PDA

View Full Version : Vraagje,



CrudeSapphire
7 december 2007, 22:26
Ik heb overlaatst een effect gekocht en dat klinkt enorm goed op laag volume,

Nu was mijn vraag: zou dit ook zo goed klinken op hoog volume? [op een gig dus]

Het goot om een Boss mt2 metal zone pedal.

Wat ik dus eiglijk wil weten: kan ik van een 100w marshall een echte metal versterker maken dat ook zo goed klinkt?

alvast bedankt.

Squier4ever
7 december 2007, 23:57
Een Boss MT2 is per definitie geen goed pedaal, niet op laag en niet op hoog volume. Simple as that. een schel bakkie met veel te veel scheur, meer doet het niet.

om wat voor 100w Marshall gaat het?
een MG kun je namelijk van zichzelf al niets mee, daar gaat een MT2 niks positiefs aan veranderen.
alle andere marshalls zullen door een MT2 alleen maar slechter klinken.

CrudeSapphire
8 december 2007, 11:23
Ok, bedankt voor de reactie

Rormo
8 december 2007, 12:09
Lekkere constructieve reatie weer.

Een pedaaltje dat goed klinkt op laag volume zal in principe op hoger volume net zo goed klinken (uitgaande van een transistor versterker). In principe verandert er niets aan je geluid van het pedaaltje als je de boel harder zet. In het algemeen klinkt alles beter als het harder is, dus wat dat betreft zal het voor je gevoel beter klinken :)

Enne, er zijn weinig fans van die Boss Metal Zone. Zelf geen ervaring mee, maar zo best is het niet naar het schijnt.

CrudeSapphire
8 december 2007, 13:01
Ik ben er best tevreden over,

Nujaaah, nu niet dat ik ongelooflijk veel ervaring heb ofzo

Brent Ray Vaughan
8 december 2007, 13:05
Als jij er tevreden mee bent, is het een goed pedaaltje voor jou. Persoonlijk ben ik er ook niet echt zot van, maar als we allemaal op zoek waren naar het juiste geluid, had iedereen dezelfde gitaar, versterker en pedaaltjes.

Mitch
8 december 2007, 13:37
Had in Effecten gekund, dit.
Een MEtalzone is typisch een pedaal voor thuis. Laag volume kan -ie lekker heavy klinken, maar in een bandmix ben je 'm al gauw kwijt. Er schijnen mensen te zijn die 'm zo kunnen instellen dat je ;m nog hoort, maar da's hogere natuurkunde geloof ik :D
Anyway, om de vraag algemeen te beantwoorden. Het is alleen in theorie zo dat een pedaal op hoger volume net zo klinkt als op lager volume, maar.... als een buizenversterker meer oversturing haalt uit de voor - of eindtrap gaat een scheurpedaaltje wel degelijk anders klinken. Hagnt uiteraard ontzettend af van de versterker en het pedaal, maar het kan een wereld van verschil zijn. Neem bijvoorbeeld een fuzzface. Die klinkt op eentransistorversterker behoorlijk ruk. Op een cleane, Fenderachtige amp klinkt -ie ook vrij matig. Op een oversturende marshall-achtige kan -ie geweldig klinken als solo boost.
Een chorus of een phaser klinkt wel ongeveer hetzelfde, maar een overdrive of fuzz kan heel andes reageren op andere volumes en dan krijg je daarna nog het verhaal ''hoe klinkt het binnen bandverband".
Ik heb al meerdere drive pedalen gehad die prima klonken op zichzelf, maar leken te verzuipen binnen bandverband. Dat heeft weer alles te maken met compressie en filtering. Dan hangt het dus ook weer af van de rest van de band of je sound en betje overeind blijft. Binnen een band met een andere samenstelling, of die op een ander volume spelen etc. kan het effect dat een pedaal heeft ook weer anders zijn.

TimmU
8 december 2007, 14:50
Had in Effecten gekund, dit.
Een MEtalzone is typisch een pedaal voor thuis. Laag volume kan -ie lekker heavy klinken, maar in een bandmix ben je 'm al gauw kwijt. Er schijnen mensen te zijn die 'm zo kunnen instellen dat je ;m nog hoort, maar da's hogere natuurkunde geloof ik :D
Anyway, om de vraag algemeen te beantwoorden. Het is alleen in theorie zo dat een pedaal op hoger volume net zo klinkt als op lager volume, maar.... als een buizenversterker meer oversturing haalt uit de voor - of eindtrap gaat een scheurpedaaltje wel degelijk anders klinken. Hagnt uiteraard ontzettend af van de versterker en het pedaal, maar het kan een wereld van verschil zijn. Neem bijvoorbeeld een fuzzface. Die klinkt op eentransistorversterker behoorlijk ruk. Op een cleane, Fenderachtige amp klinkt -ie ook vrij matig. Op een oversturende marshall-achtige kan -ie geweldig klinken als solo boost.
Een chorus of een phaser klinkt wel ongeveer hetzelfde, maar een overdrive of fuzz kan heel andes reageren op andere volumes en dan krijg je daarna nog het verhaal ''hoe klinkt het binnen bandverband".
Ik heb al meerdere drive pedalen gehad die prima klonken op zichzelf, maar leken te verzuipen binnen bandverband. Dat heeft weer alles te maken met compressie en filtering. Dan hangt het dus ook weer af van de rest van de band of je sound en betje overeind blijft. Binnen een band met een andere samenstelling, of die op een ander volume spelen etc. kan het effect dat een pedaal heeft ook weer anders zijn.
+1 , goed uitgelegd Mitch.

Kleine toevoeging, met wat voor gitaar je speelt , en welke effecten er nog meer in je pedalenbak zitten, heeft ook degelijk invloed. Combinaties van pedaaltjes kunnen soms retevet, of echt RUK klinken.
Klein voorbeeldje in bandverband : ik heb een Rocktron Gold Overdrive, en die klinkt thuis over m'n marshall transistor best oké, met welke gitaar dan ook.
In de oefenruimte over een buizenbak met een cab op hoog volume, kan ik het wel vergeten dat ik dat pedaaltje aanzet met m'n strat in mijn handen. Dat klinkt dan compleet niet, maar wel met een Humbucker gitaar. Het is dus echt een beetje kijken naar wat voor jou precies goed is!:)