PDA

View Full Version : Voorstelrondje



skanky
8 december 2007, 10:09
Ik begin maar.....

Ik ben Peter Wagner, 24 jaar en afgestudeerd Audio Design aan de HKU. Ik heb gewerkt bij Soundwise waar ik hielp bij de productie van de orkestbanden van Idols III.
Daarnaast heb ik ook veel radiocommercials gedaan, en een tv commercial (productie en ook de muziek gecomponeerd)
Het laatste project wat ik heb gedaan is de laatste single van Vankatoen - Waar ben jij?
Ik doe ook veel live sound bij Manifesto in Hoorn en R17 in Grootebroek.
Vanaf februari ga ik voor Van den Ende theaterproducties een half jaar mee met de theatertour van Simone Kleinsma.

Andere projecten die ik heb gedaan zijn.
- Surroundproductie Zephyr Kwartet - Strijkkwartet met 8-kanalen electronica
- Sample Library van Kermisorgel de Schuyt
- OUiALNEAU http://www.myspace.com/ouialneau
- diverse demo's voor bandjes


en de verplichte reclame: http://www.positivesound.nl :D

chubbyfan
8 december 2007, 10:12
leuk hoor,enne.....speel je ook gitaar? :chicken:

skanky
8 december 2007, 10:13
Oja, en ik speel gitaar, basgitaar, toetsen en allemaal andere meuk :D

JeeBee
8 december 2007, 10:14
Welkom hier! Aparte opleiding, wist niet dat die er was. Lijkt me ook leuk en afwisselend werk! :satisfie:

The Lo Lands
8 december 2007, 10:34
Welkom Peter! Dat is al een mooie staat van dienst. Post eens wat nummers van je in de sounds topic, ik ben wel benieuwd.

ps. je website werkt nog niet?!

skanky
8 december 2007, 10:37
Ik hang hier al rond sinds 2002 hoor.....maar dit idee kwam uit een andere thread. Als de mensen hier in het recording gedeelte zich even voorstellen weet iedereen waar ie aan toe is, en zal het er gezelliger op worden. Dan kan iedereen z'n eigen onderopperaap kiezen.....(Han is de uberopperaap.....)


ps. stond een foutje in de url naar mn site... nu werkt ie wel.

amon
8 december 2007, 11:16
Goed:

Jasper Serraris, ben op het moment bezig met mn scriptie en hoop daarmee in januari mn bachelor of recording arts te kunnen scoren aan de School of Audio Engineering (SAE). Daarna ga ik flink reizen en plekken als Byron Bay aan doen, rondkijken, informeren en kijken of ik daar nog wat kan doen, anders gewoon weer lekker verder reizen tot ik hopelijk ergens strand...

Ik ben nog 'maar' 19 jaar, dus zit er nog niet zo zeer aan te denken om na mn diploma meteen werk te gaan zoeken. Maar mocht ik iets leuks tijdens mn reis tegenkomen, dan wil ik daar best een flinke tijd slijten.

Verder heb ik op school natuurlijk tijdens het eerste jaar verschillende bandjes opgenomen waaronder rappers (met band), gitaarduo's, jazz quartet, en nog wat rockbandjes. Buiten school om heb ik nog een volledig rap album opgenomen (zonder band, alleen vocalen) en gemixt, doe ik in cafe's het geluid zo af en toe, heb ik bij RSL (Breda) gewerkt, en pruts ik maar wat aan...


EDIT: en ook ik speel gitaar, nu zo'n 9 a 10 jaar gok ik... De laatste 5 jaar ofzo (?) zit daar ook nog drums bij. Bas speel ik zo af en toe (op de linkshandige bas van mn bandlid) als ik voor mezelf wat op wil nemen en ik heb een voorliefde voor ouderwetse synthesizers (knoppen- /kabeltjesgeil), maar dat is helaas te prijzig, dus doe dat alleen buiten de deur...

bass blom
8 december 2007, 11:18
ok, dan moet ik dus ook maar even als het anders niet gezellig is :D

de eerste opname ervaring die ik me kan herinneren was 220 volt wat uit het stopcontact kwam.
mijn pa vroeg me twee bananestekkers van een bandrecorder in het stopcontact te steken, brrrrrrrrmm ging het door mijn koppie (4 jaar oud).
hij lachen, :sneaky: oh was ik vergeten te zeggen dat je die schroefjes niet aanraken moet..
later hebben we nog veel lol gehad met dat ding wat hij dus al in 1954 kocht en ik heb hem nog en hij doet het nog steeds :satisfie:
er kwamen er meer, hij vond dat je van alles twee moest hebben, behalve een vrouw..
in 1978 kocht ik mijn eerste multitrack, een teac A-3340, veel muziek zelf mee opgenomen en tussen 1980 en 1985 een hele zooi demo's voor bandjes.
pas voor een prik zo'n ding weer gescoord en wat highlights van een 19 cm kwartspoor copy :o tape online gezet.

