PDA

View Full Version : fretjes vlakken; iemand tips?



jerome
9 december 2007, 10:14
Ik wil m'n fretjes vlakken omdat er behoorlijke deuken inzitten
Ik heb iig al een schaatsslijpsteen gekocht van ca 25 cm lang.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kan weinig info vinden op het forum
Weet iemand een goede of de officiële methode of goede tips?

groetjes,
jeroen

Gearjunkie
9 december 2007, 10:32
zoek eens onder "fretjob" of zo. Is best wel wat over geschreven inmiddels.

maar wat je in elk geval moet doen is:
-Elementen afplakken
-hals m.b.v. de halspen helemaal vlak stellen
-evt. fretten kleuren met alcoholstift, zodat je ziet waar je wel of niet bent geweest
-in lengterichting van de hals je frets vlakken, evt. topkam verwijderen.

Maar, ik heb het zelf nooit gedaan, dus ben geen expert.

succes!

superfly
9 december 2007, 10:36
Hier vind je wel wat tips.

http://www.fretnotguitarrepair.com/frets.htm

Grtz.Wim

Enra
9 december 2007, 10:50
Ik wil m'n fretjes vlakken omdat er behoorlijke deuken inzitten
Ik heb iig al een schaatsslijpsteen gekocht van ca 25 cm lang.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kan weinig info vinden op het forum
Weet iemand een goede of de officiële methode of goede tips?

groetjes,
jeroen

Hé Jeroen,

Frets vlakken is maar de halve job. Daarna moet je ze absoluut weer kronen met - bij voorkeur - een fretvijl. Daarna wil je ze echt opnieuw polijsten.

Kortom, informeer jezelf goed voor je met een wetsteen aan de gang gaat!!!

Enra.

Rinze
9 december 2007, 10:53
Kijk op mijn site bij frets vlakken (http://www.rinzesgitaarweb.nl/frets.html) ...

grayfink
9 december 2007, 11:01
Doe jij dat soort dingen eigenlijk ook tegen betaling Rinze? Mijn eerste gitaar (Ibanez pre-lawsuit strat)is helemaal aan gort gespeeld, was ook al eens gevlakt. Zal nu wel herfret moeten worden, wil ik er nog iets mee kunnen.
Had al eens geïnformeerd bij Westerhaven, maar een refret gaat al gauw richting de 200€. (vanwege gelakt maple) Dat is het ding eigenlijk niet waard.

no 1 hops
9 december 2007, 11:25
Doe jij dat soort dingen eigenlijk ook tegen betaling Rinze? Mijn eerste gitaar (Ibanez pre-lawsuit strat)is helemaal aan gort gespeeld, was ook al eens gevlakt. Zal nu wel herfret moeten worden, wil ik er nog iets mee kunnen.
Had al eens geïnformeerd bij Westerhaven, maar een refret gaat al gauw richting de 200€. (vanwege gelakt maple) Dat is het ding eigenlijk niet waard.de waarde is of jij het er voor over hebt om weer goed op je instrument kunt spelen.
ik heb een hondo een refret gegeven, mooi oefen project, is hij de tijd waard, de investering?
sommige vinden van niet omdat het een hondo is.
maar ik ben er blij mee

daarbij nog even voor de TS
afplakken met schilderstape is een must.
het halspen verhaal is niet helemaal correct, de hals moet pertinent niet recht zijn, want dat is ie ook niet onder spanning.
dan erlewine heeft een mooie werkbank waarop hij de gitaar op spanning en gestemt vastzet met allemaal steunen onder de hals.
daarna haalt hij de spanning eraf en heeft dan de hals nog in dezelfde 'bocht' staan.
dan pas vlakt hij

Rinze
9 december 2007, 11:51
Hmm, bij Rikkers Gitaarbouw zetten ze de hals ook een beetje krom tegenwoordig. Maar ik zie er het nut niet van in. Met een kromming vlak je in feite een "omgekeerde" curve in de frets, waardoor de "fretlijn" recht is onder spanning. Daardoor moet je dan weer de halspen losdraaien om je benodigde relief te krijgen.

Terwijl wanneer je hem recht zet en dan vlakt, de kromming er in trekt wanneer je er weer spanning op zet. En die kromming is nou net nodig om de zaak licht te laten spelen zonder aanlopen. Een eventueel benodigde correctie doe je dan met de halsopen. Wat is het nut van vlakken met een kromming in de toets? Please enlighten me... :chicken:

Ik krijg een prima resultaat met mijn methode, dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen andere methodes zijn. Mijn methode stamt trouwens uit de Guitar Player Repair Guide, geschreven door Erlewine. Daarna heb ik nog wel wat eigen dingetjes toegevoegd, door ervaring zeg maar. Zo vlak ik altijd langs de lijn van de snaren en niet langs de middellijn, om zo meer een compound radius te krijgen en daardoor een beter spelende gitaar.

