PDA

View Full Version : Ibanez voor blues/rock?



Thunders1988
8 december 2007, 20:04
ben vanmiddag nog eens in de gitaarwinkel binnengestapt... heb daar twee ibbi's getest... leuke gitaren, maar het geld was nog leuker! ze zaten rond de 400 euro!

Ibanez RG321MH Weathered Black
of
Ibanez RGR321EX

Heeft er iemand ervaring mee? Het lijken mij zeer degelijke gitaren voor het geld... ben wel van plan er nieuwe pickups in te douwen (misschien).

s0ck
8 december 2007, 20:45
Voor de prijs vindt ik ibanez altijd wel leuk, veel keus en voor elk budget is er wel wat. maar nu ik wat jaren op ibanez heb gespeeld en verschillende modellen heb uitgeprobeerd merk ik toch wel dat de betere modellen rond de 800 euro beginnen, de RG prestige serie is een mooie. Wel altijd goed opletten wat voor pickups erin zitten, die INF pickups zijn meestal niet zo goed, de dimarzio / ibz een stuk beter maar die wil je mischien ook gaan vervangen voor wat betere.

maar als je een budget hebt van 400 euro dan zou een ibanez zeker niet verkeerd zijn, persoonlijk hou ik erg van die wizzard II necks, spelen echt heerlijk.

nevyn292
8 december 2007, 21:14
ibanez moet je eigenlijk maar op 2 dingen letten, dat is de tremolo en de pick-ups.

rond de 800 eruo beginnen de gitaren edge pro's te krijgen ipv edge III. met edge III geen ervaring, maar edge pro vond ik een zeer goede tremolo.

zelf vind ik de pick-ups van ibanez zo dood als een pier(op de V1 S1 en V2 na dan). die zou ik er zeker uitgooien(maar dat is mijn mening :hippie: )

met een setje evo's of breeds of iets in die richting kan je er zeker een leuk geluidje uit krijgen :satisfie:

toch zou ik met blues? richting PAF pro gaan kijken ofso, verder zijn RG's wel zeer relaxte gitaren :hippie:

s0ck
8 december 2007, 21:20
ibanez moet je eigenlijk maar op 2 dingen letten, dat is de tremolo en de pick-ups.

rond de 800 eruo beginnen de gitaren edge pro's te krijgen ipv edge III. met edge III geen ervaring, maar edge pro vond ik een zeer goede tremolo.

zelf vind ik de pick-ups van ibanez zo dood als een pier(op de V1 S1 en V2 na dan). die zou ik er zeker uitgooien(maar dat is mijn mening :hippie: )

met een setje evo's of breeds of iets in die richting kan je er zeker een leuk geluidje uit krijgen :satisfie:

toch zou ik met blues? richting PAF pro gaan kijken ofso, verder zijn RG's wel zeer relaxte gitaren :hippie:

Ik hoor veel mensen zeggen dat die Dimarzio IBZ dingen best wel op PAF's lijken. maar heb het zelf niet kunnen horen nog.

marter544
8 december 2007, 22:01
ibanez moet je eigenlijk maar op 2 dingen letten, dat is de tremolo en de pick-ups.

rond de 800 eruo beginnen de gitaren edge pro's te krijgen ipv edge III. met edge III geen ervaring, maar edge pro vond ik een zeer goede tremolo.

zelf vind ik de pick-ups van ibanez zo dood als een pier(op de V1 S1 en V2 na dan). die zou ik er zeker uitgooien(maar dat is mijn mening :hippie: )

met een setje evo's of breeds of iets in die richting kan je er zeker een leuk geluidje uit krijgen :satisfie:

toch zou ik met blues? richting PAF pro gaan kijken ofso, verder zijn RG's wel zeer relaxte gitaren :hippie:

Een RG321 heeft geen trem. Maar je moet Tabmaniac eens vragen, die heeft er één. Ik heb der wel eens op gespeeld, lekkere gitaartjes! Lekker basic, mahonie body en een vaste brug, 2 hums.

nevyn292
9 december 2007, 10:14
oeps, volledig gelijk. ik ging er vanuit dat het een reguliere RG was.

ik weet niet hoe die EX versie klinkt, maar uit de MH zou ik zeker de pick-ups halen. die INF-s leven echt niet naar mijn idee.

op zich spelen ze heerlijk, ik heb een prestige model met tremolo in mn handen gehad, en daar zat dezelfde neck op alleen dan met prestige finishing. zoiezo speelt ibanez erg lekker.