http://www.hetgelegevaar.nl/funnyfarm/

in 1995 jeukte het weer en kwam er een tascam 16 sporen 1 inch machine.
maar toch bleef het grote geld in de video/tv wereld ook jeuken en ging die machine dus ook weer.
de mengtafel M-2524 die ik toen kocht is altijd gebleven, was ook prima inzetbaar bij video.
en nu hangt hij aan 16 sporen PC cubase opname (m-audio 1010LTx2 binnenkort komt er een 3e erbij).
door verhuisplannen die nog steeds plannen zijn, waardoor ik het idee kreeg weer een studio te gaan beginnen, ben ik die studio dus in het afgelopen jaar in mijn huidige woon/werk pand begonnen en ik heb er nog steeds meer lol mee!
en sinds een dikke maand alweer zit ik ook weer in een bandje, dat was ook lang geleden..

chubbyfan
8 december 2007, 12:12
Hoi ik ben Dennis,32 jaar ,getrouwt,dochtertje van 6,en ik ben timmerman .Ik heb een jaar geleden een toneport gekocht en ben een beetje aan het rommelen met het opnemen van mijn gitaar,Het begon eigelijk toen ik mijn eigen backingtracks wilde maken om daar overheen te gaan soleren ,(zoals ik dat vroeger deed door mijn gitaar in de mic ingang van mijn casettespeler te doen).Nu blijkt dat er nog veel meer mogelijk is met de huidige technologie,drum,bas,keyboard toevoegen,vst,effecten,En zoveel sporen als je hebben wilt zodat je je eigen "Eenmansbandje"hebt,Dit alles is eigelijk begonnen sinds dat ik gitaarnet gevonden heb en hier veel informatie weg haal,Professioneel zal ik nooit worden(geen tijd,geld,ruimte) ,gewoon een leuke hobby :)

The Lo Lands
8 december 2007, 17:19
Ik hang hier al rond sinds 2002 hoor.....maar dit idee kwam uit een andere thread. Als de mensen hier in het recording gedeelte zich even voorstellen weet iedereen waar ie aan toe is, en zal het er gezelliger op worden. Dan kan iedereen z'n eigen onderopperaap kiezen.....(Han is de uberopperaap.....)
Ach so, ik dacht dat je 5 jaar te laat was met voorstellen : )

O.k. een korte introductie.

Ik ben Lo, voor insiders beter bekend als Milo. 33 jaren jong en speel gitaar vanaf mijn 17e. Begonnen met coverbandjes waaronder ook met de zoon van onze uberopperaap Han. Oefende met enige regelmaat ook in de studio van de uberopperaap : ) Muziek van RHCP, RATM, Incubus, Metallica, Nirvana, Alice in Chains, you name it...

Sinds 2003 met eigen werk bezig, opnemen middels de bekende 4 track tascam (cassette)recorder, twee jaar later werdt dit een digitale Yamaha AW16G welke ik anderhalf jaar later heb ingeruild voor de Yamaha AW1600 met USB zodat ik op m'n Mac in Logic de boel beter kon afmixen en masteren.

De laatste twee jaar serieus aan het opnemen geslagen met m'n eigen werk band Mister Jinx waarbij ik de muziek arrangeer, componeer en produceer en uiteraard de gitaar bespeel binnen de band. Verder nog actief met mijn onschuldige soloproject "The Lo Lands" waarbij ik zo nu en dan verschillende vrienden cq muzikanten uitnodig om deel te nemen aan mijn creatieve uitspattingen. Buiten de muziek ben ik werkzaam als grafisch vormgever en woon samen met m'n vriendin Daniëlle en ons huiskonijn Jimi Jinx : )

Voor verdere vragen kun je contact opnemen met stichting Korrelatie tnv Muzikant zoekt geestelijke bijstand ; )

ben vanhoof
8 december 2007, 17:37
Hallo!
Ik ben Ben Vanhoof en ik heb ongeveer een half jaar een tascam us-122 l externe geluidskaart. Sinds die aankoop ben ik soms bezig met het opnemen van muziek voor mijn groep met goedkope micro's en een klein mengpaneeltje. Dit gaat van korte opnames van gitaar, zang en drumcomputer voor een nieuw lied te laten horen tot het opnemen van onze demo.
Ik zou ergens wel graag professionele apparatuur in huis hebben om bv de demo beter te laten klinken, maar het kost allemaal zo veel dus investeer ik mijn geld in gitaar gear.