@ Grayvink: ik doe het in principe niet voor geld, kan best eens een uitzonderingetje maken, heb evhter nog geen ervaring met herfretten. Zit er wel over te denken om het eens te proberen (toevallig vanmorgen nog), maar bij jouw gitaar is de maple toets dan weer een extra complicatie omdat die gelakt moet worden na het fretten. En daar heb ik de middelen niet voor, om het echt goed te doen.

Mattia
9 december 2007, 12:27
De eleganste manier om te vlakken (nadat je het eergste deukwerk hebt weggewerkt, misschien, maar misschien ook niet) is IMO met een stuk alu profiel, schuurpapier erop geplakt, hals met snaren en al erop, onder spanning, truss rod aanspannen totdat de hals PERFECT vlak is, en dan onder ekle snaar (L profile, niet moeilijk) vlakken/schuren. Zo neem je de 'kromming' die de hals wil ondergaan onder daadwerkelijke spanning ook mee in je vlakwerkzaamheden. Daarna kunnen de snaren eraf en kunnen de frets als geheel recrowned worden.

Rinze
9 december 2007, 12:43
Maar dan heb je onder spanning dus een rechte hals, terwijl je relief nodig hebt.

EDIT: nee dus, want je hebt de hals rechtegezet. Wat bedoel je met: de kromming meenemen? De hals staat toch recht?
Ik zie het voordeel niet. Lijkt me trouwens niet eenvoudig om met de snaren erop netjes te vlakken over de hele breedte van de frets.

grayfink
9 december 2007, 12:53
Ah ok, ik zal mijn oude Ibanez -die ik alweer 26 jaar heb- toch eens naar Don Hofstee brengen. Maar ik heb eerst andere gitaarwensen :)
Rinze: misschien moet je ook eens met een oude Hondo of zo beginnen om te refretten, lijkt me wel iets voor jou.

Mattia
9 december 2007, 12:58
Maar dan heb je onder spanning dus een rechte hals, terwijl je relief nodig hebt.

EDIT: nee dus, want je hebt de hals rechtegezet. Wat bedoel je met: de kromming meenemen? De hals staat toch recht?
Ik zie het voordeel niet. Lijkt me niet eenvoudig om met de snaren erop netjes te vlakken over de hele breedte van de frets.

Hout is een natuurmateriaal, en dus lang niet overal even sterk. Je kan nooit met 100% zekerheid voorspellen hoe recht een hals te krijgen is/blijft als de snaarspanning erop gaat. Da's een beetje het principe achter de Neck Jig van Dan Erlewine (staat het eea over op stewmac); daarbij zet je de hals met verschillende klemmen en straps vast om de snaarspanning te simuleren.

Kijk, als je hals vlak is onder spanning (met truss rod, dus), dan weet je dat het goed vlak is en blijft. Is 'ie vlak zonder spanning, snaren erop, is het heel erg goed mogelijk dat 'ie niet meer zo ideaal vlak is als voorheen. En dat is jammer. Want zo'n L-profiel, da's doodsimpel om onder de snarren te leggen en de boel te vlakken. 10 minuten en je heb de hele hals gedaan, volle breedte (het principe is niet anders dan een normale vlakbeurt, waarbij je ook met een recht, vlak iets schuurt, stukje bij beetje over de gehele lengte).

Dit leent zich uiteraar het beste voor een new nieuw gefrette gitaar, waar in principe minimaal tot geen uitgebreide materiaalverwijdering nodig is.

Verder: met je recrowning draag je zorg voor een vloeind speeloppervlak in horizontale richting (Al doe je dat met deze method ook gewoon, daar niet van), dus voor strakke bends, maar voor toonzuiverheid is het het gedeelte onder snaar dat van belang is.

Wat je in wezen een beetje doet is een soort van compound radius in de speeloppervlakte creeren (de fret tops, dus, toets heeft eigenlijk niets te willen). Heel minimaal, maar het is wel optimaal. Ik zie dit (zoals gezegd) dan ook meer als 'final touch'; als je enorm gedeukte frettopjes hebt, zul je die eerst moeten vlakken, grof, ouderwets, totdat het bijna goed is, dan ga je hierop over voor de optimalisatie.

