PDA

View Full Version : Gitaar ontstemt snel



Michel de Bruyn
8 december 2007, 16:29
Hee,

Ik heb nu een Gibson SG Special en hij speelt echt prima maar ik merk dat na 10-20 minuten spelen de snaren al aardig ontstemt zijn. De gitaar zelf is nog in prima staat, wat is het beste wat ik kan doen om te voorkomen dat de gitaar ontstemt? Topkam vervangen? andere snaren? WANT HET IS ZO IRRITANT!

groetjes,

michel

Azrael
8 december 2007, 16:32
Snaren goed erop zetten (moeilijker dan sommige denken), grafiet op de zadels. Tremolo goed afstellen? Kan vanalles zijn.

lennaertn
8 december 2007, 16:43
Andere topkam is wel aan te raden ja..

Graphtech maakt goeie topkammen.

hendrix2
8 december 2007, 16:58
20 minuutjes op 220 graden in de oven.






Nee, serieus, kan zijn dat je de snaren niet goed opgelegd hebt? Niet goed gerokken? Topkam die niet goed is? Tremelo?

Voor het gemak zou ik eerst eens proberen met andere snaren.

JeeBee
8 december 2007, 17:16
Inderdaad kunnen alle hier genoemde opties.
Het komt ook voor bij nieuwe en verkeerd opgelegde snaren...(d'r staat ergens een leuk topic hoe je dat het beste kunt doen). Voordat je die andere zaken uitprobeert zou ik alle snaren eens flink strak aantrekken door ze in het midden vast te pakken en flink omhoog te trekken. Indien snaren niet goed opgewonden zitten dan trek je het zaakje hiermee goed aan.

Mocht het steeds om 1 bepaalde snaar gaan (m.n. de g-snaar) dan is het mogelijk dat je hals net niet goed staat afgesteld.

Michel de Bruyn
8 december 2007, 19:48
Ok, allemaal hartstikke bedankt!