Oh ja, voor de geinteresseerden zijn er opnames te vinden op deze link: http://www.putfile.com/benvanhoof/media

minoin
9 december 2007, 00:55
Het wordt steeds gezelliger hier :D
Ik ben Sjoerd, over 2 weken (lichamelijk) 20 jaren oud en speel vanaf mijn 8ste gitaar. Speel nu 3 jaar in de Progressive Rock/Metal band Fire of Autumn (voorheen The Magic Beans) en men begrijpt wel waarom dat "voorheen" zo was hehe. www.fireofautumn.nl
Heb in de begintijden wat opnamens gemaakt met een stereomicrofoontje van Sony en een laptop om zo een beter beeld te kijgen van de verschillende partijen in de band. Heb sinds een tijdje een Boss VS 840, waar ik me nog flink in moet verdiepen.
Maandag komt mijn MOTU 2408 MKII binnen en dan nog even sparen voor een mooie mic pre-amp met een goeie condensator microfoon, een setje studiomonitoren, een MIDI-keyboard en een Gary Garritan Personal Orchestra boxje.
Met mijn band al een demo (@Eurosound) en een volledig album (@Big Mouth Studios) opgenomen.
Mijn ervaring is niet mijn sterkste punt, maar mijn interesse en enthousiasme zijn er om dat op te vangen! Daar komt bij dat ik al maanden bezig ben met het doorspitten van dit subforum.
Ik heb nog een hoop te leren, dus tot laters op het forum!

Han S
9 december 2007, 11:48
Tja, opperaap is toch echt te veel eer hoor en uiteindelijk was Harrie Beton hier een stuk eerder de baas. Harrie ken ik van zijn band Beside That waarmee hij een jaar of wat geleden een opname bij me maakte. Maar Harrie (die geen Harrie heet) zal het zelf wel vertellen. Harrie is hier de digital expert en ik ben meer voor de analoge hoek, want ik ben een die hard in analoog.

Ik speelde al gitaar toen ik een jaar of 14 was en dat had ik geleerd op de gitaar van een vriendje omdat ik zelf geen gitaar kon betalen. Toen ik een jaar of 16 was werkte ik bij een electronicawinkel en de baas had een electrische jazz gitaar die hij wel wilde ruilen voor de handnaaimachine van mijn moeder die toch niet werd gebruikt en zo kwam ik aan mijn eigen gitaar.

Het was in het prille begin van het rock and roll tijdperk en we speelden muziek van de Everly brothers, Elvis, Eddie Cochran en dat soort piloten. En niet zoveel later kwam Cliff Richard and the Shadows en het was deze muziek die ging als de brandweer, dus die speelden we en ik was een van de eersten met een echo aparaat welke we zelf hadden gebouwd van een platenspeler met een aantal koppen van een taperercorder en een eindloos bandje er om.

Maar het raakt op een gegeven moment over, je trouwt en krijgt kinderen, maar het blijft altijd jeuken en er kwamen steeds meer gitaren, een bas, een drumstel en een orgel. En je gaat zelf muziek opnemen, eerst met een paar gewone tapedecks en dan koop je een Teac 3440 met vier sporen en een teac 2A mengpaneeltje, een paar microfoons en zo en je begint weer een bandje.

En ik had de hele zooi in een hoek van de huiskamer staan en nam daar de demo's op. De behoefte aan een eigen oefenhok neemt toe en ik verbouwde mijn garage tot oefenhok/studio met een heel klein hokkie als controlroom.

En daar kwamen de bandjes vragen of ik ook een demo met ze kon opnemen en zelfs LP's heb ik daar opgenomen. En uit de hele wereld kwamen de reacties en een bandje van heel jonge gasten kwam helemaal uit het zuiden vandaan, The Gathering heetten ze.

Ik kocht een 8 sporen Tascam 38 en ruilde mijn mengpaneltje voor een 16 in 8 uit paneel van een of ander bizar merk. En daar was het moment dat ik uit de voegen barstte, er stond een dubbel woonhuis te koop met een loods er achter van 250m˛, moest ontzetten veel aan gedaan worden, maar we kochten het in 1991 en werkten 14 dagen van zeven uur in de morgen tot half twee in de nacht en na die 14 dagen kon ik opnemen in een studio.

Inmiddels had ik een 16 sporen Fostex B16 en het liep als een trein, het gonsde van de metal bands uit binnen en buitenland, ook uit Amerika en in 1992 kocht ik een splinternieuwe 24 sporen Tascam MSR24S, een fantastische machine die ik nog altijd heb en die me geen seconde in de steek heeft gelaten. Ik werkte nog steeds overdag bij een baas en 's avonds en in het weekend in de studio.

