PDA

View Full Version : Preamp met goed/mooi clean geluid?



jorrit
8 december 2007, 14:42
Ben mn rack aan het afmaken, ben er tijdje geleden mee begonnen toen ik mn top verkocht en toevallig tegen een goedkope 2x 35 watt stereo engl poweramp aan liep. Zitten el84 buizen in, 8 stuks en klinkt prima.
Engl 530 bij gekocht want zat toen in een metalband.
Nu ik even geen band meer heb en meer verschillende stijlen aan het spelen ben wordt een mooi clean kanaal wat belangrijker. Ik ken genoeg preamps met een lekker dist. kanaal maar eigenlijk geen met een fender like of vox like clean geluid...

Jullie een idee?

Jellyfish00
8 december 2007, 15:39
hoort dit niet ergens anders..?

Realeigo
8 december 2007, 16:25
hoort dit niet ergens anders..?
Nee

+10tekens

AART
8 december 2007, 17:29
hoort dit niet ergens anders..?

Waarom? Een preamp stop je toch in een rack, of is er iig voor gemaakt?

AART
8 december 2007, 17:30
Mijn tip: Boogie Studio preamp. Echt hele mooie clean en mocht je willen scheuren dan kan je er ook nog een metallicascheur uithalen icm met eq op het lead kanaal. Je kan alleen niet beiden tegeliijk instellen ivm gedeelde eq.

Kaboemba
8 december 2007, 20:49
He aart er is meer dan mesa hoor :satisfie:

Btw als je er 1 kan vinden is een carvin quad een hele mooie.
Enne een hughes and kettner access heeft ook een heel clean clean, maar dat komt omdat det eerste kanaal transistor is.

AART
9 december 2007, 00:03
He aart er is meer dan mesa hoor :satisfie:

Btw als je er 1 kan vinden is een carvin quad een hele mooie.
Enne een hughes and kettner access heeft ook een heel clean clean, maar dat komt omdat det eerste kanaal transistor is.

Oh, wat dan? Boogie?

Kaboemba
9 december 2007, 00:07
Hmmm dun, ja dat is een omschrijving (en mogelijk waar bij transistor) maar clean is vaak dun en dan maakt het vooral uit wat voor gitaar je gebruikt.
Ik vond hem persoonlijk niet dun, maar transistor clean. Je zo het iets kunnen aandikken met een klein beetje reverb/echo en/of chorus. Maar dan wel heel bescheiden.
Btw speel je stereo of mono ?

jacobhdejong
9 december 2007, 08:04
Hmmm dun, ja dat is een omschrijving (en mogelijk waar bij transistor) maar clean is vaak dun en dan maakt het vooral uit wat voor gitaar je gebruikt.
Ik vond hem persoonlijk niet dun, maar transistor clean. Je zo het iets kunnen aandikken met een klein beetje reverb/echo en/of chorus. Maar dan wel heel bescheiden.
Btw speel je stereo of mono ?

Ik speel stereo over een Brunetti cab met een XL-R Evo head.
Mijn leraar, Bernhard Reinke heeft ook een access en vindt hem idd ook te dun. Hij heeft er nog een extra EQ tussen gezet.
Maar de acess is wel erg veel zijdig.
Alleen speel ik ook veel cleane dingen en dan vindt ik hem erg dun.

qwertyuiop
9 december 2007, 10:57
He aart er is meer dan mesa hoor :satisfie:

da's uiteraard waar, maar mesa heeft doorgaans wel heel mooi clean.....
de formula van Mesa heeft bijv. een erg mooi clean geluid. 1 van die bekende gitaristen had/heeft 'm ook in z'n rack zitten, was dat niet die john petrucci?

affijn, wat ik maar wil zeggen; mesa heeft mooi clean; de studio preamp is inderdaad een aanrader; zeer mooi clean, en erg vette en veelzijdige scheur, de scheur van de formula vind ik iets minder veelzijdig.

groovieguitarguus
9 december 2007, 11:31
Ik zou ook voor een Mesa kiezen... Of een Custom Audio, maar dat is qua budget weer andere koek.
Denk dat een Soldano ook niet verkeerd hoeft te zijn.
Zelf heb ik een Triaxis, Deze kan rete-clean... Mede door een dynamic regelaar, die hem nog wat compressie geeft.
Maar gezien jou wens is wellicht een Formula al prima (en betaalbaar).
Ik ben sinds kort met een booster aan het experimenteren. Dit om een mooi clean geluid iets op te peppen bij een 'Cleane Solo' zonder dat het meteen Crunch wordt.
Overigens haal je uit de Triaxis uiteraard hele mooie Crunch en Overdrive sounds.
Echter blijf ik de Rectifier modus prut vinden...

Gr. Guus

jorrit
9 december 2007, 13:24
Kijk hier zitten wel wat bruikbare tips bij. Zal eens rond gaan zoeken.
Het probleem is vaak dat je meteen aan de 3 kanaals voorversterkers zit. Maakt er niemand eigenlijk een pre amp met alleen een goed clean kanaal?

@ jacobhdejong, waarom gebruik je je kanalen van je xl-revo niet in combi met je preamp? als je kanalen te weinig hebt (op een volgens mij 3 kanaals versterker toch?) dan voeg je toch 1 of 2 extra kanalen met je preamp er bij?
moet veelzeidigheid genoeg zijn lijkt me?

