PDA

View Full Version : Gibson LP Zebra



s0ck
8 december 2007, 14:53
Vandaag even voor een nieuwe gitaar wezen kijken, oh wat een moeilijke keuze zeg.. budget rond de 1000 euro en geen idee wat ik moet nemen, een amerikaanse fender, of mischien toch een gibson..

Uiteindelijk was de beste keuze de LTD EC-1000 die ik zag staan, heerlijk ding, dus die wordt binnenkort van mij.

Maar nu even over die gibson LP zebra, ik had nog nooit op een gibson gespeeld en deze lag toch in het budget dus even proberen..

Ik vondt het een erg middelmatig geluid als ik eerlijk ben, nu was hij ook totaal niet goed getuned maar het geluid vondt ik erg "licht" klinken, ik kreeg er gewoon geen power uit lijkt wel.

Een mooie gitaar, en voor 1000 euro heb je dan toch een echte gibson. maar ja, uiterlijk is niet alles en om nou 1000 euro uit te geven omdat er Gibson op staat gaat mij toch wat te ver.

Iemand anders nog ervaringen met deze gibson ? ik hoor altijd zoveel lovende verhalen over die dingen en deze viel me gewoon zwaar tegen..

barno
8 december 2007, 15:04
Hi there, hier zitten nogal wat Gibson fanaten en die zullen ja na deze post ongetwijfeld proberen te overtuigen dat een Gibson per se beter is dan al de rest op de markt. Alles hangt echter af van wat voor muziek je speelt en vooral ook van wat je oren willen horen.

Anyways, als je er nog niet uitbent of je gaat voor een strat of een LP, zou ik eerst toch nog maar wat doortesten om je gehoor te leren waar het verschil (quite big) zit tussen deze twee oermodellen.

s0ck
8 december 2007, 15:14
Mijn keuze is denk ik wel gemaakt, die LTD klonk echt geweldig, ik speel voornamelijk metal ( metallica , sabbath ) en hou erg van malmsteen, maar ik dacht laat ik voor exact hetzelfde geld als de LTD nou eens een echte gibson pakken. En dat viel dus zo zwaar tegen. terwijl iedereen altijd helemaal geil wordt van die gibson dingen, tja ze zijn zeker erg mooi , vooraal die sunburst dingen.. krijg ik ook een harde plasser van :cooler: . maar had toch een wat meer voller geluid verwacht denk ik.

toon-
8 december 2007, 15:18
In je eerste bericht zei je dat je twijfelde tussen een lp en een strat.. Maar waarom zou je in hemelsnaam een strat kopen als je metal speelt?

s0ck
8 december 2007, 15:39
In je eerste bericht zei je dat je twijfelde tussen een lp en een strat.. Maar waarom zou je in hemelsnaam een strat kopen als je metal speelt?

Vanwege mijn malmsteen gekte :)
alleen zie ik er toch vanaf aangezien ik ook graag wat zwaarder werk wil spelen en een strat dan net iets te licht is.

cardinal
8 december 2007, 15:59
Mijn keuze is denk ik wel gemaakt, die LTD klonk echt geweldig, ik speel voornamelijk metal ( metallica , sabbath ) en hou erg van malmsteen, maar ik dacht laat ik voor exact hetzelfde geld als de LTD nou eens een echte gibson pakken. En dat viel dus zo zwaar tegen. terwijl iedereen altijd helemaal geil wordt van die gibson dingen, tja ze zijn zeker erg mooi , vooraal die sunburst dingen.. krijg ik ook een harde plasser van :cooler: . maar had toch een wat meer voller geluid verwacht denk ik.

Gibson zijn nu eenmaal meer rockgitaren. Ik speelde vroeger ook in een metalband, maar had mijn elementen vervangen voor emgtjes in mijn gibson. In de ltd zitten volgens mij ook emg elementen.

Maar een gibson is gewoon een gevoel. Tevens is het wel lekker dat gibsons behoorlijk waardevast zijn.

vettavillenl
8 december 2007, 20:36
Grappig je ervaring met die Gibson Zebra..

Inmiddels heb ik hem hier in m'n handen. vandaag gekocht, eerder deze week heb ik wat tijd uitgetrokken om er een Les Paul bij te kopen en, zo zie je maar hoe sterk smaken verschillen, was de keus voor mij de Zebra. Ik heb tevens een Les Paul BFG en een Studio naast de zebra geprobeerd en voor mij heeft de zebra een rijkere toon. (en zo zal ieder z'n eigen voorkeur ongetwijlfeld hebben, en gelukkig maar)

Ik heb zelfs twee zebra's naast elkaar gehad en zelfs daar zaten IMO, kleine verschillen tussen. Daar ik eerder deze week informeerde waren er vier beschikbaar, toen ik hem kocht vanmorgen was er nog 1 over..

IK vindt deze Zebra zeer dynamisch, speelt wat traag ( een beetje betere afstelling brengt daar nog wel wat verandering in), maar heeft zo'n rijke toon en redelijk breed instelbaar klankpalet.