Ik kreeg een conflict met de baas, ik was inmiddels drie dagen per week gaan werken, maar hij dacht voortdurend dat ik 24/7 beschikbaar moest zijn. Dat ontaardde in een onoplosbaar probleem en ik nam gewoon ontslag. Ik was 50 jaar en sprong in het diepe, denkend aan dat oude vrouwtje die zei: jochie, er is niets erger dan spijt hebben van dingen die je niet hebt gedaan.

Het ging allemaal prima, maar in feite was ik ziek, zat in een joekel van een burnout, maar de muziek bracht me weer op de been. In 1996 kocht ik een DDA mengpaneel, Lexicon galmbak en een Neumann M149 microfoon. Hiermee had ik het beste van het beste in huis en een mengtafel met automatisering.

In 1998 kocht ik een Otari MX80 2 inch tapemachine, van een privé studio en heel weinig gebruikt. En nog steeds werk ik met veel plezier met deze spullen die in mijn beleving nog steeds beter klinken dan welke digitale setup.

Tussen alle bedrijven door heb ik ook nog een jaar of wat een PA bedrijfje gehad waarmee ik op festivals en in jeugdhonken de bandjes van een goed geluid probeerde te voorzien, maar dat ging niet meer samen met een studio. Maar ik vind dat nog steeds prachtig, achter een grot PA en dan lekker knallen.

Inmiddels ben ik opa en over twee maanden krijg ik mijn pensioen, maar ik ga lekker door en het plan is om rond 2030 achter de geraniums te kruipen.

harrie-beton
9 december 2007, 15:47
tja, ik ben dus harrie die geen harrie heet.

Ik speel gitaar sinds 1984 (rechtshandig) en serieus gitarist sinds 1986 (linkshandig). Computers zijn een grote hobby en ik heb sinds 1981 een computer en bezit er op dit moment 11. De computer is een fantastisch stuk gereedschap en zeker voor muziek heel geschikt. Ik gebruik de computer voor de gekste dingen en ik kan me redelijk redden als die dingen vastlopen. Zo werk ik bijvoorbeeld papierloos (thuis en op mijn werk). Zelfs de songteksten staan op een laptop met een draadloze powerpoint presenter...

Ik was actief op een ander forum omdat dit forum flinke database problemen had, de laatste jaren draait het prima en ik probeer de draad weer op te pakken met mijn digitale studio. Vanwege gezinsuitbreiding was de studio veranderd in een babykamer maar inmiddels zit de heer beton in een super groot huis met 5 kamers waarvan 1 digitale studio.

Qua opnamegeschiedenis ben ik begonnen op een zx spectrum met midi maar de nieuwe fase tot en met nu is toch begonnen met een 4 sporen minidisk-recorder in 1998.

Opnames maken heb ik geleerd door te lezen, te doen en bij anderen te kijken. Vooral Han kan goed verwoorden waar het in muziek om draait. "kind of blue" is een van de allerbeste opnames en opgenomen met 3 microfoons.

Qua gitaar ben ik een echte digitale man. Ik bezit een aantal modelers waarvan mijn topper op dit moment de podxt pro is. De x3 staat in bestelling.

Ik zit nog steeds tussen wat dozen van de praxis maar er gaat hier het een en ander weer gemixed worden. Vanavond eerst ff spelen in een cafe!

hugo123
9 december 2007, 18:07
Ik ben Hugo, ik zit in havo 2 en ben 13 jaar.
ik ben niet echt porfessioneel bezig met opnemen, maar soms dan heb ik echt zin om aan alle knopjes te prutsen en alles uit teproberen, todat ik gefrustreed wegloop omdat het net niet klinkt zoals ik het wil.
Ik begon met een mengpaneel kopen omdat ik allemaal dj's bezig zag en ik dacht: "dat wil ik ook". Dus mijn eerste mengpaneel was een Skytech mengpaneel, 5 kanalen, maar niet geschikt om mee op te nemen. (zie postgeschiedenis)
Toe kocht ik een Behringer Xenyx 802, en een soundcard(zo'n prutsding voor speletjes, wat ik eigenlijk kocht om de MIDI poort) en een MIDI keyboard, met audacity en de voorloper van Logic (nod de logic express van E-magic, toen had apple het nog niet opgekocht, gekregen van een oom). Toen ik een "bandje"noem het eerder samenspelen begon, had ik niet genoeg aan de 2 mic kanalen van de behringer, dus een tijd later kocht ik de Alesis Multimix 16 Firewire wat ik loop met REAPER, ook had ik toen een andere computer waar de soundcard met MIDI niet op paste, dus ik moet nmog een nieuwe MIDI interface kopen.
Wat ik ook nog moet kopen zijn betere mic's aangezien ik opneem met 3 mic's van 20 euro, en ik heb nog een paar mic's maar daar neem ik niet mee op.
Al met al de slechte mic's meegerekend vind ik dat ik een zeer redelijke opname kan maken, helemaal omdat ik een drumstel met een mic opneem.
Ik ben er blij mee!