(zelf vind ik de EX mooier, maar dat is mijn mening :hippie: )

let wel, die MH heeft een 5 wegs schakelaar waardoor je ook nog splitcoil modes hebt, en die EX heeft een reguliere 3-weg schakelaar. als je dus het geluid van een single wil hebben moet je kijken naar de MH.

Thunders1988
9 december 2007, 11:10
bedankt voor de reacties...
ik vind het alle twee heel mooie gitaren (als de MH de bindingen van de EX gehad zou hebben zou het echt àf geweest zijn) en ze klinken ook alle twee goed. Maar ik weet niet goed wat ik van die EMG disigned pu's moet denken... ze klinken een beetje steriel. goed, maar steriel.
zou het aangewezen zijn om er GFS pickup's in te stoppen? want het zijn qualitatief toch erg goede gitaren... en GFS is toch maar budget? (correct me if I'm wrong!)

:hippie:

nevyn292
9 december 2007, 19:08
GFS zijn prima pick-ups. helemaal niks mis mee.

alleen omdat mensen denken dat hoe meer ze betalen, hoe meer kwaliteit ze krijgen nemen mensen liever geen GFS bij duurdere gitaren.

Otje
9 december 2007, 19:32
Je hebt het over een "Ibanez voor blues/rock". Nou, dan zou ik voor een semi-acoustische gaan. Ik heb op deze gespeeld en die vind ik ontzettend goed:

http://www.ibanez.co.jp/products/images/eg/m/AGS83B_ATF_12_02.gif

Prachtig afgewerkt, prima elementen, fijne hals, zingt niet rond. En je hebt iets om je nek dat je niet zo vaak ziet. Ze hangen bij Feedback in Utrecht (de bruine en de grijze) en bij Nederland Muziek in Almere (alleen de bruine). Bij Feedback zitten ze onder de 400 euro, bij NLM erboven (maar meestal kun je daar wel wat afkrijgen als je nix inruilt).

Met dit ding kun je echt alle kanten op.

Thunders1988
9 december 2007, 20:44
Jep.

die semi heb ik ook al bespeeld bij de plaatselijke gitaarhandel. inderdaad een heel mooi afgewerkte gitaar en dergelijke, maar hij spreekt mij vreemdgenoeg niet echt aan...
Het wordt een ware zoektocht :)

nevyn292
9 december 2007, 21:15
ikzelf heb een ibanez SC1620 uit 1998, die dingen worden neit meer gemaakt, maar ik kan je wel vertellen dat ik denk dat dat precies is wat je zoekt :hippie:

ding heeft een mooie hals, niet zo flinterdun als de ibanezjes zoals nu, maar toch zeker comfortabel.

v1 en v2, met 5 weg schakelaar en de hele mikmak. de enige afwijking is de 25.1 hals, ipv een 24,75 of een 25.5

ik vind het heerlijk spelen en klinken, voor zowel blues tot aan metal toe, als je op marktplaats iets van een ibanez SC(S-classic) serie ziet rondslingeren zou ik er zeker even de moeite nemen om ernaar te kijken!

(en hij heeft ook een vaste brug)

hezz
10 december 2007, 13:30
Ik kocht mijn Artcore AG75 eerst met het idee om er jazz mee te gaan spelen, maar spelenderwijs ondekte ik dat ie ook erg geschikt is voor wat blues en rock.

Kim Wilson
10 december 2007, 13:34
Bij de Ibanez RG's denk ik ook niet gelijk aan blues of rock. Natuurlijk kun je het er wel mee spelen, maar voor blues of rock denk ik ook eerder aan de Artcores, als je per se bij Ibanez wil blijven althans.

Vanwaar de keuze voor de door jou geteste gitaren? Als ik een blues/rockgitaar zou zoeken, had ik een paar andere gitaren uitgezocht...

Thunders1988
10 december 2007, 18:29
Nja, ik vind die ibanezjes leuk spelen...
En dan de combinatie mahonie/2x hum's blijft heel lekker.
Maar ik denk dat ik voor een Epi LP Studio ga gaan... wit spuiten, gouden mean 90 in de neck en een zebra '59 in de brug..
en gaan!
:)
dus ik ben er bijna uit. :hippie:

Dirk_Hendrik
10 december 2007, 18:51
ding heeft een mooie hals, niet zo flinterdun als de ibanezjes zoals nu,

Hullebewhattuh!???
Moet ik uit deze opmerking concluderen dat vergeleken de Ibanesjes van nu m'n ouwe vertrouwde FGM300 een dikke nek heeft!???

Denk het niet vriend ;)