Toen ik eerder deze week de gitaar uittestte kwam er zelfs iemand m'n hok in die vroeg ik die toon creerde, het antwoord gaf hij zelf al toen hij zag wat ik speelde... OOh een gibson en een buizenamp...

Ik ben met je eens het is een zeer aparte Les Paul om te zien, maar ja er zijjn er ook maar 400 van op de wereld en die Burstbuckers klinken toch wel heel lekker..

s0ck
8 december 2007, 20:53
hmm mischien lag het dan toch aan de tuning van de gitaar, was waarschijnlijk al veel op gespeeld. logisch ook, een " echte gbison" voor 1000 euro's wil iedereen wel eens proberen , dan is de droom vaak toch ineens een stukje dichterbij voor vele :)

aan mijn order kan het in ieder geval niet gelegen hebben. mischien volgende keer nog een kansje geven dan.

vettavillenl
8 december 2007, 21:51
Toen ik de eerste keer de zebra bespeelde was de tuning inderdaad maar een gehele toon lager..

fred dons
9 december 2007, 12:52
wat is een gibson zebra?

s0ck
9 december 2007, 13:26
wat is een gibson zebra?

http://www.feedback.nl/?b=11990LPCLAZ

Bart_Blueprint
9 december 2007, 13:29
http://feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/gibson-lespaulclassicantiqu_350_ffffff_75.jpg

Dát is een Gibson Zebra. Dat Zebra komt waarschijnlijk van de Zebrano houten top icm zebra buckers.

Is nu een actie bij feedback:
Gibson Zebra (http://feedback.nl/?b=11990LPCLAZ)

Luke-wannabe
9 december 2007, 13:29
Zo'n gek beest weetjewel.

Renin
9 december 2007, 13:31
Afgezien van het gebrek aan een likje verf en een paar holtes in de body, wat is nu het echte verschil? Ander hout? Andere hardware?

Ik kan me niet voorstellen dat dat het enige is gezien het prijsverschil van zo'n 1500 euro. Dat klinkt te mooi om waar te zijn.

Dat ga ik er namelijk direct 1 bestellen, ook al weet ik helemaal niets van Gibsons....

Wiellem
9 december 2007, 13:32
Mooi is ie in ieder geval wel

Luke-wannabe
9 december 2007, 13:32
Afgezien van het gebrek aan een likje verf en een paar holtes in de body, wat is nu het echte verschil? Ander hout? Andere hardware?

Ik kan me niet voorstellen dat dat het enige is gezien het prijsverschil van zo'n 1500 euro. Dat klinkt te mooi om waar te zijn.

Dat ga ik er namelijk direct 1 bestellen, ook al weet ik helemaal niets van Gibsons....
Denk dat het enige echte verschil is wat je zelf aangeeft.

Orpheo
9 december 2007, 13:34
Afgezien van het gebrek aan een likje verf en een paar holtes in de body, wat is nu het echte verschil? Ander hout? Andere hardware?

Ik kan me niet voorstellen dat dat het enige is gezien het prijsverschil van zo'n 1500 euro. Dat klinkt te mooi om waar te zijn.

Dat ga ik er namelijk direct 1 bestellen, ook al weet ik helemaal niets van Gibsons....

een standard faded kost 1500 euro hoor...een gewone is 2000, dus waar je dat verschil van denkt te halen, ik weet t niet :)

t verschil zit 'm in tophout, geen binding om 't body, en vergeleken met customshoppers: minder goed hout voor 't body en hals en toets.

Rormo
9 december 2007, 13:49
S0ck je hebt een pm ;)

Agent_Smith
9 december 2007, 13:53
http://feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/gibson-lespaulclassicantiqu_350_ffffff_75.jpg

Dát is een Gibson Zebra. Dat Zebra komt waarschijnlijk van de Zebrano houten top icm zebra buckers.

Is nu een actie bij feedback:
Gibson Zebra (http://feedback.nl/?b=11990LPCLAZ)

Ik heb hier vorige week bij Feedback even op gespeeld. Even afgezien van het uiterlijk (wat ik verschrikkelijk vind, maar wat er verder niet toe doet als de kwaliteit goed is) mankeerde er toch heel weinig aan. Voelde fijn aan, klonk wel redelijk, maar dat is lastig te beoordelen in een winkel.
Het grote issue echter voor wat blijkbaar alle nieuwere Gibsons hebben zijn de torenhoge frets. Ongeloofelijk dat ze die erop zetten. Is voor mij de absolute show-stopper voor 'nieuwere' Gibsons. Voor mij geen nieuwe Gibson zolang ze deze frets gebruiken.
Verder wel een okee-gitaartje, maar ik had er verder niets mee.

Renin
9 december 2007, 13:56
een standard faded kost 1500 euro hoor...een gewone is 2000, dus waar je dat verschil van denkt te halen, ik weet t niet :)

t verschil zit 'm in tophout, geen binding om 't body, en vergeleken met customshoppers: minder goed hout voor 't body en hals en toets.