Hugo


EDIT: En ik speel ook nog eens gitaar!

Emieltje
9 december 2007, 18:30
Ik ben Joost, 25 jaar en maatschappelijk werker. Speel gitaar vanaf mijn 10de (geloof ik). Heb 6 jaar klassiek les gehad en daarna eigenlijk pas begonnen met gitaarspelen (ik was niet zo'n trouwe leerling). Ik heb 5 jaar lang in een kinderkoor, een jeugdkoor en jongerenkoor gezongen. Ook nog als zanger op de muziekschool gezeten, maar dat was maar een jaartje. Ook nog een paar jaar in een jongerenband van Amnesty International gespeeld. 3 jaar geleden is de studiogekte ontstaan toen ik een ruimte zocht om rustig gitaar te kunnen spelen. Woonde in een anti kraak huis met een ouwe duiventil in de tuin. Dat werd mijn eerste studiootje. Begonnen met een phonic 4 kanaals mengpaneeltje en een computer. Samen met een vriend van mij wat nummers gaan schrijven, omdat ik andermans nummers nou wel kende.

Nu in een nieuw huis met eigen blokhut in de tuin. Met z'n drieen zijn we nu een album vol aan het schrijven. Volgend jaar gaan we maar een leren om samen te spelen en dan maar eens wat optredens regelen. Ik ben zeker geen professional, maar probeer er ondanks mijn onkunde toch het beste van te maken. Ik dnek dat ik binnenkort ook nog maar eens wat gitaarlessen ga nemen, want die 6 jaar klassiek is toch wat te weinig als basis en ik word zo langzamerhand voornamelijk beperkt door mijzelf.

Les Paul R8
9 december 2007, 18:40
Ik ben Robbert. 40 jaar oud alweer. Ik speel gitaar sinds 91 en mag mij de gelukkige eigenaar noemen van een mooie collectie gitaren en amps.
Al vanaf dat ik begon met spelen ben ik regelmatig bezig geweest met het maken van opnames.
Sinds een maand heb ik in mijn garage een geluidsisolerende cabine van 2,5 bij 4 meter. Naast de gitaren en amps staat daar ook een PC met Cubase en verschillende andere audio/gitaar software. Deze PC is uitgerust met een EMU geluidskaart, waar ik totaal 16 sporen simultaan mee op kan nemen.

pyaemia
9 december 2007, 20:57
Ik ben Frank. Ik volg dit forum nu bijna twee jaar en vind dat het eens tijd wordt dat ik mijn steentje ga bijdragen;). Ik ben 29 jaar en heb gespeeld als bassist in Pyaemia (grind/deathmetal) en als gitarist in Lengtche (Belgische grindcore). Op dit ogenblik speel ik als bassist in de deathmetalband Arsebreed.

Daarnaast altijd een grote interesse gehad in recording en live geluid. Door mijn huidige werk (zit nu voor een jaar tot 1 april in Bulgarije) helaas weinig tijd om er wat mee te doen.

In 2008 gaan we met Arsebreed die nieuwe cd opnemen. De vorige hadden we ook grotendeels zelf gedaan (met alle voor- en nadelen...). Daarnaast wil ik ook weer als geluidsman aan de slag.

Ik doe veel met mijn jongere broer Chris die inmiddels lekker aan de weg aan het timmeren is als live engineer (hot stewards, malkovich, san andreas, arsebreed etc).

We zijn veel aan het experimenteren en ervaringen aan het uitwisselen. Ik hoop deze met jullie te delen en (nog) veel meer te kunnen leren!

bert k
10 december 2007, 00:16
Ik ben dus Bert (duh...), gitarist en geluidstechnikus, allebei al een hele tijd. Ik ben zo'n 25 jaar geleden met PA-werk begonnen, samen met Frits van Mourik, ook alhier aanwezig. Na een aantal jaren gestopt wegens rugklachten, en sindsdien meer studio gedaan (In Het Pand, ook bij Frits.) Daarnaast conservatorium, docent popmuziek.

Thuis heb ik een min of meer standaard opnamesetje, gewoon een PC, mengtafeltje en een keyboard. Live maak ik stereo-opnames met de laptop en twee microffons, ook erg leuk om te doen. Komend project: in diverse bibliotheken moeders verhaaltjes laten voorlezen, die op CD naar hun kind in het ziekenhuis gaan.

savale
10 december 2007, 09:06
grappig om te lezen dit! Bij deze:

Ik ben Sander, 26 jaar oud. Ik ben ongeveer een jaar of 6 actief geweest als Deejay (electronische (house) aan elkaar mixen). Ik had wisselend succes. Het toppunt van m'n DJ Cariere was het Dance Event 2005 in Mijdrecht. (2000 man).

