PDA

View Full Version : gebruikte gitaar



vissebeest
2 februari 2003, 19:51
hoi

ik heb een aanbieding gekregen van een gebruikte gitaar, en voor een hele mooie prijs :smile: Nu is de vraag: Waar moet ik letten als ik een gitaar koop???

alvast bedankt

Stringkiller
3 februari 2003, 09:19
Dag Vissie,

ik zou letten op de sluitage van de fretten (ik ga er even vanuit dat het om een steelstring gaat) hieraan kun je zien of dat ie veel bespeeld is geweest. Vooral de bovenste fretten kunnen dan slijtageplekken vertonen. Dit hoeft niet erg te ziujn, het ligt eraan hoe diep de sluitage is. En het hout van de toets. Dat je wat plekken ziet waar de vingers hem raken is niet erg, maar als het om een dun laagje hout gaat dat al kapotgespeeld is, weet je ook dat het om een gaat met een leven achter de rug. Verder gaat het natuurlijk ook om een algemene indruk. Zitten er krassen of andere beschadigingen op en kijk eens langs de hals of deze nog wel recht is. Een kromme hals speelt veel lastiger en kan ook de oorzaak van een valse gitaar zijn. Door de kracht van de snaren (+/- 90 kg!!!) kan de hals na verloop van tijd krom trekken. Door de kracht van de snaren kan ook je kam omhoogkomen waardoor de actie hoger wordt en het bespelen dus moeilijker. Als je denkt dat het een goede gitaar is, dan blijft het belangrijkste over: de klank!!! Dit is persoonlijk, maar als die bevalt..... Wat voor een gitaar is het?

vissebeest
3 februari 2003, 18:15
Het is een klassieke gitaar :wink: dus misshien moet ik op andere dingen letten???

Stringkiller
4 februari 2003, 08:57
Ah, in klassieke gitaren ben ik minder thuis. Volgens mij zal de hals niet snel kromtrekken omdat de spanning van de snaren een stuk minder is. Let dan op slijtage van de toets, fretten slijten ook niet zo hard onder het zachte nylon. Let erop of de draaimechanieken soepel werken. Tja, volgens mij gaat het hierbij dan vooral om de klank. En eventuele beschadigingen. Die hoeven voor de klank niet uit te maken, maar maken hem wel minder mooi. Iemand anders nog suggesties voor Vissebeest?

Buzz
4 februari 2003, 09:10
Let op of de hals recht is. Klassieke gitaren hebben geen truss rod. De hals mag kaarsrecht zijn. Een staalsnarige gitaren hoort een heel flauwe kromming te hebben. Let ook op de bevestiging van de brug op het bovenblad. Komt het hout los (al is het maar een fractie van een mm) zou ik 'em niet kopen.
Bekijk ook de toets. Ebbenhout is goed en palissander ook. Maar een zwarte toets waar lichte stukjes doorheen komen (bij beschadigingen bijv.) is dus geverfd en van mindere kwaliteit.
Let ook op torsie van de hals. Omdat de toets geheel plat is, heb je wat meer kans op een getordeerde hals na verloop van tijd.