik ben zanger/gitarist en ik hoor mijn stem niet zo goed meer met als gevolg dat ik neit goed meer hoor of ik nu vals aan het zingen ben of niet.

Voor een niet-zanger vind ik het een goede oplossing. Je hoort elk instrument ook veel beter apart door de mix komen. Zonder dopjes hoor (de) ik enkel mijn gitaar, de drum en een beetje zang.
Nu zijn we tot inkering gekomen en hebben we de gitaarversterkers wat stiller gezet. Ook en goede oplossing is natuurlijk een beamblocker in je cabinet steken (of zelf maken zoals ik) zodat het hoog wat harder gedempt en verspreidt wordt. Heeft bij ons in de groep ook wel wat goed gedaan.

Tho
11 december 2007, 17:42
Okey dankje! Ik heb die musicsafe al een poos, en heb altijd de zwaarste bescherming (ook als zanger, werkt prima!), maar heb vandaag die op maat gemaakte Exinore's binnen, en die zijn 15 db. Te weinig denk ik. Gelukkig heb ik vrijdag de 25 db variant ook binnen :)

BamBuFan1
11 december 2007, 18:17
8 euro, das een mooie prijs! Vraag me af wat het verschil is, want 8 euro is zelfs minder dan wat Feedback er bij Alpine zelf voor zou betalen...

Verpakking en marketing. Ik heb van beide soorten setjes gehad en het verschil is nul.

Ries89
11 december 2007, 23:47
Ik heb sinds vorige week alpine music safe doppen. Voor als ik met m'n band oefen (volgende week voor het eerst met doppen), en voor als ik als geluidtechnicus werk en niet achter de mengtafel sta. Ik ben wel van plan ze volgend jaar aan te laten meten. Maar het is toch best prijzig, dus voorlopig nog aan de alpine. Beschermen wel, zitten alleen minder lekker (je voelt dat je doppen in hebt) en klinken een stuk minder.

Tho, volgens mijn verpakking, met het zwaarste filter:

125hz - 18,8db
250hz - 15,6db
500hz - 16,0db
1000hz - 18,5db
2000hz - 27,7db
4000hz - 23,9db
8000hz - 22,0db