In de zomervakantie 2006 had ik voor het eerst een gitaar in m'n handen en een half jaar later was ik eigenlijk actief bezig met gitaar leren spelen en stonden mijn draaitafels stof te happen. Een maand of 5 geleden ben ik met wat geluk in een bandje terrecht gekomen en sindsdien is het allemaal hard gegaan.

Omdat het mixwerk ook nog kriebelt heb ik wat opname spul gekocht:
tascam us122l, behringer b2 pro mic. Ik gebruik dit nu voornamelijk icm ableton en guitar rig om mijn creativiteit de vrije loop te laten.

Muziekaal ben ik niet helemaal vreemd meer, maar op gitaar/opname gebied ben ik nog wel echt een n00b hier :)

Bouke
10 december 2007, 10:30
Oke dan, even recording-specifiek voorstellen:

Bouke (35), ben vanaf 2002 lid hier, lees dagelijk bijna alles in o.a. het recordinggedeelte. Ik post zelf alleen als ik iets nuttigs kan bijdragen of als ik te flauwe humor kwijt moet. Erg veel dingen opgestoken hier op deze afdeling vooral. Soms hele simpele dingen, soms doorslaggevend om iets toch mooi te kunnen laten klinken. Regelmatig een bijdrage aan 'Sounds' met eigen werk of bandwerk. Speel gitaar vanaf 17e jaar. Vanaf 14e jaar hiphop 'beoefend' en altijd heel veel opgenomen. Erg geinteresseerd in opnametechniek etc.

In de hiphoptijd ging het als volgt:

Je maakt een vette beat (drumcomputer) en die neem je samen met de raps (mc's) en wat scratchwerk op. Daarna speel je die opname af en die neem je weer op samen met wat extra raps, extra scratch, soms keys, etc. Na 4 keer overdubben móest je wel ophouden want dan klonk het voor geen meter meer :D. Wel heel veel plezier aan beleefd en we waren een van de eerste actieve 'crews' in het Noorden. Mooie tijd, hoop ongein en als ik die opnames nog eens terugluister denk ik: :o

Daarna dus aan de gitaar/zang geraakt en veel opgenomen op gewone casettes, maar al snel op een fostex 4-sporen recordertje. Toen werd het pas echt leuk. In het begin heel veel samen gedaan met een veel te muzikale vriend, later bijna alles alleen. Zelf een tascam 424 portastudio aangeschaft en heel veel plezier aan gehad (ik heb al die tapes nog, maar geen 4-sporen deck meer; ik bedacht laatst dat ik die dan maar per kant van de tape (twee sporen per kant) om ga zetten naar de pc en dan kant twee reversen, eens zien of dat lukt).

Altijd al heel erg in pc's geinteresseerd (mijn eerste pc was de Commodore PC-1 in ' 89 - later nog vele jaren als werk computers gebouwd en gerepareerd etc.) geweest en zo gauw als het kon nam ik op met de pc (begin 90's). Vanaf het begin met Cakewalk gewerkt en daar ook altijd trouw aan gebleven. Je raakt wel thuis in een pakket waar je veel mee werkt en dus duurden de uistapjes naar Cubase en Logic niet erg lang. Op mijn mac nog een tijdje met pro-tools gewerkt, maar ik kon beter en sneler uit de voeten met Cakewalk. Momenteel speel ik met Cakewalk Sonar Producer 6, EZ-drummer, NI Akosutic Piano, NI B4 Hammond en wat andere plugins.

Meestal neem ik gitaar/zang/bas op via de Toneport als ik hier thuis bezig ben. Klinkt goed genoeg voor wat ik er nu mee wil. PodX3 lonkt (na alle Pod's in het bezit te hebben gehad) toch weer, zal dus niet meer lang duren :D Ik doe (hier thuis) bijna alles digitaal en heb daar geen problemen mee. Het geeft me zo veel mogelijkheden die ik niet zou hebben als ik het 'analoog moest doen. Mijn favoriete ampje kan ik thuis niet eens aanzetten wegens buren en kleine kinderen. Die slapen graag op de tijden dat ik met muziek bezig kan zijn. Modellers etc. zinn voor mij een heel acceptabele manier om mijn gitaarmuziek 'opneembaar' en 'oefenbaar' te maken. Aan de andere kant kan ik dan weer ongelofelijk genieten van spelen over mijn Fender Super Reverb buizenbak als ik live moet spelen. Daar zit dan weer weinig digitaals bij (wel geprobeerd: PodXT over de poweramp van mijn Twin - niet lang geduurd want de Super kwam vrij snel daarna).