Enfin, link naar andere discussie, met plaatjes, om duidelijk te maken hoe simpel het werkt:

http://www.luthiersforum.com/forum/forum_posts.asp?TID=12831&KW=Rick+Turner+fret+level#forumTop

Rinze
9 december 2007, 13:39
Aha, zal dat verhaal in de link eens even bestuderen. Had me dit al vaker afgevraagd, maar ben tot nog toe geen overtuigend verhaal tegengekomen.


Nog één vraagje: wanneer je de hals onder spanning vlakt, hoe krijg je dan relief? De halspen weer een stukje losdraaien? Zit je dan niet evengoed weer met het "natuurverhaal"?

no 1 hops
9 december 2007, 14:40
persoonlijk denk ik dat de vorm van de holte/relief en waar de holling begint bij elke gitaar verschillend is.
daarbij zit je ook nog met wat erlerwine de 'hump' noemt.
de plaats waar de neck op de body zit en die wel eens omhoog komen wil.
als je dus met relief vlakt, creer je dus een rechte lijn/spoor op de frets ookal zit hij licht in relief.
ga je benden heb je dus een egaal verloop.
vlak je de hals vlak, met eenr echte hals en komt daar later relief in kanhet zijn dat bij het benden je note outs krijgt, je bent immers je vlakke baan kwijt.

zo begrijp ik het tenminste

rinaldo
9 december 2007, 14:52
ik heb toch het idee dat een exact rechte hals eerder geneigd is aan te lopen bij bends, dan een hals met een lichte kromming, dus ik begrijp ook niet helemaal het nut van een hals vlakken onder snaar spanning.

als je eerst je hals vlakt en dan de frets erop daarna weer vlakken en crownen, ben je er zeker van dat hij zonder spanning recht is, als je daarna je snaren er op zet zal hij onder de snaarspanning een beetje kromtrekken, wat je dus weer kunt compenseren met je trusrod. toch?

zo doe ik het altijd en dat gaat prima tot nog toe.

Mattia
9 december 2007, 14:58
ik heb toch het idee dat een exact rechte hals eerder geneigd is aan te lopen bij bends, dan een hals met een lichte kromming, dus ik begrijp ook niet helemaal het nut van een hals vlakken onder snaar spanning.

als je eerst je hals vlakt en dan de frets erop daarna weer vlakken en crownen, ben je er zeker van dat hij zonder spanning recht is, als je daarna je snaren er op zet zal hij onder de snaarspanning een beetje kromtrekken, wat je dus weer kunt compenseren met je trusrod. toch?

zo doe ik het altijd en dat gaat prima tot nog toe.

De radius, niet te vlakte van de hals heeft een effect op bends.

En ja, je hebt wel wat (minimale) relief (kromming) nodig om de boel niet te laten ratelen. Punt is dat die snaren de boel kromtrekken, maar niet altijd op de manier dat je zou hopen. Dus: niet altijd in een mooie, egale curve waarbij de fret tops perfect vlak liggen als je met je truss rod speelt. Dat zou wel moeten, dus: onder spanning, met truss rod zoveel mogelijk rechtzetten, dan vlakken. En dan pas de relief erin zetten (dat beetje kromtrekken, dat is relief, en dat hoort. De ene speelstijl wil wat meer, de ander wat minder, afhankelijk van de speler, de actie, de aanslag, etc.)

rinaldo
9 december 2007, 16:00
[QUOTE=Mattia]De radius, niet te vlakte van de hals heeft een effect op bends.

ja dat is ook zo, missertje van mijn kant. 8)

wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat je snaren bij een perfect vlakke hals eerder de neiging hebben te ratelen en aan te lopen, maar dat zei jij ook al.

eigenlijk zeggen we dus beiden hetzelfde ,dat de hals een kleine curve nodig heeft, aleen heb ik tot nog toe alleen maar u channel trusrods gebruikt en die kunnen dus maar een kant op, dus als ik de hals op de manier zou vlakken die jij aangeeft, en ik wil hem toch iets meer relief geven dan zal ik er een dikker setje snaren op moeten zetten vrees ik, want je kunt hem met een u channel trusrod wel rechter trekken maar niet krommer.

toch maar eens een dual action trusrod proberen :)

Mattia
9 december 2007, 17:14
Nou, kijk, als je wat extra relief wil/moet hebben, trek 'm dan voorbij recht naar bol, dan vlakken, dan de truss rod wat losser/neutraal, en je hebt dan een holling.

G.G.
9 december 2007, 17:55
Wat Mattia probeert te zeggen is denk ik:


Een hals buigt niet altijd precies rond met een strakke radius (niet de radius van de toets, maar de radius van de boog die de hals in de lengte maakt).

