PDA

View Full Version : waarden potmeters



pasqual
9 december 2007, 00:16
het is me ondertussen duidelijk dat potmeters van 500 k meer hoog doorlaten als die van 250 k. geldt dit alleen voor de tone pot of ook voor de volume pot. ik zie de relatie wel met een tone pot maar niet met een volume pot want die gaat toch niet over de tone?

groeten Pasqual.

Chris Winsemius
9 december 2007, 01:01
De volume-regelaar belast het element altijd, er hangt dus 'n weerstand van 250k of 500k altijd overheen. HBs en P90s worden vooral in het hoog sterker gedempt bij waardes onder de 500k.

Leuke test, luister eens naar het verschil tussen (indien met pots: alles op 10):
- volume en tone in het circuit
- alléén volume
- element direct naar uitgang

Van boven naar beneden krijg je steeds meer helderheid en zeer subtiel ietsje volume d'r bij.

Kijk gewoon welke waarde potmeter het beste bij jouw gitaar, element, rest van je gear en (!) je smaak past.

pol
10 december 2007, 10:45
de weerstand van de volumepot zit parallel aan de pickup, dus als die vol open staan gaat nog altijd een klein gedeelte van je signaal naar aarde, hoeveel precies hangt af van de verhouding tussen de impedantie van je pickup en de waarde van de volumeput.

daarom ook dat voor singles 250k genomen wordt, en voor humbuckers 500k, maar dat gaat niet altijd op, je kan ook singles hebben die zoveel wikkelingen hebben dat de impedantie te hoog wordt voor een 250k pot.

Ik laat ook altijd mijn tonepots uit het circuit, maakt alles net iets helderder, gebruik die dingen toch nooit.

als je wil experimenteren, sluit eens een pickup rechtstreeks aan op de output jack zonder pots, is een behoorlijk verschik qua helderheid & output.

pasqual
10 december 2007, 22:24
dus Chris en Pol; ik ben bezig met een gitaar waar 2 humbuckers in komen met een super 5 way ( auto split ). ik heb hier liggen een vol. pot ( A ) van 250 k en een tone pot ( B ) van 500 k. als ik het goed begrijp zal deze vol. pot van 250 k niet goed zijn voor mijn configuratie? er zou dus minder hoog te horen zijn als wat mogelijk is? dat betekent dus dat ik een pot van 500 k moet aanschaffen om het beste eruit te halen. verder heb ik een condensator met een waarde van 0,047 uF. volgens het schema wat ik gebruik is dit goed. wat doet deze condensator precies? trouwens: de waardes van mijn pups zijn:
brug 15,8 en hals 9,6.

bedankt voor de hulp en groeten Pasqual.

q-elvis-p
11 december 2007, 08:49
1Meg = very bright sounding
500K = bright sounding
250K = warm, vintage sounding

1Meg = bright HB...shrill SC
500K = warm HB...bright SC
250K = muddy HB, warm SC

HB = humbucker
SC = single coil

thank google!!!!

pol
11 december 2007, 08:50
niet goed is veel gezegd, het kan prima werken, maar de 500k zal iets meer volume en helderheid geven, kan zelfs goed zijn dat je 250k op een heldere humbucker beter vind klinken.

die condensator stuurt hoge tone naar aarde, en andere waardes geven een ander kantelpunt voor de toonregeling. (hangt ook weer af van de gebruikte pickup)
met de tonepot bepaal je de weerstand hiertussen, dus de waarde van de potmeter heeft ook hier effect, geen tonepot geeft ook een iets helderder geluid.

er waren ook no load pots op de markt, dacht dat fender die had, die zitten dus wel volledig uit het circuit als ze vol open staan.

een nadeel van te hoge waardes pots (bv 500k op actieve pickups die normaal maar 25k pots hebben) is dat het volume niet meer geleidelijk omhoog gaat als je aan de pot draait, het wordt dan meer een soort van aan/ uit knop.

van een 500k pot kun je ook een 250k maken, als je een weerstand van 500k over pootje 1 & 3 zet.

pasqual
11 december 2007, 19:03
@pol: kun je ook van 250 k, 500 k maken? van de andere kant; een nieuwe pot meter kopen zal me niet de kop kosten en dan bewaar ik die van 250 k wel voor een volgend project.

bedankt voor de info allemaal. als er nog meer te vertellen is; schaam je niet....

groeten Pasqual.

jerome
11 december 2007, 19:25
niet goed is veel gezegd, het kan prima werken, maar de 500k zal iets meer volume en helderheid geven, kan zelfs goed zijn dat je 250k op een heldere humbucker beter vind klinken.

Dit klopt in mijn geval idd. Ik heb 2 Strats met een Dimarzio Dual Sound humbucker in de brugpositie die ik persoonlijk over een 250 K lekkerder/warmer vind klinken dan over een 500 K.
Een lekkere heavy brown sound!
Staat overigens ook in de originele gebruiksaanwijzing dat dit element ook goed (warmer) over een 250 pot klinkt
Dat élke humbucker over een 250 pot muddy klinkt klopt gewoon niet.
Bovendien hangt het ook van de gitaar, gear en je smaak af

pasqual
11 december 2007, 22:20
het lullige is dat je pas weet hoe een humbucker klinkt als je 'm ingebouwd hebt. dan kan ik pas bepalen of ik voor warm of helder ga. aangezien ik voor coilsplitting ga, is misschien 250 k volume pot nog niet eens zo'n slecht idee.

groeten Pasqual.