Mijn 'studio' is dus mijn computer op mijn werkkamer annex kantoor (ben zelfstandig grafisch vormgever) en ik zit hier tussen heerlijke muzikale en grafische apparatuur. Onlangs besefte ik (eindelijk) dat ik gewoon alles heb om erg leuke dingen op te nemen en dat ik zelf gewoon de 'beperkende' factor ben. Ik moet het gewoon ga doen en niet alleen er over lezen en lullen :D Ik heb een harde schijf vol ideeen en half afgewerkte nummers waar een aantal erg leuke dingen tussen zitten. Eindelijk mijn eigen album in 2008? Who knows!! (mooi voornemen voor het nieuwe jaar trouwens).

Voor meersporen opnames heb ik een 2HE rack met een Hercules 16/12fw firewire soundbox met een losse 8-preamps doos. Ik kan zo 10 sporen tegelijk opnemen met een laptop op fatsoenlijke kwaliteit. Wegens tijdgebrek staat die setup al meer dan een jaar werkeloos naast me, maar ik hoop dat daar binnenkort weer verandering in komt.

Qua mics heb ik niet veel. Wat oude dynamische meuk (shure) en wat nieuwe dynamische- (samson) en condensator(Behringer)meuk.

Wat gitaren, een bas, een 88-key M-audio controller keyboard en that's it eigenlijk.

Ik gebruik wat nodig is om mijn ideeen op te nemen, analoog, digitaal, geprogrammeerd of live gespeeld. Gewoon wat voorhanden is of wat het meest praktisch is op dat moment. Debatten over analoog vs. digitaal vind ik altijd erg vermakelijk, omdat veel mensen (dus niet iedereen!) nog te vaak een kant kiezen en zichzelf daardoor naar mijn mening wat beperken. Maar ieder zijn ding natuurlijk! Da's het mooie van muziek en opnemen, je bent helemaal vrij in je keuze hoe je het doet; er zijn geen (echte) regels (op wat kwaliteitsvereisten na).

In de afgelopen jaren meegedaan aan bijna elke webjam of contest hier op het forum en andere fora. Leuk om te doen. Er is een aantal leuke nummers uit ontstaan (op m'n ehhhh.... *kuch* hyves-pagina *kuch* staat oa. een aantal webjams). Dan is het erg handig als je alles in de digitale wereld 'verwekt'.

Wat een verhaal...

Bouke

guhlenn
10 december 2007, 12:46
Guhlenn heeft blijkbaar ook te weinig te doen. Ik speel gitaar (en stoei met synths) en neem op sinds 2000 uit pure onvrede over hoe weinig studiotijd mijn budget kocht en hoe inefficient mijn gitaarkwaliteiten daarmee omging. Nu heb ik een pc, 16 sporen hardware, twee gitaar mics en de rest scharrel ik bij elkaar (nou ja...). Pure hobby, maar in 7 jaar krijg je een mening over dingen. Han is mijn über opper aap, maar goed, hij heeft dan ook een zeer indrukwekkende baard, iets wat ik niet mag van m'n vriendin. Ik heb een geluidsdempendhok en daarnaast een fijne afluisterruimte. Ik hou van goed geluid. Zoeits?

psluijter
10 december 2007, 17:47
hier dan mijn verhaal:

Op de HBS, in de 60-er jaren, was ik de eerste met een STEREO platenspeler.
Helaas had ik geen geld voor een stereo-versterker, want die kostten toen zelfs meer dan nu. Geen nood, ik gebruikte 2 mono radio's met PU-ingangen.
In die tijd waren de pluggen nog van die grote 3 of 5 polige DIN stekkers, die je zelf kon solderen. Niet met een elektrische soldeerbout, die had ik niet, maar met zo'n koperen hamertje, die je eerst op het fornuis moest warm maken. Talloze malen me poten er aan verbrand, en het soldeersel liet meestal na een paar weken weer los. Opnames maakte ik met zo'n populaire Philips draagbare cassette recordertje. Met schuifknop die naar links, rechts en naar voren kon, zeer dikke batterijen, en natuurlijk: mono. Philips heeft er miljoenen van verkocht. Ze hadden echter twee makkes: 1. na een paar dagen begonnen de meeste cassette bandjes te slepen (erg hinderlijk bij piano-muziek bijvoorbeeld) en 2. soms stopte het opwind-spoeltje met daaien, maar het afwind-spoeltje niet. Het resultaat was een hele kluwen gekreukelde tape in je recordertje.
Zo heb ik een unieke 2 uur durende opname van Frank Zappa and The Mothers of Invention, concert gebouw amsterdam 1969, uiteindelijk naar de kloterij geholpen. (Sindsdien maak ik kopieen)
Later kocht ik een 4 sporen Philips spoelenrecorder, waarmee ik fanatiek LP's opnam uit de fonoteek van de openbare leeszaal (waar zullen al die LP's later gebleven zijn ?). Die recorder heb ik trouwens nog steeds, evenals 26 spoelen van 18 cm. En hij doet het nog steeds, maar het geluid op de tapes is erg achteruit gegaan. Het "hoog" is verdwenen in de loop der jaren.