Als je een hals kaarsrecht vlakt zonder spanning en je zet er snaren op, wil ie soms een beetje vreemd krommen, gewoon omdat het dikteverschil van de hals op verschillende plekken, onregelmatigheid in het hout, misschien een miniem verschil in breedte van fretsleuven etc... en niet helemaal zuivere holle vorm veroorzaken.
Door de methode van het T-profiel, en spannning op de hals, wordt de hals gevlakt met de "natuurlijke-kromming" onder spanning.
Wanneer daarna met de juiste afstelling, de hals ietsjes holler gemaakt wordt is de kans op de beste actie, overal op de hals, het grootst.

Rinze
9 december 2007, 17:58
Het wordt me wel steeds duidelijker, ga er nog eens rustig over nadenken. Weet trouwens niet of TS hier iets mee opschiet :satisfie:

Mattia
9 december 2007, 22:59
Wat GG zei, ja.

no 1 hops
10 december 2007, 10:09
en omdat de trek kracht van de snaren, ik meen 56 kilo voor een 0.9 setje, per snaar ook verschilt heb je dus ook meer kans dat de relief niet evenwijdig is.
eigenlijk praten we dan over torsie, of niet?

Rinze
10 december 2007, 15:13
Torsie is wanneer de hals draait, in dit geval draait ie niet maar buigt aan de kant van de dunne snaren minder dan aan de kant van de dikke snaren. Bij eigenlijk iedere gitaar is de relief aan de baskant groter dan aan de treblekant.

Mattia
10 december 2007, 18:29
Torsie is wanneer de hals draait, in dit geval draait ie niet maar buigt aan de kant van de dunne snaren minder dan aan de kant van de dikke snaren. Bij eigenlijk iedere gitaar is de relief aan de baskant groter dan aan de treblekant.

Mja, of dan nou ze enorm verschilt...de snaarspannignen liggen niet zo hel ver van elkaar af. Setje D'Addario 9, bijvoorbeeld, tension in ponden:

Note Diameter Tension (in lbs.)
E .010 plain 16.2
B .013 plain 15.4
G .017 plain 16.6
D .026 wound 18.4
A .036 wound 19.5
E .046 wound 17.5

Het scheelt dus wel wat, maar niet absurd veel.

Rinze
10 december 2007, 18:59
Ik heb het bij een heleboel gitaren nagemeten nadat het me voor het eerst opviel. Bij al die gitaren was de relief aan de basskant groter dan aan de treblekant. Zeker weten door zuiver meten :cooler:

mink
10 december 2007, 22:22
Ik wil m'n fretjes vlakken omdat er behoorlijke deuken inzitten
Ik heb iig al een schaatsslijpsteen gekocht van ca 25 cm lang.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kan weinig info vinden op het forum
Weet iemand een goede of de officiële methode of goede tips?

groetjes,
jeroen

Hallo Jeroen.

Om de hele discussie over torsie en weet ik veel wat maar af te kappen en terug te komen op je vraag.


Hier staat bij hoe je frets vlakt.

http://www.shinyguitargear.nl/Renovatie/herfretten.html

Gewoon doen en er rustig de tijd voor nemen. Je hebt bij de bekende webshops ook roestvrij stalen plaatjes met een gleuf erin die precies over je fret heengaat. Veel sneller en sterker dan tape. Elastiekje achter je hals langs en polijsten maar.

Herfretten stelt ook niet zoveel voor. Mijn eerste klus was maple (ik dacht 3 uur incl. vlakken en polijsten.) Spuiten kan ook iedereen na een beetje oefenen. Rosewood stelt al helemaal niets voor.
Ebbenhout is mijn minst favoriet. Tegenwoordig doe ik veel met stainless steel frets.

jerome
10 december 2007, 23:42
Mannen, bedankt allemaal voor de geweldige informatie!!!
Helemaal top!
Ik heb het jaren geleden al eens gedaan met een oud gitaartje en niet gehinderd door enige kennis van zaken maar wel met moed en beleid. :satisfie:
Ik heb toen gewoon de snaren er vanaf gehaald en met een schaatslijpsteen de fretjes zo gelijkmatig mogenlijk gevlakt (zonder wat met de halspen te doen want ik wist niet beter). Daarna met waterproof schuurpapier kantjes eraan geschuurd /afgebraamd en daarna met waterproof schuurpapier op een dikke glasplaat strip de fretjes glad geslepen en daarna de fretjes gepolijst met een dremel en chroompoets.
Het resultaat was eigenlijk niet eens verkeerd, maar ik heb toen waarschijnlijk gewoon geluk gehad.
Maar nu wil ik me er eerst wat beter in verdiepen voordat ik m'n schatje verkloot.....;)
Nogmaals bedankt voor alle info!!

Jeroen