Zoals al ik al zei heb ik niet heel veel verstand van Gibsons en gewoon een mooie gemiddelde Les Paul prijs genoemen (dacht altijd dat een "goeie" zo rond de 2,5 mille moest kosten, en de goedkopere iets "misten" t.o.v. de volwaardige modellen)

Ik begrijp van jou dat bij deze het hout andere kwaliteit is, wat i.c.m. de holtes zal dat wel een heel andere toon geven denk ik.

Ik denk dat een LP-custom dan zo rond de 2500 euro ligt? Dan vond ik dat waarschijnlijk een lekker gitaartje met de juiste LP-looks :rockon:

Bart_Blueprint
9 december 2007, 13:58
't is volgens de piepels bij Vietbek ook nog eens een Gibson Les Paul Classic :D

Rormo
9 december 2007, 15:08
Hij staat ook als LP Classic op de Gibson site hoor....

Orpheo
9 december 2007, 15:24
Zoals al ik al zei heb ik niet heel veel verstand van Gibsons en gewoon een mooie gemiddelde Les Paul prijs genoemen (dacht altijd dat een "goeie" zo rond de 2,5 mille moest kosten, en de goedkopere iets "misten" t.o.v. de volwaardige modellen)

Ik begrijp van jou dat bij deze het hout andere kwaliteit is, wat i.c.m. de holtes zal dat wel een heel andere toon geven denk ik.

Ik denk dat een LP-custom dan zo rond de 2500 euro ligt? Dan vond ik dat waarschijnlijk een lekker gitaartje met de juiste LP-looks :rockon:
sorry, een LP custom ligt rond de 4000.

de kwaliteit van 't hout spiegelt zich (in de ogen van gibson) af in de massa. hoe lichter, hoe beter. ik vind van niet, maar ok....ik vind niet dat een goedkopere iets mist qua tone, perse. qua looks wel natuurlijk (vaak geen binding, geen flashy top etc etc). Ik blijf 't zeggen: mijn studio klinkt en speelt beter dan menig custom, alleen: hij ZIET er niet uit. gaten in de top, krassen, blutsen, headcrack. en TOCH klinkt ie top...

vettavillenl
9 december 2007, 17:05
Het is inderdaad een Gibson Les Paul Classic

Zie hier, rechtstreeks van Gibson USA
http://www.gibson.com/en-us/Divisions/Gibson%20USA/Guitar%20of%20the%20Week/Les%20Paul%20Classic%20Antique%20Zebra/

Lexvandoef
9 december 2007, 17:09
Het is inderdaad een Gibson Les Paul Classic

Zie hier, rechtstreeks van Gibson USA
http://www.gibson.com/en-us/Divisions/Gibson%20USA/Guitar%20of%20the%20Week/Les%20Paul%20Classic%20Antique%20Zebra/

heeftie ook een carved top? Vind het wel een beetje vaag dat je voor een normalen classic ietsie meer 2000e moet lappen en deze voor 1000e kan kopen terwijl het ook een limited edition is enzo.

Orpheo
9 december 2007, 17:43
heeftie ook een carved top? Vind het wel een beetje vaag dat je voor een normalen classic ietsie meer 2000e moet lappen en deze voor 1000e kan kopen terwijl het ook een limited edition is enzo.

dat is precies die ene die je bij Feedback ziet. de reden dat deze goedkoper is, zijn de volgende dingen:

burstbuckers (goedkoper dan de classic 57 pups)
zebrano (goedkoper dan flamed maple)
geen binding (scheelt echt behoorlijk wat)
minder goed gespiegelde tops.

Die dingen tellen flink op aan de prijs. Dat het een 'gelimiteerde oplage' is maakt geen bal uit. sterker nog; gibson heeft die hele GotW goedkoper gemaakt, om 'm maar te verkopen.

RedBuell
10 december 2007, 11:24
Ik heb hier vorige week bij Feedback even op gespeeld. Even afgezien van het uiterlijk (wat ik verschrikkelijk vind, maar wat er verder niet toe doet als de kwaliteit goed is) mankeerde er toch heel weinig aan. Voelde fijn aan, klonk wel redelijk, maar dat is lastig te beoordelen in een winkel.
Het grote issue echter voor wat blijkbaar alle nieuwere Gibsons hebben zijn de torenhoge frets. Ongeloofelijk dat ze die erop zetten. Is voor mij de absolute show-stopper voor 'nieuwere' Gibsons. Voor mij geen nieuwe Gibson zolang ze deze frets gebruiken.
Verder wel een okee-gitaartje, maar ik had er verder niets mee.

Ik vind die hogere fretjes juist fijn spelen, vooral in combinatie met een iets brede dikke hals vind ik het heerlijk spelen, heb een Ibanez RG 770 met zo'n wizzard neck en die is mij te smal en te dun, frets mogen ook iets hoger van mij. Mijn LTD EC 1000 heeft een iets bredere en dikkere hals, hogere frets en vind ik persoonlijk veel lekkerder spelen dan mijn RG770,, terwijl ik geen grote handen en geen lange dikke vingers heb.