Maar ja, dan komen (en gaan !) er vriendinnen en is het gedaan met de hobbies. Okee, 1 hobby kwam er voor in de plaats...

Pas in 2006 pakte ik de draad weer op met het kopen van Magix Music Maker deluxe. Had beter No Music Maker kunnen heten; wat een buggy geheel.
Uiteindelijk overgestapt naar Ableton Live en sindsdien dat programma trouw gebleven.

De laatste 2 jaar heb ik mijn apparatuur geleidelijk uitgebreid.
Deze bestaat nu uit:
XP P4 met een SB X-Fi geluidskaart (zo een met een frontje op de plaats waar normaal je dvd brander zit; heeft o.a. een MIDI-i/o) en 2 versterkers / 5 speakers.
Midi keyboards: Roland F90 digitale piano; met hamertjes, pedalen en aanslag-gevoelige toetsen. En een E-Mu keyboard.
Gitaren: een Bert lespaul & Ernie strato. Die gaan via Toneport naar Live, via USB.
Midi drums: Yamaha DD-55c drumpad.
Basis voor mijn nummers is de Pianoteq 2 VST als plug-in. Daarnaast minimaal een drum- en een bass track. Favoriete stylen: chill-out, ambient, rustige filmscore en zo.
Een studio heb ik niet (evenmin een baard); ik zit gewoon lekker warm in de woonkamer.

Verder lijd ik aan het zelfde euvel als Bouke hierboven: veel lullen en lezen, veel ooit begonnen maar nooit afgemaakte "meesterwerken"; massa's ideeen, die het toetsenbord niet bereiken, etc.
Aan de andere kant, Zappa's motto was: "het gaat niet om de noten die je hoort, maar om de noten die je NIET hoort".

Maar goed, mijn hobby is niet zozeer het technisch volmaakt produceren van een mooi nummer, maar meer het eindeloze gepiel dat daaraan vooraf gaat. Is een nummer klaar, dan interesseert dat me verder niet meer. Je zou kunnen zeggen dat ik componeer voor de erven...

Tot slot: maandbladen, die ik graag lees zijn:
Interface, Gitarist, Sound On Sound (erg goed, maar duur) en Gitarre und Bass (heel dik voor maar 4,50 euro).
De laatste 2 zijn vrij redelijk verkrijgbaar.

Groetjes,
Paul (59).
.

De Beer
10 december 2007, 19:01
Goh wat officieus in eens allemaal....

Nou goed ongeveer gelijk met dat ik gitaar ging spelen was Rintje Ritsma (de Beer uit Lemmer) flink bezig Falco Zandstra van de kroon te stoten. Van wege de fysieke gelijkenis werd Maarten "De Beer van de Aarkade" (lokatie van mijn ouderlijk huis)

Sinds dien is het eigenlijk gewoon Beer! 30 jaar, profesioneel prutser!

Altijd in bandjes gespeeld, en gefacineerd geraakt van het technische aspect.
SAE gedaan in 2000, daarna als freelancer de weide PA wereld in(studio werk was/is schaars). Ik werk nu al 6 jaar vrij weinig voor AMPCO leuke dingen(stage tech @ oa fields of rock, rock im park, TMF aw., Live38 Hazes mem. ea kleine monitor klusjes.), maar veel weinig.
Ik doe veel poppodium werk (heel divers) eerst monitors later FOH.
Vaste FOH man bij Absent Minded waardoor ik over een maandje FOH sta te mixen in de grote zaal van Paradiso :chicken:, en freelance voor wat kleine PA boeren, bruilofte patrijen etc.

Daarnaast neem ik met mijn eigen bands regelmatig demo tracks op op de PC....of gebruik die computer voor het componeren van nummers.
En ik doe zo af en toe een live opname afmixen, alles direct-out van het FOH opnemen op een HD24. alles de PC in en kijken wat er nog te redden valt.

En hier lees ik veel goeie tips en als ik ergens een mening over heb of iemand anders kan helpen, tiep ik dat neer!

was getekend...Beer!