AART
9 december 2007, 13:30
Kijk hier zitten wel wat bruikbare tips bij. Zal eens rond gaan zoeken.
Het probleem is vaak dat je meteen aan de 3 kanaals voorversterkers zit. Maakt er niemand eigenlijk een pre amp met alleen een goed clean kanaal?

@ jacobhdejong, waarom gebruik je je kanalen van je xl-revo niet in combi met je preamp? als je kanalen te weinig hebt (op een volgens mij 3 kanaals versterker toch?) dan voeg je toch 1 of 2 extra kanalen met je preamp er bij?
moet veelzeidigheid genoeg zijn lijkt me?

Tsja, echte 1 kanaals preamps vind je weinig. De Studio preamp is een heel simpele 2 kanaals en eigenlijk gewoon goed bruikbaar als 1 kanaals clean preamp.

Daemon
9 december 2007, 22:22
Misschien een engl e580? Dan kun je zo ongeveer al het geluid dat je ooit zult willen makken, maar het is wel een prijzig grapje :roll:

peter_heijnen
10 december 2007, 07:51
Groove tubes trio preamp.

vinni
10 december 2007, 17:20
Groove tubes trio preamp.

Inderdaad!

Heb zelf ook de ENGL E530 gehad en de Trio.
De Trio heeft een heel goed clean geluid.

Groet,
Vinni

peter_heijnen
10 december 2007, 18:00
En dan vergeet ik bijna deze: reussenzehn blackface.

Geen 19", maar wel een prachtige cleansound uit 1 ecc83.
199 euro, incl 12 volt ac voeding, excl verzendkosten.

Een mooiere preamp voor clean ga je voor dat geld niet krijgen, ook niet tweedehands.

http://www.reussenzehn.de/

Klik op "musiker" en daarna op blackface (onder "booster").

BeeJee
10 december 2007, 20:22
Ernst Rover heeft ook zeer mooie clean en semi-cleane sounds.

jacobhdejong
11 december 2007, 13:53
Ik heb overigens voor de liefhebber nog een H&K Acces in de aanbieding.
Ook heb ik nog een Gmajor met flightcase (hier kan de gmajor en de Acces samen in)

jacobhdejong
11 december 2007, 13:55
Kijk hier zitten wel wat bruikbare tips bij. Zal eens rond gaan zoeken.
Het probleem is vaak dat je meteen aan de 3 kanaals voorversterkers zit. Maakt er niemand eigenlijk een pre amp met alleen een goed clean kanaal?

@ jacobhdejong, waarom gebruik je je kanalen van je xl-revo niet in combi met je preamp? als je kanalen te weinig hebt (op een volgens mij 3 kanaals versterker toch?) dan voeg je toch 1 of 2 extra kanalen met je preamp er bij?
moet veelzeidigheid genoeg zijn lijkt me?

Nee dat gaat niet goed klinken.
Immers dan heb je twee preamp achter elkaar
is nie mooi

stevie_vp
11 december 2007, 19:31
@ TS

Moet het echt 19" zijn of is pedaal ook een optie?

Dan zou ik eens kijen naar de koch pedaltone...

succes

morris
11 december 2007, 20:10
als je echt geen compromis wil sluiten: de Matchless GPR...
http://cgi.ebay.com/MATCHLESS-GPR-PREAMP--RARE!_W0QQitemZ320193092360QQcmdZViewItem

Morris

toneblo
11 december 2007, 20:13
Oh, wat dan? Boogie? +1

jorrit
12 december 2007, 13:13
Nee dat gaat niet goed klinken.
Immers dan heb je twee preamp achter elkaar
is nie mooi

kun je je preamp niet direct in je poweramp stoppen? en dan switchen tussen de preamp van je top en 19"?

peter_heijnen
13 december 2007, 10:49
kun je je preamp niet direct in je poweramp stoppen? en dan switchen tussen de preamp van je top en 19"?
Dat kan, maar alleen met een ab-switcher of looper voor de poweramp die de preamps kan selecteren.

saparua1
13 december 2007, 11:16
Ben mn rack aan het afmaken, ben er tijdje geleden mee begonnen toen ik mn top verkocht en toevallig tegen een goedkope 2x 35 watt stereo engl poweramp aan liep. Zitten el84 buizen in, 8 stuks en klinkt prima.
Engl 530 bij gekocht want zat toen in een metalband.
Nu ik even geen band meer heb en meer verschillende stijlen aan het spelen ben wordt een mooi clean kanaal wat belangrijker. Ik ken genoeg preamps met een lekker dist. kanaal maar eigenlijk geen met een fender like of vox like clean geluid...

Jullie een idee?

Koop een Rivera TBR1 en zet je Engl 530 en wat je nog meer hebt in de (stereo) effectlus, als je dan naar clean wilt, schakel je je effectlus uit en je speelt op een beter dan Fender clean kanaal, cleaner dan clean.....maar je moet fysiek wel in orde zijn, want de TBR weegt nog al wat.......of neem een abonnement op een sportschool om je rug te trainen....

Jimwoud
14 december 2007, 12:51
Hey Jorrit,

Zag net op marktplaats een Van Weelden Blackface preamp te koop staan voor >800 euro.

Succes met de zoektocht.